2 356 898 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Kan du specifisera dig lite mer än eget tyckande.D djac skrev:Lägg därtill att de länder som använt Coronan mest som förevändning för att närma sig den utveckling vi såg på 30-talet, är de med de starkaste nationalistiska strömningarna. Vi ser detsamma i Sverige, de politiska grupperingar som flirtar mest intensivt med nationalismen driver på hårdast mot det totalitära.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Ända sen v. 12 har FHM skiljt på testning av personal och testning av dem som behöver sjukhusvård.optimum skrev:
Nja, inom vården var det en tid då man inte kunde testa personalen för det saknades testkapacitet.
Endast de som kom in och togs om hand som sjuka med covid symptom testades.
Möjligen några i vissa kritiska områden med personal.
Det är nu i sommar man kunnat komma igång med tester av personalen. Alltså de som uppger att de har symptom som motsvarar covid.
Åtminstone är det så på det större sjukhus frugan arbetar på.
Hon blev testad i mitten av juni efter misstänkt symptom. Dock negativt.
V. 13 var det ung. 2000 som testades totalt och av dem var ung. 200 lindriga fall, dvs. personal.
V. 20 (är väl kring mitten av maj) så gällde ung. hälften av testerna lindriga fall.
Det rapporteras om det i veckorapporterna: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/
Det finns de också. Både på bryggor och butiker.BirgitS skrev:
Men även de yngre sprider smitta om de blir sjuka.
Vi ska inte tappa social distans. Troligen den bästa metoden nu.
Nu har jag själv hållit mig borta från samtliga andra ställen än sommarstugan. Jag lever fortfarande efter regeln att om jag själv inte blir smittad så blir jag ingen smittspridare.
Frugan trodde kl 9 var ok att handla men uppenbarligen tänker många så. Blir att kliva upp tidigare och försöka kl 7 när butiken öppnar.
Jag har för mig att det var 5-10% av de som varit _allvarligt_ sjuka (typ legat på IVA), men jag kan ha missuppfattat. Visa mig gärna en källa.Ulltand skrev:
Det är så det rapporteras i pressen. 5-10% har inte blivit friska från sin sjukdom. Professor och ME forskare Jonas Bergquist föruspår att många av dessa kommer att diagnostiseras med ME om 6 månader. ( minst 6 månaders sjukdomstid är ett kriterie för ME diagnos.)
Intressant i sammanhanget att även efter SARS infektion ser man ett stort antal som aldrig blir återställada eller arbetsföra igen. Så denna risk borde inte komma som en blixt från klar himmel för FHM.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det var ju inget riktig källa det. Utan källa går det ju inte att veta hur det är beräknat, om t.ex. alla utan symtom medräknade. Dvs. en totalt meningslös siffra.Ulltand skrev:
Det är så det rapporteras i pressen. 5-10% har inte blivit friska från sin sjukdom. Professor och ME forskare Jonas Bergquist föruspår att många av dessa kommer att diagnostiseras med ME om 6 månader. ( minst 6 månaders sjukdomstid är ett kriterie för ME diagnos.)
Intressant i sammanhanget att även efter SARS infektion ser man ett stort antal som aldrig blir återställada eller arbetsföra igen. Så denna risk borde inte komma som en blixt från klar himmel för FHM.
Med SARS hade man väl inga symtomatiska eller bara mycket lindriga besvär så det är ju inte riktigt jämförbart. Men det är antagligen ingen överraskning för dem som är insatta i hur coronavirus fungerar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Kan ju bero på att det är en liten andel av alla indier som är över 70 år och då blir det ju andra procentsatser när det gäller fördelningen av avlidna. Dessutom de äldre som finns bor sällan på äldreboenden som ju fungerar som rena superspridarställen. Sen är det ju mer vanligt med dålig hälsa bland medelålders indier än bland medelålders européer.Ulltand skrev:
Stor andel unga dör av Covid i Indien.
"På fredagen konstaterade landets hälsovårdsmyndigheter att män och kvinnor i åldergruppen 30 till 59 år, som utgör 37 procent av landets befolkning, står för 43 procent av dödsfallen i covid-19. Det skriver Times of India.
I Sverige är 38 procent av befolkningen i åldrarna 30 till 59 år men den gruppen står för endast ungefär 2,8 procent av dödsfallen i covid-19."
