2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag utgick ifrån sådana du visade på fotot från flygplatsen som inte såg ut att vara ffp3 där du berättade om dina munskydd.optimum skrev:
Du får gärna förklara varför de FFP3 från 3M typ 1883+ inte ger ett skydd mot SARS-CoV-2 underförutsättning att munskydden används på rätt sätt. Det är sådan vi har och enligt ELFA artikelnummer: 301-22-564. Jag vet inte om MultiMan beskrivit vilken modell de har men utgå från att det är motsvarande.
Fungerar de inte ?
Ber om ursäkt för missförståndet. Vilken typ av munskydd folk avser är inte alltid så tydligt.
Det är inte FFP3 jag sett på 70+-arna ute på stan för övrigt.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 130 inlägg
När det gäller vaccinet från AstraZeneca som har varit uppe i tråden nyligen så skriver SVT så här:
Tänk på att 100 miljoner doser inte är mycket i förhållande till EU:s befolkning, även om man räknar bort de fyra länderna med eget avtal, så det räcker inte till så många.
Sen är det ju risken för att det aldrig blir något vaccin från AstraZeneca inte så liten heller.
WHO vill se ett mer globalt samarbete när det gäller fördelningen av vaccin, t.ex. att länder köper in sig i en portfölj av flera möjliga vaccin så att en land inte blir utan vaccin bara för att det har satsat på "fel häst". Det är trots allt normalt att 4 av 5 misslyckas.
Står om det här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/samarbete-ska-ge-mer-rattvis-fordelning-av-vaccin
Fyra länder (Tyskland, Frankrike, Italien, Nederländerna) skrev avtal med Astra Zeneca i mitten av juni om 400 miljoner doser vaccin med start före årsskiftet.
Utöver det ska 100 miljoner doser fördelas till andra EU-länder. I de EU-gemensamma förhandlingarna med läkemedelsföretagen har Sverige nu garanterats ett antal av dessa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vaccinsamordnaren-coronavaccin-till-sverige-i-borjan-av-nasta-ar
Tänk på att 100 miljoner doser inte är mycket i förhållande till EU:s befolkning, även om man räknar bort de fyra länderna med eget avtal, så det räcker inte till så många.
Sen är det ju risken för att det aldrig blir något vaccin från AstraZeneca inte så liten heller.
WHO vill se ett mer globalt samarbete när det gäller fördelningen av vaccin, t.ex. att länder köper in sig i en portfölj av flera möjliga vaccin så att en land inte blir utan vaccin bara för att det har satsat på "fel häst". Det är trots allt normalt att 4 av 5 misslyckas.
Står om det här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/samarbete-ska-ge-mer-rattvis-fordelning-av-vaccin
Detta är mycket intressant.BirgitS skrev:
Man bör väl göra samma sak varje höst när influensan är på intågande, det avlider ju en hel del av den varje vinterhalvår. Är det en svårare influensa så är det väl kring 2000 som avlider, i huvudsak de äldsta och skröpligaste precis som vid Covid-19.
Det är nog säkrast att sätta Sverige i lock-down i oktober och ha det kvar till 1 april varje år. Det kan rädda 1000 personers liv (eller i alla fall skjuta upp dödsfallet lite). (*ironi*)
Varför dör det massa folk varje år av säsonginfluensa?
Jo för de blir smittade.
Många äldre och multisjuka som inte klarar en influensa.
Precis som många blev nu också av SARS-CoV-2.
Och vi har nu hittat brister inom äldrevården och på andra platser.
Något som det verkar som vi fått bättre ordning på nu då dödligheten minskar.
Tänk om man löst detta för många år sedan istället för att bara konstatera att det dör många varje år av säsongsinfluensa.
Ja jag vet att äldre och de inom riskgrupper erbjuds vaccination men sedan har via alla andra som inte vill vaccinera sig för det är farligt man kan få sömnsjuka mm.
