2 359 921 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
harry73 skrev:
Jag förstår, du missförstod @BirgitS inlägg totallt. Hon förklarade att dagens siffra består av ett antal dödsfal de senaste ca 2 veckor mes t ex 1 döda idag, 2 igår, 1 på må dag, etc (hittade på siffrorna här, det handlar om principen).
Dagens inrapporterade dödsfal läggs då ovanpå de tidigare inrapporterade siffror för aktuell dödsdatum. Något som Adam Altmejd visualiserar med olika färger i stapeldiagrammet.
Detta är andra gången jag förklarar detta för dig. Om du fortfarande inte förstår, får du skriva ett pm, då försöker jag vara ännu tydligare
LOL det betyder ju att tidigare inrapporterade data i stort sett är perfekta! Vilken skilland tror ni det gör om man lägger till i snitt 1,5 döda per dag i efterhand
Nej, det behövs inte, för då behöver du också hitta samma typ av data för de andra nordiska länder.Ulltand skrev:
Helt ärligt tycker jag inte längre att din jämförelse med Norge, Danmark och Finland tillför något nytt, eftersom de i princip inte längre får nya dödsfall.
Angående Skåne tycker jag fortfarande att vi haft en väldigt lindrigt smittspridningsförlopp och har inte haft en överdödlighet jämfört med andra år.
Sverige får med stor sannolikhet vaccin i Januari då man kan börja med vaccinationer. Man har avtal med Astra, finns säkert fler.tusenett skrev:
tusenett skrev:
Jag vet att de kan vara jobbiga att se graferna för den som är FHM frälst och som dessutom bygger på data från FHM!
Men varför inte anta en utamning och göra en bättre graf över dödlighet i nordens länder? Du är ju skolad så det borde inte vara allt för mycket begärt.
Så kan vi jämföra och se!
Jaha, har det löst sig med avtal? för det senaste jag läste var:K Kreutzer skrev:
”Oklart om Sverige får ta del av jättekontrakt
I går kom nyheten att Astra Zeneca har skrivit kontrakt med ett antal europeiska länder, men inte Sverige, om att leverera ett vaccin i slutet av året.”
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/2-miljarder-for-att-sverige-ska-hanga-med-i-vaccin-kapplopningen
Nu har jag följt och läst alla!! inlägg i den här tråden sedan start, vilket är en prestation i sig med tanke på allt snömos bland vettiga inlägg.
Måste skaffa mig ett liv innan corona avslutar det
Min egen sammanfattning så här långt:
Måste skaffa mig ett liv innan corona avslutar det
Min egen sammanfattning så här långt:
Jag menade inte att vara otrevlig (jag har editerat mitt inlägg). Jag menade att du får posta vilka grafer du vill, du behöver inte fråga någon annan om hur de ska se ut.Ulltand skrev:
Ja. det skall ha löst sig. Sverige skall få vaccin i Januari enligt Sveriges vaccinsamordnare.tusenett skrev:
Gott. Men om du skulle misstro dem och har bättre data så posta dem gärna. Ingen skulle bli gladare än jag om 5.500 döda bara visade sig vara 5.000.tusenett skrev:
Om det handalar om en veckas diff så bryr jag mig inte men kanske några andra här går i taket.
Nej det är det inte.Hyltran från Veglemyren skrev:
Om poliser börjar patrullera folktomma gator för att ge böter till alla de ser så kommer folk bara slinka iväg till de närmaste grannarna osv, för att minimera risken för böter.
Så då kommer de geografiskt närliggande kontakterna och rörelse tvärtom öka.
Kan man det minsta om psykologi så förstår man detta.