Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt. Det är en bild på Tegnell, men sen är det tydligen inte Tegnell som pratar i videon utan en person som ligger nära nynazister, nordiska motståndsrörelse etc som påstår att Tegnell sagt något. Samma person försöker också koppla samman det faktum att många personer i Sverige med somaliskt ursprung avlidit samtidigt som Tegnell åkt till Somalia och bott på 5-stjärnigt hotell. Han glrömde såklart att nämna att Tegnell var där för att hjälpa landet att bygga upp en hälsomyndighet i landet. Han glömde också (eller avr han bara okunnig) att nämna att det är ett normalt boende vid resor till vissa länder. Jag har själv rest till "farliga" länder och då rekommenderades jag alltid att ta in på 5-stjärniga hotell av säkerhetsskäl. Att ett hotellnatt sen kostade under $100 på de hotellen gjorde valet rätt lätt. Någon koplling till att personer med SAomaliskt ursprung dött på Järvafältet och den här resan finns såklart inte, men har man den synen på folk så vill man såklart ta alla chanser att så misstanke och tyvärr lyckas det ju också. Kanske hade det varit bättre att kolla vad Tegnell verkligen sa, istället för att lita på en sådan här typ?

Testerna har aldrig stoppats. De har möjligen begränsats när kapacitet har saknats, men vad är alterativet? Ska man fortsätta att testa utan kapacitet?
Det är ju ungefär lika vettigt som ett annat förslag här i tråden där någon ansåg att alla vårdcentraler skulle tvingas testa ala sina listade, annars skulle de få slå igen. 10 miljoner människor, en testkapacitet på 100' i vekcan ger cirka 2 år, innan alla testats. Viossa kommer behöva testas fler gånger, så i praktiken längre tid än så. Resultatet av det förslaget hade varit en massa vårdcentraler som fått slå igen, en massa tester som man fått kassera eftersom de skulle vara för gamla när de väl fick chans att testas och ingen prioritering av testande av sjuka och vårdgivare kontra Svenssons. Ingen bra idé.

Jag är klart för att man ska ta enkla vägar, och inte onödiga omvägar, men här känns det lite som att många tycker att det är dumt att köra runt sjön när det finns en bro över och struntar helt i att bron endast kan hantera gående och cyklister. Bilar och lastbilar ska trots det upp på bron...
Det där är en humorkanal.

Jag han är stundom lite politisk och har lite teorier för sig.

Men du menar alltså att Tegnell inte har sagt det där sakerna?

Det är väll näst intill brottsligt att lägga orden i munnen på det sättet?

• Gilla
Nette
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Man pausade i alla fall nästan helt Tegnell sa ju något om att eftersom att vi började göra fler mycket tester vid en tidpunkt så blev vår kurva förändrad på så sätt att det såg ut som om vi ännu inte var över vår puckel än fast att vi i själva verket var det även om det inte såg ut så.

Det är i alla fall vad Ann Linde sa när hon blev intervjuad med DW News.

Jag tror inte jag behöver länka den intervjun igen?
Du har uppenbarligen missförstått något. Du såg ju mängden positiva testsvar i Stockholm i grafen och då kan ju man inte gjort någon paus med testandet, vare sig helt eller nästan helt.

Däremot kan du ju se att Stockholmsregionen rapporterar fler fall v.25 än v.24 och det beror ju på att vem som helst med symtom fick gå och testa sig v. 25. Men det var ju först då som vem som helst fick gå och testa sig, det hade ju inte skett någon gång förut under våren så det var ju inget som var pausat.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Har du läst artikeln från expressen?
Jag vet inte om den var så mycket me. Eftersom alla utom en var friska nu.
Dessutom är det väldigt svårt att veta om man haft corona. Eftersom man oftast inte testats. Därför kommer det bli svårt att få Några svar från Sverige.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att nämna corona och me. Det finns ingen korrekt information ännu. Inget som kommer att dyka upp på länge.
Det finns mesta dels gissningar
Har läst siffran 5-10 procent så det kan vara ett stort antal. Fenomenet verkar också vara globalt.

Det är tydligen ganska vanligt vid svåra infektionssjukdomar. Från tex Ebola blir väldigt få helt återställda av de som överlever.

Om 3 månader kan vi få de första diagnostiserade ME fallen som det ser ut. I alla fall enligt Jonas Bergquist som forskar på området. Men ingen kan veta säkert ännu.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det här är tidiga rön då med viss osäkerhet. Du får ta det för vad det är i nuläget. Men det rapporteras om det mer eller mindre regelbundet i media nu så jag är förvånad att någon missat det.

Sedan måste det gå längre tid innan diagnosen ME kan sättas men det ser verkligen illa ut då likheten i insjuknande och symtom är stora,

[länk]

Triligen låst med läsvärd för den som har tillgång.

