2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Hade du förväntar dig hårdare regler?optimum skrev:
Det har vi gått igenom tidigare.
Och uppgiften jag fått stämmer väl med den uppgift kollegan fått från den campingägaren där de brukar bo, 3/6 2020.
3:e juni. Lite sent för de ansvariga i besöksnäringen att få in personal mm till sommaren men bättre än inget.
Såg du den presskonferensen där Johan Carlson medverkade ihop med Visita och Hotell och restaurangfacket tog hand om detta via en kampanj? En marknadsföringskampanj för att semestra i Sverige.
Jag såg den för jag var mycket intresserad av den utlovade presentationen. Men blev givetvis besviken då FHM smet undan från sitt ansvar. Jag såg den ett par gånger för att försäkra mig om att jag inte hörde fel då den var så uppenbart tokig.
Nu blev det en tummetott.
Nu återstår att vi har tur att det inte blir någon allvarlig ökning av smittspridningen i sommar.
Det ligger i linje med vad du skriver
Han är väl ett typiskt exempel på "give them enough rope and they'll hang themselves", ju mer han får snacka ju mer tokigheter kommer det ur honom, såklart han nämner några sanningar också, svårt att undvika, men hans personlighet kommer allt mer i vägen ju mer tid han får.B Byggdjuret skrev:
Använd er av citeringsrätten.B Byggdjuret skrev:Tänkte på en sak med källhänvisningar.
Det är väldigt bra att man är noga med källor.
Men det kan vara värt att tänka till ibland. Då vissa artiklar är bakom en betalvägg. Att det blir svårt för
Andra att läsa artikeln. Dels undvika dessa källor enbart om det går. Men skriv gärna Att det kostar att läsa den.
Dumt att undvika lägga ut den men se om det Finns nån som betalar redan.
Tänk er Gärna för! Var beredd på frågor
Citera en liten del av texten, men välj ut det som är relevant.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Citaträtt
Jag är förbluffad att det kan tjatas om detta, för mig verkar gången klar. FHM sitter INTE och utformar regler för varje särintresse och aktivitet i landet, de har generella råd som varje aktivitet själva kan tolka och skapa egna riktlinjer från, sen kan väl FHM säga att "det ser bra ut". Jag som skattebetalare vill inte skala upp FHM till den gräns att de kan göra jobbet för alla aktiviteter i Sverige, sporter, företag etc. Tex blev det inga nöjesparker eftersom de inte kommit fram med tillräckligt bra åtgärder. Om din kompis vill köra sin camping på ett visst sätt så kan hen ju bara ta del av de allmänna föreskrifterna och sen styra upp sin camping efter dessa, verför göra detta lilla särintresse så stort. Är personen fortfarande orolig så bara stäng och gå hem?optimum skrev:
Och uppgiften jag fått stämmer väl med den uppgift kollegan fått från den campingägaren där de brukar bo, 3/6 2020.
3:e juni. Lite sent för de ansvariga i besöksnäringen att få in personal mm till sommaren men bättre än inget.
Såg du den presskonferensen där Johan Carlson medverkade ihop med Visita och Hotell och restaurangfacket tog hand om detta via en kampanj? En marknadsföringskampanj för att semestra i Sverige.
Jag såg den för jag var mycket intresserad av den utlovade presentationen. Men blev givetvis besviken då FHM smet undan från sitt ansvar. Jag såg den ett par gånger för att försäkra mig om att jag inte hörde fel då den var så uppenbart tokig.
Nu återstår att vi har tur att det inte blir någon allvarlig ökning av smittspridningen i sommar.
BirgitS skrev:
Det är väldigt ovanligt med så tidiga dödsfall, det är i stort sett bara de äldsta och sköraste som avlider eter bara några dagar med symtom så om det var få smittade på äldreboendena i mitten av mars kan man inte förvänta sig att de som just smittades i mitten av mars dör innan 1 april. Det är snarare en del av dem som smittades i slutet av februari och början av mars som avlider innan den 1 april.
Sveriges peak när det gäller avlidna per dag börjar 8 april vilket stämmer bra med att restriktionerna i mitten av mars fick effekten att smittspridningen avtog i mitten av mars. Dock fortsätter ju smittspridningen även efter restriktioner t.ex. inom familjer och på äldreboenden (eftersom vi vet att smittspridning där inte motverkades tillräckligt effektivt i mars).
Det är väldigt ovanlig att avlida efter en vecka men precis då är det möjligt att skilja två i övrigt identiska tillstånd.
Efter två veckor torde skillanden vara tydligt.
Och efter tre veckor som störst. Sedan är andra faktorer i smittsprdningen exponentiella karaktär som tar över.
