Nja, det beror ju på hur många som kan och vill vaccinera sig.
Jag har svårt att se att vilja skulle vara ett problem. Särskilt bland de grupper där det skulle göra mest nytta som tillexempel riskgrupper och sjukvårdspersonal.
Bara för att hela tråden handlar om det viruset och Covid-19 behöver man ju inte upprepa samma argument hela tiden.
Har du problem med det behöver du inte läsa mina inlägg.
Vissa saker krävs att man återkommer till då de tas upp av andra eller vi får nya uppgifter via media om detta.
Jag vet att du inte delar samma uppfattning om vår beredskap och hur vi hanterat att så många avlidit.
Vi har högst dödlighet per 100.000 i hela Norden och det är på grund av dålig beredskap och brister i den strategi vi val.
Det som påståtts är att vi befinner oss i ett annat läge på kurvan vilket betyder att våra grannländer snart kommer få minst lika många avlidna som oss.
Något sådant går inte se ännu i varken Norge eller Finland.
Vi är troligen snart upp i fruktansvärda 6000 avlidna av denna smitta.
Fruktansvärt tycker jag.
Om jag vill återkomma till det många gånger är det upp till mig och mod att avgöra.
Hoppas det är ett lämpligt svar.
Nu får du ursäkta men solstolen väntar. Klarblå himmel här i Västra Sverige.
Jag har svårt att se att vilja skulle vara ett problem. Särskilt bland de grupper där det skulle göra mest nytta som tillexempel riskgrupper och sjukvårdspersonal.
Det beror ju på vad biverkningarna är, är det risk för hög feber så är det ett olämpligt vaccin för de sjukligaste eftersom hög feber kan göra att de avlider. Finns antagligen andra möjliga biverkningar som kan göra det olämpligt för vissa riskgrupper.
Inte att förglömma att det finns vissa grupper med en motvilja mot alla sorters vaccin, det finns rätt många barn som inte får de vaccin som anses som lämpligt.
Jag vet att du inte delar samma uppfattning om vår beredskap och hur vi hanterat att så många avlidit.
Där har du fel, däremot tycker jag det är väldigt onödigt att tjata om det. Det som har gjorts under årtionden är alla ansvariga för och det är fel att hänga ut en person för det nu, samt ännu mera konstigt att tjata om vad en person sa i februari.
optimum skrev:
Vi har högst dödlighet per 100.000 i hela Norden och det är på grund av dålig beredskap och brister i den strategi vi val.
Som jag och en del andra anser så beror det på att smittspridningen var mycket högre i Sverige i början av mars än i våra grannländer. När det gäller beredskap i Europa är det väl bara Finland som kan sägas ha haft en någorlunda beredskap, annars har det varit just-in-time som gällt i åtminstone hela Västeuropa.
USA säger att man kräver att ett vaccin funkar för 50% för att det ska bli godkänt. Ganska låga krav kan jag tycka.
Om det fungerar till 50%, är i så gott som fritt från biverkningar (under 1 promille) och är billigt att framställa och enkelt att använda så kan faktiskt ett vaccin med så låg verkningsgrad ändå vara bra.
Det betyder ju bara att i princip hela befolkningen måste vaccineras, inte bara vissa grupper.
Men för att vaccinera hela befolkningen krävs det övriga, väldigt lite biverkningar och att det är billigt och lätt att både framställa och ge.
Det kommer dock ändå ta en betydlig tid att få 7 miljarder vaccindoser ut i världens alla hörn och alla vaccinerade.
Jag provar en liten räkneövning.
I Sverige finns det något runt 1100-1200 vårdcentraler (hittat uppgifter från olika källor).
Om varje vårdcentral avsätter en heltidstjänst och ett behandlingsrum för vaccinering och man hinner med 10 vaccineringar i timmen (det måste ju vara lite pappersarbete och annat runt själva sticket, eller vad det är).
Så hinner vi under ett år med 10 (vacc i timmen) * 8 (timmar) *240 (n arbetsdagar) * 1200 (n vårdcentraler) = 23 miljoner per år.
Så ja, det verkar ganska möjligt att vaccinera hela svenska befolkningen på åtminstone ett halvår.
Och kostar varje vaccindos 100 kr så blir det endast 1 miljard kr (ja, det är lite sett till hela statsbudgeten).
Så funkar de övriga parametrarna, det är billigt att producera, nästan noll i biverkningar osv, så skulle en 50% flockimmunitet i samhället vara bra. Det betyder inte att epidemin är helt stoppad, men troligtvis så långsam då att det ens är frågan om det ska kallas epidemiskt.
Det beror ju på vad biverkningarna är, är det risk för hög feber så är det ett olämpligt vaccin för de sjukligaste eftersom hög feber kan göra att de avlider. Finns antagligen andra möjliga biverkningar som kan göra det olämpligt för vissa riskgrupper.
Inte att förglömma att det finns vissa grupper med en motvilja mot alla sorters vaccin, det finns rätt många barn som inte får de vaccin som anses som lämpligt.
