Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag gör jag inte register utdrag och bakgrunds undersökningar för alla jag länkar till gör du det.
Nej, jag gör inga registerutdrag, men jag försöker kolla vad för källa jag har om någon påstår något.
Första google-sökningen avslöjade att det inte är frågan om någon som "stundom är lite politiskt".
Det i sig betyder inte att det han eventuellt säger är fel, men jag vill gärna veta något om en person som jag använder som bevis för något.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Om du påstår att han ljuger och att Tegnell aldrig har sagt de där sakerna så är han eventuellt en brottsling enligt dig? Och är det sant att han ljuger så skulle jag vilja kalla honom det.
Nästa sak jag gör är att försöka lyssna/läsa vad folk förmedlar.
Jag skriver att jag INTE tror att det är brottligt.
Jag skriver dessutom att Johan aldrig säger det du sagt att han säger. Lyssna en gång till så hör du kanske att det han påstår att Tegnell sa på presskonferensen var: "Möjligen har vi viss smitta i landet, även om den verkar vara väldigt, väldigt begränsad' .
Det är allt som han säger att Tegnell sagt. Sen lägger han till själv "och i det här läget har Sverige alltså 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester" för att bevisa hur fel Tegnell agerat.
Det uttalandet från Johan är förvisso felaktigt, men han säger ingenstans att Tegnell sagt de orden.

Du påstår tydligen att Tegnell sagt det och ditt "bevis" är att du missförstått vad Johan säger. Skulle det vara brottligt, eller snudd på brottsligt? Nej, det hoppas jag verkligen inte.

Det gäller att vara lite kritisk till sina källor. Varför säger personen på ett visst sätt? Har hen något att vinna på att framställa saker på ett visst sätt? etc.
Utöver det så gäller det att lyssna på vad som faktiskt sägs...

• Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är massor med länder som bara testar och/eller har testat folk som behöver sjukhusvård. Många länder har inte eller har inte haft ens testkapacitet att testa alla som behöver sjukhusvård. Så absolut inte ovanligt mycket avvikelse för Sverige.
Äsch, så mycket verklighet behöver man väl inte blanda in?
Varför inte göra som Hyltran och några av hans supportrar förespråkar, dvs testa fast man saknar, testutrustning, personal, analysmöjligheter och logistik? Varför låta sig hindras av sådana bagateller som verkligheten? ;)

• Gilla
  • Haha
Ingenjören och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Byggdjuret skrev:
Du har inte funderat lite av din pessimism?
Vi kommer stå bättre rustade när de andra nyktrar till. Och varför skulle de inte vilja exportera varor till Sverige?
Företagen vill komma igång de som finns kvar så fort som möjligt.
Jag kan inte tänka mig en ända politiker som skulle förbjuda sina företag att exportera till ett visst land.
Som det fungerar med export så är ingen, mer varje enskilt land som kommer ta i paketet. Det är ingen som vaktar. Samma sak om Sverige vill exportera. Våra politiker kommer inte lägga sig i. Inte några andra heller.
Vi står alla på samma sida. De kanske inte tycker vi gjort rätt men de kommer inte att vägra sina företag importera bara för att Sverige valde fel taktik.
Det är inte människor vi ska exportera eller importera.

Det är ingen sandlåda...
Åtminstone brukar det vara snabbt övergående, det går inte många veckor, max några månader, så är ekonomi plötsligt det viktigaste, och vad någon stat gjort spelar ingen roll.

Om det nu vore så att alla länder höll så hårt i principer och oklanderligt beteende så skulle väl inga länder göra affärer med Saudiarabien, Turkiet, Burma, Kina, Iran , ja en massa till länder ...

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En 'fördel' med att vi inte är så välkomna utomlands torde väl vara att vi spenderar våra semesterpengar i Sverige, det kommer ...
En annan fördel är att vi Svenskar håller oss borta från de där länderna med vacklande och vinddrivet ledarskap, så när de får sina nya vågor av utbrott och död så kan de åtminstone inte skylla på Sverige.
Eller, tja det kan de väl, men jag hoppas alla inser lögnen då.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Handla online?

Beror ju lite på affär men häromkring är det många gånger minst folk i affärerna under tidig eftermiddag när vädret är fint, så det är bra tillfällen för att handla (om man nu måste). Midsommardagens fm var det också rätt tomt i matbutiken.
Nja är egentligen inget större problem för oss då vi skannar det vi handlar utan ett konstaterande som vi även sett andra påpeka att en del släpper sina spärrar och håller inte social distans.

Detta är ett dåligt tecken och stor risk är att vi får fart på smittspridningen igen.

Syntes även trängseln på parkeringsplatser där det var "slagsmål" om platsen frugan lämnade. 3 villa ha samma plats.
Jo det verkar som många turistar i Sverige nu när vädret är bra.

