Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Byggdjuret skrev:
ett tips, stryk även Björn Olsson innan han muterar till något farligare...
Källkritiskt tänkande.

Alltså släpp Björn Olsson och Tallinger. Båda dessa sitter där för att de njuter av uppmärksamheten.
Visst även dessa kan ha rätt ibland, Men som man säger, även en blind höna kan att ett korn.

Detta är för din egen skull. Så du inte blir lurad. Man måste hela tiden tänka källkritiskt.
Fundera så här, varför skulle en läkare veta mer än den expertgrupp som finns på fhm?
Källkritiskt tänkande på dig själva och Björna Olsson i egenskap av expert kommer jag inte att släppa.

Och Tallinger i egenskap av någon som vågade vägra blunda och sa ifrån när han eventuellt bevittnade senicide kommer jag häller inte att släppa.

Tänk så här kan det finnas ett samband mellan att Sverige gjort tvärt emot våra grannländer och att situationen ser annorlunda ut för oss?

Och att vi redan har en covid19 kommission vad kan det bero på?

Och du vet att Björn Olsson inte är ensam i sina teorier?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Därför att det tjänar pengar på att framställa så vaga och menlösa riktlinjer, som möjligt. Hur svårt är det att förstå det?
En jämförelse: istället för att tsv bestämmer vilka kontrollpunkter som ingår i en bilbesiktning, är det upp till bilägaren själv att avgöra den saken. Förvisso med lite råd om att lampor och bromsar skall finnas och att dessa bör fungera skapligt. Med den insikten besiktigar bilägaren själv bilen.

Man skall aldrig låta särintressen granska sig själva. Se hur det går till hos polisen och sjukvården.

Staffan
Välkommen till övriga världen där precis detta är vardag. Här i Tanzania finns inte begreppet bilprovning!
Lampor javisst, men bara framåt och endast hel-ljus, men att slå på dom i tid är valfritt.
Alltså, det finns lagar och regler som är exakt samma som hemma i Europa, men ingen bryr sig!

Var glad att du bor i ett land som har kontroller, här dör dom som flugor i b.l.a. omkörningsolyckor därför att alla skiter i alla andra när man är på vägen.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
J
K Kreutzer skrev:
Regeringen hade ett val. Men valde fel. Nu gick de så fruktansvärt snett med snart 6000 döda, 1000- tals på IVA varav många med men för livet. Samt 180 000 väntar på operation varav flera har eller kommer avlida under tiden.

Allt för att du ska få ”leva” och inte står ut med restriktioner under en tidsperiod.

Jag gratulerar våra skickliga grannländer som tog tag i saken direkt och nu har effektiv smittspårning för att ta hand om och eliminera alla utbrott.

Medan vi har störst smittspridning i Europa och fortfarande en mycket tung belastning på sjukvården-
Om det hade gått så snett som dina polare trodde så hade det varit minst en tiopotens högre dödsfall. Vad hade det varit för adjektiv då? Vad är 10 eller hundra gånger värre än fruktansvärt snett? Detta har ju gått fantastiskt över förväntan bra. Jämfört med prognoserna.
 
  • Gilla
Tabors39
  • Laddar…
N Noell skrev:
Annika Linde har nu för tiden ett politiskt uppdrag som ledamot i KSON (kommunalförbundet för sjukvård och omsorg i Norrtälje). Personen som hon mejlat är nämndsekreteraren och alla på kopia är övriga ledamöter.

Men håller med. Jag läser det där mejlet som att hon med den kunskap hon besitter från tidigare uppdrag ger SIN syn på vad som bör göras (inte stänga skolorna).

Hur det på något vis skulle vara ett ”bevis” på svenska myndigheters strategi är för mig en gåta...
Låter som belägg för en pågående strategi.
Kan du länka, jag är inte här 24/7 :D

Mikael_L Mikael_L skrev:
Anledningen till att Multiman slank med i mitt svar var ju för att du hakade på den diskussionen jag hade med just Mutliman, det fanns ingen annan tanke eller anledning.

Men som jag skrev, vilken kristallkula har man tillgång till, ifall man har mer information än "1'a rapporterade fallet" ?
Både jag och forskare vet idag att det fanns smitta i Sverige långt före det första rapporterade fallet, men när det 1'a rapporterades så visste ingen någon annat.
Ja utom de med kristallkulorna.

