2 356 990 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Att en lockdown hade gett oss sämre ekonomi är en spekulation, särskilt om man ser till lång sikt.B Byggdjuret skrev:
Källa på dig själv
Vad har de i så fall gjort som är så fel?B b8q skrev:
Måste vi verkligen kolla upp allting åt dig?Hyltran från Veglemyren skrev:
En liten start på listan:
- rekommendation att hålla 2 m avstånd.
- max 50 personer på officiella sammankomster.
- jobba hemifrån om man kan.
- undvik onödiga resor.
Du kan fortsätta listan själv nu, tycker jag. Hursomhelst är jag rätt säker på att sådana här saker hållit tillbaka smittspridningen. Du håller inte med?
Och innan någon får för sig att kalla mig FHM-kramare och Tegnellsektmedlem; NEJ, jag tycker inte att Sverige gjort allt rätt. Man borde t.ex. testat och smittspårat mer, man borde ha haft hårdare restriktioner, och man borde rekommendera munskydd. MEN jag är realist och vet att med de förutsättningar vi har (beredskapslager, grundlagar, äldreomsorg, sjukvårdsplatser mm) så går det inte att få allt man önskar sig - det har vi nedmonterat för länge sedan.
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja om vi säger så här...optimum skrev:
Tragiskt när flera här lägger sin kraft på att hitta sakfel i vad andra skriver och samtidigt är helt blinda för att den strategi vi valt medfört att mer än 5500 avlidit.
Om ni lade samma energi i att se verkligheten utanför ert rum och se vad som har hänt.
Jag kommer inte rada upp massa argument för de kommer återigen bara angripas av de som vägrar se felet i att vi har så många fler avlidna än våra grannländer. Av de som verkar se det som sin livsuppgift att hitta fel.
Öppna ögonen och se själva vad som händer.
Läs vad som skrivs om vår ekonomi och våra konkurser.
Läs om vad andra anser om oss, andra länder och WHO.
Läs vad Annika Linde har skrivit om detta tidigare.
Fundera över vem som ska betala kalaset, redan nu börjar man pilla på pensionärernas pengar.
Flockimmunitet hit flockimmunitet dit.
"Vaccin kommer inte fungera", "vaccin kommer fungera", "vaccin är farligt".
Tycker ni verkligen detta är ok?
Nej svara inte mig. Svara er själva.
Om du inte gillar att bli rättad så bör du starta en tråd för liksinnade... Verklighetsfrånvändas corona tråd där kraven är ingen eller dålig källgranskning. Anse att fhm är det stora hotet. Att man saknar matematiska kunskaper och logiskt tänkande. Det tror jag vore en tråd för flera här. Man behöver inte uppfylla alla punkter för att platsa. Förutom den viktigaste fhm har fel.
När det gäller ekonomi så kan jag berätta för dig att en lockdown som du förespråkar skulle ge än sämre ekonomi än vi har nu. Det är logiskt tänkande.
Men här får du stå ut med att vi rättar dina sakfel de flesta utom du uppskattar att få lära sig nått nytt.
Men du måste bli bättre på källkritik och att inte bry dig om vad andra tycker
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Från de observationer jag gjort vid de tillfällen då jag varit tvungen att röra mig bland folk den senaste tiden och från pandemins start.B b8q skrev:Måste vi verkligen kolla upp allting åt dig?
En liten start på listan:
- rekommendation att hålla 2 m avstånd.
- max 50 personer på officiella sammankomster.
- jobba hemifrån om man kan.
- undvik onödiga resor.
Du kan fortsätta listan själv nu, tycker jag. Hursomhelst är jag rätt säker på att sådana här saker hållit tillbaka smittspridningen. Du håller inte med?
Skulle jag säga att dessa rekommendationer inte följs för fem öre.
Redigerat:
Då är det väl svenska folket du ska beskylla för att önska sig bli smittade, och inte FHM?Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Nja, här ger jag Hyltran rätt (kom inte och säg att jag är enkelspårig).B Byggdjuret skrev:Om du verkligen är så korkad att du på fullaste allvar tror de som säger att en total lockdown inte skulle vara skadlig för ekonomin... Då undrar jag om du trollar nu eller om verkligen tror på det själv. Men visst på riktigt lång sikt 20-30år så kanske....
