2 356 901 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Spike-proteinet som är de (ofta) rödfärgade "svamparna" på de flesta bilder av coronaviruset har med absolut största säkerhet både noga gensekvenserats och körts i databeräkningar, säkert flera gånger om.
Det är nämligen spike-proteinet som är själva nyckeln till att bekämpa coronaviruset, ty det är med dessa som viruset fäster mot och infekterar en cell. Så det är detta man vill angripa med olika slags vaccin eller mediciner.
Det är nämligen spike-proteinet som är själva nyckeln till att bekämpa coronaviruset, ty det är med dessa som viruset fäster mot och infekterar en cell. Så det är detta man vill angripa med olika slags vaccin eller mediciner.
Nu får jag rätta dig, detta är min profession.Mikael_L skrev:
Sen går det att med (MASSOR av) datakraft räkna ut hur proteinerna veckar sig genom att man vet vilka aminosyror det består av, i vilken ordning de ligger osv. Här är jag aningens osäker, jag vet inte om det alltid finns ett enda möjligt utseende, eller om det kan finnas olika slutresultat från vissa aminosyra-kombinationer.
Vanligen bestäms dessa strukturer empiriskt och inte från aminosyrasekvensen. T ex Spike-proteinet på det nya coronaviruset bestämdes först i Texas med hjälp av cryo-EM. Detta är en rätt ny teknik (eller rättare sagt det har kommit fantastiska nya detektorer) där man fryser proteinet i ett tunt isskal och sen gör man elektronmikroskopi av det från olika håll (man vrider på provet). Sen när man samlat all data så krävs mjukvara för att plocka ut de bilder på proteinet som liknar varandra och sätta ihop all info till en en strukturmodell som visar hur proteinet ser ut.
Det har gjorts åtminstone 2 försök från nationalromantiska partier, de föll inte så väl ut denna gången så de kröp tillbaks och bidar sin tid, det kommer säkert ett läge där deras budskap resonerar bättre.B Byggdjuret skrev:
Holland var tex inne på en ganska sansad väg men deras nationalistparti drev bort deras mycket kompetente hälsominister och galenskapen kunde börja.
BirgitS skrev:
Nej jag bruckar vaccinera mig mot influensan som dessutom har en betydligt lägre dödlighet, sällan ger långvarig/ kronisk sjukdom vilket Covid tycks kunna ge för upp emot 10% av de drabbade.
Någon som vet en aktör man kan anmäla sig för att få t.ex sms eller mail när årets influensavaccin kommer varje år? Är för tankspridd för att ha koll på sådant innan Vabbruari och det är för sent.Ulltand skrev:
Vad skulle gjorts då?optimum skrev:
Öppna ögonen och se själva vad som händer.
Läs vad som skrivs om vår ekonomi och våra konkurser.
Läs om vad andra anser om oss, andra länder och WHO.
Läs vad Annika Linde har skrivit om detta tidigare.
Fundera över vem som ska betala kalaset, redan nu börjar man pilla på pensionärernas pengar.
Flockimmunitet hit flockimmunitet dit.
"Vaccin kommer inte fungera", "vaccin kommer fungera", "vaccin är farligt".
Tycker ni verkligen detta är ok?
Nej svara inte mig. Svara er själva.
Du ondgör dig nämligen över saker som ligger i motsatsförhållande. T.ex hur tänker du dig att både nästan stoppa smittspridning och samtidigt ha en oskadat ekonomi?
De är väl inte verkningslösa, vi ser ju att folks rörlighet gick ner lika mycket i Sverige som våra grannländer, helt utan att införa lagtvingande restriktioner.Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Att under flera månader kanske så mycket som ett års tid konstant leva med de restriktioner som vi nu har fungerar bevisligen inte eftersom att vi inte är mer än människor.B b8q skrev:
Och att sätta den sårbara befolkningen i isolering såhär länge är inte snällt mot dem.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 102 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 102 inlägg
En influensavaccination är inget helt säkert sätt, ibland har det t.ex. visat sig att det blir andra virustyper som dominerar smittspridningen än vad vaccinet är till för.Ulltand skrev:
Någon länk till någon rapport som verkligen visar att ens i närheten av 10 % av de som varit smittade ger en långvarig kronisk sjukdom?
Med tanke på att det troligen är kring 200 000 människor i Stockholm stad som varit sjuka så skulle det betyda kring 20 000 kroniskt sjuka i Stockholm och det är det verkligen inte utan det är ju långt långt under det.
Sen trodde jag att munskydd var till för att skydda andra, dvs. även om du har vaccinerat dig så finns det en liten risk att du kan sprida influensavirus till andra och därför borde du bära munskydd varje vinter för att inte riskera att smitta någon som leder till att det kommer in influensa på ett äldreboende och gamla dör där.