Jag vaccinerar mig varje år mot säsongsinfluensa av två anledningar, dels vill jag inte bli sjuk och jag vill inte bli smittspridare.
Nej jag har inte massa sjukdomar men frugan har astma och jag vill inte släpa hem skiten till henne eller andra.
Tycker du inte det är intressant? Vi kan säkert inte rädda alla men många skulle troligen överleva säsongsinfluensan.
Dessutom ser vi denna period att säsongsinfluensans spridning blev rätt så begränsad och troligen för att folk inte gick till jobbet när de var sjuka och höll sig hemma tills de blev friska.
Folk har hållit social distans och tvättat händerna.
Detta kostar samhället massor varje år och dessutom massa lidande.
Jag själv är inte så kunnig inom detta men lär mig mer och mer och då framstår det faktum att vi blundat för detta i många år.
"Det är helt normal att tusentals dör av influensan varje år." Fullkomligt galet tycker jag.
Vi har lagar om säkerhetsbälte men inte om obligatoriskt vaccination mot influensa.
Vi kanske kan lära oss något av detta elände.
Dock tycker jag att så många specialister på detta området kunde reagerat tidigare.
Du Birgit verkar mycket kunnig inom detta området, vad har du gjort åt detta de senaste 10 åren?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 130 inlägg
FN har kommit med en rapport som varnar för ökad risk för pandemier med sjukdomar som sprids mellan djur och människa.
Björn Olsen uttalar sig om rapporten också:
För att minska riskerna föreslår de 10 åtgärder, se https://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-rapport-sa-minskar-vi-risken-for-fler-pandemier/Rapporten beskriver sju saker som kan öka risken för smittor mellan djur och människor. Bland annat ökad efterfrågan på animaliskt protein, ohållbar intensifiering av jordbruk, ökad exploatering av vilda djur och ohållbart utnyttjande av naturresurser som förvärras av urbanisering och utvinningsindustrier. Även ökat resande, förändringar i livsmedelsförsörjning och klimatförändringar nämns som riskfaktorer.
Björn Olsen uttalar sig om rapporten också:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 130 inlägg
Influensavaccinet har tyvärr dålig effekt och då särskilt bland de äldsta. Det har även biverkningar t.ex. hade jag en äldre släkting som i 70-årsåldern avråddes från att vaccinera dig därför att hen troligen hade haft en allergisk reaktion på tidigare vaccinationer och det kunde bli allvarligare reaktioner för varje ytterligare vaccination. Vaccinet finns också i begränsad mängd. Det är alltså inget universalmedel.optimum skrev:
Den blev kortvarigare av det skälet, upphörde i mars i stället för i april.optimum skrev:
Men förhoppningsvis så bidrar vårens erfarenheter inom äldreomsorgen till att det blir mindre problem i framtiden med influensan för de äldsta.
Ok.tusenett skrev:
Nej det papperslappar de har på bilden ger nog mest skydd från spridning av saliv till andra.
Jo jag har sett någon FFP3 ute här i Sverige. Röda gummiband var det på dem och såg ut som de vi har. Men oftast enkla skydd. FFP3 är dyra och svåra att få tag på nu. I Thailand såg jag inte så många med munskydd utan var mest på flygplatsen och i hotellreceptionen.
Vi "behövde" inte använda våra där. Men det var före vi visste om asymptomatisk smitta. Då gick vi mest på att försöka se att vi inte var nära någon som hostade eller såg nedsatt ut. Dock var smittspridningen låg då i Thailand och på flygplatserna försökte de minska risken för smittspridning. Men olustigt när jag läste om hur många som tog sig ut från Wuhan före de stängde och att många av dem fanns i Thailand.
BirgitS skrev:
Influensavaccinet har tyvärr dålig effekt och då särskilt bland de äldsta. Det har även biverkningar t.ex. hade jag en äldre släkting som i 70-årsåldern avråddes från att vaccinera dig därför att hen troligen hade haft en allergisk reaktion på tidigare vaccinationer och det kunde bli allvarligare reaktioner för varje ytterligare vaccination. Vaccinet finns också i begränsad mängd. Det är alltså inget universalmedel.
