Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Byggdjuret skrev:
Tja Israel kanske inte var det bästa valet att jämföra med. Men det finns många fler länder att som har väldigt låga siffror att jämföra med.
Men eftersom du är så kritisk till hur allt sköts.
Vad gjorde då våra grannländer som var så bra?
För det borde vara något att snegla på...
Det har redan ältats vad grannländerna gjort. Och slutat i att de gjorde rätt alt. de är jättedumma som mobbar duktiga landet Sverige som är världsbäst på allt.

Det är den där totalvägran att medge att vi är skitdåliga, ett av de sämsta i världen, jag vill lyfta. Kallas visst FHM-fans här, typ.
En evighetsdiskussion.

B b8q skrev:
Bra artikel. Så det är alltså datasystem och transportproblem som varit flaskhalsen för testandet. Men nu undrar jag, varför var hon bara koordinator i tre veckor? Ville inte hon HELLER ta ansvar?
Ja, tröghet och snålhet. Allmän brist på insikt och strutsbeteende, kan man säga.
Inkompetenta och inkapabla människor med hög lön.
Den mänskliga faktorn (ingen nämnd, ingen glömd) orsakade misslyckandet.

Gällande IT så är det alltid samma dilemma hos myndigheter: tjänsten ska först upphandlas, sen tar man den billigaste bästa utföraren, som visar sig inte alls ha kapacitet att utföra vad de lovat. Blir bara skit.
De vet att allt måste digitaliseras, ändå fattar de inte att de inte kan köpa billiga tjänster av småfirmor.
Undrar vilka som fick det hör uppdraget och hur länge de jobbade på det.

Hon tillsattes snabbt, vill jag minnas, och var tydligen bara där och vände. Insåg kanske att hon inte ville bli inblandad i den där röran.

Att Sverige inte har pengar, eller betalningsviljan till det här är oacceptabelt.
”Vad fan får jag...”

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Hon tillsattes snabbt, vill jag minnas, och var tydligen bara där och vände. Insåg kanske att hon inte ville bli inblandad i den där röran.
Då kan man väl inte påstå att hon hade ryggrad.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då kan man väl inte påstå att hon hade ryggrad.
Jo, i och med att hon uttalar sig som hon gör. Medger offentligt och beskriver vad som gick fel.
Att styra upp det där kräver mandat som en koordinator kanske inte har.
Och när beslutsfattarna med plånboken säger ”jaha och vad skulle det kosta då? Jamen det går ju inte. Vi får avvakta för vi har ju det här projektet och det här andra först, så får vi se vad det blir över.”
Och så spiken i kistan:
”Nej det är öronmärkta pengar så det kan vi inte ta av”.

Skulle tro att det enda vettiga är att lämna skutan.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Nu lugnar vi ner oss några hekto.
Du är själv med att kategorisera om man är för eller emot fhm.
Men okej om du känner att det är ett person angrepp att jag säger att du inte gillar fhm... Så då ber jag om ursäkt...
Men varför är det hemskt att bli kallad för fhm "motståndare"?
Framför allt då du framför mycket kritik om deras taktik.
Jag framför kritik om deras strategier vilket inte betyder att jag ogillar allt FHM gör.
Det är en stor skillnad på det du skriver om att de är värdelösa för det har jag aldrig påstått.
Samma med motståndare, helt fel det också. Jag är inte emot FHM, De behövs och gör ett bra jobb men i fallet med denna pandemin har de saker som de skulle skött bättre, Betydligt bättre.
Att du inte kan se att de gör en del fel är tragiskt. Man måste kunna kritisera och berömma det man anser vara fel och rätt.
Man måste kunna ta ansvar för det ansvar som tilldelats och det smet de ifrån i det exemplet jag angett om hotell, restaurang och campingar.
Tycker du det var rätt skött att släppa ifrån sig ansvaret för de råd och rekommendationer mm som de skulle gett ut?

Dessutom har Vista ryggen fri då de inte lade till något nytt utan består enbart av det FHM tidigare haft med.
Då jag bott på hotell förväntade jag mig se rutiner och bevis för de hotell man säkert kan besöka nu i sommar.
Samma för de som besöker campingplatser. Vad har man där gjort för att det ska bli en säker sommar?
Jag har själv tidigare bott en del på campingar och vet hur det ser ut i servicebyggnader där det på sommaren är mycket folk.
Jag har tidigare berättat att i midsommarhelgen var vi och besökte goda vänner som hyrt en stuga på en större camping och jag såg INGET där som hade förändrats nu för sommaren.
Nej självklart inte när de inte fick några nya krav från FHM än de vanliga med avstånd i kö till kassor och reception.
Jobbarkompis som bor i husvagn på sommaren och berättade om campingägaren där de brukar vara som väntade på besked och att han nämnde att de trodde det skulle bli begränsningar i förhållande till servicebyggnader. Alltså t.ex. max 50 gäster per servicebyggnad. Nej det blev inget alls, det är som tidigare år fullbelagt.