Om du vill undvika att bli smittad är det väl visir du ska ha?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 102 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 102 inlägg
På exakt vilket sätt skiljde sig Sveriges restriktioner från våra grannländers?Hyltran från Veglemyren skrev:
När tror du att de som avled 1 april blev smittade i genomsnitt, före eller efter att restriktionerna i våra grannländer infördes?
Det var inte det jag skrev utan att man bör se vad vi har gjort och inse själv vad som blev bra och dåligt.Mikael_L skrev:
Ja jag ondgör mig över att de som är satta till att förbereda oss på detta och hantera kriser inte når upp till den nivå jag trode de hade. Klart besviken.
Vår ekonomi bör du nog själv läsa lite om hur det gått hittills. Jag trodde själv i början detta skull vara bästa sättet för att bibehålla en relativt bra ekonomi men det verkar inte så, men så är jag inte nationalekonom utan tekniker.
Oavsett vad jag skulle svara så får jag flocken efter mig som genast letar fel.
Men vi kan ta en sak. Vår beredskap mot pandemier, både på sjukhus och äldrevården. Vad sägs om ett nationellt hanterat lager av skyddsutrustning för dessa med kapacitet att räcka tills vi får igång egen produktion av mer skyddsutrustning?
Nu verkar det vara så att vi litade på import av sådant och hur skulle det gå till i en pandemi där alla länder slåss om resurserna.
För katten, vi är tagna med byxorna nere.
Jag hittar en hel del paralleller i den bok jag nu läser "Som Pesten" med denna smitta vi nu har och den författaren har nog endast gjort källforskning till boken och är inte synsk eller pandemi expert.
Exempelvis tillgång på vaccin och vad som styr sådant.
Alltså det är redan kända saker som händer i en pandemi och vi kunde förberett oss med den kunskapen som bas.
Har du inte läst den så är det en bra rekommendation. Jag själv ska nu fortsätta läsa siste tredjedelen av boken.
Därefter bli det boken "Pesten" av Albert Camus
Solen skiner idag så det blir i solstolen. Nej D-vitamin har jag redan fått i mig mina dagliga 2500IE. Däremot blir det nog ett par goda öl längre fram på dagen. Det är ju semester.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 288 inlägg
Rätta mig gärna om jag har fel, men var inte du en förespråkare för lockdown?Hyltran från Veglemyren skrev:
Om man är någotsånär aktiv på de finansiella marknaderna så värderar man inte såna här prognoser särskilt högt, därmed inte sagt att de är 100% felaktiga, det är de sällan, de innehåller spår av sanningar men på det hela hamnar de till 99,97% fel.B Byggdjuret skrev:
Det är nämligen bara 3 promille av världens alla professionella finansanalytiker som slår genomsnittet och resten ligger under.
Själv blandar jag optimism med pessimism, på det stora hela kan denna paus ha gjort finansmarknaden gott på sikt, efterfrågan dämdes upp något och under tiden har kanske svaga och tärande verksamheter fått lägga ner medan framtidens vinnare växer sig starka på den jordmån som blev tillgänglig. Däremot är jag i ökande grad pessimistisk rörande de ekonomiskt svaga i världen, har på känn att som i alla kriser kommer återhämtningens vinster hamna hos de som redan har mest, på de allra svagastes bekostnad. Vi kan komma att se fler humanitära kriser och konflikter i världen, det tycker jag är dåligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 102 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 102 inlägg
Från WHO:s presskonferens igår kväll:
Vi i Europa kan inte luta oss tillbaka och tänka att det räcker att smittspridningen minskar här. Det är i längden skadligt för oss när Covid-19 härjar på andra kontinenter. Många som dör där leder till att vi inte längre kan importera billiga varor och exportera dyra varor, vilket gör att vårt välstånd undergrävs och det drabbar i förlängningen vården och andra viktiga samhällsfunktioner.
Färre personer i världen leder till färre mobilsamtal och minskad efterfrågan på mobilstationer och det går därmed sämre för Ericsson, som då drar ner på antalet anställda. Samma förlopp gäller mycket av det som görs i landet.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-chefen-det-storsta-hot-som-vi-star-infor-ar-inte-viruset
Vi i Europa kan inte luta oss tillbaka och tänka att det räcker att smittspridningen minskar här. Det är i längden skadligt för oss när Covid-19 härjar på andra kontinenter. Många som dör där leder till att vi inte längre kan importera billiga varor och exportera dyra varor, vilket gör att vårt välstånd undergrävs och det drabbar i förlängningen vården och andra viktiga samhällsfunktioner.
Färre personer i världen leder till färre mobilsamtal och minskad efterfrågan på mobilstationer och det går därmed sämre för Ericsson, som då drar ner på antalet anställda. Samma förlopp gäller mycket av det som görs i landet.