Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tusenett skrev:
”Källkritiskt tänkande skyddar dig från desinformation”

[länk]

Precis men flertalet missar att det i högsta grad också gäller för information och bedömningar ifrån myndigheter. De som har störst incitament här är de politiker som måste försvara en kass utveckling. Och det är inte en partipolitisk fråga då oppositionen också varit helt blek

Du får gärna precisera vilka fakat jag har lagt fram fel. Det kan inte vara så många men eftersom en del här inte kan eller vill läsa ordenligt och det passar deras agenda att misskreditera så kanske du tror det.


Jag minns när ni körde spåret att Covid9 är ungefär lika dödlig som en svårare influensa (vilket ju är helt fel) men jag tror jag lyckdes få in att så inte är fallet. Dock är den bara 500% dödligare och inte 600% som jag räkande fel till. Så nu slipper ni gå runt i den villfarelsen.

Om jag skriver "Ett vaccin kan komma till hösten ( enligt en artikel i pressen)" (Vilket nu också tycks bli fallet.)

Så skiver någon här några veckor senare ""Ulltand du som säger att ett vaccin kommer till hösten"

Och så vidare.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Dock är den bara 500% dödligare och inte 600% som jag räkande fel till. Så nu slipper ni gå runt i den villfarelsen.

Och så vidare.
Hur fick du fram den siffran? Jag tror du tog i för lite

Genomsnittlig dödlighet av säsongsinfluensan är 685 per år
Säsongen 2017/18 var det 1100 men går inte ta ett enstaka år för att jämföra med denna pandemi

"I genomsnitt avled 685 personer per säsong i influensa enligt Socialstyrelsens register. I"
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ment/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf


Statistik för 2015-2019

Hittills har 5545 avlidit i covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens uppgifter.

Jag får det till drygt 800% och ännu är det inte över.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Hur fick du fram den siffran? Jag tror du tog i för lite

Genomsnittlig dödlighet av säsongsinfluensan är 685 per år
Säsongen 2017/18 var det 1100 men går inte ta ett enstaka år för att jämföra med denna pandemi

"I genomsnitt avled 685 personer per säsong i influensa enligt Socialstyrelsens register. I"
[länk]


Statistik för 2015-2019

Hittills har 5545 avlidit i covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens uppgifter.

Jag får det till drygt 800% och ännu är det inte över.
Förutom att du blandar ihop olika fakta så mäter vi väl döda "med" Corona i Sverige, inte "av"?
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Jag får det till drygt 800% och ännu är det inte över
Du räknar fel nu, då antalet smittade är olika i de olika fall du räknar på.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Hur fick du fram den siffran? Jag tror du tog i för lite

Genomsnittlig dödlighet av säsongsinfluensan är 685 per år
Säsongen 2017/18 var det 1100 men går inte ta ett enstaka år för att jämföra med denna pandemi

"I genomsnitt avled 685 personer per säsong i influensa enligt Socialstyrelsens register. I"
[länk]


Statistik för 2015-2019

Hittills har 5545 avlidit i covid-19 enligt Folkhälsomyndighetens uppgifter.

Jag får det till drygt 800% och ännu är det inte över.
Rent matematiskt blir det 709% ökning i exemplet ovan.

Om man bara dividerar antal döda med varandra som du gjorde så skulle exempelvis 685 st i år mot den genomsnittliga på 685 också bli 100% dödligare. Ulltands siffror var från dödligheten i förhållande till antal smittade, och den är lägre vad vi vet (vi vet inte antalet smittade i nuläget). Bara 500% alltså.

En reflektion: Det känns lite som om vissa blir gladare av att det är många procent döda i Sverige i dagsläget, eftersom det ger FHM haters vatten på sin kvarn, medan FHM lovers blir beskyllda för att önska livet av andra länders medborgare i framtiden, eftersom det ger dom vatten på sin kvarn. Var och en blir saliga på sin tro.
 
Redigerat:
optimum
D djac skrev:
Förutom att du blandar ihop olika fakta så mäter vi väl döda "med" Corona i Sverige, inte "av"?
Är det skillnad på döda och avlidna?
 
D
optimum optimum skrev:
Är det skillnad på döda och avlidna?
Med och av betyder olika saker.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej 6,4 % räcker långt i en pandemi och det är högst sannolikt en högre siffra. Sedan måste man lägga till de som aldrig utveckler symtom övht men ändå smittar.

I ett värsta cenario handlar det då om över 70 % i asymtomatisk smittspridning. Inte troligt men möjlig och när det gäller säkerhetstänk så brukar man ta höjd även för det.

Därför ger rådet "Stanna hemma om du har symtom" inget annat än ett långsammare förlopp än ingenting. Vilket ju iof är FHM:s ambition.
Nu håller du ju på och gissar en massa bara. Du har ju inga fakta gällande att det skulle vara en högre siffra än 6,4 % och ändå mindre att asymtomatisk smittspridning skulle stå för 70 %. Fakta är ju sånt som kommer från smittspårningskedjor.

FHM har sen länge gått ut med att hålla avstånd och det är ju just till för att skydda oss från smittspridning från pre- och asymtomatiska spridare. Se artikeln som optimum länkade till i #22108, t..o.m. en körsångares andedräkt går inte mer än 1,5 m.
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Rent matematiskt blir det 709% ökning i exemplet ovan.

