Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Senaste nytt
Tyskland stänger sin gränser.

Anders Tegnell uttalade sig om att när Danmark beslutade om samma att det är meningslöst åtgärda.
Uppenbarligen anser han att det är kört nu. Smittan finns redan här och kommer sprida sig.

Troligen vet Anders Tegnell mer om smittan och metoder att hantera den än både Danmark och Tyskland.

Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”

[bild]
[länk]



Edit: Gäller inte alla länder

"Tyskland ska stänga sina gränser till Frankrike, Schweiz och Österrike, skriver tyska tidningen Bild."

"Beslutet gäller från och med imorgon måndag och tas i kampen mot coronaspridningen."
Det gäller dock inte varutransporter och arbetspendling. Det är alltså i princip bara nöjesresande som påverkas och frågan är hur mycket sånt det finns kvar med tanke på läget i de berörda länderna?
 
P
optimum optimum skrev:
Senaste nytt
Tyskland stänger sin gränser.

Anders Tegnell uttalade sig om att när Danmark beslutade om samma att det är meningslöst åtgärda.
Uppenbarligen anser han att det är kört nu. Smittan finns redan här och kommer sprida sig.

Troligen vet Anders Tegnell mer om smittan och metoder att hantera den än både Danmark och Tyskland.

Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”

[bild]
[länk]



Edit: Gäller inte alla länder

"Tyskland ska stänga sina gränser till Frankrike, Schweiz och Österrike, skriver tyska tidningen Bild."

"Beslutet gäller från och med imorgon måndag och tas i kampen mot coronaspridningen."
De stänger för att utlänningar åker dit och bunkrar varor!
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
optimum
useless useless skrev:
Det gäller dock inte varutransporter och arbetspendling. Det är alltså i princip bara nöjesresande som påverkas och frågan är hur mycket sånt det finns kvar med tanke på läget i de berörda länderna?
Nej troligen inte så stor verkan. Dessutom har nog de flesta företagen reseförbud.
 
optimum
mathiash77 skrev:
De stänger för att utlänningar åker dit och bunkrar varor!
Nja det gäller inte från Sverige och Danmark ännu. Det gäller för Frankrike, Schweiz och Österrike.
 
Citerar mig själv från annan tråd:

"Jag har inget egentligt intresse av att sälla mig till alla spekulationer och över- eller eventuella underdrifter om Corona, men ett väldigt bra citat från Franklin D Roosevelts tal när han blev president i USA 1933 lyder:

"The only thing we have to fear is fear itself"

Kanske något att tänka på..."
 
Boilerplate4U
optimum optimum skrev:
Senaste nytt
Tyskland stänger sin gränser.

Anders Tegnell uttalade sig om att när Danmark beslutade om samma att det är meningslöst åtgärda.
Uppenbarligen anser han att det är kört nu. Smittan finns redan här och kommer sprida sig.

Troligen vet Anders Tegnell mer om smittan och metoder att hantera den än både Danmark och Tyskland.

Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”

[bild]
[länk]

Edit: Gäller inte alla länder

"Tyskland ska stänga sina gränser till Frankrike, Schweiz och Österrike, skriver tyska tidningen Bild."

"Beslutet gäller från och med imorgon måndag och tas i kampen mot coronaspridningen."
SVD - Uppgifter: Tyskland stänger gränser

"Åtgärden träder i kraft på måndag klockan 08.00 och är ett försök att stoppa spridningen av coronaviruset samt förhindra att utländska medborgare reser in i Tyskland för att hamstra varor, vilket i förlängningen ses som ett möjligt problem"
 
Pedagogiskt förklarat

 
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
optimum
Tips.
Se gärna den presskonferens som Löfven med övriga ansvariga genomförde med början 16:40 om läger med coronan.
Stefan Löfven, Dan Eliasson, Olivia Wigzell och Johan Carlsson

Summera själva så slipper jag bli anklagad för att vara negativ.


Jo jag ska fortsätta tvätta händerna med tvål och vatten, stanna hemma om jag är sjuk.
p.s. Det kommer en informationskampanj för 45 miljoner som ger oss klarhet i något.

Lyssna själv.
Tänk själv.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror folk är arga på Tegnell eftersom han blandar in ideologi när han nämner ”jämlikhet” och ”rättvisa”. Att det är ”orättvist” att låta folk jobba hemifrån eftersom alla inte kan jobba hemifrån. Och att det farligt att stänga ner skolor eftersom så många barn lever i otrygga omständigheter och skolan är deras enda trygga plats.

Detta blir nästan politiska uttalanden istället för att enbart hålla sig till hälsofrågor.
Ok. Jag är främst intresserad av vad han har att säga kring smittofrågor så jag reflekterar inte över övrigt. Det är förstås onödigt att en central figur är dålig på att kommunicera, dock vet jag inte om det legitimerar allt struntprat och hittepå ("han tycker det är kört") runt denna person.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag är ledsen men kostnaderna för att undersöka alla patienter och hålla dem inlåsta/karantän i två veckor för att vara säker på att de inte har smittan är extremt hög.

Det är sannolikt att smittan började redan i Oktober (man har identifierat person från November men har inte hittat person 0) och det är då troligt att Sverige redan haft ett tillräckligt stor smittbas för att det skulle bli ett självspelande piano.

Det är ju ingen vettig person som skriker stäng gränsen, vinterkräksjukan är här!! Även om den och ett vanligt virus skördar många liv också.

Det finns sedan inga vaccin nu, när de kommer kommer de vara äckligt dyra, ha många många biverkningar (för kort prövotid) innan FDA godkännande och frisläppning.

