Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Nu håller du ju på och gissar en massa bara. Du har ju inga fakta gällande att det skulle vara en högre siffra än 6,4 % och ändå mindre att asymtomatisk smittspridning skulle stå för 70 %. Fakta är ju sånt som kommer från smittspårningskedjor.

FHM har sen länge gått ut med att hålla avstånd och det är ju just till för att skydda oss från smittspridning från pre- och asymtomatiska spridare. Se artikeln som optimum länkade till i #22108, t..o.m. en körsångares andedräkt går inte mer än 1,5 m.

Vad ör det du inte förstår? Det finns ingen fakta om precis hur stor presymtomatisk smitta står för. Däremot finns det olika undersökningar som visar på olika stpr smittspridning.

De källa som finns på WHOs sida ger precis de intevallet jag skriver 6.4%- 69 % Det är är ingen gissning, det är spannet som redovisas.

Till det kommer så klart symtomatisk smittspridning som skall läggas till.
 
optimum
Se gärna nuvarande presskonferens mellan Stefan Löfven och Spaniens premiärminister Sánchez

Försök ha överseende med att båda är urkass på engelska
Stefan verkar tänka på svenska och översätter till engelska och Sánchez gav sedan upp och gick över till spanska. ojoj.
Stefan kan ha förlåtelse då han känner sig pressad, full förståeligt.
Men åter till vad de pratar om

För den oinvigda Spanien vill ha ett enormt bidrag av EU för coronans kostnader.
Stefan Löfven vill det ska vara ett lån, givetvis ska Sverige inte skänka ännu mer. Jag håller med Löfven till 100%
Sánchez vill vi ska gå med på en uppgörelse i EU och skänka miljarder till Spanien.

Jag fick en känsla av att Sánchez försöker pressa Sverige med att lägga hinder för kommande vaccin via EU.
Hoppas jag hörde fel men det är väl inget orimligt att man kör fulknepen för att stjäla våra pengar.

Stefan är jäkligt tydlig med var vi står.
Han sade till Sánchez att om de inte ger med sig att det ska bli ett lån så skicka papperen direkt till Bryssel om att vi kom inte överens. BRA !!!


Troligen kommer Italien och andra länder skicka in om miljard bidrag till EU.
OBS Storbritannien är ute ur EU och vi kommer få ökade bidrag då kakan ska delas.

Stå på dig Stefan du är bra förhandlare men står inför fulknep.
Idag är jag stolt för att ha Stefan som statsminister, låt det så förbli. :heart:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det senaste jag läste om det var ett uttalande från AstraZenecas VD som löd att han hoppades att det skulle finnas ett godkänt vaccin till årsskiftet. Det länkades till det under den senaste veckan.

Å andfra sidan har Kinserna redan börjat vacvcinera sin militär skarpt. Så dedaco finns redan ett vaccin som används. Sedan är det10 vacciner som testas just nu på människorså någon annan kanske hinner före.

Poängen i detta är att det kunda vara klokt att broma smittan så myckert det går i invänta på vaccin och läkemdel. Där den grupp du representerar med stor tydlighet har farmhållt att något vaccin omöligen kan finnas tillgängligt före 2022. Argument för det var allt ifrån att Astra kom med gäldjeuttalanden för att få in pengar till att produktionen aldrig skulle kunna vara tillräckligt stor. Det verkar kunna bli en rätt grov felbedömning eller hur?
 
D djac skrev:
Med och av betyder olika saker.
Ja, det är säkert många som dör MED vårtor, men inte så många som dör AV vårtor.
 
  • Gilla
  • Haha
Teacer och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det senaste jag läste om det var ett uttalande från AstraZenecas VD som löd att han hoppades att det skulle finnas ett godkänt vaccin till årsskiftet.
VD:ar är ju generellt pessimistiska i officiella sammanhang vad gäller den egna verksamheten.

