Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Silver78 Silver78 skrev:
Men finns det verkligen vetenskaplig grund för att en flockimmunitet gör vad de tror, i synnerhet när det är ett nytt virus, eller är det en "chansning" och högt spel med Tegnell i täten? Flera sk experter som uttalat sig, har lämnat denna fråga därhän och hänvisat till att underlaget inte är tillräckligt för att göra korrekta analyser. D v s det är för tidigt. Då borde rimligen, att begränsa spridningseffekt, vara det som ligger på bordet i ett första skede. Inget annat. Nu är jag inte virolog eller smittskyddsläkare och därmed inte kvalificerad för kompetenta analyser men det finns ganska många i den kategorin som vill se Tegnell avgå. Det kan inte vara helt tagit ur det blå.
Det finns inte fakta att tillgå, men man tror gissningsvis att man har runt 99% evidens för det. Skulle det inte stämma så borde det redan upptäckts.

Flockimmunitet finns och fungerar, risken I detta fallet är nog att immunitet en inte är tillräckligt lång.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Boilerplate4U
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
5
Själv så ligger jag å ungarna hemma med feber,hosta å snorar ont i halsen.
Som en vanlig influensa, om det är Corona har jag ingen aning om men här har vi isolerat oss, äter av det som finns hemma å beställer hem matleverans för lite kompletteringar :)(y)
Är bara å vänta å se
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Den är inte aktuell. Vi har 2 dödsfall. Inte 1 som den länken säger.
Ser det också nu, tack för påpekandet.

Faktum kvarstår- en oerhört bra visualisering som förvisso både kan lugna och skrämma men ger en bra bild över vilka som är i farozonen och vilka som kan vara ganska trygga i att bli sjuka men ej allvarligt.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns inte fakta att tillgå, men man tror gissningsvis att man har runt 99% evidens för det. Skulle det inte stämma så borde det redan upptäckts.

Flockimmunitet finns och fungerar, risken I detta fallet är nog att immunitet en inte är tillräckligt lång.
Det är ju precis det jag menar. Man vet inte säkert. Man har ingen aning. Högt spel med höga insatser. Som du skriver vet ingen ens effekten av om det finns en flockimmunitet eller hur lång den kan antas vara. Det enda man vet är att man blir immun ett tag efter att ha tillfrisknat. Ingen vet hur länge eller om man kan smitta. Det är alldeles för många antaganden baserat på historiska analys från kända virusepedimier. Innan man vet riktiga fakta och uppföljning av grupp där man tillfrisknat så har man därmed inte tillräckligt med adekvat data för att kunna göra en sådan slutsats. En sådan uppföljning tar år av en stor patientgrupp. Med tanke på hur lite man egentligen vet så är det bättre att vara proaktiv tills man har mer på fötterna. Men vad vet jag.
 
Boilerplate4U
Silver78 Silver78 skrev:
Det är ju precis det jag menar. Man vet inte säkert. Man har ingen aning. Högt spel med höga insatser. Som du skriver vet ingen ens effekten av om det finns en flockimmunitet eller hur lång den kan antas vara. Det enda man vet är att man blir immun ett tag efter att ha tillfrisknat. Ingen vet hur länge eller om man kan smitta. Det är alldeles för många antaganden baserat på historiska analys från kända virusepedimier. Innan man vet riktiga fakta och uppföljning av grupp där man tillfrisknat så har man därmed inte tillräckligt med adekvat data för att kunna göra en sådan slutsats. En sådan uppföljning tar år av en stor patientgrupp. Med tanke på hur lite man egentligen vet så är det bättre att vara proaktiv tills man har mer på fötterna. Men vad vet jag.
Om ni båda tar er lite tid och läser länkarna ovan får ni svar på flera av frågorna. Washington Post m.fl amerikanska tidningar har mycket uttömmande artiklar i ämnet som jag saknar i svensk media.
 
tttomten tttomten skrev:
Ser det också nu, tack för påpekandet.

Faktum kvarstår- en oerhört bra visualisering som förvisso både kan lugna och skrämma men ger en bra bild över vilka som är i farozonen och vilka som kan vara ganska trygga i att bli sjuka men ej allvarligt.
I Sverige har smittan spridits snabbare och med förre dödsfall än vad man hade kunnat förvänta sig om den hade spridit sig naturligt i samhället.

Detta beror troligtvis på att vi fick många imponerande fall samtidigt, främst från folk som åkte skidor.
Demografin på folk som åker skidor förklarar det låga dödstalet i Sverige. Inte många gamla och sjuka som åker skidor.

När smittan nu sprids som vanligt i samhället kommer dödstalet att snabbt "komma ikapp". Dvs vi kan förvänta oss en snabb ökning.
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger närmre 100 om en vecka. Dvs vi "borde" ha legat på 10 nu om smittspridning var jämnt fördelad över demografin.