Nej det berör inte mig direkt då jag bor i egen stuga och hotell samt restauranger hoppar vi över nu. Jag ser inget som garanterar säkerheten där ökat inför sommaren. Men detta är fel att släppa loss semestersvenskar och strunta i att göra något för ökad säkerhet. De slipper ställas till svars för fel rutiner i sommar, för de gav inga, de smet från ansvaret.

Tycker du detta är ok eller?

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Jo, i och med att hon uttalar sig som hon gör. Medger offentligt och beskriver vad som gick fel.
Att styra upp det där kräver mandat som en koordinator kanske inte har.
Och när beslutsfattarna med plånboken säger ”jaha och vad skulle det kosta då? Jamen det går ju inte. Vi får avvakta för vi har ju det här projektet och det här andra först, så får vi se vad det blir över.”
Och så spiken i kistan:
”Nej det är öronmärkta pengar så det kan vi inte ta av”.

Skulle tro att det enda vettiga är att lämna skutan.
Hon sade ju när hon slutade på jobbet (hon hade ett förordnande på tre veckor och valde själv att inte förlänga det) att hon inte hade de mandat som krävdes för att kunna göra ett bra jobb.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag framför kritik om deras strategier vilket inte betyder att jag ogillar allt FHM gör.
Det är en stor skillnad på det du skriver om att de är värdelösa för det har jag aldrig påstått.
Samma med motståndare, helt fel det också. Jag är inte emot FHM, De behövs och gör ett bra jobb men i fallet med denna pandemin har de saker som de skulle skött bättre, Betydligt bättre.
Att du inte kan se att de gör en del fel är tragiskt. Man måste kunna kritisera och berömma det man anser vara fel och rätt.
Man måste kunna ta ansvar för det ansvar som tilldelats och det smet de ifrån i det exemplet jag angett om hotell, restaurang och campingar.
Tycker du det var rätt skött att släppa ifrån sig ansvaret för de råd och rekommendationer mm som de skulle gett ut?

Dessutom har Vista ryggen fri då de inte lade till något nytt utan består enbart av det FHM tidigare haft med.
Då jag bott på hotell förväntade jag mig se rutiner och bevis för de hotell man säkert kan besöka nu i sommar.
Samma för de som besöker campingplatser. Vad har man där gjort för att det ska bli en säker sommar?
Jag har själv tidigare bott en del på campingar och vet hur det ser ut i servicebyggnader där det på sommaren är mycket folk.
Jag har tidigare berättat att i midsommarhelgen var vi och besökte goda vänner som hyrt en stuga på en större camping och jag såg INGET där som hade förändrats nu för sommaren.
Nej självklart inte när de inte fick några nya krav från FHM än de vanliga med avstånd i kö till kassor och reception.
Jobbarkompis som bor i husvagn på sommaren och berättade om campingägaren där de brukar vara som väntade på besked och att han nämnde att de trodde det skulle bli begränsningar i förhållande till servicebyggnader. Alltså t.ex. max 50 gäster per servicebyggnad. Nej det blev inget alls, det är som tidigare år fullbelagt.

Nej det berör inte mig direkt då jag bor i egen stuga och hotell samt restauranger hoppar vi över nu. Jag ser inget som garanterar säkerheten där ökat inför sommaren. Men detta är fel att släppa loss semestersvenskar och strunta i att göra något för ökad säkerhet. De slipper ställas till svars för fel rutiner i sommar, för de gav inga, de smet från ansvaret.

Tycker du detta är ok eller?
Du säger att jag missat flera fel. Men det kanske inte är något fel i andras ögon?
Sen kan du sluta älta problemet fhm och campingar. Vi vet redan att det var det allra värsta som hänt efter corona dök upp...