Om jag tar bort större delen av dina inkomster men ökar dina utgifter. Efter ett så börjar dina inkomster öka lite. Utgifterna är på samma nivå. Du tror inte att ekonomi skulle bli sämre under än längre tid. Det första som försvinner är dina sparpengar. Därefter får du problem att betala allting. Och tvingas låna. Om du istället kör en total lockdown. Då får du ännu sämre inkomst ännu större utgifter. Många utgifter dyker upp nu för att sedan stanna.
Du tror inte det skulle påverka din ekonomi?
Källa? Logiskt tänkande och kunskaper i lågstadiematte.
Ekonomiska konsekvenser ÄR spekulation, vi vet inte om det är bättre att stänga precis allt i ett halvår, eller halvstänga det mesta i två år. Vi vet inte ens tidsspannen, så det går bara att spekulera och bygga modeller. Och det är helt beroende av omvärlden också. Hade vi t.ex. stängt allt i mars, hade vi kanske varit tillgängliga för utländska turister nu på sommaren. Men det VET vi inte.
Vem vet, nästa sommar kanske alla vill semestra i Sverige, "för där har alla redan haft viruset så det är ingen risk att bli smittad"?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
En 'fördel' med att vi inte är så välkomna utomlands torde väl vara att vi spenderar våra semesterpengar i Sverige, det kommer våra inhemska företag till godo. Ett plus också att fler människor hittar ut i naturen.
Detta innebär ju också tyvärr en ökad belastning på leder och störningar för naturlivet.
Detta innebär ju också tyvärr en ökad belastning på leder och störningar för naturlivet.
Men vi missar alla turistintäkter från utländska turister, Vi ska i allafall vara glada att vi inte är ett stort turistland, som Italien vars BNP till 13% utgörs av turistnäringen, såg jag.[SKPG]Zamora skrev:
En 'fördel' med att vi inte är så välkomna utomlands torde väl vara att vi spenderar våra semesterpengar i Sverige, det kommer våra inhemska företag till godo. Ett plus också att fler människor hittar ut i naturen.
Edit: källa för alla som kräver det: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sa-mycket-forlorar-italien-pa-utebliven-turism
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Du har inte funderat lite av din pessimism?Claes Sörmland skrev:
En så kallad full Giesecke. (Jag är intellektuellt lite där också vissa dagar.)
Men beslutet att sänka världsekonomin har en mängd viktiga länder redan tagit och många av dem i vår närhet. Att lilla Sverige försöker gå en medelväg med lite halvnedstängning lär inte rädda vår exportberoende ekonomi. Den styrs av andras beslut.
Det som oroar mig är hur mycket "pariah state" vi kommer att bli. T ex tyskarna känner sig väldigt svikna av oss; deras lilla gulliga nordliga idealsamhälle verkar ha nåt tonåren och början med tunga droger. NYT driver nästan daglig kampanj mot oss och de är inte ensamma. Vi har genom vårt agerande svikit världen och världens tilltro till oss står inte på topp.
Vi kommer stå bättre rustade när de andra nyktrar till. Och varför skulle de inte vilja exportera varor till Sverige?
Företagen vill komma igång de som finns kvar så fort som möjligt.
Jag kan inte tänka mig en ända politiker som skulle förbjuda sina företag att exportera till ett visst land.
Som det fungerar med export så är ingen, mer varje enskilt land som kommer ta i paketet. Det är ingen som vaktar. Samma sak om Sverige vill exportera. Våra politiker kommer inte lägga sig i. Inte några andra heller.
Vi står alla på samma sida. De kanske inte tycker vi gjort rätt men de kommer inte att vägra sina företag importera bara för att Sverige valde fel taktik.
Det är inte människor vi ska exportera eller importera.
Det är ingen sandlåda...
EU hade gjort en genomgång av olika länders ekonomiskampåverkannpga COVID-19, jag skall se om jag kan hitta i gen den. Hur som helst så låg Sverige i mittten, med betydligt större ekonomisk påverkan än många andra länder i norra Europa.B b8q skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Det kanske blir ett nollsummespel? Vet någon hur stor del av intäkterna från turism kommer från utländska turister kontra hur många svenska som åker utomlands?B b8q skrev:
Eller tänker jag tokigt?