Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår, du missförstod @BirgitS inlägg totallt. Hon förklarade att dagens siffra består av ett antal dödsfal de senaste ca 2 veckor mes t ex 1 döda idag, 2 igår, 1 på må dag, etc (hittade på siffrorna här, det handlar om principen).
Dagens inrapporterade dödsfal läggs då ovanpå de tidigare inrapporterade siffror för aktuell dödsdatum. Något som Adam Altmejd visualiserar med olika färger i stapeldiagrammet.

Detta är andra gången jag förklarar detta för dig. Om du fortfarande inte förstår, får du skriva ett pm, då försöker jag vara ännu tydligare

LOL det betyder ju att tidigare inrapporterade data i stort sett är perfekta! Vilken skilland tror ni det gör om man lägger till i snitt 1,5 döda per dag i efterhand :)
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du att jag skall ändra redovisningssätt mitt grafen?
Jag tycker du kan göra precis som du själv vill, det är dina grafer.
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Menar du att jag skall ändra redovisningssätt
Nej, det behövs inte, för då behöver du också hitta samma typ av data för de andra nordiska länder.

Helt ärligt tycker jag inte längre att din jämförelse med Norge, Danmark och Finland tillför något nytt, eftersom de i princip inte längre får nya dödsfall.

Angående Skåne tycker jag fortfarande att vi haft en väldigt lindrigt smittspridningsförlopp och har inte haft en överdödlighet jämfört med andra år.
 
tusenett skrev:
Sa man något om Sverige kommer få något eller om det är så att andra länder köpt upp allt kommande vaccin och vi får vänta? Precis som med remdesivir som alla andra blev blåsta på När USA köpte upp allt.
Sverige får med stor sannolikhet vaccin i Januari då man kan börja med vaccinationer. Man har avtal med Astra, finns säkert fler.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
LOL det betyder ju att tidigare inrapporterade data i stort sett är perfekta! Vilken skilland tror ni det gör om man lägger till i snitt 1,5 döda per dag i efterhand :)
Gör man det 10 dagar i rad, blir det 15 avlidna, så det är rätt så mycket.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag tycker du kan göra precis som du känner för med dina grafer.

Jag vet att de kan vara jobbiga att se graferna för den som är FHM frälst och som dessutom bygger på data från FHM!

Men varför inte anta en utamning och göra en bättre graf över dödlighet i nordens länder? Du är ju skolad så det borde inte vara allt för mycket begärt.

Så kan vi jämföra och se!
 
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Varför gick det som det gick för Skåne?
Om jag förstår det rätt, kom många nya fall pga resandet mellan danmark och sverige, dvs arbetspendling och festande danskar som fortfarande får passera gränsen.
 
P
K Kreutzer skrev:
Sverige får med stor sannolikhet vaccin i Januari då man kan börja med vaccinationer. Man har avtal med Astra, finns säkert fler.
Jaha, har det löst sig med avtal? för det senaste jag läste var:

”Oklart om Sverige får ta del av jättekontrakt
I går kom nyheten att Astra Zeneca har skrivit kontrakt med ett antal europeiska länder, men inte Sverige, om att leverera ett vaccin i slutet av året.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/2-miljarder-for-att-sverige-ska-hanga-med-i-vaccin-kapplopningen
 
harry73 harry73 skrev:
Om jag förstår det rätt, kom många nya fall pga resandet mellan danmark och sverige, dvs arbetspendling och festande danskar som fortfarande får passera gränsen.
Men Danmark har ju knapp alls några nya dödsfall?
 
Nu har jag följt och läst alla!! inlägg i den här tråden sedan start, vilket är en prestation i sig med tanke på allt snömos bland vettiga inlägg.
Måste skaffa mig ett liv innan corona avslutar det:cool:

Min egen sammanfattning så här långt:
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Jag vet att de kan vara jobbiga att se graferna för den som är FHM frälst och som dessutom bygger på data från FHM!

Men varför inte anta en utamning och göra en bättre graf över dödlighet i nordens länder? Du är ju skolad så det borde inte vara allt för mycket begärt.

Så kan vi jämföra och se!
Jag menade inte att vara otrevlig (jag har editerat mitt inlägg). Jag menade att du får posta vilka grafer du vill, du behöver inte fråga någon annan om hur de ska se ut.
 
tusenett skrev:
Jaha, har det löst sig med avtal? för det senaste jag läste var:

”Oklart om Sverige får ta del av jättekontrakt
I går kom nyheten att Astra Zeneca har skrivit kontrakt med ett antal europeiska länder, men inte Sverige, om att leverera ett vaccin i slutet av året.”

[länk]
Ja. det skall ha löst sig. Sverige skall få vaccin i Januari enligt Sveriges vaccinsamordnare.
 
tusenett skrev:
Jag menade inte att vara otrevlig (jag har editerat mitt inlägg). Jag menade att du får posta vilka grafer du vill, du behöver inte fråga någon annan om hur de ska se ut.
Gott. Men om du skulle misstro dem och har bättre data så posta dem gärna. Ingen skulle bli gladare än jag om 5.500 döda bara visade sig vara 5.000.

Om det handalar om en veckas diff så bryr jag mig inte men kanske några andra här går i taket.
 
P
K Kreutzer skrev:
Ja. det skall ha löst sig. Sverige skall få vaccin i Januari enligt Sveriges vaccinsamordnare.
Det låter positivt. Har du någon länk?
 
Mikael_L
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Detta är dock också en spekulation.
Nej det är det inte.
Om poliser börjar patrullera folktomma gator för att ge böter till alla de ser så kommer folk bara slinka iväg till de närmaste grannarna osv, för att minimera risken för böter.
Så då kommer de geografiskt närliggande kontakterna och rörelse tvärtom öka.

Kan man det minsta om psykologi så förstår man detta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.