Men eftersom du är väldigt kritisk till fhm. Då borde du ha funderat på vad du skulle gjort bättre. När det åldringsvården tror jag att vi har ungefär samma åsikt. Så det behövs inte nämnas. Huruvida de syrgas eller inte hör inte direkt till fhm.
Själv tycker jag att de har gjort mycket rätt. Framförallt tycker jag att de kört med frivillighet före en lockdown
De har varit tydliga med hur viktigt det med renlighet och avstånd.
Jag har förstått att de klantade sig precis i början. Sen var beredskapen urusel. Men det är inte fhms fel utan msb och regeringen.
Jag tycker inte att de schablade så brutalt som du tycker i juni

Igen Igen skrev:
Det har redan ältats vad grannländerna gjort. Och slutat i att de gjorde rätt alt. de är jättedumma som mobbar duktiga landet Sverige som är världsbäst på allt.
Exakt vad gjorde t ex Norge jämfört med Sverige som var tio
gånger så effektivt?

Igen Igen skrev:
- - - Gällande IT så är det alltid samma dilemma hos myndigheter: tjänsten ska först upphandlas, sen tar man den billigaste bästa utföraren, som visar sig inte alls ha kapacitet att utföra vad de lovat. Blir bara skit.”
Jag har jobbat lite med upphandling i offentliga sektorn, och tro mig, LOU är ett jävelskap! Ofta har man gjort en bra research och vet vilken vara eller tjänst man skulle vilja köpa, men till skillnad från ett privat företag som bara kan gå och köpa det man vill ha, så måste man göra en offentlig upphandling. Dels måste man då bl.a. lägga mycket tid på att formulera sin kravspec så att den inte av misstag utesluter den vara/tjänst man vill ha, dels är man aldrig säker på att den leverantören ens lämnar ett anbud (eftersom det är rätt jobbigt att besvara alla frågor i upphandlingn), och då sitter man där med en annan sak man helst inte ville ha. Och även om den man ville ha vinner, så är det inte ovanligt att någon leverantör som inte vann, överklagar.

Jag är övertygad om att all den tid, personalresurser mm som läggs hos svenska myndigheter för att få till en bra upphandling, är rent kontraproduktivt. LOU vill ju säkerställa att myndigheter inte ägnar sig åt mutor, bestickning och svågerpolitik, men f-n vet om vi vinner på det i längden...

Och jag skulle inte alls bli förvånad över om LOU är en sak som gör att man vill privatisera så mycket av den offentliga sektorn - mycket enklare för en friskola att köpa de datorer eller de skolböcker man vill ha, än att traggla sig in i en stor och långdragen offentlig upphandling.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Du säger att jag missat flera fel. Men det kanske inte är något fel i andras ögon?
Sen kan du sluta älta problemet fhm och campingar. Vi vet redan att det var det allra värsta som hänt efter corona dök upp...

Men eftersom du är väldigt kritisk till fhm. Då borde du ha funderat på vad du skulle gjort bättre. När det åldringsvården tror jag att vi har ungefär samma åsikt. Så det behövs inte nämnas. Huruvida de syrgas eller inte hör inte direkt till fhm.
Själv tycker jag att de har gjort mycket rätt. Framförallt tycker jag att de kört med frivillighet före en lockdown
De har varit tydliga med hur viktigt det med renlighet och avstånd.
Jag har förstått att de klantade sig precis i början. Sen var beredskapen urusel. Men det är inte fhms fel utan msb och regeringen.
Jag tycker inte att de schablade så brutalt som du tycker i juni
Att jag tar upp avsaknaden reglerna för sommaren är för att vi just nu befinner oss i semesterperioden då mycket folk är på semester. Stor risk att vi kommer få en eskalerad smittspridning just för detta. Kasnke starten på 1:a vågen.

Visst smet de från sitt ansvar när de först lovar komma med regler och sedan skiter i det.
Jag börjar misstänka att regeringen och FHM inte går hand i hand.
Löfven gick ut med att resor inom Sverige släpps fria och kanske var utan FHM:s samtycke.
På presskonferens stod generaldirektör Johan Carlson från FHM ihop med Visita och marknadsförde semestrande i Sverige på hotell, restauranger och campingar. Och detta utan natt på något sätt stå bakom de utlovade råden och kraven inför sommaren. Helt sjukt.
Nej du såg troligen inte detta.

Att du inte ser bristerna i hur detta sköts är djupt tragiskt men inte ofattbart, vill man inte se så ser man inte.

De har inte bara schabblat, som du kallar det, i juni, de har schabblat en hel del under hela våren.