Den blev kortvarigare av det skälet, upphörde i mars i stället för i april.
Men förhoppningsvis så bidrar vårens erfarenheter inom äldreomsorgen till att det blir mindre problem i framtiden med influensan för de äldsta.
Jo om det vore mer vanligt att folk vaccinerade sig mot influensan skull man producera större mängd.
Om allmänheten vaccinerade sig i större grad skulle de heller inte sprida smitta till de äldre.
När jag försökt framföra till kolleger fördelen med vaccin får man oftast kommentaren att de tycker det inte är så farligt. Feber och sängliggande en vecka. Helt utan tanke på att de själva är smittspridare.
Jo influensan blev kortvarig och betydligt lägre än tidigare år.
Grön linje den senaste. Vissa tror vaccinet var effektivare denna gången och att den avtog snabbt var för att vi satte in åtgärder mot coronan.
Rätt så intressant om vi hade haft en bredare allmän vaccination och genomfört en del åtgärder mot smittspridning.
Kanske många fler äldre skulle få leva längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu måste jag kommentera i den här tråden igen, fast vill egentligen inte in i getingboet igen.optimum skrev:
Detta är mycket intressant.
Varför dör det massa folk varje år av säsonginfluensa?
Jo för de blir smittade.
Många äldre och multisjuka som inte klarar en influensa.
Precis som många blev nu också av SARS-CoV-2.
Och vi har nu hittat brister inom äldrevården och på andra platser.
Något som det verkar som vi fått bättre ordning på nu då dödligheten minskar.
Tänk om man löst detta för många år sedan istället för att bara konstatera att det dör många varje år av säsongsinfluensa.
Ja jag vet att äldre och de inom riskgrupper erbjuds vaccination men sedan har via alla andra som inte vill vaccinera sig för det är farligt man kan få sömnsjuka mm.
Jag vaccinerar mig varje år mot säsongsinfluensa av två anledningar, dels vill jag inte bli sjuk och jag vill inte bli smittspridare.
Nej jag har inte massa sjukdomar men frugan har astma och jag vill inte släpa hem skiten till henne eller andra.
Tycker du inte det är intressant? Vi kan säkert inte rädda alla men många skulle troligen överleva säsongsinfluensan.
Dessutom ser vi denna period att säsongsinfluensans spridning blev rätt så begränsad och troligen för att folk inte gick till jobbet när de var sjuka och höll sig hemma tills de blev friska.
Folk har hållit social distans och tvättat händerna.
Detta kostar samhället massor varje år och dessutom massa lidande.
Jag själv är inte så kunnig inom detta men lär mig mer och mer och då framstår det faktum att vi blundat för detta i många år.
"Det är helt normal att tusentals dör av influensan varje år." Fullkomligt galet tycker jag.
Vi har lagar om säkerhetsbälte men inte om obligatoriskt vaccination mot influensa.
Vi kanske kan lära oss något av detta elände.
Dock tycker jag att så många specialister på detta området kunde reagerat tidigare.
Du Birgit verkar mycket kunnig inom detta området, vad har du gjort åt detta de senaste 10 åren?
Förstår hur du tänker, men du får inte glömma att när vi blir gamla och svaga så dör vi, väldigt normalt och dessutom efterlängtat i många fall.
Känns som att vårt "moderna" samhälle så till den grad fjärmat de flesta från döden att den upplevs som omöjlig för många.
I äldre tider, räcker att gå tillbaka max 100 år så var döden lika normal som att födas, idag tycks många tro att livet fortsätter som en ändlös motorväg där kurvor och motlut inte existerar.
Att med näbbar och klor och till vilka kostnader som helst försöka hålla liv i så många som möjligt oavsett patientens höga ålder och sviktande organ är kontraproduktivt.
Dessa resurser skall i första hand gå till de som har en framtid, inte till de som har framtiden bakom sig.
