Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur reagerar dessa personer när det är andra epidemier på gång då? Är det alltid munskydd på, så fort man läser om något i tidningen ...?

Det har du förstås ingen koll på, det var bara en retorisk fråga ...
Det är detta jag frågat mig många gånger, vad som orsakar detta särintresse för Corona.. Vi som är mera släpphänta reagerar när det blir allvarligt men kanske för sent, men hur klarar dessa personer att leva då de sitter med avtryckarfingret på spänn på heltid? Jag förväntar mig en uppföljning i denna tråden och att den byter namn till något annat (Pandemitråden?), efter att det mesta bedarrat och att dessa får berätta exakt när nästa lockdown och mask på ska ske. Sedan får vi därifrån gå vidare och se vad som händer. Det är ju lätt nu i efterhand att se att ett stopp tidigt hade funkat. Kanske har vi nya kandidater till gdposten?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tabors39 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är tråkigt att så många helt saknar verklighetsförankring, logiskt slutledningsförmåga och basala lågstadiemattekunskaper.
Med ca 50.000 personer som reser in varje dag i Sverige, så är det plättlätt, japp.
Det är bara att helt tömma Göteborg på all befolkning (dags för militären att få träna på levande mål), så kan vi stuva in de 700.000 tusen som måste sitta av sina 2 veckor.
Och fort måste det gå, det går ju liksom inte att låta det ta en vecka, för då är det ju försent, Göteborg måste tömmas på max en dag, ungefär som Pripiat, efter haveriet i Tjernobyl.
Nu hade det räckt med hemmakarantän...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Nu hade det räckt med hemmakarantän...
Du kan vérkligem inte veta om det hade räckt
 
B Byggdjuret skrev:
Men du hade fel. Det är en väldig skillnad på riktig skyddsmask och dessa vanliga engångs.
Som många sätter på sig när de kommer in i ett köpcentrum och tar av sig när de går ut. Utan att tvätta händerna....
Och än en gång, den forskning som har gjorts visar att det viktigaste är att diffusera luftflödet (för att blanda ut virusen bättre i luften), inte att munskyddet i sig skall stoppa virus. Det är därför det är andra som skall ha munskydden för att skydda dig.

De analyser som gjorts av luftburen smitta visar att det är när samma luft återanvänds som risken är som störst (ventilationsanläggningar som återcirkulerar luften har varit boven i flera fall). Är det en AC så torkar dropparna i aerosolen ihop och blir mindre (och farligare då de svävar längre tid). Mot detta hjälper inte munskydd.
 
harry73 harry73 skrev:
Du kan vérkligem inte veta om det hade räckt
Nej, jag vet inte, men FHM hävdade detta då de satte de som flögs hem från Wuhan i hemkarantän.
 
optimum
useless useless skrev:
Hade det inte varit bättre om folk höll avstånd?
Eller både avstånd mm. Var inte så vanligt då men blivit senare. Såg inget med markeringar typ de vi har här i Sverige nu i butikers kassaköer mm.
De på bilden (1:a februari) med masker var troligen turister från Kina. Detta var strax efter Kinesiska nyåret (25:e januari) och många turister från Kina inklusive Wuhan fanns i Thailand då. Vi räknade med att de flesta var på väg hem samtidigt som vi anlände. Något säkert många gjorde men inte alla.
Vår bedömning var att vi åkte så sent i förhållande till deras nyår att de borde åkt hem men förhållanden i Kina har nog gjort att många har längre ledigheter än de jag var van vid under tiden då jag jobbade en del i Kina.
De maskerna på bilden ger nog inte så mycket skydd åt dem själva speciellt inte om de använts en längre tid men genom att så många av dem har dessa så ger det dem varandra ett skydd att de inte sprider från sig själva till nästa.

Men masker är väl något vi här på byggforumet är vana vid. När man slipar saker som dammar mycket brukar nog de flesta ha munskydd som klarar dampartiklar. Håller man på med lösningsmedel så duger inte enklare masker utan speciella typ kolfilter krävs. Däremot att ha masker för att skydda andra är nog mer sjukvårdspersonal som är vana vid och inte byggare.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Hade det inte varit bättre om folk höll avstånd?
Eller både och ...

Men ibland är det svårt, eller t.o.m omöjligt att hålla ordentliga avstånd, så frågan är väl ifall det inte är bra att använda munskydd då, kanske inte lika bra, men kanske bättre än stå nära varann utan skydd.

Jag tror i alla fall det, även om jag inte får något stöd från FHM och en del annan expertis.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Du kan vérkligem inte veta om det hade räckt
Är det någon större skillnad om man sitter hemma i två veckor eller på en skola, idrottsanläggning eller ett hotellrum bekostat av staten?
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller både och ...

Men ibland är det svårt, eller t.o.m omöjligt att hålla ordentliga avstånd, så frågan är väl ifall det inte är bra att använda munskydd då, kanske inte lika bra, men kanske bättre än stå nära varann utan skydd.

Jag tror i alla fall det, även om jag inte får något stöd från FHM och en del annan expertis.
Det har kommit fram att munskydd främst kan göra lite nytta för att skydda andra.

MultiMan m.fl. sätter på sig munskyddet redan v.8 vilket är hedrande att redan i så tidigt skede börja tänka på sina medmänniskor och försöka skydda dem.

Eller så trodde MultiMan och andra att munskydd skulle skydda dem från viruset så de tar på sig munskydden och ger sig ut i tron att de är skyddade vilket kunnat sluta illa, och har kanske gjort det också.

