Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Igen Igen skrev:
Jag tycker gränsstängningarna är precis vad vi förtjänat.
Du har kanske förtjänat det. Men jag är ganska säker på att de flesta inte tycker att de förtjänar det.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
T tysslingekakan skrev:
Du har kanske förtjänat det. Men jag är ganska säker på att de flesta inte tycker att de förtjänar det.
Nu märker vi ord alla som vill fatta gör det ;)

BirgitS
Igen Igen skrev:
Jag tycker gränsstängningarna är precis vad vi förtjänat.
Så du anser att det har varit andra restriktioner i de regioner som får resa till Danmark och Norge än i resten av Sverige?

T tysslingekakan skrev:
Hur tänker du nu?
Ska omvärlden samarbeta och respektera Sverige, fast Sverige agerar helt ologiskt, i strid med allt sunt och som miffon...
Jag beklagar verkligen allt lidande som orsakats av den svenska galenskapen.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser att det har varit andra restriktioner i de regioner som får resa till Danmark och Norge än i resten av Sverige?
Det har det ju inte varit.

Men det är på grund av hur mycket smitta det förekommer i de olika områdena av Sverige som avgör om du får åka till Norge.

Olika områden befinner sig i olika stadier av pandemin (vågar jag skriva).

Det fanns ju en tid då Norge var stängt för alla svenskar förutom de som bodde på Gotland.

Därför får vissa svenskar att åka till Norge och andra får det inte.

BirgitS
Igen Igen skrev:
Hur tänker du nu?
Ska omvärlden samarbeta och respektera Sverige, fast Sverige agerar helt ologiskt, i strid med allt sunt och som miffon...
Världen består av många länder och en hel del av dem har nu en stigande smittspridning med ökat antal inläggningar på sjukhus och antal döda. Florida rapporterade nyligen om att alla IVA-platser var slut och det fanns inga lediga respiratorer samtidigt som det blir allt fler sjuka, det är nu fler sjuka där än det var i New York när det var som värst där fast det är ung. lika många innevånare som inte lever lika tätt. Om du tycker att Sverige har agerat ologiskt och galet, vad har du då att säga om USA som inte ens lyckas platta till kurvan så att IVA-platser och respiratorer räcker till.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det har det ju inte varit.
Precis, alltså är det inte bara restriktionerna det hänger på utan andra faktorer.

optimum
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Beroende på vart i Sverige man bor kanske det funkar att semestra i Norge.

Men du måste väll gå med på att gränsen är och har varit och är lite stängd för vissa svenskar :/
Ja det kanske inte är så farligt nu som när pesten härjade i början av 1700 talet för då skyddade sig norrmännen mot svenskarnas smitta. Lite kul som alternativ till vissa underligga inlägg här.

"Den norska gränsen mot Sverige är lång och det var rikliga kontakter över, trots att det var krig. Ett kungligt dekret utfärdades därför i avsikt att förhindra att sjukdomen kom in i Norge. Varje svensk som försökte komma över gränsen skulle skjutas och liket begravas "dybt i jorden paa samme Sted" och man fick icke röra vid liket eller kläderna med händerna utan "med Stænger at fremvælte" det i graven. Att stoppa alla potentiellt pestsjuka på detta sätt var en plikt och människor som bodde nära gränsen mot Sverige blev pålagda att flytta en halvmil in i landet."

• Gilla
  • Haha
BengtH och 4 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja det kanske inte är så farligt nu som när pesten härjade i början av 1700 talet för då skyddade sig norrmännen mot svenskarnas smitta. Lite kul som alternativ till vissa underligga inlägg här.