Och precis den utvecklingen ser vi på kurvan här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han säger att T-cellerna ger ett skydd mot viruset, men att det inte innebär verklig immunitet, dvs man kan bli smittad igen. Detta stämmer med vad jag har läst på annat håll. Dock så innebär T-cellsimmuniteten att man klarar av lindriga infektioner då dessa celler känner igen viruset och förgör det. Om de klarar av jobbet så blir du inte allvarligt sjuk, klarar de inte av jobbet så...BirgitS skrev:
Så du tror på allvar att du och "en campingägare" är bättre på att bedöma vilka riktlinjer som är lämpliga än ett flertal myndigheter branschorganisationer och andra remissinstanser? Det är till att ha höga tankar om sig själv (och låga tankar om alla andra.)optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Men hur avgör du vilka dödsfall kring den 1 april som är människor som smittades kring den 1 mars och vilka som smittades kring den 15 mars?Ulltand skrev:
Det är väldigt ovanlig att avlida efter en vecka men precis då är det möjligt att skilja två i övrigt identiska tillstånd.
Efter två veckor torde skillanden vara tydligt.
Och efter tre veckor som störst. Sedan är andra faktorer i smittsprdningen exponentiella karaktär som tar över.
Och precis den utvecklingen ser vi på kurvan här.
[bild]
Du verkar förutsätta att så få var smittade kring den 1 mars att de av dem som avled kring 1 april är negligerbara jämfört med dem som smittades i mitten av mars och avled kring 1 april. Hur kan du göra det?
Skillnaden i Sveriges och Danmarks kurva kan lika gärna betyda att i början av mars ökade smittspridningen i Sverige mer än i Danmark (t.ex. därför att fler smittade svenskar kom tillbaka efter resor än smittade danskar) och av dem som då smittades avled en del sen under början av april.
De tär tråkigt att du rör dig i bortförklaringarnas land genom att diskutera datum hit och dit.BirgitS skrev:
Sveriges peak när det gäller avlidna per dag börjar 8 april vilket stämmer bra med att restriktionerna i mitten av mars fick effekten att smittspridningen avtog i mitten av mars. Dock fortsätter ju smittspridningen även efter restriktioner t.ex. inom familjer och på äldreboenden (eftersom vi vet att smittspridning där inte motverkades tillräckligt effektivt i mars).
Jag skall förklara: Att dödstalen skenade iväg i Sverige jämfört med grannländerna berodde på misstaget att inte införa restriktioner i mars. Mer än då folksamlingar mindre än 50 personer och inreseförbud. Grannländerna gjorde lockdown.
När väl smittspridningen i Sverige tagit fart så var den svår att stoppa det vi ser idag på de fortfarande extrema siffrorna på dödstal och smittspridning.
Här är en som tycker annorlunda och motiverar varför: https://threadreaderapp.com/thread/1270074566476468231.htmlK Kreutzer skrev:De tär tråkigt att du rör dig i bortförklaringarnas land genom att diskutera datum hit och dit.
Jag skall förklara: Att dödstalen skenade iväg i Sverige jämfört med grannländerna berodde på misstaget att inte införa restriktioner i mars. Mer än då folksamlingar mindre än 50 personer och inreseförbud. Grannländerna gjorde lockdown.
När väl smittspridningen i Sverige tagit fart så var den svår att stoppa det vi ser idag på de fortfarande extrema siffrorna på dödstal och smittspridning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Du får gärna förklara det med statistik i stället för att bara presentera din tro.K Kreutzer skrev:De tär tråkigt att du rör dig i bortförklaringarnas land genom att diskutera datum hit och dit.
Hur skulle en nerstängning i mitten av mars ha förhindrat att 864 människor avled innan den 7 april?
För mig är det du som rör dig i bortförklaringarnas land genom att inte framföra några bevis, indicier, händelsekedjor etc. utan bara säga att så är det.
Stämmer väl bra med den undersökning jag länkat till, dvs de med låg tillit till andra är mest kritiska.T tanaris skrev:
De ”tog det säkra före det osäkra”anpassade till en dödlig pandemi.useless skrev:
De var kapabla till en relevant riskanalys, till skillnad från Svenska beslutsfattare som lutade sig tillbaka med någon ide om en slags influensasmitta.
Det är så mycket Sverige borde ha gjort, som de totalt negligerade. Kanske dags för en fika eller något annat viktigare stod i kalendern.
Att smitta spreds i vissa områden/boenden brydde man sig inte om att spåra och vidta åtgärder mot, och när det anlände flyg från andra länder brydde man sig inte om att ordna med karantän för de ankommande.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/norges-tegnell-om-dodstalen-strategi/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
När tycker du att Sverige borde ha stängt ner och varför just då?Igen skrev:
De ”tog det säkra före det osäkra”anpassade till en dödlig pandemi.
De var kapabla till en relevant riskanalys, till skillnad från Svenska beslutsfattare som lutade sig tillbaka med någon ide om en slags influensasmitta.
Det är så mycket Sverige borde ha gjort, som de totalt negligerade. Kanske dags för en fika eller något annat viktigare stod i kalendern.
Att smitta spreds i vissa områden/boenden brydde man sig inte om att spåra och vidta åtgärder mot, och när det anlände flyg från andra länder brydde man sig inte om att ordna med karantän för de ankommande.
Källa: [länk]
Det hade jag missat iofs, men jag vet hur det låter: ”Äska medel, näe tack här ska det inte tiggas. Var det nåt mer”...pacman42 skrev: