Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan troligen fungera bra. Inom vården kan man naturligtvis inte hålla på så, var ska t.ex. alla munskydd som inte används ligga ...
Men att ha några som man roterar med några dagars karantän är definitivt mycket bättre än att använda samma hela tiden, kanske lika bra som att ta nya hela tiden (dvs skillnaden är kanske inte mätbar).
Jag har senaste dagarna sett flera 70+-are ute ”på stan” iförda ansiktsmasker. Jag funderar på om de har (eller misstänker att de har) Covid-19 och försöker skydda andra eller om de försöker skydda sig själva mot Covid-19.

Jag *tror* att de har masker för att de tröttnat på att sitta hemma och tror att de är skyddade om de går ut med mask. Lite oroväckande om de tror att de är skyddade och att informationen om att mask inte skyddar bäraren speciellt bra inte nått fram till dem.

Kanske allt snack om att ”masker fungerar” har invaggat en del människor i tron att de är skyddade om de går ut bärandes mask.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
K Kreutzer skrev:
Ja, verkligen, speciellt detta att resultaten av fas 3 studier kan finnas så tidigt som i augusti-okt.-
Du får titta på svt play, har tyvärr inga länkar.
Om någon vet hur man anmäler sig till fas 3 studier räck upp en hand.
Men betalar man tillräckligt så är nog inte tillgängligheten ett problem gissar jag.
Utan pålitlig källa bör man nog tyvärr avfärda ditt påstående om vaccin i Januari till Svenskar som önsketänkande, gissning eller i värsta fall som ren lögn.
 
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Använde munskydd i butiker för att inte oavsiktligt vidröra mun och näsa.
Sen när?
hela vintern, sen i höst, eller någon gång under våren pga corona.
Vet du när du började?
 
MultiMan
Igen Igen skrev:
Felrapportering pga IT-strul offentliggörs:
[länk]
[länk]
Efter publiceringen upptäckte Svenska intensivvårdsregistret, där statistiken hämtades ifrån, en bugg i systemet som gjort att dödlighetsstatistiken varit felaktig för framför allt maj. I stället för fyra procent var mortaliteten 19 procent inom 30 dagar efter inskrivning.

Ingenting förvånar tyvärr längre.
 
  • Gilla
  • Wow
Igen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
V8, möjligen tidigt v9 började jag med munskydd.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju inte riktigt samma sak som att få de flesta i ett helt land att följa några råd, de flesta behöver nog se lite konkreta bevis på att åtgärderna är angelägna för att ändra sitt beteende.
MultiMan MultiMan skrev:
Det fanns ju konkreta bevis från andra länder. Varför tror du jag började skriva här och använda munskydd? Inte var det för skojs skull.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka länder var det ?
Inget Europeiskt ?
Få se nu. Jag kollade upp det lite.

v8 var 17-23 feb - Då Multiman började bära munskydd (och då de konkreta bevisen för sammhällsfara och individuell fara fanns).

Europas första rapporterade dödsfall i covid-19 kom den 14 feb, och det var en Kinesisk turist från Hubei-provinsen som var och turistade i Frankrike. Nästa rapporterade dödsfall kom i Italien 22/2 och USA rapporterade sitt första den 29/2, och sen kommer det i de närmaste 2 veckorna snabbt in alltfler rapporterade dödsfall från alltfler länder.

Och kikar vi på konstaterat smittade så rapporterar Frankrike in sina första testade positiva 24/1, Tyskland sitt första 27/1 och Sverige 29/1
Man kan lite förenklad säga att i Europa kom de första konstaterade (fåtal) fallen mellan den 24/1 (Frankrike) och 31/1, och det var dessa länder som hittade sina första fall dessa 6 dagar:
Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien, Finland, Sverige.

Den 1/2 fanns det 22 rapporterade fall med covid-sjuka i Europa, en dryg vecka senare (10/2) var det dubbelt så många, fortfarande i huvudsak kopplade till resor till/från drabbade områden i Kina.

Allmän spridning - det var i sista veckan av februari som något europeisk land kunde konstatera allmän smittspridning, den 22/2 satt Italien ett antal byar/städer i karantän, totalt ca 50000 personer, vilket visade sig inte räcka, så den 3/3 sattes hela Lombardiet i karantän.
Spanien konstaterade också precis i slutet av februari att de hade allmän spridning i landet, och första veckan i mars kunde flera europeiska länder upptäcka att det gällde även dem.


