2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, varför dödstalen sticker ut har med att vi haft många fler smittade i samhället. Antalet dödsfall inom äldrevården sticker inte ut internationellt sett. Alla länder har haft en betydande andel av dödsfallen inom äldreomsorgen.useless skrev:
Sverige införde sina restriktioner för sent i förhållande till vårt smittläge i februari/mars.
Skyddsutrustning har betydelse också. Men det kan inte enbart förklaras med det. Får man in viruset via anhöriga till boendet så är skyddsutrustning till personalen ett klent skydd när de äldre smittar varandra under dagarna. I synnerhet när det pågår en smitta under några veckor utan att man vet om det.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vad diskutera vi nu?BirgitS skrev:
Ann Linde säger cirka 2.55 in i intervjun, som i en översättning till svenska borde bli något i still med, att vi i Sverige började gör fler tester vecka 25 (eller när det nu var) och att det ledde till att det ser ut som att vi hade en väldig ökning vecka 25 och att vi ännu inte har passerat toppen på kurvan. Fast att det i själva verket var så att vi redan har passerat toppen.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Du skrev:Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag svarade det du citerade i inlägg 21703.Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja, det är välkänt sen det inträffade. Har varit uppe i tråden flera gånger.Hyltran från Veglemyren skrev:
Ann Linde säger cirka 2.55 in i intervjun, som i en översättning till svenska borde bli något i still med, att vi i Sverige började gör fler tester vecka 25 (eller när det nu var) och att det ledde till att det ser ut som att vi hade en väldig ökning vecka 25 och att vi ännu inte har passerat toppen på kurvan. Fast att det i själva var så att vi redan har passerat toppen.
Ur ett nationellt beredskapsperspektiv är äldrevården en del av sjukvården. Särskilt vid den här typen av händelser då de facto en väldigt stor andel av de som har insjuknat har vårdats inom äldrevården.D djac skrev:
Hade alla äldre som blivit sjuka skickats till den ordinarie vården skulle den ha kollapsat, så äldrevården är definitivt viktig för att övrig sjukvård ska fungera.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag hade fel i den detaljen men fortfarande är det så att det faktum att man började göra fler tester vecka 25 ledde till att det såg ut som att vi ännu inte hade placerat toppen på kurvan fast att det i själva verket var så att vi hade gjort det.BirgitS skrev:
Du har uppenbarligen missförstått något. Du såg ju mängden positiva testsvar i Stockholm i grafen och då kan ju man inte gjort någon paus med testandet, vare sig helt eller nästan helt.
Däremot kan du ju se att Stockholmsregionen rapporterar fler fall v.25 än v.24 och det beror ju på att vem som helst med symtom fick gå och testa sig v. 25. Men det var ju först då som vem som helst fick gå och testa sig, det hade ju inte skett någon gång förut under våren så det var ju inget som var pausat.
Och då är det fortfarande möjligt att den faktiska kurvan ser ännu mer ut som jag vill ha det till
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Att kurva får en ny peak om man börjar testa mer är ju alldeles självklart. Om inte så undrar jag varför folk vill ha utökat testande.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag hade fel i den detaljen men fortfarande är det så att det faktum att man började göra fler tester vecka 25 ledde till att det såg ut som att vi ännu inte hade placerat toppen på kurvan fast att det i själva verket var så att vi hade gjort det.
Och då är det fortfarande möjligt att den faktiska kurvan ser ännu mer ut som jag vill ha det till![]()
Om du ser sajterna du länkar till som skojsajter så kan du väl nämna det när du länkar till den? "Har ni sett den här länken. Det är bara ploj, men visst är det kul?"
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om man hade haft möjlighet att testa som många som är nödvändigt för att få en kurva som någorlunda överensstämmer med verkligheten så är det möjligt att den svenska kurvan varit ännu mer lik kurvan för de länder som Tallinger jämförde med och som inte haft möjlighet att göra något åt covid19 pandemin. Något av dem är ju i krig. Det är möjligt att även deras kurvor avviker från verkligheten men ska man tänka så hela tiden är det inte möjligt att mäta något.Fairlane skrev:
Att kurva får en ny peak om man börjar testa mer är ju alldeles självklart. Om inte så undrar jag varför folk vill ha utökat testande.
