Status
Inte öppen för fler kommentarer.
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det kanske blir ett nollsummespel? Vet någon hur stor del av intäkterna från turism kommer från utländska turister kontra hur många svenska som åker utomlands?
Eller tänker jag tokigt?
Vet ej, men min egen känsla är att svenskarna INTE turistar så mycket mer i Sverige än vanligt. Dels håller man fortfarande på rekommendationerna att inte göra onödiga resor, dels har det blivit ett sorts socialt stigma att visa att man inte bryr sig genom att vara ute och resa runt, så det vågar man inte. Däremot har bygghandeln gått som på räls, alla är hemma på semestern och renoverar.

B b8q skrev:
Nja, här ger jag Hyltran rätt (kom inte och säg att jag är enkelspårig).
Ekonomiska konsekvenser ÄR spekulation, vi vet inte om det är bättre att stänga precis allt i ett halvår, eller halvstänga det mesta i två år. Vi vet inte ens tidsspannen, så det går bara att spekulera och bygga modeller. Och det är helt beroende av omvärlden också. Hade vi t.ex. stängt allt i mars, hade vi kanske varit tillgängliga för utländska turister nu på sommaren. Men det VET vi inte.

Vem vet, nästa sommar kanske alla vill semestra i Sverige, "för där har alla redan haft viruset så det är ingen risk att bli smittad"? ;)
Det vi vet som du missar är att desto längre en lockdown håller i sig de flesta länder flera månader. Resulterar i väldigt många företag som går i konkurs. Många tillverkare och sällanköp affärer skulle troligtvis slå igen. Det är ganska många arbetslösa.
För de som överlever så har de väldigt dålig ekonomi att det skulle dröja innan de skulle ha råd att anställa.
Allt detta vet vi.
Turistnäringen är alltid viktig men den skulle inte ge så mycket extra arbetstillfällen. Bara tillfälliga. Eftersom många är arbetslösa minskar deras köpkraft ordentligt.
Allt detta är fakta och det vet vi. Hur länge det håller i sig det vet vi inte.
Men jämför med det vi har. Lägre arbetslöshet. Vi har många butiker öppna. Företag finns kvar och kan snabbt start upp.
Förstår du skillnaden?

optimum
B Byggdjuret skrev:
Jag förstår att det var jobbigt när jag vände det mot dig.
Tycker det stämmer väl in på dig. Vill inte bli rättad, ingen självkritik. Skyller mycket på fhm
Du behöver inte lägga din energi på att försöka rätt mig.
Jag tror det vore bättre du lägger energin på att förstå hur det går till med vår hantering av pandemin.

Öppna ögonen och se hur det verkligen ser ut.
Se hur den så kallade lock-downen gått till i våra grannländer.
Nej de har inte varit inspärrade och igensvetsade dörrar.
Se även att vi snarare att det bilvit en lock-in när vi inte är välkomna till andra länder.
När WHO anser vi är ett riskområde.
När vi är ett av världens mest drabbade länder per invånarantal
Men du får givetvis fortsättningsvis tycka allt detta är rätt.
Jag tänker inte berätta för dig hur det är och varit utan sök den informationen själv precis som flera andra av oss gjort.
Nyttigt men skrämmande.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jag tror att de länder som inte släpper in oss gör Sverige nytta. Dessa människor kommer att bränna sina pengar här hemma istället.
Löfven kanske ska skicka ett tackbrev:D

J
optimum optimum skrev:
Tragiskt när flera här lägger sin kraft på att hitta sakfel i vad andra skriver och samtidigt är helt blinda för att den strategi vi valt medfört att mer än 5500 avlidit.

Om ni lade samma energi i att se verkligheten utanför ert rum och se vad som har hänt.

Jag kommer inte rada upp massa argument för de kommer återigen bara angripas av de som vägrar se felet i att vi har så många fler avlidna än våra grannländer. Av de som verkar se det som sin livsuppgift att hitta fel.