Så även om det är skrämmande så behöver tyvärr den stora massan smittas men det måste ske på ett lugnt och kontrollerande sätt för att inte sätta sjukvården i totalt kaos.


@Per Eskilsson tack för en bra beskrivning och delandet.
Just nu Kina har inför två veckors karantär för alla utlänningar som kommer in. De tar helt enkelt inte risken. Kostnaden att befolkningen blir smittad är betydligt större än att sätta besökare i karantär.
Sverige gjorde inte ett skit. Det fanns direkt flyg från Rom och Milano hit så sent som förra onsdag.
 
optimum optimum skrev:
Ja det är min tolkning av vad som händer.
Vi har slutat testa misstänkta fall och ber dem avvakta och se om de blir allvarligt sjuka.
Har en kollega som kommit hem från skidresa och uppvisar symptom som motsvarar de som finns på 1177.se
Men ska inte testas utan se om det blir värre.

Vidare. Man anser att det inte hjälper att stänga gränser vilket troligen stämmer då smittan är här och sprider sig från importfall till övriga befolkningen.

Mycket objektivt analyserat av vad vi får för information.
Andra länder kritiska till att vi inte testa misstänkta vilket får en sned statistik om läget mellan länder.

Ja återkom gärna vad som av detta är "hittepå"
Vad är din tolkning av ovanstående som jag fått via nyheter om coronan?
optimum optimum skrev:
Ja det är min tolkning av vad som händer.
Vi har slutat testa misstänkta fall och ber dem avvakta och se om de blir allvarligt sjuka.
Har en kollega som kommit hem från skidresa och uppvisar symptom som motsvarar de som finns på 1177.se
Men ska inte testas utan se om det blir värre.

Vidare. Man anser att det inte hjälper att stänga gränser vilket troligen stämmer då smittan är här och sprider sig från importfall till övriga befolkningen.

Mycket objektivt analyserat av vad vi får för information.
Andra länder kritiska till att vi inte testa misstänkta vilket får en sned statistik om läget mellan länder.

Ja återkom gärna vad som av detta är "hittepå"
Vad är din tolkning av ovanstående som jag fått via nyheter om coronan?
Du har förstås rätt att göra din egen tolkning, men allvarliga frågor som detta kanske man ska reflektera över sin faktagrund. Jag har redan beskrivit vad jag tycker är fel med vad du sa.

1. Danmark.
2. "Han tycker det är kört". FHM verkar agera utifrån sina alternativa scenarier och vad en enskild person egentligen tycker har vi ingen som helst aning om, ej heller spelar det någon roll.


Fullt friska människor som blir förkylda med symptom, varför ska man belasta sjukvården med tester och annat - det är ju bara bädda ner sig och ta ett par alvedon tills skiten är över eller man blir så sjuk att man behöver mer vård. Det händer ju inget annat på sjukhuset ändå mer än att du tar upp plats. Så, var är problemet med att din kollega inte blir testad?
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Detta blir nästan politiska uttalanden istället för att enbart hålla sig till hälsofrågor.
Folkhälsomyndigheten är nog en statlig myndig som ska ta ett samhällsansvar och se till vad som är bäst för hela samhället i sina uttalanden och inte bara hålla sig till rena medicinska uppgifter. Det är väl därför som vissa smittskyddsläkare, som bara tänker på det rent medicinska, tycker annorlunda än FHM,

Därmed inte sagt att jag alltid tycker samma sak som Tegnell.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
optimum
MathiasS MathiasS skrev:
Du har förstås rätt att göra din egen tolkning, men allvarliga frågor som detta kanske man ska reflektera över sin faktagrund. Jag har redan beskrivit vad jag tycker är fel med vad du sa.

1. Danmark.
2. "Han tycker det är kört". FHM verkar agera utifrån sina alternativa scenarier och vad en enskild person egentligen tycker har vi ingen som helst aning om, ej heller spelar det någon roll.


Fullt friska människor som blir förkylda med symptom, varför ska man belasta sjukvården med tester och annat - det är ju bara bädda ner sig och ta ett par alvedon tills skiten är över eller man blir så sjuk att man behöver mer vård. Det händer ju inget annat på sjukhuset ändå mer än att du tar upp plats. Så, var är problemet med att din kollega inte blir testad?
Ja det är intressant att vara sjuk och inte testas. Hur skulle du själv reagera om en kollega till dig vore hemma med covid-19 symptom, kanske vanlig influensa och sedan börjar jobba igen.
Pestförklarad?

Men hur skulle du själv reagera?

En test tar inte upp plats på sjukhus. Dock resurser som vi tydligen inte har.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle inte ha några problem med att träffa någon som har haft Covid-19, oavsett om det gäller i arbets- eller privatlivet, lika lite som att det är ett problem med att träffa sådana som har varit hemma i andra influensor. Under förutsättning att personen har uppfyllt kraven om att vara hemma tills alla symptom är borta plus två hela dagar.
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja det är intressant att vara sjuk och inte testas. Hur skulle du själv reagera om en kollega till dig vore hemma med covid-19 symptom, kanske vanlig influensa och sedan börjar jobba igen.
Pestförklarad?

Men hur skulle du själv reagera?

En test tar inte upp plats på sjukhus. Dock resurser som vi tydligen inte har.
Om min kollega följt rekommendationerna och varit hemma frisk i några dagar utan symptom så har jag ju inga problem med det? Eller menar du att man ska testas EFTER att man tycker sig vara frisk för att verifiera att så är fallet? Är han frisk så är han oavsett vilken sjuka han haft.

Oavsett vilken influensa kollegan har så blir han ju hemma i detta läge, så jag blir inte gladare av ett test. Bättre att detta prioriteras för riskgrupper.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.