Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
Igen Igen skrev:
Sverige är så förvånade över att det finns militär gränsbevakning.
Nästa vecka tänkte vi semestra i Norge, jag kan återkoppla hur stängda dessa hårdbevakade gränser är.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Har Norge invaderat Sverige? Annars förutsätter jag att norsk militär står vid gränsen mot Sverige, och inte på svenska sidan vid gränsen mot Norge.
Eller var det svensk militär? Rubriken och länktexten innehåller något som sedan knappt beskrivs i artikeln. Typisk kvällstidningsjournalistik.
Klaga där då.
 
Igen Igen skrev:
Klaga där då.
Var är där?

Står du inte för det du länkar här?
 
P Pin skrev:
Var är där?

Står du inte för det du länkar här?
Jo, men din larviga tanke kan jag tyvärr in hjälpa dig ur.
Ignore.
 
harry73
galento galento skrev:
Han sa att han tidigare arbetat som läkare inom äldrevården.
Vet inte om det går att hitta ljudklippet.
Googla på Tallinger, då hittar du säkert klippet.
 
harry73 harry73 skrev:
Nästa vecka tänkte vi semestra i Norge, jag kan återkoppla hur stängda dessa hårdbevakade gränser är.
Beroende på vart i Sverige man bor kanske det funkar att semestra i Norge.

Men du måste väll gå med på att gränsen är och har varit och är lite stängd för vissa svenskar :/
 
Redigerat:
Igen Igen skrev:
Jo, men din larviga tanke kan jag tyvärr in hjälpa dig ur.
Ignore.
Naturligtvis inte, och jag har inte bett om din hjälp, bara ett förtydligande var jag skulle klaga då du själv inte är öppen för kritik av det du publicerar.

Jag vet inte heller vilken tanke du tycker är larvig, men det kan vi lämna därhän.
 
T
P Pin skrev:
Har Norge invaderat Sverige? Annars förutsätter jag att norsk militär står vid gränsen mot Sverige, och inte på svenska sidan vid gränsen mot Norge.
Eller var det svensk militär? Rubriken och länktexten innehåller något som sedan knappt beskrivs i artikeln. Typisk kvällstidningsjournalistik.
Det rör sig tydligen om några obeväpnade militärer från Hemvärnet som assisterar polisen.

"Spiken i kistan."
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Presymtomatisk smitta är också asymtomatisk smitta.

men

Asymtomatisk smitta behöver inte vara presymtomatisk.


Jag drar inga slusatser det är Norges Tegnell som skattar det till 20-45 %. Och ja 20-45% är en stor osäkerhet.

"Nu säger Norges smittskyddsdirektör Frode Forland till Dagbladet att en stor del av smittspridningen verkar kunna knytas till personer som ännu inte har utvecklat symtom, så kallad presymtomatisk smitta. Det skulle kunna stå för 20-45 procent av smittan, enligt studier som Forland hänvisar till.

– Det är visat att det förekommer smitta före att man får symtom, säger han.

Han betonar att de flesta smittar efter att de utvecklat symtom.

– Det är en stor osäkerhet kring hur mycket av smittspridningen som sker före man får symtom."
Alltså kan du inte godtyckligt byta från en av termerna till den andra utan att det blir fel.

Nej, det är inte Forland som skattar det till 20-45 %, han bara säger att han har sett studier som kommer fram till värden i det intervallet. Påstå inte att Forland säger sånt som han inte har sagt.
Exakt så här säger han:
- Men det er påvist at det også foregår smitte før man får symptomer, og vi har sett på studier som viser at presymptomatisk smitte står for 20-45 prosent av den totale smittebyrden.
https://www.dagbladet.no/nyheter/usynlig-smitte-truer-norge/72652480
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Beroende på vart i Sverige man bor kanske det funkar att semestra i Norge.

Men du måste väll gå med på att gränsen är och har varit och är lite stängd för vissa svenskar :/
Jag tycker gränsstängningarna är precis vad vi förtjänat.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Alltså kan du inte godtyckligt byta från en av termerna till den andra utan att det blir fel.

Visst kan man det då det ena inklderar det andra.

Däremot vore det fel att skriva presymtomatisk om det rörde fall där ingen haft några symtom över huvud taget. Men så har ju inte skett.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Jag tycker gränsstängningarna är precis vad vi förtjänat.

Ja det är ju en konsekvens av FHM valt linjen att klara kruvan för vården istället för att hålla smittan nere så mycket det går.

Förmodligen hade man inte räknat med dessa konsekvenser men det är ju aldrig för sent att äntra sig. Tyvärr tycks förmåga för det saknas.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Visst är det så men eftersom de som är sjuka efter tre veckor inte har något virus i kroppen och det liknar det man sett efter andra svåra ingektioner finns en stor oro bland exepertisen. Om du läste tex pofessor Jonas Bergquis så förväntar han sig ett flera av dessa kommer att diagnostiseras med ME vad det lider

Sedan är detta bara en pusselbit i det hela. I de Facebookgrupper som startas världen över kan man läsa om hur många som helst som inte bara varit sjuka i 3 veckor utan i månader.
Jag har inte betvivlat att det är många som får problem under lång tid och inte heller att experter är oroade, det är välkänt sen länge. Jag bara invänder mot din procentsats. Först skrev du att det gällde 10 % av alla som hade varit sjuka och sen den ändrade du det till 5 %, men jag tror fortfarande att det är för stor andel när man räknar med alla asymtomatiska och de som har lindriga besvär under bara ett par dagar.

Naturligtvis känns det som "hur många som helst" när man läser internationella sidor därför att det är så otroligt många som har varit sjuka sett över hela världen. Sveriges antal är ju försumbart när det finns nästan 13 miljoner bekräftade smittade i världen. Även om bara 0,1 % av dem har långvariga symtom så är det 130 000 människor.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Visst kan man det då det ena inklderar det andra.

Däremot vore det fel att skriva presymtomatisk om det rörde fall där ingen haft några symtom över huvud taget. Men så har ju inte skett.
Om du byter från en term till en annan så kan procentsatserna bli annorlunda!
 
Igen Igen skrev:
Jag tycker gränsstängningarna är precis vad vi förtjänat.
Det tycker jag med och jag har skrivit tidigare att jag skulle skämmas ihjäl för att sätta min fot utanför Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.