Öppna ögonen och se själva vad som händer.
Läs vad som skrivs om vår ekonomi och våra konkurser.
Läs om vad andra anser om oss, andra länder och WHO.
Läs vad Annika Linde har skrivit om detta tidigare.
Fundera över vem som ska betala kalaset, redan nu börjar man pilla på pensionärernas pengar.
Flockimmunitet hit flockimmunitet dit.
"Vaccin kommer inte fungera", "vaccin kommer fungera", "vaccin är farligt".

Tycker ni verkligen detta är ok?
Nej svara inte mig. Svara er själva.
Tack för dagens mässa goa pastor Optimum, men är det inte söndag imorgon?

• Haha
Pin
  • Laddar…
Vad menar du egentligen? Vilka är det du skuldbelägger, och varför?
Jag menar på att de rekommendationer som vi fått uppenbarligen är omöjliga att leva upp till på lång sikt.

Sen vill jag tillägga att jag inte tycker att det inte är snällt mot den sårbara befolkningen att mer eller mindre tvinga dem till isolering under en så lång tid.

B Byggdjuret skrev:
Det vi vet som du missar är att desto längre en lockdown håller i sig de flesta länder flera månader. Resulterar i väldigt många företag som går i konkurs. Många tillverkare och sällanköp affärer skulle troligtvis slå igen. Det är ganska många arbetslösa.
För de som överlever så har de väldigt dålig ekonomi att det skulle dröja innan de skulle ha råd att anställa.
Allt detta vet vi.
Turistnäringen är alltid viktig men den skulle inte ge så mycket extra arbetstillfällen. Bara tillfälliga. Eftersom många är arbetslösa minskar deras köpkraft ordentligt.
Allt detta är fakta och det vet vi. Hur länge det håller i sig det vet vi inte.
Men jämför med det vi har. Lägre arbetslöshet. Vi har många butiker öppna. Företag finns kvar och kan snabbt start upp.
Förstår du skillnaden?
Tja, Sverige har ju högre andel konkurser än grannländerna:
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/13282370

(Det betyder förstås inte att fler blivit arbetslösa, sånt beror ju på hur stora företagen är, så hur det påverkar ekonomin är inte fullt så enkelt.)

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
Tack för dagens mässa goa pastor Optimum, men är det inte söndag imorgon?
"-Jag fick bygga en egen kyrka"

Citat från en till som har öppna ögon. Jag tror du anar vilken jag menar.
Han byggde en ark också 1991

Ber om ursäkt om vi blev lite OT nu.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Om du verkligen är så korkad att du på fullaste allvar tror de som säger att en total lockdown inte skulle vara skadlig för ekonomin... Då undrar jag om du trollar nu eller om verkligen tror på det själv. Men visst på riktigt lång sikt 20-30år så kanske....
Om jag tar bort större delen av dina inkomster men ökar dina utgifter. Efter ett så börjar dina inkomster öka lite. Utgifterna är på samma nivå. Du tror inte att ekonomi skulle bli sämre under än längre tid. Det första som försvinner är dina sparpengar. Därefter får du problem att betala allting. Och tvingas låna. Om du istället kör en total lockdown. Då får du ännu sämre inkomst ännu större utgifter. Många utgifter dyker upp nu för att sedan stanna.
Du tror inte det skulle påverka din ekonomi?
Källa? Logiskt tänkande och kunskaper i lågstadiematte.
Jag tänker bland annat på alla ungdomar som blir utan sommarjobb. Alla uteblivna resor till Sverige och allt som hör där till.

Bara för att man får resa till Sverige på grund av arbetsrelaterade orsaker är det inte säkert att alla vill göra det.

Och om vi nu pratar om min personliga privatekonomi skulle den inte påverkats därför att jag och frugan har ett samhällesbärande arbeten.