[länk]
Det finns alltså många möjliga förklaringar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Handla online?optimum skrev:
Beror ju lite på affär men häromkring är det många gånger minst folk i affärerna under tidig eftermiddag när vädret är fint, så det är bra tillfällen för att handla (om man nu måste). Midsommardagens fm var det också rätt tomt i matbutiken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Man har inte pausat alla tester i Stockholmsregionen under något tillfälle. Under samtliga veckor har man rapporterat positiva testresultat vilket man inte kan göra utan att testa.Hyltran från Veglemyren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://vardgivarguiden.se/globalas...ydd/statistik/covid-19/covid-19-fall-2020.pdf
Sluta med gissningar, kolla upp fakta innan du skriver.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Man pausade i alla fall nästan helt Tegnell sa ju något om att eftersom att vi började göra fler mycket tester vid en tidpunkt så blev vår kurva förändrad på så sätt att det såg ut som om vi ännu inte var över vår puckel än fast att vi i själva verket var det även om det inte såg ut så.BirgitS skrev:
Det är i alla fall vad Ann Linde sa när hon blev intervjuad med DW News.
Jag tror inte jag behöver länka den intervjun igen?
Redigerat:
BirgitS skrev:
Det var ju inget riktig källa det. Utan källa går det ju inte att veta hur det är beräknat, om t.ex. alla utan symtom medräknade. Dvs. en totalt meningslös siffra.
Med SARS hade man väl inga symtomatiska eller bara mycket lindriga besvär så det är ju inte riktigt jämförbart. Men det är antagligen ingen överraskning för dem som är insatta i hur coronavirus fungerar.
Det här är tidiga rön då med viss osäkerhet. Du får ta det för vad det är i nuläget. Men det rapporteras om det mer eller mindre regelbundet i media nu så jag är förvånad att någon missat det.
Sedan måste det gå längre tid innan diagnosen ME kan sättas men det ser verkligen illa ut då likheten i insjuknande och symtom är stora,
https://www.svd.se/langtidssjuka-ifragasatts--varit-ett-helvete
Triligen låst med läsvärd för den som har tillgång.
Vissa covid-19-sjuka tillfrisknar inte på månader – och deras symtom liknar de vid ME/CFS. Coronaviruset riskerar att framkalla en epidemi av den sorts svårförklarade tillstånd som avfärdas som ”kvinnosjukdomar”, skriver den amerikanske vetenskapsjournalisten Ed Yong.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K3daXX/forskaren-om-risken-efter-corona-varningssignal
Olåst!
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kvinnorna-som-inte-blivit-friska-efter-coronaviruset/
Redigerat:
Swisha mig en tusenlapp per år så fixar jag detengs skrev:
Nä, skämt åsido, jag får ett sms varje år från den vaccinatör jag brukar gå till. De la upp det första gången jag var där, så det är väl bara att slå upp dina lokala vaccinationscentraler i Gula Sidorna eller liknande och ringa runt och fråga.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 867 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 867 inlägg
Märkligt. Det är en bild på Tegnell, men sen är det tydligen inte Tegnell som pratar i videon utan en person som ligger nära nynazister, nordiska motståndsrörelse etc som påstår att Tegnell sagt något. Samma person försöker också koppla samman det faktum att många personer i Sverige med somaliskt ursprung avlidit samtidigt som Tegnell åkt till Somalia och bott på 5-stjärnigt hotell. Han glrömde såklart att nämna att Tegnell var där för att hjälpa landet att bygga upp en hälsomyndighet i landet. Han glömde också (eller avr han bara okunnig) att nämna att det är ett normalt boende vid resor till vissa länder. Jag har själv rest till "farliga" länder och då rekommenderades jag alltid att ta in på 5-stjärniga hotell av säkerhetsskäl. Att ett hotellnatt sen kostade under $100 på de hotellen gjorde valet rätt lätt. Någon koplling till att personer med SAomaliskt ursprung dött på Järvafältet och den här resan finns såklart inte, men har man den synen på folk så vill man såklart ta alla chanser att så misstanke och tyvärr lyckas det ju också. Kanske hade det varit bättre att kolla vad Tegnell verkligen sa, istället för att lita på en sådan här typ?Hyltran från Veglemyren skrev:
Testerna har aldrig stoppats. De har möjligen begränsats när kapacitet har saknats, men vad är alterativet? Ska man fortsätta att testa utan kapacitet?
Det är ju ungefär lika vettigt som ett annat förslag här i tråden där någon ansåg att alla vårdcentraler skulle tvingas testa ala sina listade, annars skulle de få slå igen. 10 miljoner människor, en testkapacitet på 100' i vekcan ger cirka 2 år, innan alla testats. Viossa kommer behöva testas fler gånger, så i praktiken längre tid än så. Resultatet av det förslaget hade varit en massa vårdcentraler som fått slå igen, en massa tester som man fått kassera eftersom de skulle vara för gamla när de väl fick chans att testas och ingen prioritering av testande av sjuka och vårdgivare kontra Svenssons. Ingen bra idé.
Jag är klart för att man ska ta enkla vägar, och inte onödiga omvägar, men här känns det lite som att många tycker att det är dumt att köra runt sjön när det finns en bro över och struntar helt i att bron endast kan hantera gående och cyklister. Bilar och lastbilar ska trots det upp på bron...