2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det är ju där problemet kommer in, 2 dagar efter alla symptom är borta, i den tid på året vi är nu så är det ju väldigt många som går runt i flera veckor och snörvlar och har sig utan att varken bli så mycket sämre eller så mycket bättre, för att inte tala om all pollen och skit som kommer snart som kan ge liknande symptom.BirgitS skrev:
Jag skulle inte ha några problem med att träffa någon som har haft Covid-19, oavsett om det gäller i arbets- eller privatlivet, lika lite som att det är ett problem med att träffa sådana som har varit hemma i andra influensor. Under förutsättning att personen har uppfyllt kraven om att vara hemma tills alla symptom är borta plus två hela dagar.
Var och varannan unge i skolan har ju varit snorig sen i höstas
Vi kan inte använda vår begränsade testkapacitet till fall som detta, det ger ju inget. Testerna måste reserveras för patienter som kräver sjukhusvård och vårdpersonal.optimum skrev:
Tror flertalet får panik om de vet att någon kommer tillbaka efter något som kan ha varit covid-19.MathiasS skrev:
Om min kollega följt rekommendationerna och varit hemma frisk i några dagar utan symptom så har jag ju inga problem med det? Eller menar du att man ska testas EFTER att man tycker sig vara frisk för att verifiera att så är fallet? Är han frisk så är han oavsett vilken sjuka han haft.
Oavsett vilken influensa kollegan har så blir han ju hemma i detta läge, så jag blir inte gladare av ett test. Bättre att detta prioriteras för riskgrupper.
Men hoppas det är som du beskriver, helt lugnt några dagar extra efter symptom är borta.
Vi får nog se hur det tar sig ut på vissa arbetsplatser.
Nej det stämmer. Har vi inte många så måste man prioritera.Claes Sörmland skrev:
Eller så kunde man gjort som Sydkorea som lyckats testa väldigt många.
Hur gjorde de?
Exakt, prio måste vara att testa för att ha koll på hur läget är för de som rör sig inom vården, både personal och patienter, för att minimera risken för spridning bland de som drabbas hårt, ev med dödsfall, p.g.a deras andra sjukdomar och skröplighet.Claes Sörmland skrev:
Vi andra, mig t.ex. är det rätt bortkastat att hålla på och testa.
Visst, hade vi oändlig testkapacitet, till nästan noll kostnad skulle det säkert vara helt OK att testa brett ute i samhället, bland de som inte är s.k riskgrupper. Men nu är vi väl inte där va?
Att Sydkorea testar så intensivt är nog alla glada över, för nu har vi pålitliga siffror om hur dödligt viruset är. Till och med WHO pratade ju om ganska hög % så är bra med lite empirisk data.
Men att masstesta i Sverige känns meningslöst, viruset sprider sig ju fram lite överallt i exponentiell hastighet. Nu blir FHMs uppgift att balansera hela den här situationen. Om det blir för många sjukdomsfall så kommer det bli karantän, annars fortsätter vi som vanligt.
Men att masstesta i Sverige känns meningslöst, viruset sprider sig ju fram lite överallt i exponentiell hastighet. Nu blir FHMs uppgift att balansera hela den här situationen. Om det blir för många sjukdomsfall så kommer det bli karantän, annars fortsätter vi som vanligt.
Testkapaciteten styrs av (1) personalstyrkans storlek, (2) antalet PCR-maskiner som finns tillgängliga och (3) mängden testkit som finns tillgängliga. För att testa fler får inget av dessa vara begränsande. Beslutet som idag styr vad vi kan testa för togs för några år sedan när budgetramen sattes. Nu får vi leva med det beslutet att kommunalskatten inte höjdes.optimum skrev:
Jag kan inte Sydkoreas situation men har snappat upp att svininfluensan drabbade dem hårt. Kanske prioriterade de därför annorlunda?
Håller helt enkelt inte med dig, jag är helt övertygad om att folk kan ta till sig informationen utan att få panik.optimum skrev:
Med full förståelse för oro hos äldre och eller personer med andra underliggande sjukdomar, men dom har troligen redan lämnat arbetsplatsen sedan länge.
Jo men vi kunde testa alla som uppvisar symptomen. Feber, hosta, snuva mmN NiklasN123 skrev:Att Sydkorea testar så intensivt är nog alla glada över, för nu har vi pålitliga siffror om hur dödligt viruset är. Till och med WHO pratade ju om ganska hög % så är bra med lite empirisk data.
Men att masstesta i Sverige känns meningslöst, viruset sprider sig ju fram lite överallt i exponentiell hastighet. Nu blir FHMs uppgift att balansera hela den här situationen. Om det blir för många sjukdomsfall så kommer det bli karantän, annars fortsätter vi som vanligt.
De vi av misstag får med är vanliga influensan och några allvarligare förkylningar.
Men nu verkar vi inte ha beredskap för sådant.
Sveriges beredskap skull ju vara god enligt tidigare uppgifter så det är nog andra områden som är starkare då..
Hoppas du har rätt. Känns bäst om det är så.tttomten skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Varför ska man hålla på testa friska människor.
Detta är ett stort skämt.
Blir en fullt frisk människa smittad så får man en lättare förkylning.
Allt är totalt överdrivet.
Men nått gott kanske det medför.
Folk kanske fått upp ögonen att är man sjuk eller sina barn sjuka så är man hemma, det är där folk gör fel eller iaf gjort.
Det är fler som dör i säsongsinfluensa.
Jag tror det ligger nå annat bakom denna masshysteri runt om i världen.
Dom som styr vill vi fokuserar på detta eller resetta marknaden eller nått.
Detta är ett stort skämt.
Blir en fullt frisk människa smittad så får man en lättare förkylning.
Allt är totalt överdrivet.
Men nått gott kanske det medför.
Folk kanske fått upp ögonen att är man sjuk eller sina barn sjuka så är man hemma, det är där folk gör fel eller iaf gjort.
Det är fler som dör i säsongsinfluensa.
Jag tror det ligger nå annat bakom denna masshysteri runt om i världen.
Dom som styr vill vi fokuserar på detta eller resetta marknaden eller nått.