Sen finns det ju alltid efterhandskonstruktioner, men det beskyller jag inte Multiman för, ty viruset var känt, fall hade hittats i Europa, en kinesisk turist hade dött i Frankrike.
Så vetskap fanns, men just då, när någon enstaka hade dött i Europa, 1 känt smittfall fanns i Sverige, typ 100 kända smittade fanns i Europa, så kom Multiman på "Fan! nu är det dags att dra på munskyddet".
Jag skulle aldrig tänkt så, just då.
Möjligen tidigare när absolut 1'a fallet i Europa blev känt, eller kanske redan den 1/1 när Kina lät omvärlden få reda på det, eller så skulle jag kunna tänka att när det började bli fler än en insjuknad i Sverige, så det börjar kännas närmare ...

Men men, jag släpper detta nu, det är ju bara löjligt och fruktlöst det här ...
Han luftade väl sina tankar bara? Som de flesta, förutom när det läcks lite fakta;)
 
T tanaris skrev:
Vad säger du, ska vi titta på vad "fakta lika hårda som Moses stentavlor" säger såhär 1,5 vecka senare?

[bild]
För alla här som gillar att misstolka grafer: ”Nu minskar svenska dödsfallen snabbare än de övriga nordiska länderna”! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
IT har brister, det måste man förstå. Jag kan sträcka mig till att påstå att det är normalt med strul.

Ibland kan det vara ”den mänskliga faktorn” som orsakat fel i registrering/rapportering, och ibland svårt att alls uppge vem/vad som är mest skyldig till ”felen”.
Är den den som beslutat om tex brandväggen eller den som inte bråkat tillräckligt när den såg problemen?

Där det finns liv och IT, där får man kalkylera med IT-strul.

Stora system det handlar om. Avvägningar hela tiden och kanske inte jättelätt att se felaktiga svar.
Skitsnack, problemet beror ofta på bristande kompetens hos utföraren, jag har jobbat med just sån här IT i säkert 30 år, och den brist på kompetens jag sett generellt skulle få dig att baxna.
Det finns inget inbyggt i IT som gör att det ska strula,
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Skitsnack, problemet beror ofta på bristande kompetens hos utföraren, jag har jobbat med just sån här IT i säkert 30 år, och den brist på kompetens jag sett generellt skulle få dig att baxna.
Det finns inget inbyggt i IT som gör att det ska strula,
Ja, de ser väl inte felen. Skrev jag att buggar var avsiktligt inbyggda? Så menade jag inte.
Det jag menar är att det är brister man bör räkna med.

En del myndigheter mörkar mer än andra.
 
Igen Igen skrev:
Ja, de ser väl inte felen. Skrev jag att buggar var avsiktligt inbyggda? Så menade jag inte.
Det jag menar är att det är brister man bör räkna med.

En del myndigheter mörkar mer än andra.
Felen ska hittas i testfasen, problemet är att man struntar i just det (att testa) och låter kunden hitta felen i skarpt läge i stället blir ju billigare eftersom man till och med kan fakturera för att fixa sina egna fel, för när systemet väl är i drift kan kunden ofta inte ställa några krav för nu är det bråttom...
 
  • Älska
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
[länk]
Du hade missuppfattat testet. Den säger att ett tunt filter är bättre än ingenting. Så ett tips är att läser ordentligt.
Din andra undersökning handlade allt egentligen om att det var för mycket människor på samma ställe. Sen skulle den testen som jag tolkar det lika gärna vara en vanlig fläkt. Att luften som blåses in skulle virvla runt luften så mycket att droppsmitta skulle blåsas runt?
Det som får mig att ifrågasätta testet beror dels på att virus beter sig annorlunda om det skulle vara kall luft än varm. De kommer med tips om att öppna fönster om det var mycket folk. Det ger samma effekt som fläkten.
Sen dyker det upp ett till problem.
Om detta nu var ett problem, varför har man inte fått rekommendenatione att stänga av alla ventilations aggregat?
Oftast sitter ventilationsdonen ganska högt upp. Och blåser neråt.
Ibland åt sidan. Frånluften paserar i olika kanaler.
Men alltid trevligt med källor. Men ännu trevligare om du hade läst dessa innan du lägger ut dessa.
Så... Nu har jag varit elak och hemsk igen.
 
Igen Igen skrev:
Låter som belägg för en pågående strategi.
Kan du länka, jag är inte här 24/7 :D



Han luftade väl sina tankar bara? Som de flesta, förutom när det läcks lite fakta;)
Gillar du konspirationsteorier?
Det låter som det. Eller vill du bara hitta länkar som inte finns?
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Källkritiskt tänkande på dig själva och Björna Olsson i egenskap av expert kommer jag inte att släppa.

Och Tallinger i egenskap av någon som vågade vägra blunda och sa ifrån när han eventuellt bevittnade senicide kommer jag häller inte att släppa.

Tänk så här kan det finnas ett samband mellan att Sverige gjort tvärt emot våra grannländer och att situationen ser annorlunda ut för oss?