Som jag skrev tidigare har jag i dagarna sett flera 70+-are ute med munskydd. Jag kan inte tänka mig att de bär dessa främst för att skydda andra utan jag tror de gör det för att skydda sig själva. Det vore olyckligt om denna sammanblandning av information om masker leder till att personer i riskgruppen går ut med mask och tror att de är skyddade när så inte är fallet.

Detsamma gäller dessa plexiglas framför kassorna där man ser både kunder och personal böja sig fram närmare öppningen för att kunna höra varandra. Jag får ibland själv spontant lust att luta mig närmare mot öppningen mot personen på andra sidan plexiglaset om jag inte hör vad de säger men hejdar mig i sista sekund.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
För mig var det helt självklart att de första dödsfallen (i covid19) inträffar när kurvorna börjar peka uppåt. Och att den helt platta delen i början av varje kurva betyder att ingen har dött (i covid19) än och att när/om kurvorna når samma punkt/höja som den platta delen i början av varje kurva så kommer det att betyda att ingen längre dör av covid19.
Vet du inte ens om att kurvorna visar antal fall och inte antal avlidna?

Sen är det allmän praxis att ha en y-axel, särskilt om noll inte är på x-axeln. Ytterligare en anledning till att diagrammen är tokiga. En läkare har läst mycket matematik på gymnasiet och fått bra betyg i det och borde vara väl förtrogen med att rita diagram. Om man efter den utbildningen inte följer enkla grundregler så är det för att man har en anledning till det, man vill manipulera dem som tittar på kurvorna.
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Det har kommit fram att munskydd främst kan göra lite nytta för att skydda andra.

MultiMan m.fl. sätter på sig munskyddet redan v.8 vilket är hedrande att redan i så tidigt skede börja tänka på sina medmänniskor och försöka skydda dem.

Eller så trodde MultiMan och andra att munskydd skulle skydda dem från viruset så de tar på sig munskydden och ger sig ut i tron att de är skyddade vilket kunnat sluta illa, och har kanske gjort det också.

Som jag skrev tidigare har jag i dagarna sett flera 70+-are ute med munskydd. Jag kan inte tänka mig att de bär dessa främst för att skydda andra utan jag tror de gör det för att skydda sig själva. Det vore olyckligt om denna sammanblandning av information om masker leder till att personer i riskgruppen går ut med mask och tror att de är skyddade när så inte är fallet.

Detsamma gäller dessa plexiglas framför kassorna där man ser både kunder och personal böja sig fram närmare öppningen för att kunna höra varandra. Jag får ibland själv spontant lust att luta mig närmare mot öppningen mot personen på andra sidan plexiglaset om jag inte hör vad de säger men hejdar mig i sista sekund.
Du får gärna förklara varför de FFP3 från 3M typ 1883+ inte ger ett skydd mot SARS-CoV-2 underförutsättning att munskydden används på rätt sätt. Det är sådan vi har och enligt ELFA artikelnummer: 301-22-564. Jag vet inte om MultiMan beskrivit vilken modell de har men utgå från att det är motsvarande.

Fungerar de inte ?
 
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så vad tycker du Sverige ska göra precis varenda gång det rapporteras om någon epidemisk spridning av något, i länder på andra sidan jordklotet?
Du får gärna precisera svaret ganska mycket.
Man bör väl göra samma sak varje höst när influensan är på intågande, det avlider ju en hel del av den varje vinterhalvår. Är det en svårare influensa så är det väl kring 2000 som avlider, i huvudsak de äldsta och skröpligaste precis som vid Covid-19.

Det är nog säkrast att sätta Sverige i lock-down i oktober och ha det kvar till 1 april varje år. Det kan rädda 1000 personers liv (eller i alla fall skjuta upp dödsfallet lite). (*ironi*)
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Samma här så jag fyller i med mitt tänk.

Använde munskydd i butiker för att inte oavsiktligt vidröra mun och näsa. Också ifall någon skulle råka nysa eller hosta dirket i min närhet. Om jag skulle vara asymtomatisk sjuk och råka hosta så begränsar det risken för omgivningen.

Ingen i min famlij har haft Covid19 vad vi vet.
Gör du så hela vinterhalvåret när influensan går?
Det är många som avlider av influensan varje år.
 
BirgitS
K Kreutzer skrev:
Fullständigt fel. . Man måste låta fakta tala. När dödsfallen började komma i början på mars var det nästan exakt samma tal i Sverige Norge o Danmark. Norge låg t.o.m före i kurvan. Men Danmark Norge gjorde lockdown där nånstans runt 12 mars. Sen skenade det iväg i Sverige början på april medan grannländerna fick en mycket mycket positivare utveckling.
Och när tror du att de som avled första april i Sverige smittades i genomsnitt?
Före eller efter 12 mars?
 
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag vet inte, men FHM hävdade detta då de satte de som flögs hem från Wuhan i hemkarantän.
Eftersom de var rätt få gick det ju att ha kontakt med dem via telefon varje dag både för att kolla hälsoläget och kolla att de fortfarande var i hemkarantän. Det går ju inte att göra när det gäller långt mer än 10 000 nya inkommande om dagen. Då hade ju vårdcentralerna och annan sjukvård behövt sluta upp med att vårda sjuka. Av så många hade det ju också blivit några som struntade i hemkarantänen.

Australien har ju nu beslutat att den inte får resa in mer än 4000 australiensare i veckan för de kan inte längre klara av det dubbla antalet som har kommit hittills. Det har ju dessutom blivit dyrt för landet så nu får var och en betala för hotellet och maten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.