Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Snacka inte bot det.
Hotell, restauranger och campingar är öppna precis som de tidigare varit och med de regler som sattes upp i våras.
Det nya regler som skulle komma för ett mer öppet Sverige i semestertider kom aldrig.

Detta är så enkelt att de flesta förstår.
Vad är det du tycker är fel? Att inte fhm presenterade reglerna?
Eller att det inte blev någon förändring? Vad ville du själv uppnå?
Det blev inga egentliga förändringar.
Men för kunna göra en bedömning om vad som är hemskt måste jag få veta vad du hoppats på.
Jag har svårt att se kaoset. Att de inte kommunicerade ordentligt om vad som gällde?
Jag har verkligen svårt att se vad som är så hemskt. Hade de lovat helt Andra regler för att sen ändra sig och låta branschen berätta. Det är väl ingenting att reta upp sig på. Se kanske inte är jätte smart men inget döma ut fhm för
Nu får du berätta vad jag missar.

Redigerat:
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Anders Nydtedt, smittskyddsläkare i Norrbotten verkar vara rätt pessimistisk rörande immunitet en mot SARS-CoV-2, men ändå inte (å ena sidan, å andra sidan):
[länk]

"Tittar man på andra luftvägsvirus har man en immunitet som ligger kvar efter man smittats av viruset. Med coronaviruset ser vi att man kan smittas en andra gång."

"Det tyder på att om du får ett milt coronautbrott så får du inga antikroppar, men Nystedt säger att forskare har sett att kroppens immunförsvarsceller, så kallade T-celler, kan attackera viruset i infekterade celler."

Jag tolkar detta som att de som inte får IgG kan bli sjuka senare om de smittas kraftigare då. Precis som jag resonerade runt som en möjlighet häromdagen.
För den som inte kan läsa artikeln utan att betala så undrar jag:
Har Nydtedt någon sorts bevis för att människor har smittats en andra gång eller är det bara en hypotes?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
tusenett skrev:
Motivera.
Sverige och Danmark har ungefär samma dödlighet per capita till runt 1 april. I tid är det ca 2-3 veckor efter att Danmark gjort lock down som kurvorna börjar glida isär.

""Sverige skulle ha behövt införa restriktionerna 3 veckor tidigare för att få ungefär samma förlopp som i våra grannländer."" Birgitte

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Vad är det du tycker är fel? Att inte fhm presenterade reglerna?
Eller att det inte blev någon förändring? Vad ville du själv uppnå?
Du har uppenbarligen inte läst vad jag skrivit om när det gäller detta.

De regler de skulle komma med var för att vi skulle kunna semestra säkrare i Sverige i sommar.
Vad jag vill uppnå? Enkelt: Jag vill givetvis att vi ska hålla oss friska i sommar och att folk som reser på semester ska känna sig trygga i att man tagit till sig de nya råden och kraven för att det ska bli säkert.

Sådant ska givetvis komma från FHM och helt riktigt så lovade de att de skulle komma. Nu smet de ifrån detta.

Enkelt?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Igen Igen skrev:
Tidigare koordinatorn, som slutade efter 3 v. är iallafall öppet kritisk. Ingen ville ta ansvaret, regionerna var rädda om sin lilla plånbok, det lilla som gjordes sattes i verket för sent.
Alla, inkl. FHM, ville att testning och smittspårning skulle fortsätta i mars men det var ju omöjligt när det i hela världen var en jättestor brist på t.ex. de reagenser som behövs för analysen. Det tar lite tid att skala upp produktionen från 0 till någon miljon om dagen (eller vilket antal som efterfrågades då). Det gäller att komma ihåg hur situationen var i mitten av mars och inte applicera dagens möjligheter på den tidens situation.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:

De regler de skulle komma med var för att vi skulle kunna semestra säkrare i Sverige i sommar.
Vad jag vill uppnå? Enkelt: Jag vill givetvis att vi ska hålla oss friska i sommar och att folk som reser på semester ska känna sig trygga i att man tagit till sig de nya råden och kraven för att det ska bli säkert.

Sådant ska givetvis komma från FHM och helt riktigt så lovade de att de skulle komma. Nu smet de ifrån detta.

Enkelt?
Nu har du påstått det så många gånger att det börjar bli lämpligt att plocka fram någon slags källa till att de "lovat" att de ska komma med detaljerade regler. Jag har ju redan visat flera citat om motsatsen.

(Att du har förväntat dig det är inte en källa.)

• Gilla
Hellacopter och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Sverige och Danmark har ungefär samma dödlighet per capita till runt 1 april.
Men att titta på 2 veckor efter åtgärder är för tidigt när det gäller dödsfall, då har ju inte ens de som smittades precis innan åtgärderna hunnit in till IVA eftersom det är 5 dagars inkubation + 11 dagar med symtom innan IVA (genomsnittliga siffror). Har du något bevis för att dessa siffror är fel eftersom du struntar i dem fast jag har skrivit dem flera gånger i svar till dig?

Toppen på IVA-kurvan i Stockholm inträffade i början av april så det stämmer väldigt bra med att smittspridningen avtog kraftig när restriktionerna infördes i mitten av mars.

• Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men att titta på 2 veckor efter åtgärder är för tidigt när det gäller dödsfall, då har ju inte ens de som smittades precis innan åtgärderna hunnit in till IVA eftersom det är 5 dagars inkubation + 11 dagar med symtom innan IVA (genomsnittliga siffror). Har du något bevis för att dessa siffror är fel eftersom du struntar i dem fast jag har skrivit dem flera gånger i svar till dig?

