Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tror att det har förekommit saker som är för hemska för att vara sanna på svenska äldreboenden.
Och jag tror att det är bra att någon rapporterar om det.
Jag klippte ut de delar av artikeln som jag tyckte var viktigast och länkade till resten.
Nu har jag inte följt eran lilla fajt på så vis att jag kollat vad du länkat till, men jag antar att det är något av tveksam kvalitet. :)

Men i övrigt så tror jag också som det du påstår i 1'a meningen. Jag tror att det i hundratals år pågått sånt som är för hemskt för att vara sant i fattigstugorna, på långvården, på äldreboenden. Sen kan man ha olika uppfattning om hur mycket det är, hur hemskt det är, och kanske framförallt om det sakta blir bättre eller sämre ...
Men helt klart är jag med dig där, i alla fall, i det generella påståendet.

Sen tycker jag exakt lika som dig i andra meningen, bra om det rapporteras.

Och slutligen, 3'e meningen, tycker jag du gör helt korrekt i att citera det du tycker är mest relevant och länkar till allt.
I min bok helt perfekt, då kan man direkt läsa det som du vill tillföra diskussionen, men enkelt gå till källan om man vill läsa mer. (y)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det är väl en väldigt stor skillnad på att ha symtom efter tre veckor och att ha symtom i månader eller år. Eller hur?
Visst är det så men eftersom de som är sjuka efter tre veckor inte har något virus i kroppen och det liknar det man sett efter andra svåra ingektioner finns en stor oro bland exepertisen. Om du läste tex pofessor Jonas Bergquis så förväntar han sig ett flera av dessa kommer att diagnostiseras med ME vad det lider

Sedan är detta bara en pusselbit i det hela. I de Facebookgrupper som startas världen över kan man läsa om hur många som helst som inte bara varit sjuka i 3 veckor utan i månader.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Hotell och besöksnäringen har det riktigt tufft nu då de statliga stöden avvecklas. Normal drar man in 155 milijarder på ett år och hälften av det under sommaren. Rätt mycket mycket pengar som förloras i och med det höga antalet smittade i Sverige och därmed få utlänska turiset.

https://www.svd.se/tufft-lage-for-hotellen--rummen-gapar-tomma

• Gilla
Igen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skriver något helt annat än vad det står i artikeln!
Artikeln handlar om presymtomatisk spridning inte asymtomatisk.
Det står också att det är oklart eftersom inga stora studier har gjorts.
Det går inte att dra sådana slutsatser av den artikeln som du gör.

Presymtomatisk smitta är också asymtomatisk smitta.

men

Asymtomatisk smitta behöver inte vara presymtomatisk.

Jag drar inga slusatser det är Norges Tegnell som skattar det till 20-45 %. Och ja 20-45% är en stor osäkerhet.

"Nu säger Norges smittskyddsdirektör Frode Forland till Dagbladet att en stor del av smittspridningen verkar kunna knytas till personer som ännu inte har utvecklat symtom, så kallad presymtomatisk smitta. Det skulle kunna stå för 20-45 procent av smittan, enligt studier som Forland hänvisar till.

– Det är visat att det förekommer smitta före att man får symtom, säger han.

Han betonar att de flesta smittar efter att de utvecklat symtom.

– Det är en stor osäkerhet kring hur mycket av smittspridningen som sker före man får symtom."

Redigerat:
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Visst är det så men eftersom de som är sjuka efter tre veckor inte har något virus i kroppen och det liknar det man sett efter andra svåra ingektioner finns en stor oro bland exepertisen. Om du läste tex pofessor Jonas Bergquis så förväntar han sig ett flera av dessa kommer att diagnostiseras med ME vad det lider

Sedan är detta bara en pusselbit i det hela. I de Facebookgrupper som startas världen över kan man läsa om hur många som helst som inte bara varit sjuka i 3 veckor utan i månader.
Finns det någon annan källa än en läkare och en FB sida?
FB sida gruppen för inbördes beundran träffas och diskuterar sina krämpor.
Jag er björn Olsson känns som en riktigt seriös och bra källa jämfört med FB. Den enda slutsatsen man kan dra av FB sidan är att det är många som gillar att klaga.

T
Ulltand Ulltand skrev:
Presymtomatisk smitta är också asymtomatisk smitta.

men

Asymtomatisk smitta behöver inte vara presymtomatisk.

Jag drar inga slusatser det är Norges Tegnell som skattar det till 20-45 %. Och ja 20-45% är en stor osäkerhet.

"Nu säger Norges smittskyddsdirektör Frode Forland till Dagbladet att en stor del av smittspridningen verkar kunna knytas till personer som ännu inte har utvecklat symtom, så kallad presymtomatisk smitta. Det skulle kunna stå för 20-45 procent av smittan, enligt studier som Forland hänvisar till.

– Det är visat att det förekommer smitta före att man får symtom, säger han.

Han betonar att de flesta smittar efter att de utvecklat symtom.

– Det är en stor osäkerhet kring hur mycket av smittspridningen som sker före man får symtom."
Jag har SVÅRT att hänga asymtopromatisk eller preo symtomatisk:D
Har du du lust å förklara enkelt så att även jag hänger med?

T tysslingekakan skrev:
Jag har SVÅRT att hänga asymtopromatisk eller preo symtomatisk:D
Har du du lust å förklara enkelt så att även jag hänger med?
Presymtomatisk smitta är när någon smittar innan symtom på sjukdom

Asymtomatisk är när någon smittar utan symtom på sjukdom. Presymtomatisk smitta är en form av asymtomatisk smitta.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
T tysslingekakan skrev:
Finns det någon annan källa än en läkare och en FB sida?
FB sida gruppen för inbördes beundran träffas och diskuterar sina krämpor.
Jag er björn Olsson känns som en riktigt seriös och bra källa jämfört med FB. Den enda slutsatsen man kan dra av FB sidan är att det är många som gillar att klaga.

Jag postade 3 artiklar från svensk media som tagit upp problematiken. Goggla så finns det många fler artiklar interantionellt.

Se det som ett pussel där flera bitar blir en helhet. FB är en av dem och någon inbördes beundran har jag inte sett i grupperna. Däremot stor förtvivlan.

Hur ska jag formulera mig så att det inte går att missförstå mig?

FHM väntar på att uppnå naturlig folkimmunitet därför att de ser till så att alla blir smittade genom sina verkningslösa ”åtgärder”.
Alla som vill kan förstå vad du menar.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
OT: Jag är så gammal att jag använder stavningen ”symptom”, men jag vet att både det och ”symtom” är OK numera.
Vi får nog snart se ”biblotek” och ”interjuva” också.

• Gilla
  • Wow
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Presymtomatisk smitta är när någon smittar innan symtom på sjukdom

Asymtomatisk är när någon smittar utan symtom på sjukdom. Presymtomatisk smitta är en form av asymtomatisk smitta.
Tack så mycket!

T
Ulltand Ulltand skrev:
Jag postade 3 artiklar från svensk media som tagit upp problematiken. Goggla så finns det många fler artiklar interantionellt.

Se det som ett pussel där flera bitar blir en helhet. FB är en av dem och någon inbördes beundran har jag inte sett i grupperna. Däremot stor förtvivlan.
FB är svårt att ha som pusselbit. För det är omöjligt och veta vad som verkligen stämmer. Att som du tidigate nämnde antal medlemmar som någon ledtråd är kanske inte alltid det bästa.
1000 medlemmar säger ingenting om hur många som har symptom som närmar sig det man söker. Många är med och klagar fast de inte är i rätt klass.
Så du får sätta dig och läsa alla inlägg för att hitta guldkornen. :D;)

galento
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår inte riktigt. Vem bestämmer om en sjuk åldring får en undersökning? Det borde vara en läkare inom äldrevården.

Så antingen menar den läkaren att han inte undersökte sina patienter eller så klagar han på sin läkarkollegor. Hur bra insyn har på vad läkarkollekorna gör med sina patienter?
Han sa att han tidigare arbetat som läkare inom äldrevården.
Vet inte om det går att hitta ljudklippet.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Jag tror att det har förekommit saker som är för hemska för att vara sanna på svenska äldreboenden.

Och jag tror att det är bra att någon rapporterar om det.

Jag klippte ut de delar av artikeln som jag tyckte var viktigast och länkade till resten.
All heder åt dig som klarar av att ta till dig faktiska missförhållanden som vi skattebetalare inte ha en aning om.

Tillbaka till svenska dödligheten i corona och varför Sverige är så förvånade över att det finns militär gränsbevakning.
Jag tror nog att grannländerna fått nog av svenskt förhållningssätt på fler plan och att misskötsamheten gällande dödlig smittspridning är spiken i kistan, och då kallar man in militären.
https://www.expressen.se/nyheter/plotsligt-star-det-militarer-vid-gransen-mot-norge/

Men ministern förstår inte.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
All heder åt dig som klarar av att ta till dig faktiska missförhållanden som vi skattebetalare inte ha en aning om.

Tillbaka till svenska dödligheten i corona och varför Sverige är så förvånade över att det finns militär gränsbevakning.
Jag tror nog att grannländerna fått nog av svenskt förhållningssätt på fler plan och att misskötsamheten gällande dödlig smittspridning är spiken i kistan, och då kallar man in militären.
[länk]

Men ministern förstår inte.
Har Norge invaderat Sverige? Annars förutsätter jag att norsk militär står vid gränsen mot Sverige, och inte på svenska sidan vid gränsen mot Norge.
Eller var det svensk militär? Rubriken och länktexten innehåller något som sedan knappt beskrivs i artikeln. Typisk kvällstidningsjournalistik.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.