Och att vi redan har en covid19 kommission vad kan det bero på?

Och du vet att Björn Olsson inte är ensam i sina teorier?
Du vet att det finns olika sekter
Där det tydligaste är att man följer sin ledare som alltid har oavsett
Tycker det börjar likna en säkt, vi som vägra tror på sanningen och fhm.
Inte heller staten kan man tro på.

De som fastnar i säkter är ofta osäkra i sig själv.
 
B Byggdjuret skrev:
Du hade missuppfattat testet. Den säger att ett tunt filter är bättre än ingenting. Så ett tips är att läser ordentligt.
Din andra undersökning handlade allt egentligen om att det var för mycket människor på samma ställe. Sen skulle den testen som jag tolkar det lika gärna vara en vanlig fläkt. Att luften som blåses in skulle virvla runt luften så mycket att droppsmitta skulle blåsas runt?
Det som får mig att ifrågasätta testet beror dels på att virus beter sig annorlunda om det skulle vara kall luft än varm. De kommer med tips om att öppna fönster om det var mycket folk. Det ger samma effekt som fläkten.
Sen dyker det upp ett till problem.
Om detta nu var ett problem, varför har man inte fått rekommendenatione att stänga av alla ventilations aggregat?
Oftast sitter ventilationsdonen ganska högt upp. Och blåser neråt.
Ibland åt sidan. Frånluften paserar i olika kanaler.
Men alltid trevligt med källor. Men ännu trevligare om du hade läst dessa innan du lägger ut dessa.
Så... Nu har jag varit elak och hemsk igen.
Kollade du på hur mycket filtren minskade smittan hos hamstrarna? Ett filter vs två? Utblandning i luften är enda förklaringen. Det finns ytterligare undersökningar som visar samma sak (Bland annat användningen av munskydd i Jena som jag länkat tidigare).

Virus klarar sig lika bra i kall som i varm luft under de korta stunder det handlar om här. Virus är inte levande, de antingen kan replikeras, eller så kan de inte replikeras. Det går snabbare för virusen att inaktiveras i kall luft, men inte så snabbt. Problemet var inte att det var för mycket folk på för liten yta i första hand, problemet var att luften cirkulerade och virusen spred sig mycket längre än vad som annars skulle ha skett (längre än vad aerosoler I normala fall skulle kunna spridas ens med vanliga fläktar).

En AC kommer att torka ut aerosolerna så att de flyger längre. Det är även ett problem om luften återcirkuleras utan filter. Detta kan även ske om man har torr AC-luft i allmänhet.

Jag antar att du är medveten om att risken för att bli sjuk ökar med mängden virus du smittas av? Det är därför även små förbättringar i form av hemmagjorda munskydd hjälper. Det är också därför som lite längre flygsträcka på aerosolerna ger en ökad smittorisk.

Men du får tro vad du vill så tror jag på de forskare som jag vill.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Kollade du på hur mycket filtren minskade smittan hos hamstrarna? Ett filter vs två? Utblandning i luften är enda förklaringen. Det finns ytterligare undersökningar som visar samma sak (Bland annat användningen av munskydd i Jena som jag länkat tidigare).

Virus klarar sig lika bra i kall som i varm luft under de korta stunder det handlar om här. Virus är inte levande, de antingen kan replikeras, eller så kan de inte replikeras. Det går snabbare för virusen att inaktiveras i kall luft, men inte så snabbt. Problemet var inte att det var för mycket folk på för liten yta i första hand, problemet var att luften cirkulerade och virusen spred sig mycket längre än vad som annars skulle ha skett (längre än vad aerosoler I normala fall skulle kunna spridas ens med vanliga fläktar).

En AC kommer att torka ut aerosolerna så att de flyger längre. Det är även ett problem om luften återcirkuleras utan filter. Detta kan även ske om man har torr AC-luft i allmänhet.

Jag antar att du är medveten om att risken för att bli sjuk ökar med mängden virus du smittas av? Det är därför även små förbättringar i form av hemmagjorda munskydd hjälper. Det är också därför som lite längre flygsträcka på aerosolerna ger en ökad smittorisk.

Men du får tro vad du vill så tror jag på de forskare som jag vill.
Tja problemet är läsförståelse. Jag sa att en riktig mask är bättre. Ingenting annat.
Du läser inte det jag förklarat för dig.
Det är nackdelen. Att folk satt nära varandra påverkade garanterat mest.
Men vill du tro på tomten så det okej.
Eller så inser du att du har problem med corona. Det finns hjälp att få.
Du är inte ensam du har flera här med samma tro. Den viktigaste är att fhm har fel och att Tegnell har makt.
Så det. Även hans fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.