Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jocke Best skrev:
För med din lockdown hade affärerna strålat för hotellen? Säg ett land där hotellen funkar?
Det är ju inte svart eller vitt men förmodligen vågar sig resenärerna till både Danmark och Norge i större utsträckning tex.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du byter från en term till en annan så kan procentsatserna bli annorlunda!
Ja det stämmer. Asymtomatisk smitta i sitt fulla begrepp kan vara större än 20-45 %

Är det vad FHM säger eller bygger sin stratergi på ? Nej de hävdar motsatsen att det är marginellt, och det utan vetenskaplig stöd.

Sverige har utsats för ett "stress test" och fått ett F i betyg.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det stämmer. Asymtomatisk smitta i sitt fulla begrepp kan vara större än 20-45 %

Är det vad FHM säger eller bygger sin stratergi på ? Nej de hävdar motsatsen att det är marginellt, och det utan vetenskaplig stöd.

Sverige har utsats för ett "stress test" och fått ett F i betyg.
Jag håller med om att FHM "mörkar" symptomfri smitta, men samtidigt så är denna positiv om inte den smittade blir sjuk. Jag vet inte riktigt vilket ben jag skall stå på här. Mängden faktorer man måste ta hänsyn till är långt större än några modeller klarar av att räkna på...
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
men det är ju aldrig för sent att äntra sig. Tyvärr tycks förmåga för det saknas.
Hur menar du här? Ska vi införa lockdown nu när vi har mindre än 500 på sjukhus (max 2300), 85 på IVA (max 85) och ca 10 död per dag (max ca 110)?
Dessutom är vår R-tal lägre än Norges.
Känns inte att lock down tillför så mycket nu
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju inte svart eller vitt men förmodligen vågar sig resenärerna till både Danmark och Norge i större utsträckning tex.
Så du vet alltså inte utan tror att hotellen går bättre i Norge och Danmark? Men att de är halvtomma i Sverige är pga icke lockdown? De hade gått bättre efter en lockdown? Inhemska svenskar som är strandsatta i Sverige bor inte på hotell i juli månad? Jag har inga svar men bra att veta hur andra tänker.
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Masktvång i affärer i Storbritannien:
- [länk]
Och?
De har fler döda en Sverige så de måste väl se över allt.
Jag undrar vart du vill komma med att berätta om masktvång i england?
Att det är synd om dessa ?
 
T tysslingekakan skrev:
Och?
De har fler döda en Sverige så de måste väl se över allt.
Jag undrar vart du vill komma med att berätta om masktvång i england?
Att det är synd om dessa ?
Det enda vettiga är att det blir tvång på munskydd i kollektivtrafiken i augusti. Detta för att undvika en andra våg.

https://omni.se/a/P9Kky0

Kollektivtrafiken och stora publiktillställningar är det absolut värsta när det gäller smittspridning. Utan munskydd så kommer man inte att kunna lätta på några andra rekommendationer i höst. Men gymnasieskolan kommer ju att öppna, vilket troligen kommer att driva smitta. Hur skall man minska risken om inte med munskydd?
 
  • Gilla
Kreutzer och 2 till
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Det enda vettiga är att det blir tvång på munskydd i kollektivtrafiken i augusti. Detta för att undvika en andra våg.

[länk]

Kollektivtrafiken och stora publiktillställningar är det absolut värsta när det gäller smittspridning. Utan munskydd så kommer man inte att kunna lätta på några andra rekommendationer i höst. Men gymnasieskolan kommer ju att öppna, vilket troligen kommer att driva smitta. Hur skall man minska risken om inte med munskydd?
Är detta inte rätt så enkelt?
Ja troligen denna ordning
1. Social distans.
2. Stäng skolorna
3. Munskydd

Kan man inte säkerställa social distans så får det väl bli stängda skolor eller munskydd för att smittade inte ska sprida smittan.

Men nu vill de flesta inte ha munskydd och de flesta vill inte stänga skolorna och kan vi inte säkerställa social distans så kommer troligen andra vågen strax efter skolan öppnat igen.

Vi får väl se om FHM kommer lösa detta.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Vi måste varva med lite bra nyheter också - Det är i alla fall några som spar pengar på pandemin: [länk]
Ja de har även stoppat de flesta alkotester.
Bra med positiva nyheter och måste bero på att folk slutat dricka alkohol och köra bil.

Tänk om de ändå kunnat lägga lite tid på att ta hand om alla felaktiga bilar där blinkers och bakspeglar verkar vara ur funktion.
För pandemins skull kunde de varit ute och lugnt men bestämt sagt till folk som inte respekterar social distans.

Var ute och körde på E6:an igår och såg faktiskt en polisbil. Så de har nog sina bilar kvar. Bra.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T
Det är riktigt roligt det här. Att vissa inte vill tänka ett steg till
Så anledningen till att så många dog var för att vi inte hade mask i kollektivtrafiken?
Men det måste ha kompenserats av att gymnasiet var stängt?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
En översikt om vad som hänt med några smittspårningsappar: [länk]
Kort sagt har de inte laddats ner, stoppats eller inte kommit till någon nämnvärd nytta utom möjligen i Tyskland där den har laddats ner av rätt många (15 %) men å andra sidan vet inte myndigheterna hur många varningar som har skickats ut.

Ta Frankrike som exempel:
Några få procent har laddat ner appen, 68 personer har angett att de är smittade i appen och 14 larm har skickats.
Det är väl rätt uppenbart att en sådan app inte fungera på frivilligbasis. Ska man införa app får man släppa tanken på personligt integritetsskydd och göra det obligatoriskt med hot om böter. Personligen tycker jag inte COVID-19-pandemin är tillräckligt allvarlig för att ge Löfven möjlighet att spåra min exakta position vid varje tillfälle.
 
  • Gilla
Poxeman och 3 till
  • Laddar…
optimum
T tysslingekakan skrev:
Det är riktigt roligt det här. Att vissa inte vill tänka ett steg till
Så anledningen till att så många dog var för att vi inte hade mask i kollektivtrafiken?
Men det måste ha kompenserats av att gymnasiet var stängt?
Inte alls kul, folk dör och många lider.

Men det var nog inte det du menade utan att kul med alla som inte tänker som du.

Kan man inte hålla social distans så borde mask hjälpa till att skydda mot smittspridning.
Smittan kan komma från ungdomar som åker kollektivt och sedan sprider sig till andra som åker samma kollektivtrafik till sitt jobb på äldreboenden eller så sprider det sig hemma hos de som jobbar inom äldrevården.

Alternativt till mask om social distans inte går ordna inom kollektivtrafiken är att man går eller cyklar.
För inte vill vi väl ha smittspridning i samhället.
Väldigt många äldre har avlidit av covid-19

Det var väl rätt så enkelt att förstå?
 
  • Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
Den här grafen från dagens Suddeutsche Zeitung (en av de största i Tyskland) är talande:
Graf från Suddeutsche Zeitung som jämför nya COVID-19-fall och dödsfall i olika länder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sverige har mer nysmittade per dag än Tyskland och Italien fast det testas litet i Sverige. Sveriges döda per capita mer än Brasilien och USA. Och flera gånger mer än i Tyskland.
Men det är väl som vanligt - Sveriges döda är egentligen ett resultat av olika beräkningsmetoder. Dom är kanske inte döda på riktigt?
 
  • Gilla
  • Haha
Kreutzer och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.