Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Jag måste ändå hålla med Hyltran i att Sveriges kurva påminner lite om kurvorna för andra länder, exempelvis Haiti och Peru.
Jag tycker det är väldigt naturligt. Kurvorna visar att först har landet inget smitta, sen ökar det mer och mer innan det sedan avtar. Jag kan vara komma på ett land där kurvan inte borde se likadan ut, Turkmenistan, för där har landets ledning förbjudit användandet av ordet Corona, så deras siffror ligger väl konstant på noll...

• Haha
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Jag måste ändå hålla med Hyltran i att Sveriges kurva påminner lite om kurvorna för andra länder, exempelvis Haiti och Peru.
Jag tycker det är väldigt naturligt. Kurvorna visar att först har landet inget smitta, sen ökar det mer och mer innan det sedan avtar. Jag kan vara komma på ett land där kurvan inte borde se likadan ut, Turkmenistan, för där har landets ledning förbjudit användandet av ordet Corona, så deras siffror ligger väl konstant på noll...
Jovisst, men inget annat land hade ju den dubbla uppgången pga. den plötsligt kraftigt ökade testningen som Sveriges. Men alla de andra kurvorna såg väl ut ungefär som typiska smittspridningskurvor oavsett vad det är för epidemi.
T.ex. Belgiens, och man kan ju inte beskylla Belgien för att inte ha gjort något:
Graf som visar dagliga nya fall av coronavirus i Belgien med en topp i april och avtagande trend därefter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/belgium/

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Här är väl något att ta efter Storbritannien :)
The government is poised to launch an emergency drive to slim down the nation and reduce the incidence of conditions such as type 2 diabetes before an expected second wave of coronavirus, the Guardian has learned.
https://www.theguardian.com/society...to-ready-uk-for-expected-covid-19-second-wave

Ut och motionera nu när det är sommar för att minska riskerna till hösten.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst, men inget annat land hade ju den dubbla uppgången pga. den plötsligt kraftigt ökade testningen som Sveriges. Men alla de andra kurvorna såg väl ut ungefär som typiska smittspridningskurvor oavsett vad det är för epidemi.
T.ex. Belgiens, och man kan ju inte beskylla Belgien för att inte ha gjort något:
[bild]
[länk]
Precis,
Att bara titta på kurvans form är helt värdelöst, särskilt om man inte bryr sig om vad som är på de olika axlarna. Totalt meningslöst för de flesta, men några går bevisligen att lura att det har något värde.

• Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, men var inte du en förespråkare för lockdown?
Det är jag fortfarande och det finns inget land som har haft lockdown i flera månader.

Om man gjorde/gjort en rejäl lockdown så kanske de inte skulle behöva vara isolerade i mer än ett halvår.

Har Norge, Danmark och Finnland besöksförbud på sina äldreboenden och har de fortfarande sin sårbara befolkningen i isolering?

Det tror jag knappast.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tack för det.

Och om vi varit bättre på att testa så hade Sveriges kurva möjligen varit ännu mer lik de andra ländernas kurvor.

Vi gjorde ju ett medvetet uppehåll i testandet.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Då kan jag trösta dig med att vissa säsongers influensa har ganska hög dödlighet. Inte alls så långt ifrån Corona.

Nej Corona ligger ca 6 ggr högre en svår influensa. Det är stor skillnad. Ännu större om man räknar in att 10 % tycks kunna få bestående men av Corona.

FHM spelade och förlorade som Norges Tegnell brukar säga.

optimum
Ulltand Ulltand skrev:
Nej Corona ligger ca 6 ggr högre en svår influensa. Det är stor skillnad. Ännu större om man räknar in att 10 % tycks kunna få bestående men av Corona.

FHM spelade och förlorade som Norges Tegnell brukar säga.
Tillägg, än så länge. Detta är inte över.

Stor risk för ny våg nu när många inte sköter sig.
Frugan var inne i samhället och handlade i förmiddags och det är knökat på många ställen. Inte social distans.
God vän som var på Smögenbryggan i går kväll och konstaterade att där var det knökat också. Inte social distans.

Kommer vi passera 10.000 avlidna innan detta är över?

Satsade vi på fel häst?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Tack för det.

Och om vi varit bättre på att testa så hade Sveriges kurva möjligen varit ännu mer lik de andra ländernas kurvor.

Vi gjorde ju ett medvetet uppehåll i testandet.
Jag tror du missförstår mig. Ja, kurvorna liknar delvis varann men inte särskilt mycket. Om man inte vet vad de olika axlarna innebär så är det ju ointressant. Tänk om x-axeln varit medeltemperaturen i landet och y-axeln antal personer som fått söka vårt för getingstick i ena landet och i nästa land var det trafikintensitet på ena axeln och dödliga olyckor på den andra. Kurvorna hade varit liknande, men information värdelös. Du verkade ju inte ens veta vad kurvorna visade...

Jag vet inte om Sverige verkligen pausade testerna, det tror jag inte. Tester på sjuka och personal inom vården fortsatte. Alternativet hade väl varit att utöka testningen med den testutrustning man saknade, med den personal man saknade , med den logistik som saknades och de kan resurser som saknades... Inte helt realistiskt kanske, men det spelar ju ingen roll. Det viktigaste är att få klaga på att saker gjort fel. Ett annat fel man gjorde var att personalen inte använde den utrustning som beslagtogs i Frankrike. Inte heller har man vaccinerat med det vaccin som inte fanns. Gud så dumma alla är. :thinking:

• Gilla
  • Haha
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ännu större om man räknar in att 10 % tycks kunna få bestående men av Corona.
Vad har du för faktaunderlag för det påstående?
För mig låter det fortfarande helt tokigt. Vi ser inga 20 000 människor med bestående men i Stockholm.

Ulltand Ulltand skrev:
Nej Corona ligger ca 6 ggr högre en svår influensa.
Men det är många fler som dör under vinterhalvåret än under sommarhalvåret och när det är en svår influensasäsong så ser man tydligt att ändå fler dör än vintrar med bara lite influensa. Det är även många äldre som dör av vinterkräksjuka, det kan man också sprida ovetandes.

Stor andel unga dör av Covid i Indien.

"På fredagen konstaterade landets hälsovårdsmyndigheter att män och kvinnor i åldergruppen 30 till 59 år, som utgör 37 procent av landets befolkning, står för 43 procent av dödsfallen i covid-19. Det skriver Times of India.

I Sverige är 38 procent av befolkningen i åldrarna 30 till 59 år men den gruppen står för endast ungefär 2,8 procent av dödsfallen i covid-19."

https://www.dn.se/nyheter/varlden/manga-yngre-dor-i-covid-19-i-indien/

• Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet inte om Sverige verkligen pausade testerna, det tror jag inte. Tester på sjuka och personal inom vården fortsatte. Alternativet hade väl varit att utöka testningen med den testutrustning man saknade, med den personal man saknade , med den logistik som saknades och de kan resurser som saknades

Nja, inom vården var det en tid då man inte kunde testa personalen för det saknades testkapacitet.
Endast de som kom in och togs om hand som sjuka med covid symptom testades.
Möjligen några i vissa kritiska områden med personal.
Det är nu i sommar man kunnat komma igång med tester av personalen. Alltså de som uppger att de har symptom som motsvarar covid.
Åtminstone är det så på det större sjukhus frugan arbetar på.
Hon blev testad i mitten av juni efter misstänkt symptom. Dock negativt.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Tillägg, än så länge. Detta är inte över.

Stor risk för ny våg nu när många inte sköter sig.
Frugan var inne i samhället och handlade i förmiddags och det är knökat på många ställen. Inte social distans.
God vän som var på Smögenbryggan i går kväll och konstaterade att där var det knökat också. Inte social distans.

Kommer vi passera 10.000 avlidna innan detta är över?

Satsade vi på fel häst?
Nu är det väl vare sig folk över 70 år eller de som tillhör riskgrupper som är ute och trängs mest, dvs. även om de som trängs blir sjuka är det få av dem som avlider. Det finns ingen fast proportionalitet mellan antal insjuknade och antalet avlidna.

Ulltand Ulltand skrev:
Stor andel unga dör av Covid i Indien.

"På fredagen konstaterade landets hälsovårdsmyndigheter att män och kvinnor i åldergruppen 30 till 59 år, som utgör 37 procent av landets befolkning, står för 43 procent av dödsfallen i covid-19. Det skriver Times of India.

I Sverige är 38 procent av befolkningen i åldrarna 30 till 59 år men den gruppen står för endast ungefär 2,8 procent av dödsfallen i covid-19."

[länk]
Intressant, det kanske är en ny mutation av viruset på gång?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du för faktaunderlag för det påstående?
För mig låter det fortfarande helt tokigt. Vi ser inga 20 000 människor med bestående men i Stockholm.

Men det är många fler som dör under vinterhalvåret än under sommarhalvåret och när det är en svår influensasäsong så ser man tydligt att ändå fler dör än vintrar med bara lite influensa. Det är även många äldre som dör av vinterkräksjuka, det kan man också sprida ovetandes.

Det är så det rapporteras i pressen. 5-10% har inte blivit friska från sin sjukdom. Professor och ME forskare Jonas Bergquist föruspår att många av dessa kommer att diagnostiseras med ME om 6 månader. ( minst 6 månaders sjukdomstid är ett kriterie för ME diagnos.)

Intressant i sammanhanget att även efter SARS infektion ser man ett stort antal som aldrig blir återställada eller arbetsföra igen. Så denna risk borde inte komma som en blixt från klar himmel för FHM.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.