.

optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Äsch, så mycket verklighet behöver man väl inte blanda in?
Varför inte göra som Hyltran och några av hans supportrar förespråkar, dvs testa fast man saknar, testutrustning, personal, analysmöjligheter och logistik? Varför låta sig hindras av sådana bagateller som verkligheten? ;)
Skojar du, fanns det inte testmöjligheter?
Vi hade ju en fantastisk beredskap för detta.
Det påstod åtminstone socialministern Lena Hallengren.
Inte ljuger en så uppsatt person.

Nu blev jag besviken.

Fairlane
optimum optimum skrev:

Nu blev jag besviken.
Ja att det inte var sant, förnekar jag inte.
Det förvånar mig dock att folk inser att det inte var sant och samtidigt kräver att vi skulle masstesta samtliga i Sverige.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:

Nu blev jag besviken.
Hur ska man kunna köpa in testreagenser innan man vet vilka som behövs?

Sen sa inte Hallergren att vi hade en fantastisk beredskap.

D
BirgitS BirgitS skrev:

Man ska såklart köpa ALLT av ALLT, först då har man beredskap!

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Ja att det inte var sant, förnekar jag inte.
Det förvånar mig dock att folk inser att det inte var sant och samtidigt kräver att vi skulle masstesta samtliga i Sverige.
Nej att testa alla är en utopi.
Vi borde haft kapacitet att testa alla som uppgav att de hade symptom.
Och givetvis sjukvårdspersonal så vi lättare kunde se vilka som snabbare kunde återgå till jobbet igen.
Men vi hade inte ens testpinnar för sådant.
Även infrastrukturen har visat sig bristfällig från test till labb.

Givetvis kan vi lägga detta ansvaret på nuvarande och tidigare regeringar som underlåtit att göra något åt det.
Men att stå och ljuga inför svenska folket kommer jag aldrig glömma.
Att Per Albin Hansson körde den smörjan 1939 är en sak för då var informationsspridningen begränsad men att göra det 2020 med den informationsteknik som finns nu är fullkomligt ofattbart.
Hon verkar för övrigt vid sina sinnens full bruk och då blir det ännu mera ofattbart.
Jo jag har skrivit om det tidigare och kommer troligen göra det igen.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Tror du att du kan uppfattas som tjatig när du håller på och upprepar dig hela tiden?
Är det inte trevligare med en diskussion som går framåt i stället för i cirklar?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nej att testa alla är en utopi.
Vi borde haft kapacitet att testa alla som uppgav att de hade symptom.
Och givetvis sjukvårdspersonal så vi lättare kunde se vilka som snabbare kunde återgå till jobbet igen.
Men vi hade inte ens testpinnar för sådant.
Även infrastrukturen har visat sig bristfällig från test till labb.

Givetvis kan vi lägga detta ansvaret på nuvarande och tidigare regeringar som underlåtit att göra något åt det.
Att Per Albin Hansson körde den smörjan 1939 är en sak för då var informationsspridningen begränsad men att göra det 2020 med den informationsteknik som finns nu är fullkomligt ofattbart.
Hon verkar för övrigt vid sina sinnens full bruk och då blir det ännu mera ofattbart.
Det hade ju även varit fint om man kunnat testa alla inresande flygpassagerare, men eftersom det enligt Svedavia ankommer ca 1 miljoner utrikesresenärer per månad https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/swedavia_201912.pdf , dvs omkring 35 000 om dagen, så blir det nog väl tufft att lyckas testa alla. ;)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:

Nej hon sade något sådant här "Sveriges beredskap är bra"
Hon har nog sagt liknande flera gånger och då inte alltid samma formulering.
Jag har hittat flera olika.

Per Albin sade Vår beredskap är god.
Lite andra ord men samma budskap.

"Då sade regeringen att Sverige hade en bra beredskap, om smittan skulle komma hit. Så här sade socialminister Lena Hallengren i en intervju i Ekot den 28 februari."
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4916&artikel=7483336

Hörde du själv på den presskonferensen?
Jag lovar att jag "tappade" hakan. Samma budskap som 1939 och jag visste det inte stämde. Sjukvården starkt bristfällig för att ta hand om en pandemi. Resten av bristerna har vi upptäckt sedan och borde en socialminister haft vetskap om.

Birgit. Varför beskyddar du uppenbara felaktigheter våra myndigheter gjort?
Är du i jäv med dessa?
Jag börja tro det är så.

Ingen kan stoppa mig för att skriva om felaktigheter myndigheterna gjort. Endast moderator sitter på sådan möjlighet om det bryter mot forumets regler på detta forum.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Jag begriper inte varför du är så förvånad över att en politiker slirar på sanningen att du måste älta det där om och om igen.

(Och är du säker på att Per-Albin menade den militära beredskapen?)

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
optimum
B b8q skrev:
Det hade ju även varit fint om man kunnat testa alla inresande flygpassagerare, men eftersom det enligt Svedavia ankommer ca 1 miljoner utrikesresenärer per månad [länk] , dvs omkring 35 000 om dagen, så blir det nog väl tufft att lyckas testa alla. ;)
Hade varit bra om man kunde testat de som uppgav att de hade symptom.
Nu kunde man inte det och vi fick utgå från att de var sjuka av covid-19 då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.