Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nej hon sade något sådant här "Sveriges beredskap är bra"
Hon har nog sagt liknande flera gånger och då inte alltid samma formulering.
Jag har hittat flera olika.

Per Albin sade Vår beredskap är god.
Lite andra ord men samma budskap.

"Då sade regeringen att Sverige hade en bra beredskap, om smittan skulle komma hit. Så här sade socialminister Lena Hallengren i en intervju i Ekot den 28 februari."
[länk]

Hörde du själv på den presskonferensen?
Jag lovar att jag "tappade" hakan. Samma budskap som 1939 och jag visste det inte stämde. Sjukvården starkt bristfällig för att ta hand om en pandemi. Resten av bristerna har vi upptäckt sedan och borde en socialminister haft vetskap om.

Birgit. Varför beskyddar du uppenbara felaktigheter våra myndigheter gjort?
Är du i jäv med dessa?
Jag börja tro det är så.

Ingen kan stoppa mig för att skriva om felaktigheter myndigheterna gjort. Endast moderator sitter på sådan möjlighet om det bryter mot forumets regler på detta forum.
Läste du sidan du länkade till?
Det står att Hallengren sa så här:
"– Vi har en god beredskap, både utifrån hur situationen ser ut idag men också utifrån att man tar höjd, vilket ju all krisberedskap handlar om, för en annan situation, sade Lena Hallengren 28 februari."

Ingressen om bra beredskap är det en journalist som har formulerat.
Hallengren säger dessutom inget om hur beredskapen är för ett läge med 1000 smittade på en gång.

Jag beskyddar inga felaktigheter (vad det nu är) vare sig myndigheters eller forummedlemmars, men jag är mest intresserad av det som är nytt och inte hålla på och älta gammal skåpmat gång efter gång.

När det gäller diskussioner som går i cirklar så finns ju regel 4.8 bl.a. om att driva diskussionen framåt.

Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske har han rätt att "människolivets omätliga värde" inte står så högt i svensk kultur som i många andra länders. En del tyder ju på det, t ex hur många svenskar talar om att äldre dör på ett mycket osentimentalt och rationalistiskt sätt. Det eviga tjatet om människors lika värde i den offentliga sfären (jag har aldrig hört det användas i ett privat sammanhang) tyder också på att den talande klassen är lite osäker på att vi verkligen tror på detta.
Jag tycker det mest var en floskel ..

Det tyckte jag förövrigt hela texten balanserade lite väl nära. Författaren ville verkligen skryta med sitt ordförråd genom att använda så många ideologiska uttryck och benämningar som möjligt och öht krångligt språk.
Ärligt talat kunde jag inte ta den texten på något större allvar.

Redigerat:
D
optimum optimum skrev:

"Då sade regeringen att Sverige hade en bra beredskap, om smittan skulle komma hit. Så här sade socialminister Lena Hallengren i en intervju i Ekot den 28 februari."
[länk]

Jag lovar att jag "tappade" hakan. Samma budskap som 1939 och jag visste det inte stämde. Sjukvården starkt bristfällig för att ta hand om en pandemi. Resten av bristerna har vi upptäckt sedan och borde en socialminister haft vetskap om.

Är du i jäv med dessa?
Jag börja tro det är så.

Ingen kan stoppa mig för att skriva om felaktigheter myndigheterna gjort. Endast moderator sitter på sådan möjlighet om det bryter mot forumets regler på detta forum.
Tycker sjukvården verkar ha klarat det bra, förutom att få fram tester i tid, så den hade väl en tillräcklig beredskap?

optimum optimum skrev:

[länk]

Är du i jäv med dessa?
Jag börja tro det är så.

Fast en, kanske två, möjligen 3 ggr räcker.
Vi har fattat din ståndpunkt nu.

Gäller även kommentarer om eventuella kejsare.

Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det mest var en floskel ..

Det tyckte jag förövrigt hela texten balanserade lite väl nära. Författaren ville verkligen skryta med sitt ordförråd genom att använda så många ideologiska uttryck och benämningar som möjligt och öht krångligt språk.
Ärligt talat kunde jag inte ta den texten på något större allvar.
Jag har också lite svårt för humanisternas ordbajs. Men så är jag bara en enkel naturvetare.