Ökningen verkar ju vara x10 på 8 dagar.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Även om taktiken med flockimmunitet skulle visa sig vara rätt så känns det "sådär" att som enda land i världen köra det spåret, speciellt med en sjukvård som har brist på grejer redan långt innan helvetet brakar loss ordentligt.
 
  • Gilla
Pumba
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
I Sverige har smittan spridits snabbare och med förre dödsfall än vad man hade kunnat förvänta sig om den hade spridit sig naturligt i samhället.

Detta beror troligtvis på att vi fick många imponerande fall samtidigt, främst från folk som åkte skidor.
Demografin på folk som åker skidor förklarar det låga dödstalet i Sverige. Inte många gamla och sjuka som åker skidor.

När smittan nu sprids som vanligt i samhället kommer dödstalet att snabbt "komma ikapp". Dvs vi kan förvänta oss en snabb ökning.
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger närmre 100 om en vecka. Dvs vi "borde" ha legat på 10 nu om smittspridning var jämnt fördelad över demografin.

Ökningen verkar ju vara x10 på 8 dagar.
Sen är det ju också av naturliga skäl ett rätt rejält eftersläp på dödsfallen eftersom man inte faller ihop och dör direkt så fort man blir smittad. Inte ens om man är gammal och skröplig.
 
Boilerplate4U
Nefrums Nefrums skrev:
I Sverige har smittan spridits snabbare och med förre dödsfall än vad man hade kunnat förvänta sig om den hade spridit sig naturligt i samhället.

Detta beror troligtvis på att vi fick många imponerande fall samtidigt, främst från folk som åkte skidor.
Demografin på folk som åker skidor förklarar det låga dödstalet i Sverige. Inte många gamla och sjuka som åker skidor.

När smittan nu sprids som vanligt i samhället kommer dödstalet att snabbt "komma ikapp". Dvs vi kan förvänta oss en snabb ökning.
Jag skulle inte bli förvånad om vi ligger närmre 100 om en vecka. D
vi "borde" ha legat på 10 nu om smittspridning var hänt fördelad över demografin.

Ökningen verkar ju vara x10 på 8 dagar.
Generellt tycker jag man bör avhålla sig från spekulationer eftersom det är en grogrund för ryktesspridning som i värsta fall kan orsaka panik vilket är det sista man vill ha under rådande situation.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 6 till
  • Laddar…
T
Nefrums Nefrums skrev:
I Sverige har smittan spridits snabbare och med förre dödsfall än vad man hade kunnat förvänta sig om den hade spridit sig naturligt i samhället.

Detta beror troligtvis på att vi fick många imponerande fall samtidigt, främst från folk som åkte skidor.
Demografin på folk som åker skidor förklarar det låga dödstalet i Sverige. Inte många gamla och sjuka som åker skidor.
Jag tror att det är förtidigt att uttala sig om dödstal i Sverige för gruppen som återvände från Alperna. Det tar i regel några veckor (3-6 veckor) från det att man börjar visa symptom tills dess att man dör om man råkar ha otur och tillhöra de 20 % som får allvarliga symtom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Även om taktiken med flockimmunitet skulle visa sig vara rätt så känns det "sådär" att som enda land i världen köra det spåret, speciellt med en sjukvård som har brist på grejer redan långt innan helvetet brakar loss ordentligt.
England gör likadant vad jag kan förstå.

Brist på prylar i sjukvården redan nu är dock en stor jävla skämskudde för hela apparaten - hur svårt kan det vara att ha dessa saker undanstuvade i ett rum? Knas.
 
BirgitS
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Det regeringen vill kanske helt enkelt är att så många som möjligt dör? Då är det enklare att förstå deras beteende. Godnatt!
I så fall hade man väl inte stoppat alla besök på äldreboenden och samma sak med andra åtgärder som har beslutats.
 
T
MathiasS MathiasS skrev:
England gör likadant vad jag kan förstå.

Brist på prylar i sjukvården redan nu är dock en stor jävla skämskudde för hela apparaten - hur svårt kan det vara att ha dessa saker undanstuvade i ett rum? Knas.
Man behöver ett stort nationellt, alternativt flera regionala (statligt reglerade) centrallager, där vissa materiel och maskiner kan rulla över säg en femårsperiod säg tio för dyrare maskiner. Det blir en liten engångsutgift i början men kostar sedan inte mer pengar än lagerhållningen, och den behöver inte bli så dyr om man undviker upphandlingar och driver den i egen regi.

Sen är det politikerna och de som röstat på dom som ska skämmas Vården kan ju inte rå för vilka riktlinjer och pengar man får.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.