Toppen på IVA-kurvan i Stockholm inträffade i början av april så det stämmer väldigt bra med att smittspridningen avtog kraftig när restriktionerna infördes i mitten av mars.

Jag säger bara att Danmark och Sverige haft ungefär samma smittpridning när Danmark gjorde sin lock down. Det ser man indirekt på dödstalen och då stämmer inte ditt påstående.

Man kan inte heller räkna som du gör med genomsnittstider. Det första effekterna på kurvan kommer med det första patienterna som avlider av Covid (pga utebliven lock down) och det tar 7-10 dagar från smitta. Sedan ökar effekten för att peeka vid genomsnittet.

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Enkelt?
optimum optimum skrev:

Enkelt?
Japp...
Det finns ingen stor bluff, utan en ledsen liten människa.
Eftersom jag inte förstår vad de gör som är så fel att man pratar om en stor bluff. Det är okej att du tycker det. Du får vara besviken. Men förlåt mig om jag blir mer fundersam om dina andra saker är så hemska?
Eller det kanske är tvärt om?

BirgitS
När det gäller äldreboenden och vården där så är detta från den pågående presskonferensen med bl.a. IVO:
- Den frågan som vi ställde oss var om äldre får en individuell bedömning av läkare och får vård enligt den bedömningen, säger Sofia Wallström.
- Resultatet visar att det finns brister som föranleder fortsatt tillsyn vid i dagsläget 91 äldreboenden.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset 09.21
- Vi går vidare med journalgranskning för att se vilken vård och behandling man har fått i specifika fall, säger Sofia Wallström och syftar på vård som getts i de 40 särskilt drabbade kommunerna.
kl. 09.29

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Tänkte på en sak med källhänvisningar.
Det är väldigt bra att man är noga med källor.
Men det kan vara värt att tänka till ibland. Då vissa artiklar är bakom en betalvägg. Att det blir svårt för
Andra att läsa artikeln. Dels undvika dessa källor enbart om det går. Men skriv gärna Att det kostar att läsa den.
Dumt att undvika lägga ut den men se om det Finns nån som betalar redan.

Tänk er Gärna för! Var beredd på frågor

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jag säger bara att Danmark och Sverige haft ungefär samma smittpridning när Danmark gjorde sin lock down. Det ser man indirekt på dödstalen och då stämmer inte ditt påstående.

Man kan inte heller räkna som du gör med genomsnittstider. Det första effekterna på kurvan kommer med det första patienterna som avlider av Covid (pga utebliven lock down) och det tar 7-10 dagar från smitta. Sedan ökar effekten för att peeka vid genomsnittet.
Det är väldigt ovanligt med så tidiga dödsfall, det är i stort sett bara de äldsta och sköraste som avlider eter bara några dagar med symtom så om det var få smittade på äldreboendena i mitten av mars kan man inte förvänta sig att de som just smittades i mitten av mars dör innan 1 april. Det är snarare en del av dem som smittades i slutet av februari och början av mars som avlider innan den 1 april.

Sveriges peak när det gäller avlidna per dag börjar 8 april vilket stämmer bra med att restriktionerna i mitten av mars fick effekten att smittspridningen avtog i mitten av mars. Dock fortsätter ju smittspridningen även efter restriktioner t.ex. inom familjer och på äldreboenden (eftersom vi vet att smittspridning där inte motverkades tillräckligt effektivt i mars).

optimum
B Byggdjuret skrev:
Japp...
Det finns ingen stor bluff, utan en ledsen liten människa.
Eftersom jag inte förstår vad de gör som är så fel att man pratar om en stor bluff. Det är okej att du tycker det. Du får vara besviken. Men förlåt mig om jag blir mer fundersam om dina andra saker är så hemska?
Eller det kanske är tvärt om?
Nu är frågestunden över och du får gå över till att förolämpa någon annan.
Hoppas du hade kul för det hade jag.:D

optimum optimum skrev:
Nu är frågestunden över och du får gå över till att förolämpa någon annan.
Hoppas du hade kul för det hade jag.:D
Jag har inte förlämpat med flit bara konstaterat att det inte var någon egentlig bluff. Sånt man får ta i den här världen. Att man blir granskad och och ibland får sina argument avväpnade.
Jag hoppas för din skull att du har fler argument mot fhm.

Förresten vad är det jag tycker fel om? Som du har tjatat om

optimum
T tanaris skrev:
Nu har du påstått det så många gånger att det börjar bli lämpligt att plocka fram någon slags källa till att de "lovat" att de ska komma med detaljerade regler. Jag har ju redan visat flera citat om motsatsen.

(Att du har förväntat dig det är inte en källa.)
Det har vi gått igenom tidigare.
Och uppgiften jag fått stämmer väl med den uppgift kollegan fått från den campingägaren där de brukar bo, 3/6 2020.
3:e juni. Lite sent för de ansvariga i besöksnäringen att få in personal mm till sommaren men bättre än inget.

Såg du den presskonferensen där Johan Carlson medverkade ihop med Visita och Hotell och restaurangfacket tog hand om detta via en kampanj? En marknadsföringskampanj för att semestra i Sverige.
Jag såg den för jag var mycket intresserad av den utlovade presentationen. Men blev givetvis besviken då FHM smet undan från sitt ansvar. Jag såg den ett par gånger för att försäkra mig om att jag inte hörde fel då den var så uppenbart tokig.

Nu blev det en tummetott.
Nu återstår att vi har tur att det inte blir någon allvarlig ökning av smittspridningen i sommar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.