Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag tänker bland annat på alla ungdomar som blir utan sommarjobb. Alla uteblivna resor till Sverige och allt som hör där till.

Bara för att man får resa till Sverige på grund av arbetsrelaterade orsaker är det inte säkert att alla vill göra det.

Och om vi nu pratar om min personliga privatekonomi skulle den inte påverkats därför att jag och frugan har ett samhällesbärande arbeten.

För den som inte har det finns A-kassa,
Jo... Det finns a-kassa. Visst. Men du blir inte rik. Där har vi ett exempel på att inkomsten minskar men utgifterna är de samma. Sen är väl inte det något argument...
Sen bryr jag mig föga om vad du jobbar med, du vet ingen är oumbärlig.
Men det var ett exempel.

B Byggdjuret skrev:
Intressant krönika om ekonomin...

[länk]

Tänkte lite på er som inte tror att en total lockdown skulle på verka...
Den är bra, men lite gammal (25:e mars). Hur stämmer siffrorna idag? Och hur stämmer de om ett par år?
För att fatta mig kort; jag har hela tiden sagt att de ekonomiska konsekvenserna av pandemin troligen kommer att bli större än de medicinska, och det skrämmer mig mer. Vi vet hur det gick förra gången, på 1930-talet, och vilken typ av krafter som lätt kan resa sig i en kraftig recession.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det där blev bara för dråpligt i kombination för att inte kommenteras.
De som inte har sanhällsbärande arbeten (vilka typer av jobb nu det är?) kan få A-kassa.
Okej, men varifrån kommer pengarna till a-kassan då, tror du? Och om nu a-kasseutgifterna ökat rejält, hur påverkas ekonomin hos de som har arbeten?
:thinking:;):crysmile:
Eftersom att min privatekonomi nämndes skrev jag det. Och vilka arbeten som anses vara samhällsbärande i detta läget går att googla sig till.

Eftersom att situationen var extrem hade det varit vettigt att öka på statsskulden för att det inte ska bli dyrare på lång sikt.

pacman42 pacman42 skrev:
Hittade inte den artikeln nu, men flera andra som visar liknande resultat:
[länk]
[länk]
Intressant efter som ekonomer spår helt annorlunda.
Jag har svårt att tro att vi verkligen skulle hamna så illa 2021. Det låter. Inte troligt att vi skulle tappa så mycket och länder med lockdown skulle öka på bara 1år...

Eftersom att min privatekonomi nämndes skrev jag det. Och vilka arbeten som anses vara samhällsbärande i detta läget går att googla sig till.

Eftersom att situationen var extrem hade det varit vettigt att öka på statsskulden för att det inte ska bli dyrare på lång sikt.
Du har svårt att förstå liknelser?

D
B b8q skrev:
Den är bra, men lite gammal (25:e mars). Hur stämmer siffrorna idag? Och hur stämmer de om ett par år?
För att fatta mig kort; jag har hela tiden sagt att de ekonomiska konsekvenserna av pandemin troligen kommer att bli större än de medicinska, och det skrämmer mig mer. Vi vet hur det gick förra gången, på 1930-talet, och vilken typ av krafter som lätt kan resa sig i en kraftig recession.
Lägg därtill att de länder som använt Coronan mest som förevändning för att närma sig den utveckling vi såg på 30-talet, är de med de starkaste nationalistiska strömningarna. Vi ser detsamma i Sverige, de politiska grupperingar som flirtar mest intensivt med nationalismen driver på hårdast mot det totalitära.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Intressant efter som ekonomer spår helt annorlunda.
Jag har svårt att tro att vi verkligen skulle hamna så illa 2021. Det låter. Inte troligt att vi skulle tappa så mycket och länder med lockdown skulle öka på bara 1år...
De andra länderna är mer beroende av turism, vi av internationell handel.

Herregud, du vet verkligen inte hur ekonomi fungerar va? För att inte behöva höja skatten för att finansiera a-kassan föreslår du ökad statsskuld istället. Vem tror du betalar statsskulden (eller iaf räntan på den) då?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
"... botas Sverigesjukan och människolivets omätliga värde återtar sin plats i politikens centrum."

Tja ... :thinking:
Kanske har han rätt att "människolivets omätliga värde" inte står så högt i svensk kultur som i många andra länders. En del tyder ju på det, t ex hur många svenskar talar om att äldre dör på ett mycket osentimentalt och rationalistiskt sätt. Det eviga tjatet om människors lika värde i den offentliga sfären (jag har aldrig hört det användas i ett privat sammanhang) tyder också på att den talande klassen är lite osäker på att vi verkligen tror på detta.

• Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De andra länderna är mer beroende av turism, vi av internationell handel.
Självklart men jag tvivlar ändå. Framför allt då det beror på att folk har råd att åka på semester. Det första folk drar in på är semestern utomlands.. Och folk kommer fortfarande ha dålig ekonomi.
Så det är nog inte turistnäringen.

B b8q skrev:
Den handlade om resonemanget. Inte så mycket om siffror. Så läs den igen utan siffrorna från corona krisen;)

När det gäller corona siffror får vi avvakta några år. Den biten är inte klar ämnu

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggdjuret skrev:
Du har inte funderat lite av din pessimism?
Vi kommer stå bättre rustade när de andra nyktrar till. Och varför skulle de inte vilja exportera varor till Sverige?
Företagen vill komma igång de som finns kvar så fort som möjligt.
Jag kan inte tänka mig en ända politiker som skulle förbjuda sina företag att exportera till ett visst land.
Som det fungerar med export så är ingen, mer varje enskilt land som kommer ta i paketet. Det är ingen som vaktar. Samma sak om Sverige vill exportera. Våra politiker kommer inte lägga sig i. Inte några andra heller.
Vi står alla på samma sida. De kanske inte tycker vi gjort rätt men de kommer inte att vägra sina företag importera bara för att Sverige valde fel taktik.
Det är inte människor vi ska exportera eller importera.

Det är ingen sandlåda...
Det är alltså Sverige som är ett exportland och inte tvärt om.

Min poäng var inte att särskilt vår handel blir lidande framgent utan vår internationella politik (som förvisso är länkad till handel så det kan nog spilla över även där). Risken finns att vi ses som ett land som inte går att leta på i internationella samarbeten. Att vi helt enkelt inte sätter människovärdet i centrum, att vi har skumma värderingar. Och det ligger lite i det, vi har nog en lite annan syn än många andra länder vad gäller liv och död. (Men visst är internationell politik lite av en sandlåda. Nästan allt i den vägen som människor företar sig är sandlådor i någon mening.)

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Lägg därtill att de länder som använt Coronan mest som förevändning för att närma sig den utveckling vi såg på 30-talet, är de med de starkaste nationalistiska strömningarna. Vi ser detsamma i Sverige, de politiska grupperingar som flirtar mest intensivt med nationalismen driver på hårdast mot det totalitära.
Det har aldrig varit så tyst hos våra politiker

B b8q skrev:
Herregud, du vet verkligen inte hur ekonomi fungerar va? För att inte behöva höja skatten för att finansiera a-kassan föreslår du ökad statsskuld istället. Vem tror du betalar statsskulden (eller iaf räntan på den) då?
Detta behöver kanske inte bemötas?

Men svaret är vi som betalar skatt.

Jag önskar att jag kunde komma på ett bra bok citat. Men tvingas nog nöja mig med en liknelse.

Om bilen inte startar på morgonen är man ibland tvungen att lägga ut lite extra pengar och ta taxi till jobbet. För att man inte ska få problem och förlora på det i längden.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi har väl alla sett bilderna på detta virus:
[bild]
Men för mig framstår det mest som något ritat i Corel Draw eller liknande.
Hur ser viruspartiklarna egentligen ut?
Den borde väl kunna ses i ett elektronmikroskop?
Hur stor är den?
Vilka atomer/molekyler är den uppbyggd av?
Ja den bilden är ritad, eller typ simulerad.

När man har gensekventierat RNA-koden (DNA i andra fall, men för corona är det RNA = 1/2 DNA) så vet man den genetiska koden som bygger upp proteinerna utav de 20 aminosyror som är de tillgängliga byggstenarna.

Sen går det att med (MASSOR av) datakraft räkna ut hur proteinerna veckar sig genom att man vet vilka aminosyror det består av, i vilken ordning de ligger osv. Här är jag aningens osäker, jag vet inte om det alltid finns ett enda möjligt utseende, eller om det kan finnas olika slutresultat från vissa aminosyra-kombinationer.

Men det är datatungt jobb det där, så ibland kan man skissa upp utseendet på ett protein med andra metoder och kanske lite gissningar.

Typ såhär ser svaret från en sådan databeräkning ut i animerad form.
kvartarstruktur-hos-alkoholdehydrogenas-fran-hast.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.