2 357 894 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
För din egen skull tycker jag du ska läsa på lite om kritiskt tänkande och källkritik, här får du en länk i all välmening https://www.msb.se/sv/aktuellt/nyhe...skt-tankande-skyddar-dig-fran-desinformation/Hyltran från Veglemyren skrev:
Skulle du vilja köra SARS-CoV-2 fullt ut till flockimmunitet via smittas och bli sjuk?Mikael_L skrev:
Nu när vi vet att immuniteten kanske inte är så långvarig och inte alla får antikroppar?
Hur många tror du kommer dö av detta förfarande?
10.000, 100.000 eller mer?
Jag skulle vilja påstå att den som vill göra så är galen.
Smittkoppor har utrotats med vaccin. Inte via flockimmunitet, läs på.
Före vaccinet det har ca 300 miljoner avlidit och många blev hårt drabbade av detta fruktansvärda virus.
Ca 300.000 dog i Sverige av smittkoppor.
Jag är vaccinerad mot smittkoppor och har ett ärr på vänstra armen vid axeln efter vaccinet. Troligen har du ett sådant också om du inte tillhör de yngre.
Jag hoppas innerligt att vi får ett effektivt vaccin mot SARS-CoV-2 så vi kan förflytta det till där det hör hemma. I helvetet med sådant elände.
Hyltran från Veglemyren skrev:
Till Norrtälje Kommun.Hyltran från Veglemyren skrev:
Dessutom denna f.d. statsepidemoilog åsikter redan kända. OMNI
Tidigare statsepidemiolog: Strategin är att låta många smittas i långsam takt.
...
Statsepidemiolog Anders Tegnell förnekar att detta skulle vara en strategi från Folkhälsomyndigheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det tog 10 år att utrota smittkoppor efter att man hade bestämt att man skulle göra det och det krävde att den tidens två supermakter samarbetade och skänkte bort mängder med vaccin till låginkomstländer. Ändå räckte det inte till att vaccinera alla utan när WHO (eller vem det nu var som var ansvarig i de afrikanska länderna) hörde talas om att någon hade insjuknat så koncentrerade man sig på att vaccinera alla i byarna runt om så att viruset inte kunde sprida sig till någon närliggande by.optimum skrev:
Tror du att det går att få till ett sånt samarbete nu när Trump jobbar för att lämna WHO?
Då har du missförstått "andra våg".Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är exakt samma virus utan mutationer (kan vara samma i alla fall) som skapar ett nytt utbrott för att immuniteten i befolkningen är för låg (det som också kallas flockimmunitet).
Det blir mer givande att diskutera ifall du lär dig och förstår sådana här grundläggande begrepp och mekanismer.
Jag börjar inse att mycket av den fruktlösa dialogen/diskussionen beror på att du inte förstår begreppen.
Immunitet bland befolkningen (flockimmunitet) kan erhållas genom att väldigt många får sjukdomen och blir immuna, eller genomgår en vaccinbehandling och blir immuna.
Och så ska jag förtydliga:
Immunitet är när en person blir immun, flockimmunitet är när så pass många i en befolkning blir immuna att smittspridningen bromsas av sig självt p.g.a att det finns för få kvar att smitta.
Och tänk ändå, för ett halvår sedan hade jag inte ens hört ordet flockimmunitet. Men denna pandemi och denna tråd har fått mig att läsa på mycket och lära mig mycket.
Jag är inte så förvånad att du postar det vidare, du har inte visat någon förmåga till källkritik eller reflekterande över av vad Tallinger skriver över huvud taget, men jag är faktiskt lite förvånad att han på riktigt verkar anse att det där är en rykande pistol.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det finns absolut inget alls i det mailet som visar att flockimmunitet har varit någon strategi.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det bevisar bara att brevskrivaren visste vad flockimmunitet är och vad det innebär.
Är detta förenligt med ett humant sätt mot våra medborgare?blackarrow skrev:
Många kommer väl att dö på då.
Något som Storbritannien insåg rätt snabbt men var också på väg åt samma hålla.
Kanske därför det också gått så illa där.
Finns säkert åsikter om detta.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu vet jag inte vad du läst för undersökningar. Men om du tänker du till så inser du att det är bättre med en skyddsmask som skyddar mot virus.pacman42 skrev:
Och än en gång, den forskning som har gjorts visar att det viktigaste är att diffusera luftflödet (för att blanda ut virusen bättre i luften), inte att munskyddet i sig skall stoppa virus. Det är därför det är andra som skall ha munskydden för att skydda dig.
