Byggahus.se

Coronavirus

1. B
    Bannad · Nivå 10
    Är det inte vettigare att ta ett snitt under några månader? Hur ser siffrorna nu?
    Är det fortfarande lika hemska siffror?

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Nivå 6
    Nu är väl vår politiskt tillsatta ledning en ganska bra representation över hur svenska folket generellt agerar. I Sverige råder stark tradition av konsensus, aktiva icke-beslut och låg grad av handlingskraft. Titta på vilken arbetsplats som helst så ser du exakt samma beteende. Jag är övertygad om att om vi skulle få en regering som började agera kraftfullare och mer omstörtande skulle vi svenskar mest sätta hälarna i backen och göra vad vi kan för att sabotera istf att vara fogliga och följsamma.

• Laddar…
  3. K
    Renoverare Nivå 4
    Ja visst är det. Spelar ingen roll om du tar total, medelvärde eller senaste dagarna. IVA vård , döda, antal smittade osv ligger så högt jämfört med grannländerna att man får rita på väggen ovanför diagrammet.

4. T
    Medlem Nivå 6
    https://threadreaderapp.com/thread/1270074566476468231.html

5. T
    Medlem Nivå 7
    När låg Norge före?

6. K
    Renoverare Nivå 4
  7. sunnis
    Medlem Nivå 6
    Från och med den 12 Mars och 2 veckor framåt så är den sociala distanseringen ganska likartad, våra grannländer något mer. I hela EU så är processen ganska synkroniserad med startdatum 12-13 Mars. Det baserat på rörelsemönster från Google och Apple. Antalet IVA ökar samtidigt samma period, och veckan därefter skjuter dödstalen. Räknar man på tiderna för smitta-sjukdom-dödsfall bakåt så stämmer det inte riktigt. Stockholm och flera städer i EU hade en större allmän smitt-spridning någon vecka tidigare än andra länder. Åtgärderna sattes in för sent helt enkelt. Sverige och fler länder borde agerat 2 veckor tidigare.

Det är mycket osannolikt att varje land och stad fick varsin patient 0 på exakt samma datum. Detta är en process med resenärer som har tillfört smittan i omgångar vid olika tillfällen.

Ska vi hantera nästa pandemi, så räcker inte teorin "Tegnell är dum", "vi skulle kört piskan riktigt hårt precis innan det blir en katastrof". Hela världen väntade på att skiten skulle träffa fläkten. Följden blir att vissa länder fick inbromsning för sent, vissa länder fick igång den sociala distanseringen i grevens tid och vissa fick en så god startsträcka att man snabbt kunde eliminera viruset nästan helt. Sydkorea är ett klockrent exempel på detta.

Redigerat 9 jul 23:26
    • Laddar…
  8. P
    Husägare · Nivå 8
    Om jag blir arbetslös ska jag hitta ett nytt arbete Berende på min utbildning och mina erfarenheter kan det vara lättare eller svårare. Kanske behöver jag byta bransch eller yrke. Kanske behövs utbildning.

Det finns ett antal utbildningar där det är väldigt stor efterfrågan på arbetskraft, tex inom vården, lärare eller polis. Bäst är ju om jag utbildar mig till något jag verkligen är intresserad av så att jag senare trivs i mitt nya arbete.

CSN är inte till för att finansiera mitt uppehälle framöver, utan för att finansiera studier som leder till arbete som då finansierar mitt uppehälle.

Men det finns även efterfrågan på en del som inte kräver högskolestudier och lån, tex chaufför av budbil och lastbil. Kräver då möjligen att fixa körkort, och kanske C för lastbil men det är inte så stor ekonomisk investering.

Nä alla ska nog inte låna av CSN

9. K
    Renoverare Nivå 4
    Nej, där är vi överens . Men det är en bra början.

10. T
    Medlem Nivå 6
    Det där är förstås bara ett ad hominem-argument som inte har något värde. Svara hellre med något som har med sakfrågan att göra.

Redigerat 10 jul 00:03
    • Laddar…
  11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Kan troligen fungera bra. Inom vården kan man naturligtvis inte hålla på så, var ska t.ex. alla munskydd som inte används ligga ...
    Men att ha några som man roterar med några dagars karantän är definitivt mycket bättre än att använda samma hela tiden, kanske lika bra som att ta nya hela tiden (dvs skillnaden är kanske inte mätbar).

12. T
    Medlem Nivå 6
    Jag har senaste dagarna sett flera 70+-are ute ”på stan” iförda ansiktsmasker. Jag funderar på om de har (eller misstänker att de har) Covid-19 och försöker skydda andra eller om de försöker skydda sig själva mot Covid-19.

Jag *tror* att de har masker för att de tröttnat på att sitta hemma och tror att de är skyddade om de går ut med mask. Lite oroväckande om de tror att de är skyddade och att informationen om att mask inte skyddar bäraren speciellt bra inte nått fram till dem.

Kanske allt snack om att ”masker fungerar” har invaggat en del människor i tron att de är skyddade om de går ut bärandes mask.

• Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 6
    Utan pålitlig källa bör man nog tyvärr avfärda ditt påstående om vaccin i Januari till Svenskar som önsketänkande, gissning eller i värsta fall som ren lögn.

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Sen när?
    hela vintern, sen i höst, eller någon gång under våren pga corona.
    Vet du när du började?

15. Igen
    Medlem Nivå 5