Ju mer insatt man blir i detta ju mer ser man.

optimum
Intressant inlägg om flockimmunitet och gäller via naturliga infektioner

I AB av Sophie Tanha 03:28
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=353264

"Flockimmunitet är svårt, om inte omöjligt, att uppnå utan hög dödlighet.

Det har spanska forskare kommit fram till efter att ha studerat antikroppar bland landets befolkning. Under studiens testperiod mellan 27 april och 11 maj hade bara fem procent av landets befolkning utvecklat antikroppar.

Detta i relation till att Spanien är bland de hårdast coronadrabbade länderna i Europa, med i dagsläget över 28 000 dödsfall.

I en artikel i ansedda medicintidskriften The Lancet skriver forskarna att "för nuläget är flockimmunitet svårt att uppnå utan att också tvingas acceptera sidoskador som många dödsfall bland sårbara grupper och överbelastad sjukvård."

Tidskriften kommenterar även i samband med artikeln att "försök att uppnå flockimmunitet genom naturliga infektioner är inte bara högst oetiskt, utan även omöjligt."

Vilken tur att vi aldrig haft det som del av vår strategi. (åtminstone vad jag tror är så)

optimum optimum skrev:
Att jag tar upp avsaknaden reglerna för sommaren är för att vi just nu befinner oss i semesterperioden då mycket folk är på semester. Stor risk att vi kommer få en eskalerad smittspridning just för detta. Kasnke starten på 1:a vågen.

Visst smet de från sitt ansvar när de först lovar komma med regler och sedan skiter i det.
Jag börjar misstänka att regeringen och FHM inte går hand i hand.
Löfven gick ut med att resor inom Sverige släpps fria och kanske var utan FHM:s samtycke.
På presskonferens stod generaldirektör Johan Carlson från FHM ihop med Visita och marknadsförde semestrande i Sverige på hotell, restauranger och campingar. Och detta utan natt på något sätt stå bakom de utlovade råden och kraven inför sommaren. Helt sjukt.
Nej du såg troligen inte detta.

Att du inte ser bristerna i hur detta sköts är djupt tragiskt men inte ofattbart, vill man inte se så ser man inte.

De har inte bara schabblat, som du kallar det, i juni, de har schabblat en hel del under hela våren.

Ju mer insatt man blir i detta ju mer ser man.
Men du svarar inte på mina frågor.
Men du menar att campingplatser får öppna utan några restriktioner?

Vad mer är det som jag missar?
Det är djupt tragiskt att du är så övertygad om att du har rätt och vi andra har fel.
Vill man inte se att man kan ha fel.

Men eftersom du är så duktig på det här men du har inget fhm men bara allt de gör gällande pandemin. Vad skulle du gjort bättre?
Från början.
Införft krav på mask redan från dag 1 gjort en lockdown. Bara tillåter att gå ut för att besöka läkare. Beställa hem mat. Är det nått sånt?

optimum
B Byggdjuret skrev:
Men du svarar inte på mina frågor.
Men du menar att campingplatser får öppna utan några restriktioner?

Vad mer är det som jag missar?
Det är djupt tragiskt att du är så övertygad om att du har rätt och vi andra har fel.
Vill man inte se att man kan ha fel.

Men eftersom du är så duktig på det här men du har inget fhm men bara allt de gör gällande pandemin. Vad skulle du gjort bättre?
Från början.
Införft krav på mask redan från dag 1 gjort en lockdown. Bara tillåter att gå ut för att besöka läkare. Beställa hem mat. Är det nått sånt?
Snacka inte bot det.
Hotell, restauranger och campingar är öppna precis som de tidigare varit och med de regler som sattes upp i våras.
Det nya regler som skulle komma för ett mer öppet Sverige i semestertider kom aldrig.

Detta är så enkelt att de flesta förstår.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Snacka inte bot det.
Hotell, restauranger och campingar är öppna precis som de tidigare varit och med de regler som sattes upp i våras.
Det nya regler som skulle komma för ett mer öppet Sverige i semestertider kom aldrig.

Men om det är någon som snackar bort saker så är det du. Kan du vara snäll och berätta var jag tycker fel och för den skull, vad du skulle gjort bättre.
Du är väldigt duktig på att klaga...

• Gilla
  • Haha
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Snacka inte bot det.

Det är uppenbart att besvikelsen har satt djupa spår, men du har fortfarande inte förklarat vad det är du saknar (på ett enkelt sätt, så de flesta förstår).

Det verkar ju inte vara särskilt många andra som tycker att det är en "stor bluff".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.