De analyser som gjorts av luftburen smitta visar att det är när samma luft återanvänds som risken är som störst (ventilationsanläggningar som återcirkulerar luften har varit boven i flera fall). Är det en AC så torkar dropparna i aerosolen ihop och blir mindre (och farligare då de svävar längre tid). Mot detta hjälper inte munskydd.
Man ska ha munskydd för att skydda andra mot smitta. Då är det väl bra med virusklassat? Men intressant undersökning... Det handlar inte om att stoppa viruset, utan att blanda ut det i luften bättre... Det verkar vara en väldigt intressant forskning.
Det är inte så det låter Från Er ena gud who.
Du får gärna länka till dessa undersökningar. För det är lite frågetecken kring hur seriösa de känns. Men det kanske är därför som smittad har spridits i de länder som har krav på munskydd...
Förresten, Jag kan berätta en hemlis, idag är det inte många ventilationsanläggningar som bara återcirkulerar luften, och skulle de göra det så finns det filter som filtrerar luften... En AC har även den filter... Men den du har hemma återcirkulerar ingen luft. Det är oftast så... Man skiljer på frånluft och tilluft. Du har AC i bilen, även den luften går igenom ett filter.
Men jag har svårt att se att de skulle vara värre med återcirkulerande kall luft, med tanke på det lilla jag kan så lever virus bäst i runt 36-37gr. en ac brukar ligga mellan 18-20gr ca.Ett tips, se över dina källor lite mer.
Anledningen att Storbritannien bytte strategi var att ett forskarteam trodde att man annars fick 250 000 - 500 000 dödsfal. Det skulle motsvara 40 000 - 80 000 för Sverige. Tror du att vi kommer att hamna där?
Dessutom visade det sig att beräkningen grundades på ett R värde som var mycket högre än i verkligheten.
Dessutom visade det sig att beräkningen grundades på ett R värde som var mycket högre än i verkligheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Hur många som dör beror ju på om de som tillhör riskgrupperna skyddas tillräckligt väl.optimum skrev:
Tror du verkligen att alla kommer att respektera alla restriktioner i ett år till?
Det kommer med all säkerhet att bli utbrott lite här och där i landet vilket leder till att några dör ibland. Men vad är alternativet?
Att alla sitter i hemkarantän i ett år tills tillräckligt många har blivit vaccinerade?
Då har vi inget samhälle kvar och många kommer att dö därför att de inte får vård för cancer, hjärtsjukdomar osv.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men jag antar att du inte litar på det tegnell säger att det inte är en strategi. För de är bara idioter.optimum skrev:
Men du kommer hitta många idioter som säger saker och kan titulera sig fint. Du har några idoler som visar sig att ju mer de öppnar munnen så går det åt helvete. Men bara för att man är läkare så innebär det inte att man kan nånting.. Det finns läkare där du säkerligen kan mycket mer. Men vem lyssnar folk bäst på? Troligtvis där det står läkare. Det finns alltså läkare som jag föredrar att välja dig framför då jag tror att du kan mer
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jo men vi stoppade smittan och ingen dog av coronaBirgitS skrev:
Hur många som dör beror ju på om de som tillhör riskgrupperna skyddas tillräckligt väl.
Tror du verkligen att alla kommer att respektera alla restriktioner i ett år till?
Det kommer med all säkerhet att bli utbrott lite här och där i landet vilket leder till att några dör ibland. Men vad är alternativet?
Att alla sitter i hemkarantän i ett år tills tillräckligt många har blivit vaccinerade?
Då har vi inget samhälle kvar och många kommer att dö därför att de inte får vård för cancer, hjärtsjukdomar osv.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vilken humor... Så ett brev där avsändarens mailadress är en gmail adress.Hyltran från Veglemyren skrev:
Känns seriöst...
Tja han har faktiskt rätt det bevisar att det finns flockimmunitet. Dessa som är immuna mot sunt förnuft och källkritik
Han bevisar det....
Nä skippa din idol Tallinger, för din egen skull du kommer bara bli sårad och ledsen när du inser att han bara är ute efter att synas, att han inte kan mycket alls. Inte ens källkritik är han bra på.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg