2 359 741 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man skulle kunna tänka sig att de släpper in folk som haft Covid-19 om de kan intyga det. Förutsatt att tillräcklig immunitet uppnås.P Pumba skrev:När jag jobbade i Kina tidigare så var det personliga mötet en väldigt viktig del i affären, det hade aldrig funkat att köra ett Teams eller skypemöte för att göra de affärer vi gjorde.
Hela virusgrejen kan man ju hoppas för med sig lite positivt i att vi köper mer lokalt, tror det skulle vara bra för miljön i längden om det sätt vi handlar saker idag fick en liten justering.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu när du skriver det så kommer jag ihåg att jag har läst om antibiotika i förebyggande syfte för att minska risken för en bakteriell lunginflammation någonstans i något sammanhang, men kommer inte ihåg mer än så.pacman42 skrev:
De sätter in mediciner innan man blir kritiskt sjuk. Har hittat flera länkar om att man gör det, men ingen där man berättar vilka mediciner.
Misstänker att det handlar om antivirala samt antibiotika baserat på andra artiklar jag läst, men det går inte att koppla ihop artiklarna till en klar slutsats.
John Campbell har gått igenom behandlingen av den första amerikanska Covid-19-patienten på sin kanal, där man använde bland annat antibiotika och antivirala mediciner. Det är dock inget bevis för att man profylaktiskt använder detta i Asien dock.BirgitS skrev:
Senaste nytt
Tyskland stänger sin gränser.
Anders Tegnell uttalade sig om att när Danmark beslutade om samma att det är meningslöst åtgärda.
Uppenbarligen anser han att det är kört nu. Smittan finns redan här och kommer sprida sig.
Troligen vet Anders Tegnell mer om smittan och metoder att hantera den än både Danmark och Tyskland.
Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”
https://www.aftonbladet.se/
Edit: Gäller inte alla länder
"Tyskland ska stänga sina gränser till Frankrike, Schweiz och Österrike, skriver tyska tidningen Bild."
"Beslutet gäller från och med imorgon måndag och tas i kampen mot coronaspridningen."
Tyskland stänger sin gränser.
Anders Tegnell uttalade sig om att när Danmark beslutade om samma att det är meningslöst åtgärda.
Uppenbarligen anser han att det är kört nu. Smittan finns redan här och kommer sprida sig.
Troligen vet Anders Tegnell mer om smittan och metoder att hantera den än både Danmark och Tyskland.
Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”
https://www.aftonbladet.se/
Edit: Gäller inte alla länder
"Tyskland ska stänga sina gränser till Frankrike, Schweiz och Österrike, skriver tyska tidningen Bild."
"Beslutet gäller från och med imorgon måndag och tas i kampen mot coronaspridningen."
Danmark har redan bekräftad att deras nedstägning inte har något som helst att göra med smitthantering utan handlar om politik och vilka som fortfarande har opinionen med sig efter Corona. Exakt det Anders Tegnell gjorde ett utlåtande om som även bekräftas i länken.optimum skrev:
Senaste nytt
Tyskland stänger sin gränser.
Anders Tegnell uttalade sig om att när Danmark beslutade om samma att det är meningslöst åtgärda.
Uppenbarligen anser han att det är kört nu. Smittan finns redan här och kommer sprida sig.
Troligen vet Anders Tegnell mer om smittan och metoder att hantera den än både Danmark och Tyskland.
Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”
[bild]
[länk]
Edit: Gäller inte alla länder
"Tyskland ska stänga sina gränser till Frankrike, Schweiz och Österrike, skriver tyska tidningen Bild."
"Beslutet gäller från och med imorgon måndag och tas i kampen mot coronaspridningen."
https://www.dr.dk/nyheder/indland/brostroem-graenselukning-er-en-ren-politisk-beslutning
Ja så kan det noga varasunnis skrev:
Precis som vårt beslut om att förbjuda arrangemang med fler än 500 personer.
Finns inget bevis för att det ger någon effekt.
Nu gör du ju precis det....spridet skrämselpropaganda och felaktigheter.optimum skrev:
Senaste nytt
Tyskland stänger sin gränser.
Anders Tegnell uttalade sig om att när Danmark beslutade om samma att det är meningslöst åtgärda.
Uppenbarligen anser han att det är kört nu. Smittan finns redan här och kommer sprida sig.
Troligen vet Anders Tegnell mer om smittan och metoder att hantera den än både Danmark och Tyskland.
Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”
[bild]
[länk]
Edit: Gäller inte alla länder
"Tyskland ska stänga sina gränser till Frankrike, Schweiz och Österrike, skriver tyska tidningen Bild."
"Beslutet gäller från och med imorgon måndag och tas i kampen mot coronaspridningen."
Danmark stängde gränserna av andra skäl, som sagt.
Varför skriver du att Tegnell anser att det är kört? Det är ju bara en hittepåslutsats utan grund. Att smittan finns här och sprids är inget nytt och man agerar utifrån det. Har du läst de lite mer insatta berskrivningarna av läget förstår du också att det finns en poäng med en lagom spridning av viruset.
Jag bara undrar bara varför åtgärderna som sätts in skiljer sig så mycket i Europa. T.ex. Österrike förbjuder fler än 5 personer att träffas och Sverige förbjuder vi fler än 500 personer. Österrike har även fattat beslut om att stänga barer och restauranger, om att kalla in armén och förbjuda resenärer från vissa andra länder.