Om man bara dividerar antal döda med varandra som du gjorde så skulle exempelvis 685 st i år mot den genomsnittliga på 685 också bli 100% dödligare. Ulltands siffror var från dödligheten i förhållande till antal smittade, och den är lägre vad vi vet (vi vet inte antalet smittade i nuläget). Bara 500% alltså.
Det missade jag. Bra rättning.
Otrevligt många avlidna och vissa påstår att det inte är så många fler som avlidit av denna pandemi än vanliga influensan.
Det är enormt mycket fler.
 
optimum
D djac skrev:
Med och av betyder olika saker.
Bra du märker ord så vi blir fullkomligt korrekta här.
Ändå har jag en svag aning om att du ändå förstod mitt budskap.
Kan det vara så?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Mikael_L
J Jocke Best skrev:
Rent matematiskt blir det 709% ökning i exemplet ovan.

Om man bara dividerar antal döda med varandra som du gjorde så skulle exempelvis 685 st i år mot den genomsnittliga på 685 också bli 100% dödligare. Ulltands siffror var från dödligheten i förhållande till antal smittade, och den är lägre vad vi vet (vi vet inte antalet smittade i nuläget). Bara 500% alltså.
Det känns lite som om vissa blir gladare av att det är många procent döda eftersom det ger FHM haters vatten på sin kvarn, medan FHM lovers blir beskyllda för att önska livet av andra länders medborgare i framtiden, eftersom det ger dom vatten på sin kvarn. Var och en blir saliga på sin tro.
Öht går det inte på något som helst vis jämföra virus på det viset.

Säsongsinfluensa drar genom en befolkning som har kanske 70-80% immunitet, covid går genom landet med en befolkning som har 0% immunitet.
Det är då inte så märkligt att fler dör, eller hur.

Har man inte gått grundskolan klart så kan man sakna nödvändig matematisk färdighet. Och annars saknas det bara logisk slutledningsförmåga.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
optimum optimum skrev:
Bra du märker ord så vi blir fullkomligt korrekta här.
Ändå har jag en svag aning om att du ändå förstod mitt budskap.
Kan det vara så?
Tror inte vår käre Djac märker ord eller letar prepositioner för Alfapet, utan att Sverige rapporterar ALLA som dött med Covid-19 i kroppen, medan en del länder rapporterar endast dem som de visste dog AV det. Är rätt stor skillnad eftersom det förra innebär en kommande underdödlighet.
 
  • Gilla
Pin och 5 till
  • Laddar…
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Öht går det inte på något som helst vis jämföra virus på det viset.

Säsongsinfluensa drar genom en befolkning som har kanske 70-80% immunitet, covid går genom landet med en befolkning som har 0% immunitet.
Det är då inte så märkligt att fler dör, eller hur.

Har man inte gått grundskolan klart så kan man sakna nödvändig matematisk färdighet. Och annars saknas det bara logisk slutledningsförmåga.
Så är det ju, ville bara rätta våra hobbymatematiker. Naturligtvis har du rätt. Ingen vanlig människa jämför procent med procent utan en agenda. Det blir väldigt stora siffror som man hajar till av.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Från AB, Borde det vara FHM roll att utvärdera ekomoniska konsekvenser och vilken kompetens har de för det i så fall? Och @FHM alla frågor har komplexa svar!

Men om många symtomfria ändå är smittbärare, kan den rekommendationen behöva revideras?

– Det här är en ganska komplex fråga, säger Karin Tegmark Wisell. För har man en familjesituation där någon har symtom, så är det ganska långvarig tid som man ska vara i karantän. Och det kan slå ganska så hårt mot familjer eller andra som har svårigheter ekonomiskt.

Hon tillägger att man måste beakta att samhället också ska fungera i det hela.

– Så man kan inte ha en för stor sjuklighet och hålla hemma en stor andel av befolkningen, säger Karin Tegmark Wisell.

– Men den frågan tittar vi intensivt på just nu: Finns det situationer där man ska rekommendera frivillig karantän eller bör karantänen vara mer utbredd? Så vi återkommer kring den frågan.
FHM ska ta hänsyn till hela folkets hälsa på lång sikt. Det innebär t.ex. att ta hänsyn till om människor med samhällskritiska jobb är hemma mer så minskar t.ex. antalet som jobbar på sjukhus och inom äldreomsorgen, vilket riskerar att öka antalet som dör där. Det syntes ju tydligt under våren hur äldrevården blev sämre med fler avlidna på de boenden där det kom in många vikarier.

Det gjordes en utredning i mars/april om hur en ev. skolstängning skulle slå på vården och jag har för mig att det skulle innebära att 50 000 som jobbar där skulle vara hemma, vilket ju direkt skulle innebära att fler riskerar att dö av annat, cancer, hjärtattacker, trafikolyckor osv.

FHM ska även ta hänsyn till hur olika åtgärder slår mot barn på sikt, en sämre ekonomi för många barnfamiljer slår mot familjernas hälsa genom utebliven sjuk- och tandvård och sämre mat för att ta några exempel. För några dagar sen länkade jag till en undersökning som konstaterade att antalet fel/undernärda barn i Storbritannien hade typ dubblerats under våren. Sånt har återverkningar på hälsan under lång tid och riskerar att fler drabbas sjukdomar som förkortar livet.

Så ja, det är en mycket komplex fråga.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om jag skriver "Ett vaccin kan komma till hösten ( enligt en artikel i pressen)" (Vilket nu också tycks bli fallet.)
Det senaste jag läste om det var ett uttalande från AstraZenecas VD som löd att han hoppades att det skulle finnas ett godkänt vaccin till årsskiftet. Det länkades till det under den senaste veckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.