Men jag tycker det är rätt häftigt hur Multiman på något kristallkulemässigt sätt visste mer än alla andra, och drog på sig ansiktsmasken redan då Sverige hade hittat 1 (en) smittad, och övriga Europa kanske hade typ 80 fall, och ingen såg allmän spridning, utan det gick mest att hänföra till importerade fall genom resor till Wuhan.
Eller är det så att du Multiman alltid reagerar såhär om du hör om något avlägset hot?
Vad gjorde du då när SARS och MERS härjade, när det rapporterades om zika-viruset, när det var ebola-utbrott.
Visste du att ansiktmask var onödigt och i princip overksamt mot ebola?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
connywesth och 5 till
  • Laddar…
Mkt kudos till alla personer här inne som fortfarande orkar argumentera med skaran som tycker att vi borde låsa in oss själva och slänga bort nyckeln. Och gärna hänga Anders T först i en offentlig show i Globen med fullsatta läktare...
Jag tror (tyvärr) de kommer vara faktaresistenta flera månader till. Vad vi andra än skriver. Själv har jag gett upp på dem sen länge. Men som de skriver i slutet på denna länken, som varit uppe förut:
https://softwaredevelopmentperestro...-you-ever-wanted-to-know-about-corona-sweden/

Graf som jämför veckovis dödsfall i Sverige under Covid-19 med genomsnittet för 2015-2019.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr vägrar oftast de som nämns ovan att läsa "långa" länkar eftersom det inte passar deras narrativ. Istället så visste de att detta skulle hända redan v.8 , eller vecka 7 eller kanske vecka 1 redan. Jorrå, så att ...
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Få se nu. Jag kollade upp det lite.

v8 var 17-23 feb - Då Multiman började bära munskydd (och då de konkreta bevisen för sammhällsfara och individuell fara fanns).

Europas första rapporterade dödsfall i covid-19 kom den 14 feb, och det var en Kinesisk turist från Hubei-provinsen som var och turistade i Frankrike. Nästa rapporterade dödsfall kom i Italien 22/2 och USA rapporterade sitt första den 29/2, och sen kommer det i de närmaste 2 veckorna snabbt in alltfler rapporterade dödsfall från alltfler länder.

Och kikar vi på konstaterat smittade så rapporterar Frankrike in sina första testade positiva 24/1, Tyskland sitt första 27/1 och Sverige 29/1
Man kan lite förenklad säga att i Europa kom de första konstaterade (fåtal) fallen mellan den 24/1 (Frankrike) och 31/1, och det var dessa länder som hittade sina första fall dessa 6 dagar:
Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Storbritannien, Finland, Sverige.

Den 1/2 fanns det 22 rapporterade fall med covid-sjuka i Europa, en dryg vecka senare (10/2) var det dubbelt så många, fortfarande i huvudsak kopplade till resor till/från drabbade områden i Kina.

Allmän spridning - det var i sista veckan av februari som något europeisk land kunde konstatera allmän smittspridning, den 22/2 satt Italien ett antal byar/städer i karantän, totalt ca 50000 personer, vilket visade sig inte räcka, så den 3/3 sattes hela Lombardiet i karantän.
Spanien konstaterade också precis i slutet av februari att de hade allmän spridning i landet, och första veckan i mars kunde flera europeiska länder upptäcka att det gällde även dem.


Men jag tycker det är rätt häftigt hur Multiman på något kristallkulemässigt sätt visste mer än alla andra, och drog på sig ansiktsmasken redan då Sverige hade hittat 1 (en) smittad, och övriga Europa kanske hade typ 80 fall, och ingen såg allmän spridning, utan det gick mest att hänföra till importerade fall genom resor till Wuhan.
Eller är det så att du Multiman alltid reagerar såhär om du hör om något avlägset hot?
Vad gjorde du då när SARS och MERS härjade, när det rapporterades om zika-viruset, när det var ebola-utbrott.
Visste du att ansiktmask var onödigt och i princip overksamt mot ebola?
För den som tittat på Flashbacks tråd för Covid-19 så var dock inte munskydd vid denna tidpunkt något ovanligt. Det fanns gott om diskussioner om vilka skydd man skulle använda och ett flertal personer använde dessa redan då det första svenska fallet dök upp.

Det var också väldigt upprört i den tråden då många krävde två veckors karantän för de som varit utomlands.

Så jag finner det inte alls osannolikt att @MultiMan hade munskydd redan då.