För den som inte har det finns A-kassa,

pacman42 pacman42 skrev:
EU hade gjort en genomgång av olika länders ekonomiskampåverkannpga COVID-19, jag skall se om jag kan hitta i gen den. Hur som helst så låg Sverige i mittten, med betydligt större ekonomisk påverkan än många andra länder i norra Europa.
Hittade inte den artikeln nu, men flera andra som visar liknande resultat:
https://omniekonomi.se/transaktionsdata-sveriges-aterhamtning-samst-i-norden/a/b5Rr1d
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/P9KJv5/dyster-coronaprognos-for-ekonomin

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
- - -
Och om vi nu pratar om min personliga privatekonomi skulle den inte påverkats därför att jag och frugan har ett samhällesbärande arbeten.

För den som inte har det finns A-kassa,
Det där blev bara för dråpligt i kombination för att inte kommenteras.
De som inte har samhällsbärande arbeten (vilka typer av jobb nu det är?) kan få A-kassa.
Okej, men varifrån kommer pengarna till a-kassan då, tror du? Och om nu a-kasseutgifterna ökar rejält, hur påverkas ekonomin hos de som har arbeten?
:thinking:;):crysmile:

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
Det kanske blir ett nollsummespel? Vet någon hur stor del av intäkterna från turism kommer från utländska turister kontra hur många svenska som åker utomlands?
Eller tänker jag tokigt?
”Räknat i befolkningsstorlek var Luxemburg det EU-land där invånarna tillbringade flest nätter utomlands per invånare (i genomsnitt 31,3 nätter 2018), följt av Sverige (17,2 nätter) och Cypern (16,5 nätter).”

https://ec.europa.eu/eurostat/stati...andsresor_.C3.A4n_resor_inom_sina_l.C3.A4nder

D
optimum optimum skrev:
Du behöver inte lägga din energi på att försöka rätt mig.
Jag tror det vore bättre du lägger energin på att förstå hur det går till med vår hantering av pandemin.

Öppna ögonen och se hur det verkligen ser ut.
Se hur den så kallade lock-downen gått till i våra grannländer.
Nej de har inte varit inspärrade och igensvetsade dörrar.
Se även att vi snarare att det bilvit en lock-in när vi inte är välkomna till andra länder.
När WHO anser vi är ett riskområde.
När vi är ett av världens mest drabbade länder per invånarantal
Men du får givetvis fortsättningsvis tycka allt detta är rätt.
Jag tänker inte berätta för dig hur det är och varit utan sök den informationen själv precis som flera andra av oss gjort.
Nyttigt men skrämmande.
Jag skulle vilja gå ett steg längre (från foliehattarna) och säga att de länder som ägnat sig åt politiskt drivna och ovetenskapliga åtgärder har gjort väldigt fel och Sverige har gjort det mesta rätt.

Vi ser ju att spridningen kan vara stor fast man har stramat åt mycket och liten fast man har mindre restriktioner. MAO tror jag att folkhälsomyndigheterna i länderna haft i stort sett rätt och de åtgärder som politiker lagt ovanpå det som är vetenskapligt motiverat, inte har gjort någon skillnad över huvud taget.

Skillnaden i smittans utbredning beror till största delen på slumpen, hur många smittade fick man, när fick man dessa och hur geografiskt spridda var de. Sen spelar efterföljningen av de verksamma åtgärderna roll, dvs tvätta händer, avstånd, folksamlingar, osv. Resterande årgärder har haft noll effekt på Corona men stora effekter på ekonomier, samhällen och befolkningar och kommer slå hårt mot de unga under lång tid.

Coronan erbjöd helt enkelt en billig räddningsplanka för en allt svagare politisk elit som jagar popularitet, en yttre fiende som de enkelt kan mobilisera folket mot och därmed sluta leden och säkra sina siffror, ju mer nationalistiska vindar som blåder i länderna desto bättre fungerar denna metod.

Politikerna har inga intressen vid sidan om att behålla makten, det är samma beteende som ligger bakom att man kan ignorera miljön och framtiden för de yngre, genom att "bespara" väljarna det obehag det skulle kosta att börja göra något åt det, kan man sitta en period till och detta är mer värt än de fördelar som kommer 20 år fram i tiden.

• Gilla
Guzzi och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.