Du optimum skriver mycket i den här tråden, ofta balanserat och bra till skillnad från vissa andra, men att vi dör när vi blir gamla är i allra högsta grad naturligt.
Du ska inte tro att alla är hemvänande Svenskar ...pacman42 skrev:
Men visst, det kan jag ge dig, med hemkarantän så blir det nog max hälften som måste sättas i annan karantän efter bara ett par dagar, och på sikt, en vecka senare så slutar ju omvärlden att öht resa hit, och Svenskar slutar åka utomlands.
Så skulle vi kunnat ordna några hundratusen karantänsplatser på stört hade det nog kunnat gå.
Vad ska förövrigt gälla för alla Svenskar i sådan hemkarantän ..?
Får de gå och handla?, Får de träffa sin familj, om inte, måste ventilationen i huset vara avstängd om familjen ska få vistas i samma hus, men i olika rum.
Om man har samhällsviktigt jobb?
Ja det är mycket att tänka på, om man tänker efter ...
Runt 8000 per år dör av luftföroreningar enligt en studie jag läste, så innan vi börjar med tvångsvaccinationer kanske vi ska diskutera saker som Thailandsresor och bilkörning?optimum skrev:
"Det är helt normal att tusentals dör av influensan varje år." Fullkomligt galet tycker jag.
Vi har lagar om säkerhetsbälte men inte om obligatoriskt vaccination mot influensa.
Vi kanske kan lära oss något av detta elände.
Dock tycker jag att så många specialister på detta området kunde reagerat tidigare.
Du Birgit verkar mycket kunnig inom detta området, vad har du gjort åt detta de senaste 10 åren?
Det kanske de gör men jag tror inte du kan använda dem.optimum skrev:
Du får gärna förklara varför de FFP3 från 3M typ 1883+ inte ger ett skydd mot SARS-CoV-2 underförutsättning att munskydden används på rätt sätt. Det är sådan vi har och enligt ELFA artikelnummer: 301-22-564. Jag vet inte om MultiMan beskrivit vilken modell de har men utgå från att det är motsvarande.
Fungerar de inte ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 130 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 130 inlägg
Jag är rätt säker på att orsaken till att det blev färre influensafall under vintern var att de virustyper som var i omlopp var i stort sett samma som för bara några år sen, dvs. många hade kvar en hyfsad immunitet efter att ha varit sjuka då.optimum skrev:
Sen har det vissa år förekommit att vaccinet har varit mot "fel" virustyp eftersom man bestämmer under våren vilken/vilka typer som verkar troligast att utvecklas till den/de dominerande, och det bestämmer vilket vaccin som ska tillverkas, men det blir någon annan typ som blir dominerande under hösten.
Så vaccin är ingen universallösning mot säsongsinfluensa heller.
Jag tror det kan vara vilket som, de flesta är väl överrens om att munskydden inte skyddar bäraren speciellt bra, antingen är skydden för dåliga och om de nu skulle vara av fungerande sort så kommer bäraren att misslyckas med hanteringen. Sen när det kommer till att sprida smitta så tror jag nog att de fungerar som barriär, en broms, men sen kommer hanteringen nog att i 99 av 100 fall göra att bäraren bara "kletar" ut sina virus ännu mer, de rör skyddet och får då koncentrerade doser som de sätter lite varstans, någon kommer lyckas och då har du plus men de flesta inte och där har man minus.Mikael_L skrev:
Eller både och ...
Men ibland är det svårt, eller t.o.m omöjligt att hålla ordentliga avstånd, så frågan är väl ifall det inte är bra att använda munskydd då, kanske inte lika bra, men kanske bättre än stå nära varann utan skydd.
Jag tror i alla fall det, även om jag inte får något stöd från FHM och en del annan expertis.
De flesta större studier har väl pekat på detta men sen har det gjorts några små föenklade som visar på positiva efekter och dessa har i sin tur fått större genomslag i media än de skulle haft. (som vanligt med medicinsk journalistik)