Vissa covid-19-sjuka tillfrisknar inte på månader – och deras symtom liknar de vid ME/CFS. Coronaviruset riskerar att framkalla en epidemi av den sorts svårförklarade tillstånd som avfärdas som ”kvinnosjukdomar”, skriver den amerikanske vetenskapsjournalisten Ed Yong.

[länk]

Olåst!

[länk]
Naturligtvis vet jag att det förekommer men aldrig att jag har sett något om att det skulle röra 10 % av alla som hade varit sjuka.

Fairlane
Det där är en humorkanal.

Jag han är stundom lite politisk och har lite teorier för sig.
Humorkanal? Så det är ett skämt? Kolla gärna upp personen bakom så ska du se att han är mer än "stundom lite politisk"

Så här säger han (Johan Widén alltså):
"9 mars, knappt 72 timmar innan WHO har att göra med en pandemi, checkar Tegnell in på ett 5-stjärningt hotell i Somalia. Senare har det visat sig att den största gruppen smittade i Stockhom är just somalier som är boende på det såkallade Järvafältet, alltså Hjulsta, Tensta och Rinkeby opch det är ju ett lustigt sammanträffande va? Hmm"

Här försöker han alltså få det till mer än ett sammanträffande. Är det ens sant att den största gruppen smittade i Stockholm är just somalier. Jag är tveksam. Gruppen var överrespresenterad, men det är ju inte detsamma som att det är sant.
Så här skriver några andra "källor" vid tidpunkten:
Dagens Medicin: "Minst sex personer bland dem som dött av det nya coronaviruset i Stockholmsområdet är svensk-somalier, uppger SVT Agenda. På måndagen hade totalt femton personer avlidit på sjukhus till följd av covid-19, enligt Region Stockholm."
Fria Tider: "Varannan coronadöd är somalier"
Svegot: "Hälften av de döda i corona är somalier.
Noteras kan då att både Fria Tider och Svegot i sina texter skriver 6 av 15, så antingen är de dåliga på att räkna eller också vill de chockera. Så ett tips, lite inte på statistik från dessa källor.

"11 mars på en pressträff: 'Möjligen har vi viss smitta i landet, även om den verkar vara väldigt, väldigt begränsad' och i det här läget har Sverige alltså 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester"

Hoppsan, han säger alltså att Tegnell vid tillfället anser att smittan i Sverige är låg, men han säger inte att Stockholm slutar testa. Det ärdet Johan Widén som påstår. Du får nog lyssna lite bättre, eller välja säkrare källor. Det Johan påstår är nämligen helt fel. Det Stockholm beslutar sig för då är att sluta med smittspårning, inte med tester.

Men du menar alltså att Tegnell inte har sagt det där sakerna?

Det är väll näst intill brottsligt att lägga orden i munnen på det sättet?
Så, som bevisats ovan så tror jag inte att Tegnell sagt att man slutat testa i Stockholm. Det påstår inte ens Johan Widén.
Jag är inte tillräckligt juridiskt kunnig för att svara med säkerhet på din andra fråga, men min tanke är att antingen är det brottsligt, eller också är det inte brottsligt, något "näst intill" tror jag inte finns och jag tror att det inte är brottsligt.

• Gilla
  • Älska
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis vet jag att det förekommer men aldrig att jag har sett något om att det skulle röra 10 % av alla som hade varit sjuka.
5-10 %

Det är förmodligen svårt att fastställa exakt. Ska se var det finns för underlag för skattningen om går!

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
5-10 %

Det är förmodligen svårt att fastställa exakt. Ska se var det finns för underlag för skattningen om går!
Du skrev så här i första inlägget idag om det:
Ulltand Ulltand skrev:
Nej Corona ligger ca 6 ggr högre en svår influensa. Det är stor skillnad. Ännu större om man räknar in att 10 % tycks kunna få bestående men av Corona.

FHM spelade och förlorade som Norges Tegnell brukar säga.
Så där var det inte fråga om några 5 %.

Men det borde ju märkas på sjukskrivningarna även om det bara var 10 000 människor mer än normalt som var långtidssjukskrivna i Stockholms stad.

BirgitS BirgitS skrev:
Du har uppenbarligen missförstått något. Du såg ju mängden positiva testsvar i Stockholm i grafen och då kan ju man inte gjort någon paus med testandet, vare sig helt eller nästan helt.

Däremot kan du ju se att Stockholmsregionen rapporterar fler fall v.25 än v.24 och det beror ju på att vem som helst med symtom fick gå och testa sig v. 25. Men det var ju först då som vem som helst fick gå och testa sig, det hade ju inte skett någon gång förut under våren så det var ju inget som var pausat.
Före vecka 25 så begränsade man i alla fall testerna så mycket att det fick kurvan att avvika från verkligheten är vart jag vill komma.