I antalet smittade samt antalet smittade per miljoner invånare ligger vi på ungefär samma nivå som Österrike.
Frågan är om de tillsammans med Tyskland, Danmark mfl överreagerar eller om Sverige tar för lätt på Covid 19?
(Redigerat stavfel)
I antalet smittade samt antalet smittade per miljoner invånare ligger vi på ungefär samma nivå som Österrike.
Frågan är om de tillsammans med Tyskland, Danmark mfl överreagerar eller om Sverige tar för lätt på Covid 19?
(Redigerat stavfel)
Redigerat:
Till vilken nytta! De här länderna har lika mycket smittade själva.optimum skrev:
Senaste nytt
Tyskland stänger sin gränser.
Anders Tegnell uttalade sig om att när Danmark beslutade om samma att det är meningslöst åtgärda.
Uppenbarligen anser han att det är kört nu. Smittan finns redan här och kommer sprida sig.
Troligen vet Anders Tegnell mer om smittan och metoder att hantera den än både Danmark och Tyskland.
Tegnell om danskbeslut: ”Fullständigt meningslös åtgärd”
[bild]
[länk]
Edit: Gäller inte alla länder
"Tyskland ska stänga sina gränser till Frankrike, Schweiz och Österrike, skriver tyska tidningen Bild."
"Beslutet gäller från och med imorgon måndag och tas i kampen mot coronaspridningen."
Ja det är min tolkning av vad som händer.MathiasS skrev:
Nu gör du ju precis det....spridet skrämselpropaganda och felaktigheter.
Danmark stängde gränserna av andra skäl, som sagt.
Varför skriver du att Tegnell anser att det är kört? Det är ju bara en hittepåslutsats utan grund. Att smittan finns här och sprids är inget nytt och man agerar utifrån det. Har du läst de lite mer insatta berskrivningarna av läget förstår du också att det finns en poäng med en lagom spridning av viruset.
Vi har slutat testa misstänkta fall och ber dem avvakta och se om de blir allvarligt sjuka.
Har en kollega som kommit hem från skidresa och uppvisar symptom som motsvarar de som finns på 1177.se
Men ska inte testas utan se om det blir värre.
Vidare. Man anser att det inte hjälper att stänga gränser vilket troligen stämmer då smittan är här och sprider sig från importfall till övriga befolkningen.
Mycket objektivt analyserat av vad vi får för information.
Andra länder kritiska till att vi inte testa misstänkta vilket får en sned statistik om läget mellan länder.
Ja återkom gärna vad som av detta är "hittepå"
Vad är din tolkning av ovanstående som jag fått via nyheter om coronan?
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag tror folk är arga på Tegnell eftersom han blandar in ideologi när han nämner ”jämlikhet” och ”rättvisa”. Att det är ”orättvist” att låta folk jobba hemifrån eftersom alla inte kan jobba hemifrån. Och att det farligt att stänga ner skolor eftersom så många barn lever i otrygga omständigheter och skolan är deras enda trygga plats.MathiasS skrev:
Varför skriver du att Tegnell anser att det är kört? Det är ju bara en hittepåslutsats utan grund. Att smittan finns här och sprids är inget nytt och man agerar utifrån det. Har du läst de lite mer insatta berskrivningarna av läget förstår du också att det finns en poäng med en lagom spridning av viruset.
Detta blir nästan politiska uttalanden istället för att enbart hålla sig till hälsofrågor.
Jag är ledsen men kostnaderna för att undersöka alla patienter och hålla dem inlåsta/karantän i två veckor för att vara säker på att de inte har smittan är extremt hög.L Lars48 skrev:Precis !
När jag berättade för min bror som är överläkare att jag landade i arlanda från Seoul och det fanns ingen att kontrollera oss om vi hade feber eller hosta eller nån symptom som påminner om att vara infekterad då kunde han inte tro på sina öron.
Det här är inte sant sa han. ¨
Var god och stig på om du är smittad, med hjärtliga hälsningar Sverige.
Det är sannolikt att smittan började redan i Oktober (man har identifierat person från November men har inte hittat person 0) och det är då troligt att Sverige redan haft ett tillräckligt stor smittbas för att det skulle bli ett självspelande piano.
Det är ju ingen vettig person som skriker stäng gränsen, vinterkräksjukan är här!! Även om den och ett vanligt virus skördar många liv också.
Det finns sedan inga vaccin nu, när de kommer kommer de vara äckligt dyra, ha många många biverkningar (för kort prövotid) innan FDA godkännande och frisläppning.
Så även om det är skrämmande så behöver tyvärr den stora massan smittas men det måste ske på ett lugnt och kontrollerande sätt för att inte sätta sjukvården i totalt kaos.
@Per Eskilsson tack för en bra beskrivning och delandet.
Precis. Han skall inte agera politiker, det har vi andra som skall göra.Per Eskilsson skrev:
Jag tror folk är arga på Tegnell eftersom han blandar in ideologi när han nämner ”jämlikhet” och ”orättvisa”. Att det är orättvist att låta folk jobba hemifrån eftersom alla inte kan jobba hemifrån. Och att det farligt att stänga ner skolor eftersom så många barn lever i otrygga omständigheter och skolan är deras enda trygga plats.
Detta blir nästan politiska uttalanden istället för att enbart hålla sig till hälsofrågor.