2 356 315 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eller så tar de betalt 200 kr för varje vaccinering, så blir det en miljard plus i budgeten iställetMikael_L skrev:
Om det fungerar till 50%, är i så gott som fritt från biverkningar (under 1 promille) och är billigt att framställa och enkelt att använda så kan faktiskt ett vaccin med så låg verkningsgrad ändå vara bra.
Det betyder ju bara att i princip hela befolkningen måste vaccineras, inte bara vissa grupper.
Men för att vaccinera hela befolkningen krävs det övriga, väldigt lite biverkningar och att det är billigt och lätt att både framställa och ge.
Det kommer dock ändå ta en betydlig tid att få 7 miljarder vaccindoser ut i världens alla hörn och alla vaccinerade.
Jag provar en liten räkneövning.
I Sverige finns det något runt 1100-1200 vårdcentraler (hittat uppgifter från olika källor).
Om varje vårdcentral avsätter en heltidstjänst och ett behandlingsrum för vaccinering och man hinner med 10 vaccineringar i timmen (det måste ju vara lite pappersarbete och annat runt själva sticket, eller vad det är).
Så hinner vi under ett år med 10 (vacc i timmen) * 8 (timmar) *240 (n arbetsdagar) * 1200 (n vårdcentraler) = 23 miljoner per år.
Så ja, det verkar ganska möjligt att vaccinera hela svenska befolkningen på åtminstone ett halvår.
Och kostar varje vaccindos 100 kr så blir det endast 1 miljard kr (ja, det är lite sett till hela statsbudgeten).
Så funkar de övriga parametrarna, det är billigt att producera, nästan noll i biverkningar osv, så skulle en 50% flockimmunitet i samhället vara bra. Det betyder inte att epidemin är helt stoppad, men troligtvis så långsam då att det ens är frågan om det ska kallas epidemiskt.
200 är billigt för ett liv, även om vissa tycker att man inte får räkna liv i pengar. Jag skulle vara beredd att betala betydligt mer.
En del av befolkningen sitter ju just nu och diskuterar fjärrstyrningschipen som skjuts in i oss vid vaccinering, de är nog inte så sugna på detta?P Pin skrev:
Sant, för flockimmunitet räcker det rätt långt, nu tänkte jag rent egoistiskt: Ska jag betala för nåt och sen med 50% risk bli sjuk ändå? Kommer många att vilja vaccinera sig då?Mikael_L skrev:
Sugna på vad? Att betala ur egen ficka? Men gratis är alltid gott. När en affärstransaktion är gratis är det du som är varan. Det är väl där chipet kommer in.D djac skrev:
Men är inte den del av befolkningen du beskriver redan fjärrstyrda?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Absolut. Det borde man gjort för länge sen anser jag. Nu kan man ansöka från 1 juli, men ansökan kan först skickas in 24 augusti, så har man tur får man lite pengar i mitten på september. Första halvan av året får man noll för.pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Jag känner många som är i riskgrupper som gärna ser att det kommer fram vaccin snabbt. Inte alls lika många är sugna på att vara med i första ledet på ett snabbframtaget vaccin som man inte känner till biverkningarna på. Visst, man testar större grupper först, men det säger inte mycket om långsiktiga biverkningar. En stor del av de som avlidit skulle kanske inte varit med i första omgången.Hyltran från Veglemyren skrev:
”Man bör inte använda utländska låneord i de fall det finns en adekvat inhemsk vokabulär disponibel”mikethebik skrev:
Gunnar Sträng
Tänkte faktiskt dra den där själv, men du hann före.D Dilato skrev:
Dessutom så uppfann jag ordet "serenotisk" igår enbart för att påvisa det lite fåniga i att svänga sig med halvt obegripliga uttryck för att verka påläst.
Se vad jag skrivit ovan, inlägg 21783
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Tre grupper av brittiska forskare har undersökt om det finns något samband mellan brist på D-vitamin och hur svårt sjuk man blir i Covid-19. De anser att bevis saknas.
Men studierna fortsätter med bl.a. dubbelblindtest med D-vitamin till vintern.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/britter-testar-d-vitamin-mot-covid-19Den brittiska sjukvårdsmyndigheten NICE, regeringens rådgivningskommitté för nutrition och den brittiska vetenskapsakademien Royal Society finner i varsin rapport härom veckan att det saknas forskningsstöd för att slå fast om D-vitaminbrist kan förvärra covid-19 eller inte.
Bakgrunden är att flera forskningsstudier pekar mot att svårt sjuka i covid-19 oftare har D-vitaminbrist, men de har inte bevisat något samband. Kanske är det infektionen som sänker D-vitaminnivåerna, inte omvänt.
Men studierna fortsätter med bl.a. dubbelblindtest med D-vitamin till vintern.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det pratades om att ett vaccin behöver gå igenom tre faser på nyheterna här om dagen. För att försäkra sig om att det inte ger några biverkningar som man inte kan leva med. Sista fasen skulle vara att man testar vaccinet på många tusen människor.Fairlane skrev:
Jag känner många som är i riskgrupper som gärna ser att det kommer fram vaccin snabbt. Inte alls lika många är sugna på att vara med i första ledet på ett snabbframtaget vaccin som man inte känner till biverkningarna på. Visst, man testar större grupper först, men det säger inte mycket om långsiktiga biverkningar. En stor del av de som avlidit skulle kanske inte varit med i första omgången.
Jag känner ingen i riskgrupperna som är rädda för att vaccinera sig men visst det är upp till var och en.
Men om vaccinet skyddar mot infektion så räcker det långt att bara vaccinera vård- och omsorgspersonal.
Detta är inte skador från intensivård eller specifika hjärnskador. Det tycks kunna drabba alla. Teorin är att immunförsvaret blir överaktivt och regagerar fel.BirgitS skrev:
@Ulltand
Ang. skador efter intensivvård så är det inget unikt för Covid-19 utan så här står det i Läkartidningen: [länk]
Så att det nu är ung. 2500 med Covid-19 som har vårdats på IVA hittills är ingen dramatisk förändring jämfört med andra år.
Gällande en jämförelse med SARS och MERS står det:Men med SARS och MERS har man inga som är asymtomatiska eller med mycket lindriga symtom så procentandelarna blir ju helt andra med Covid-19.
En uppsida i sammanhanget är det lär bli betydligt mer forskning som också kan hjälpa andra i sammanhanget, kanske också de med diagnostiserad ME där runt 70 % insjuknat efter en lindrig eller måttlig infektion av något slag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Jag vet, men det är fortfarande en mycket liten andel av alla som haft Covid-19 som får långvariga besvär och läkarna i artikeln verkar ju mest vara oroliga för dem som har legat på IVA. Hade det varit 5-10 % av alla som haft Covid-19 i Stockholmsområdet, dvs. 20 000 - 40 000 st, så hade det slagits upp stort och inte varit enstaka artiklar med enstaka personer.Ulltand skrev:
Detta är inte skador från intensivård eller specifika hjärnskador. Det tycks kunna drabba alla. Teorin är att immunförsvaret blir överaktivt och regagerar fel.
En uppsida i sammanhanget är det lär bli betydligt mer forskning som också kan hjälpa andra i sammanhanget, kanske också de med diagnostiserad ME där runt 70 % insjuknat efter en lindrig eller måttlig infektion av något slag.