Jag satt med fingret på köpa-knappen själv, men jag drog då slutsatsen att munskydd var skadligt ur mitt perspektiv och att det skulle behövas att alla använde dem för att det skulle vara någon poäng. Jag visste dock inte då att det räckte med enkla munskydd. Jag tittade på FFP3 och de är väldigt opraktiska till vardags.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
optimum
V5 hade vi med munskydd i packningen till vår resa till Thailand.
Just för att de skyddar mot virus och skyddar andra.
V5 var det rätt så många som redan använde munskydd där och hade gjort det en tid.
Att det inte skulle komma hit till Sverige var vi nog många som var säkra på. Säsongsinfluensan brukar ju komma hit varje år så varför skulle detta virus inte komma hit. Och det gjorde den också. 5500 döda vilket troligen hade varit färre om man på vissa platser använt munskydd.
Jag är fullt övertygad om att munskydd hjälper till att förhindra smittspridning.

Bild från flygplatsen i Thailand

 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Det var också väldigt upprört i den tråden då många krävde två veckors karantän för de som varit utomlands.
Det är tråkigt att så många helt saknar verklighetsförankring, logiskt slutledningsförmåga och basala lågstadiemattekunskaper.
Med ca 50.000 personer som reser in varje dag i Sverige, så är det plättlätt, japp.
Det är bara att helt tömma Göteborg på all befolkning (dags för militären att få träna på levande mål), så kan vi stuva in de 700.000 tusen som måste sitta av sina 2 veckor.
Och fort måste det gå, det går ju liksom inte att låta det ta en vecka, för då är det ju försent, Göteborg måste tömmas på max en dag, ungefär som Pripiat, efter haveriet i Tjernobyl.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
En viktig detalj när det våra vänner från Asien är att de har en helt annan syn på masker. Man använder det för att inte smitta andra. Så är man förkyld har man mask. Mask är mycket vanligare där normalt.
 
optimum optimum skrev:
Bild från flygplatsen i Thailand
Hade det inte varit bättre om folk höll avstånd?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
För den som tittat på Flashbacks tråd för Covid-19 så var dock inte munskydd vid denna tidpunkt något ovanligt. Det fanns gott om diskussioner om vilka skydd man skulle använda och ett flertal personer använde dessa redan då det första svenska fallet dök upp.
Hur reagerar dessa personer när det är andra epidemier på gång då? Är det alltid munskydd på, så fort man läser om något i tidningen ...?

Det har du förstås ingen koll på, det var bara en retorisk fråga ...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
För den som tittat på Flashbacks tråd för Covid-19 så var dock inte munskydd vid denna tidpunkt något ovanligt. Det fanns gott om diskussioner om vilka skydd man skulle använda och ett flertal personer använde dessa redan då det första svenska fallet dök upp.

Det var också väldigt upprört i den tråden då många krävde två veckors karantän för de som varit utomlands.

Så jag finner det inte alls osannolikt att @MultiMan hade munskydd redan då.

Jag satt med fingret på köpa-knappen själv, men jag drog då slutsatsen att munskydd var skadligt ur mitt perspektiv och att det skulle behövas att alla använde dem för att det skulle vara någon poäng. Jag visste dock inte då att det räckte med enkla munskydd. Jag tittade på FFP3 och de är väldigt opraktiska till vardags.
Men du hade fel. Det är en väldig skillnad på riktig skyddsmask och dessa vanliga engångs.
Som många sätter på sig när de kommer in i ett köpcentrum och tar av sig när de går ut. Utan att tvätta händerna....
 
pacman42 pacman42 skrev:
För den som tittat på Flashbacks tråd för Covid-19 så var dock inte munskydd vid denna tidpunkt något ovanligt. Det fanns gott om diskussioner om vilka skydd man skulle använda och ett flertal personer använde dessa redan då det första svenska fallet dök upp.

Det var också väldigt upprört i den tråden då många krävde två veckors karantän för de som varit utomlands.

Så jag finner det inte alls osannolikt att @MultiMan hade munskydd redan då.

Jag satt med fingret på köpa-knappen själv, men jag drog då slutsatsen att munskydd var skadligt ur mitt perspektiv och att det skulle behövas att alla använde dem för att det skulle vara någon poäng. Jag visste dock inte då att det räckte med enkla munskydd. Jag tittade på FFP3 och de är väldigt opraktiska till vardags.
Vad synd att ni inte stannade i Flashbacktråden bara... Ni smittade vidare... :geek:
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.