"Den norska gränsen mot Sverige är lång och det var rikliga kontakter över, trots att det var krig. Ett kungligt dekret utfärdades därför i avsikt att förhindra att sjukdomen kom in i Norge. Varje svensk som försökte komma över gränsen skulle skjutas och liket begravas "dybt i jorden paa samme Sted" och man fick icke röra vid liket eller kläderna med händerna utan "med Stænger at fremvælte" det i graven. Att stoppa alla potentiellt pestsjuka på detta sätt var en plikt och människor som bodde nära gränsen mot Sverige blev pålagda att flytta en halvmil in i landet."
Om den här hysterin fortsätter är det väl inte omöjligt att vi kommer dit igen, åtminstone någonstans i världen.

T
Igen Igen skrev:
Hur tänker du nu?
Som du skrev så lät det som att varje svensk skulle skämmas.
Men det är väl fhm och regeringen som fattat besluten.
Det innebär att du och jag är oskyldiga.

• Haha
Igen
  • Laddar…
optimum
mikethebik mikethebik skrev:
Om den här hysterin fortsätter är det väl inte omöjligt att vi kommer dit igen, åtminstone någonstans i världen.
Ja det intressant att se hur historiskt andra länder har sett på oss som pestförklarade.
Det brukar ju sägas att historien återupprepas.
Hoppas dock aldrig det blir så igen att de vill ta livet av svenskar och gräva ned oss.
Även om vissa svenskar som vill semestra nu i sommar som tycker det är bra nära på samma.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Världen består av många länder och en hel del av dem har nu en stigande smittspridning med ökat antal inläggningar på sjukhus och antal döda. Florida rapporterade nyligen om att alla IVA-platser var slut och det fanns inga lediga respiratorer samtidigt som det blir allt fler sjuka, det är nu fler sjuka där än det var i New York när det var som värst där fast det är ung. lika många innevånare som inte lever lika tätt. Om du tycker att Sverige har agerat ologiskt och galet, vad har du då att säga om USA som inte ens lyckas platta till kurvan så att IVA-platser och respiratorer räcker till.
Igen tycker att det är galenskapigast naturligtvis.

• Haha
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja det intressant att se hur historiskt andra länder har sett på oss som pestförklarade.
Det brukar ju sägas att historien återupprepas.
Hoppas dock aldrig det blir så igen att de vill ta livet av svenskar och gräva ned oss.
Även om vissa svenskar som vill semestra nu i sommar som tycker det är bra nära på samma.
Nu tänkte jag kanske inte specifikt på svenskar kontra norrmän, mer på att corona-hysterin får konsekvenser som snart får världen att gunga på riktigt om man inte besinnar sig.
Om världen är så generellt labil att en förhållandevis lindrig pandemi, i historiskt perspektiv, får grannar att börja vifta med högafflar och skrika skällsord i höga tonarter förtjänar vi nog samtliga att dö med /av covid19 så det blir lugnt för övriga arter.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
J
Ulltand Ulltand skrev:
Hotell och besöksnäringen har det riktigt tufft nu då de statliga stöden avvecklas. Normal drar man in 155 milijarder på ett år och hälften av det under sommaren. Rätt mycket mycket pengar som förloras i och med det höga antalet smittade i Sverige och därmed få utlänska turiset.

[länk]
För med din lockdown hade affärerna strålat för hotellen? Säg ett land där hotellen funkar?

T
Jag tror att vissa människor här överdriver ganska ordentligt både skillnaden i antal Döda och i andra länders syn på oss.

Jag tror att alla egentligen tjänar på att vi inte kör med total lockdown.
Med tanke på hur samhället skulle se ut. De flesta företag skulle gå i konkurs. Med många arbetslös till följd. Vi är idag 10 milj. Vi säger att 2 milj skulle få fortsätta jobba.
Sen har man resten. Som inte har något men tycker att det får man ta.
Säg att 2milj av befolkningen skulle bli riktigt knäckta. Med suicida tankar.
Jag tycker att det är viktigare att de hä 2 milj. Som mår dåligt mår bra. Även om det är på bekostnad av döda. Men jag räddar hellre 2 milj än 10000. Så enkelt är det.
Mitt resonemang bygger på att sjukvården finns där.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.