Disclaimer: Viss ironi kan förekomma i detta inlägg. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gjordes en utredning i mars/april om hur en ev. skolstängning skulle slå på vården och jag har för mig att det skulle innebära att 50 000 som jobbar där skulle vara hemma, vilket ju direkt skulle innebära att fler riskerar att dö av annat, cancer, hjärtattacker, trafikolyckor osv.
Det har aldrig varit aktuellt att stänga skolorna för barn till personer som måste arbeta i en lock down situation.

Har du missat den mycket viktiga detaljen och bygger din argumntation på felaktiga grunder igen?
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Tror inte vår käre Djac märker ord eller letar prepositioner för Alfapet, utan att Sverige rapporterar ALLA som dött med Covid-19 i kroppen, medan en del länder rapporterar endast dem som de visste dog AV det. Är rätt stor skillnad eftersom det förra innebär en kommande underdödlighet.
Är det nån skillnad på hur vi tidigare rapporterat avlidna som haft influensa och nu covid-19?

Jag tro vi gör samma och därför kan vi jämföra våra egna siffror.
Att jämför med andra länder är inte lika lätt.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det senaste jag läste om det var ett uttalande från AstraZenecas VD som löd att han hoppades att det skulle finnas ett godkänt vaccin till årsskiftet. Det länkades till det under den senaste veckan.
WHOs Michael Ryan:
"We need to learn to live with this virus, expecting that we will eradicate or eliminate this virus in the coming month is not realistic and also believing that magically we will get a perfect vaccine that everyone will have access to is also not realistic.

The history of vaccines are that we can and will develop a vaccine. The question mark is how effective will that vaccine be and more importantly and worryingly who will get that vaccine and will that distribution be fair and equitable."
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Se gärna nuvarande presskonferens mellan Stefan Löfven och Spaniens premiärminister Sánchez

Försök ha överseende med att båda är urkass på engelska
Stefan verkar tänka på svenska och översätter till engelska och Sánchez gav sedan upp och gick över till spanska. ojoj.
Stefan kan ha förlåtelse då han känner sig pressad, full förståeligt.
Men åter till vad de pratar om

För den oinvigda Spanien vill ha ett enormt bidrag av EU för coronans kostnader.
Stefan Löfven vill det ska vara ett lån, givetvis ska Sverige inte skänka ännu mer. Jag håller med Löfven till 100%
Sánchez vill vi ska gå med på en uppgörelse i EU och skänka miljarder till Spanien.

Jag fick en känsla av att Sánchez försöker pressa Sverige med att lägga hinder för kommande vaccin via EU.
Hoppas jag hörde fel men det är väl inget orimligt att man kör fulknepen för att stjäla våra pengar.

Stefan är jäkligt tydlig med var vi står.
Han sade till Sánchez att om de inte ger med sig att det ska bli ett lån så skicka papperen direkt till Bryssel om att vi kom inte överens. BRA !!!


Troligen kommer Italien och andra länder skicka in om miljard bidrag till EU.
OBS Storbritannien är ute ur EU och vi kommer få ökade bidrag då kakan ska delas.

Stå på dig Stefan du är bra förhandlare men står inför fulknep.
Idag är jag stolt för att ha Stefan som statsminister, låt det så förbli. :heart:
Klart Löfvén har rätt, Sverige borde istället FÅ ett himla stort bidrag, vi är väl ett av de värst Coronadrabbade länderna i Europa???
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Den som dör med Covid19 i kroppen dör med mycket stor sannolikhet också av Covid19.

En 80-åring har i snitt runt 7 år tkvar i livet så endast ett mindre antal råkar dö just under dessa 3 månader och samtidigt ha Corona.

Saknar därför större betydlese för dödstalen i Sverige även om alla dessa har fått fel dödsorsak angiven.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad ör det du inte förstår? Det finns ingen fakta om precis hur stor presymtomatisk smitta står för. Däremot finns det olika undersökningar som visar på olika stpr smittspridning.

De källa som finns på WHOs sida ger precis de intevallet jag skriver 6.4%- 69 % Det är är ingen gissning, det är spannet som redovisas.