D djac skrev:
Tycker sjukvården verkar ha klarat det bra, förutom att få fram tester i tid, så den hade väl en tillräcklig beredskap?
Nej, sjukvården hade inte tillräcklig beredskap.

"Det hade till exempel inte gjorts någon nationell beredskapsinventering för kommunerna som bland annat ansvarar för äldreomsorgen. Lägesrapporten för regionerna visade att det bara fanns skyddsutrustning i lager för 1 400 vårddygn, vilket skulle räcka till ett hundratal patienter. "
https://www.expressen.se/nyheter/co...r-osaker-anda-kallade-regeringen-den-for-god/

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Nej, sjukvården hade inte tillräcklig beredskap.

"Det hade till exempel inte gjorts någon nationell beredskapsinventering för kommunerna som bland annat ansvarar för äldreomsorgen. Lägesrapporten för regionerna visade att det bara fanns skyddsutrustning i lager för 1 400 vårddygn, vilket skulle räcka till ett hundratal patienter. "
[länk]
Okej, räknar du in skyddsutrustning så håller jag med att det kan det vara med viss tvekan, men sen löstes väl detta under vägen, även om det såg kritiskt ut ett tag.

Nej, det tog två månader innan det fanns skyddsutrustning till äldrevården. De få leveranser man lyckades skaka fram hamnade i den mest prioriterade sjukvården.
Det är väl en av de stora anledningarna till att Sveriges dödstal sticker ut så mycket?

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Nej, det tog två månader innan det fanns skyddsutrustning till äldrevården. De få leveranser man lyckades skaka fram hamnade i den mest prioriterade sjukvården.
Det är väl en av de stora anledningarna till att Sveriges dödstal sticker ut så mycket?
Äldrevården är väl inte del av sjukvården, helt olika organisationer?

Och jag tror vi hade många dödsfall fråmst pga att vi hade mycket och tidig smitta, kombinerat med dåliga rutiner.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har också lite svårt för humanisternas ordbajs. Men så är jag bara en enkel naturvetare.
Jo, det är inte lätt att inse den serenotiska betydelsen av alla fina ord.
Fanns en reklam på bio för många, många år sedan som uppmanade folk att "skriv som du talar", dvs skriv så att andra förstår istället för att krångla till det för att verka viktig.

D djac skrev:
Äldrevården är väl inte del av sjukvården, helt olika organisationer?
Man kan inte säga att vi (Sverige) hade beredskap om äldrevården inte hade någon beredskap alls. Det är ju trots allt där väldigt många äldre vårdas.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Man kan inte säga att vi (Sverige) hade beredskap om äldrevården inte hade någon beredskap alls. Det är ju trots allt där väldigt många äldre vårdas.
Detta svarade du på "Tycker sjukvården verkar ha klarat det bra, förutom att få fram tester i tid, så den hade väl en tillräcklig beredskap?"

J Jocke Best skrev:
Varför hänger du på alla de här siterna och trålar efter skräp som du sedan försöker pracka på forumet? Allt har ju hittills varit gallimattias. Är det någon form av morbid humor, förundran eller förtäckt åsikt du vill få fram? Man ser ju inte direkt några tossigheter från dagen.se eller så. Eller hänger du på deras forum med och delger dom nyheter från oss vanliga människor? Det skulle ju chockera mera Isåfall. Det hamnar ju ändå bara vid politik till slut för den delen. Jag tycker också alla i regeringen med ett trädnamn är kassa men har inget behov av att klaga om det i ett byggforum.
Därför att det är kul och därför att SVT, Aftonbladet och expressen inte alltid står för den absolut sanningen.

BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Därför att det är kul och därför att SVT, Aftonbladet och expressen inte alltid står för den absolut sanningen.
Fast de media som du räknar upp verkar ju ha mer rätt än de konstiga ställen/personer du råkar hitta.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur kan det vara roligt att bli matad lögner och fantasier av fanatiska foliehattar och extremister? Ta ett vårdjobb på valfri psykiatrisk vårdavdelning och slå dig ner och ta ett snack med de schizofrena patienterna, så får du höra tills öronen ramlar av.

• Haha
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.