Ett vaccin blir inte godkänt om det ger hög feber, eller andra livshotande biverkningar.
Ett vaccin blir inte godkänt om det ger hög feber, eller andra livshotande biverkningar.
Jo, det kan det bli eftersom hög feber inte är livshotande för typ 99 %, däremot kommer det ju då att upplysas om att vissa grupper inte bör vaccineras. Sånt sker ju redan idag med t.ex. influensavaccin där vissa grupper avråds för att ta dem.
Jag vet inte för jag har inte varit där. Har du?
Dessutom var mitt inlägg om att det är trångt på vissa platser här i Sverige och vi riskerar förnyad ökning av antalet smittade.
Jag tänkte bara att jag tror inte Sverige är unikt dåliga på detta. Jag tror att Danskarna också har återgått till sitt vanliga gemyt, sittande tätt runt borden med öl eller kaffe.
Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, kanske att det inte är bara ett problem här, men jag tror det är ett ännu större problem i länder med lägra immunitetsgrad, vilket troligen Danmark har.
Jag tycker det är bra ifall alla Svenskar håller sig ifrån att åka utomlands, men framförallt till länder som haft låg smittspridning, ty där är det en avsevärt större risk för nya kraftiga utbrott och att man kanske fastnar där i karantän eller pga inställda flyg.
Jag tycker det är bra ifall alla Svenskar håller sig ifrån att åka utomlands, men framförallt till länder som haft låg smittspridning, ty där är det en avsevärt större risk för nya kraftiga utbrott och att man kanske fastnar där i karantän eller pga inställda flyg.
Även i länder som har haft högre andel som varit sjuka så kommer det ju nya utbrott. Det har ju skett i Spanien där vissa områden är i karantän eller har hårda restriktioner eller hur det nu är.
Förhoppningsvis har fas 1 och 2 studierna rensat ut de farliga vaccinkandidaterna.
Fas 3 studierna skall studera effektiviteten och fånga ev sällan förekommande biverkningar.
Vi gnäller så på hur pandemin skötts i Sverige, men det finns länder som är (eller åtminstone har varit) fakta resistenta och vägrat ta emot hjälp. Tex Iran vägrade ta emot hjälp både från USA och Läkare utan gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hur tänkte dom här?
Vi kan inte desinficera bussen inuti så vi sprutar på taket i stället?
Hoppas de bytt till någon lite mer verklighetsanpassad strategi, men det såg inte ut så på deras smittspridningskurvor sist jag tittade.
Vi gnäller så på hur pandemin skötts i Sverige, men det finns länder som är (eller åtminstone har varit) fakta resistenta och vägrat ta emot hjälp. Tex Iran vägrade ta emot hjälp både från USA och Läkare utan gränser.
[bild] [bild]
Hur tänkte dom här?
Vi kan inte desinficera bussen inuti så vi sprutar på taket i stället?
Hoppas de bytt till någon lite mer verklighetsanpassad strategi, men det såg inte ut så på deras smittspridningskurvor sist jag tittade.
Det där är 100% propaganda. Det är något man beordrar om att göra, filma och kabla ut på bästa sändningstid. Kina och fler länder som har regelrätta propagandaorgan gör så, de går runt och sprutar "något" på gatorna typ, lite här och där. Ryssland skickade desinfektionslastbilar till Italien med tryckt Eurovision hjärta som egentligen används för att sanera stridsvagnar efter amerikanskt NBC avfall inför WW3. Dessa kom aldrig till användning mer än några bilder som rullade en hel del på sputnik. Signalpolitk när den är som bäst eftersom EU har varit totalt oförmögna att göra minsta samordning mellan medlemmarna. Vissa länder använder katastrofer för att flytta fram sina positioner, det pågår hela tiden.
Det ska även tilläggas att Iran har varit nästan lika framgångsrika som Tyskland. Så att spruta på en buss kanske är väldigt effektivt? Åtminstone tror Iranierna det som mycket annat, som att de kan sänka amerikanska hangarfartyg (och eget civil-flyg...)
Logga in
Skapa konto
Ryska soldater gör rent i Italien, mycket corona-droppar på de gatstenarna... Något säger mig att denna vätska som säkert är lagrad från Sovjetunionen gör att man slipper rensa ogräs mellan stenarna under ett par decennier.
Brasilianska Presidenten Bolsonaro träffar journalister och berättar om sina symptom och att han testat positivt för corona. Men vad gör man inte för att få visa sitt leende? Han tar av sig andningsskyddet inför journalisterna. Titta speciellt på hans hantering av av andningsskyddet när han tar på det igen. https://www.nbcnews.com/news/embedded-video/mmvo87170117678
Det ska även tilläggas att Iran har varit nästan lika framgångsrika som Tyskland. Så att spruta på en buss kanske är väldigt effektivt? Åtminstone tror Iranierna det som mycket annat, som att de kan sänka amerikanska hangarfartyg (och eget civil-flyg...).