Om du ser sajterna du länkar till som skojsajter så kan du väl nämna det när du länkar till den? "Har ni sett den här länken. Det är bara ploj, men visst är det kul?"
Och det var lite tokigt av mig att länka två gånger till han som läste upp falsk Tegnell citat. Om det nu är så att han gjorde det?
Vart får du det till att jag tycker att jag tycker att jag länkar till humor sajter?
Redigerat:
Snart 6000 döda., över 2-3000 intensivvårdade. Vissa säger det går bra. Man vet inte varför men har 1000 bortförklaringar: Det är mest 70+ som avlider, vi har ingen överdödlighet, andra länder har inte koll på statistiken, försent att vidta åtgärder hade ändå inte hjälpt osv.
En reflexion.Var det inte så att vi iom höjningen av pensionsålder i förlängningen skulle jobba till 75-80 för att rädda landets ekonomi?. Nu är det plötsligt "bara 70+".
En reflexion.Var det inte så att vi iom höjningen av pensionsålder i förlängningen skulle jobba till 75-80 för att rädda landets ekonomi?. Nu är det plötsligt "bara 70+".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Man får ungefär samma kurva i alla länder. Man börjar utan smitta, sen blir fler och fler smittade innan det dalar igen. Inget konstigt i det. Du kan välja länder som inte gör något eller länder som stänger ner hela landet helt, Samma form på kurvan kommer du hitta. Det som kan skilja är hur högt på Y-axeln man kommer och hur långt på X-axeln, men formen är densamma.Hyltran från Veglemyren skrev:
Om man hade haft möjlighet att testa som många som är nödvändigt för att få en kurva som någorlunda överensstämmer med verkligheten så är det möjligt att den svenska kurvan varit ännu mer lik kurvan för de länder som Tallinger jämförde med och som inte haft möjlighet att göra något åt covid19 pandemin. Något av dem är ju i krig. Det är möjligt att även deras kurvor avviker från verkligheten men ska man tänka så hela tiden är det inte möjligt att mäta något.
Lyssna på det igen så hör du att han först citerar Tegnell, sen lägger till en egen uppgift. Du har tolkat hela delen som ett citat. Om hela meningen skulle varit citatet skulle vara mycket märkligt eftersom det är ett väldigt konstigt sätt att uttrycka sig på.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det kanske har med uttalande som: "Därför att det är kul" och "Det där är en humorkanal."Hyltran från Veglemyren skrev:
Så när man inför åtgärderna har inte minsta betydelse enligt dig? Det är jävligt tydligt. Sverige agerade för sent. Egentligen väntade hela världen med att skiten skulle först träffa fläkten innan länderna började agera.K Kreutzer skrev:Snart 6000 döda., över 2-3000 intensivvårdade. Vissa säger det går bra. Man vet inte varför men har 1000 bortförklaringar: Det är mest 70+ som avlider, vi har ingen överdödlighet, andra länder har inte koll på statistiken, försent att vidta åtgärder hade ändå inte hjälpt osv.
Att det ska vara så svårt att förstå.Ni fokuserar på helt fel saker.
Ska vi hantera nästa pandemi så kommer vi få ungefär samma resultat om världen gör som idag, det kommer inte hjälpa hur hårda restriktioner man tillför om man har agerat för SENT och för många är redan smittade, skadad är då redan gjord. Då kommer vissa städer och länder åka på samma sak igen. Det gäller att snabbt kunna förutspå pandemier och snabbt komma igång med social distansering i samhället, man behöver troligen inte ens gör full lock-down så länge man är ute i god tid. Handhygien och avstånd till varandra världen över är skillnaden mellan R över 1,0 eller under.
Vilka säger att det går bra?K Kreutzer skrev:Snart 6000 döda., över 2-3000 intensivvårdade. Vissa säger det går bra. Man vet inte varför men har 1000 bortförklaringar: Det är mest 70+ som avlider, vi har ingen överdödlighet, andra länder har inte koll på statistiken, försent att vidta åtgärder hade ändå inte hjälpt osv.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Inte sa jag det i samma inlägg?Fairlane skrev:
Kul som att jag deltar i diskussioner här på det sätt jag gör därför att jag får ut något av det betyder att det är kul.
Och ibland blir det roligt om man läser upp citat från offentliga personer även om dessa är korrekta.