Till det kommer så klart symtomatisk smittspridning som skall läggas till.
Du skrev i inlägg #22097: "I ett värsta cenario handlar det då om över 70 % i asymtomatisk smittspridning." (min fetstil)
Så du nöjer dig inte ens med siffrorna från WHO utan du ökar på dem, det är vad jag menar med att du gissar. Sen försöker du mörka det genom att börja prata om gränsen 69 % igen i stället för att stå för vad du skriver.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev i inlägg #22097: "I ett värsta cenario handlar det då om över 70 % i asymtomatisk smittspridning." (min fetstil)
Så du nöjer dig inte ens med siffrorna från WHO utan du ökar på dem, det är vad jag menar med att du gissar. Sen försöker du mörka det genom att börja prata om gränsen 69 % igen i stället för att stå för vad du skriver.

Jag står för vad jag skriver, läs rätt nu!

Presymtomatisk smitta kan vara så stor som 69 % enligt studierna på WHOs sida, Till det kommer asymtomatisk smittspridning som inte är presymtomatisk.

Detta gör att asymtomatisk smittspridning (inkluderat presymtomatisk) i ett värsta scenarion kan vara över 70%
 
Troligen låst men intressant om superspridare!

""Han menar också att rapporten ger ett bra exempel på asymtomatisk spridning – att en smittkedja kan starta utifrån en person som inte har symtom.

– I Sverige har vi ju direktiv att vi ska isolera oss först när vi känner symtom. Och det stämmer ju dåligt med vad vi ser i den här rapporten av asymtomatisk spridning, säger Lundkvist och fortsätter:

– Dessutom tycks flera av personerna i rapporten varit så kallade pre-symtomatiska spridare, de har smittat innan de själva har blivit sjuka. Och det finns inte heller med i våra rekommendationer.""

https://www.svd.se/superspridare-kartlagd--71-personer-smittades
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Å andfra sidan har Kinserna redan börjat vacvcinera sin militär skarpt. Så dedaco finns redan ett vaccin som används. Sedan är det10 vacciner som testas just nu på människorså någon annan kanske hinner före.

Poängen i detta är att det kunda vara klokt att broma smittan så myckert det går i invänta på vaccin och läkemdel. Där den grupp du representerar med stor tydlighet har farmhållt att något vaccin omöligen kan finnas tillgängligt före 2022. Argument för det var allt ifrån att Astra kom med gäldjeuttalanden för att få in pengar till att produktionen aldrig skulle kunna vara tillräckligt stor. Det verkar kunna bli en rätt grov felbedömning eller hur?
Ja, jag vet att du hoppas på att vaccin fort. Tyvärr är ju experterna inte ense med dig.

Vaccineringen av de kinesiska militärerna är väl typ en fas 3 studie, bra grupp att testa på eftersom de är unga och friska individer som man har lätt att göra uppföljning på. Det är många kineser och det lär ta tid innan de har producerat tillräckligt mycket för att vaccinera sin egen befolkning och de lär knappast exportera vaccin innan dess. Det är ju som med vaccinerna som utvecklas i USA, de går till deras befolkning i första hand.

Just 2022 vet jag inte om jag skrivit att jag anser vara något absolut första datum. I så fall var det länge sen för numera tror jag nog att det kan börja komma vaccin under 2021. Men jag anser att du har varit och är alldeles för optimistisk. Jag håller nog i stor utsträckning med WHO:s uttalande som citeras i inlägg #22131. Det här är något som vi kommer att behöva leva med länge.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det har aldrig varit aktuellt att stänga skolorna för barn till personer som måste arbeta i en lock down situation.

Har du missat den mycket viktiga detaljen och bygger din argumntation på felaktiga grunder igen?
Det var ju bland annat p.g.a. den undersökningen jag hänvisade till som det togs fram planer på hur det skulle fungera om en skolstängning blev aktuell, dvs. vilka skulle ha rätt till omsorg ändå. I andra länder har skolorna stängt helt, alltså för samtliga barn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.