D
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur du kommit till den slutsatsen.
Ingen slutsats, observationer i gängse nyhetskällor

BirgitS
Före vecka 25 så begränsade man i alla fall testerna så mycket att det fick kurvan att avvika från verkligheten är vart jag vill komma.
Alla kurvor över hittade fall i alla länder avviker från verkligheten eftersom inget land hittar alla fall.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Humorkanal? Så det är ett skämt? Kolla gärna upp personen bakom så ska du se att han är mer än "stundom lite politisk"

Så här säger han (Johan Widén alltså):
"9 mars, knappt 72 timmar innan WHO har att göra med en pandemi, checkar Tegnell in på ett 5-stjärningt hotell i Somalia. Senare har det visat sig att den största gruppen smittade i Stockhom är just somalier som är boende på det såkallade Järvafältet, alltså Hjulsta, Tensta och Rinkeby opch det är ju ett lustigt sammanträffande va? Hmm"

Här försöker han alltså få det till mer än ett sammanträffande. Är det ens sant att den största gruppen smittade i Stockholm är just somalier. Jag är tveksam. Gruppen var överrespresenterad, men det är ju inte detsamma som att det är sant.
Så här skriver några andra "källor" vid tidpunkten:
Dagens Medicin: "Minst sex personer bland dem som dött av det nya coronaviruset i Stockholmsområdet är svensk-somalier, uppger SVT Agenda. På måndagen hade totalt femton personer avlidit på sjukhus till följd av covid-19, enligt Region Stockholm."
Fria Tider: "Varannan coronadöd är somalier"
Svegot: "Hälften av de döda i corona är somalier.
Noteras kan då att både Fria Tider och Svegot i sina texter skriver 6 av 15, så antingen är de dåliga på att räkna eller också vill de chockera. Så ett tips, lite inte på statistik från dessa källor.

"11 mars på en pressträff: 'Möjligen har vi viss smitta i landet, även om den verkar vara väldigt, väldigt begränsad' och i det här läget har Sverige alltså 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester"

Hoppsan, han säger alltså att Tegnell vid tillfället anser att smittan i Sverige är låg, men han säger inte att Stockholm slutar testa. Det ärdet Johan Widén som påstår. Du får nog lyssna lite bättre, eller välja säkrare källor. Det Johan påstår är nämligen helt fel. Det Stockholm beslutar sig för då är att sluta med smittspårning, inte med tester.

Så, som bevisats ovan så tror jag inte att Tegnell sagt att man slutat testa i Stockholm. Det påstår inte ens Johan Widén.
Jag är inte tillräckligt juridiskt kunnig för att svara med säkerhet på din andra fråga, men min tanke är att antingen är det brottsligt, eller också är det inte brottsligt, något "näst intill" tror jag inte finns och jag tror att det inte är brottsligt.

Jag gör jag inte register utdrag och bakgrunds undersökningar för alla jag länkar till gör du det. Om du påstår att han ljuger och att Tegnell aldrig har sagt de där sakerna så är han eventuellt en brottsling enligt dig? Och är det sant att han ljuger så skulle jag vilja kalla honom det.

BirgitS BirgitS skrev:
Alla kurvor över hittade fall i alla länder avviker från verkligheten eftersom inget land hittar alla fall.
Ja men ovanligt mycket för Sverige i just detta fall.

• Ledsen
optimum
  • Laddar…
J
Jag gör jag inte register utdrag och bakgrunds undersökningar för alla jag länkar till gör du det. Om du påstår att han ljuger och att Tegnell aldrig har sagt de där sakerna så är han eventuellt en brottsling enligt dig? Och är det sant att han ljuger så skulle jag vilja kalla honom det.
Varför hänger du på alla de här siterna och trålar efter skräp som du sedan försöker pracka på forumet? Allt har ju hittills varit gallimattias. Är det någon form av morbid humor, förundran eller förtäckt åsikt du vill få fram? Man ser ju inte direkt några tossigheter från dagen.se eller så. Eller hänger du på deras forum med och delger dom nyheter från oss vanliga människor? Det skulle ju chockera mera Isåfall. Det hamnar ju ändå bara vid politik till slut för den delen. Jag tycker också alla i regeringen med ett trädnamn är kassa men har inget behov av att klaga om det i ett byggforum.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Tegnell har aldrig sagt att man har slutat testa i Stockholm och Stockholm har aldrig beslutat att upphöra med tester.

Men det är sällan det är brottsligt att ljuga, det finns några fall t.ex. förtal där det är det. Sen är det ju moraliskt dåligt men det är en annan sak.
Kommer du nu att sluta bry dig om Johan Widén eftersom han ljuger ibland?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Ja men ovanligt mycket för Sverige i just detta fall.
Nej, det är massor med länder som bara testar och/eller har testat folk som behöver sjukhusvård. Många länder har inte eller har inte haft ens testkapacitet att testa alla som behöver sjukhusvård. Så absolut inte ovanligt mycket avvikelse för Sverige.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.