2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, eller ännu märkligare är väl de som fortfarande vill åka.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/rima-missade-dubai-resan-jattedeppigt/
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/rima-missade-dubai-resan-jattedeppigt/
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Enligt UD (kolla på Expressen):L largab skrev:
”Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder. I länder eller områden där UD sedan tidigare avråder från resor, gäller dessa beslut”
Så, nej, det är inte bara omtanke om resenärer, de nämner virusets spridning. Eller sitter du på bättre information?
Vidare i en annan artikel i Expressen påstår Annika Linde och Anders Tegnell att det gäller att uppnå flockimmunitet och då måste många smittas.
Tycker du fortfarande att jag är en foliehatt? Och Anders Tegnell har redan uttryckt att det skapar orättvisa om vissa kan arbeta hemifrån.
Det där med att rensa bland de gamla är min spekulation men med tanke på att Italien nu låter gamla ligga och dö eftersom intensivvården är överbelastad är det ju en logisk konsekvens som en statsepidemiolog måste inse. Han är faktiskt intelligent även om jag inte håller med honom samtliga åsikter.
Så, du kan bara konstatera att du inkallats till totalförsvarsövning där din uppgift är att bli sjuk. Stupar du får din familj ett fint tackbrev.
Sedan det där med plywood tar jag tillbaka, råspont är lika bra mot inkräktare och mycket billigare.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Om jag gissar lite handlar det inte om kostnad, utan mer om kapacitet. Vi klarar helt enkelt inte av att testa nu när spridningen tar fart på riktigt. Tror de försöker använda andra mätverktyg som kolla belastningen på sjukvården och hur många som kommer in sjuka.Silver78 skrev:
@guggen
Det är ju inte att man blir sjuk som är problemet utan mängden som blir det samtidigt. Ledmotivet borde rimligen vara begränsa spridningen. Tydligen är provtagning av Covid-19 även en kostnadsfråga då varje prov kostar över 2000 kr. Att de begränsat av ekonomiska incitament kommer nog bita tillbaka ordentligt. Man måste spåra för vara effektiv. Sydkorea lyckas ju. Varför kan inte vi?
Tycker också Sydkoreas metod med att testa alla är en väldigt bra strategi, men har vi inte kapacitet så har vi inte..
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
mexitegel skrev:
Som flera redan skrivit så fattar våra politiker för en gångs skull inte överilade beslut utan litar fullt på sina myndigheter. Jag är uppriktigt förvånad att de klarat av att hålla tassarna i styr hittills.
Den enda myndigheten som borde få en spark i röven är Arbetsmiljöverket för sitt vansinnigt fyrkantiga beslut att inte ge generell dispens att använda skyddsmaskerna som saknar CE-märkning.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
I Asien har man ett mera kollektivistiskt tänk grundat på konfucianismen. Först och främst är det strikt hierarkiskt och de flesta gör som myndigheterna säger. Blir dom tillsagda att stanna hemma så är det mycket få som trotsar det.N NiklasN123 skrev:Om jag gissar lite handlar det inte om kostnad, utan mer om kapacitet. Vi klarar helt enkelt inte av att testa nu när spridningen tar fart på riktigt. Tror de försöker använda andra mätverktyg som kolla belastningen på sjukvården och hur många som kommer in sjuka.
Tycker också Sydkoreas metod med att testa alla är en väldigt bra strategi, men har vi inte kapacitet så har vi inte..
Sen ser man olika på människor än vad man gör i väst. Österländskt tankesätt är att alla föds in i en roll och ska försöka leva upp till den rollen så bra som möjligt. Man värdesätter inte rollerna olika utan ser att alla är lika viktiga för att kollektivet ska fungera. Risbonden har en lika viktig roll som kejsaren att spela. Därför testas alla.
I Väst värderas människor enligt hur mycket pengar man har. Fotfolket är endast arbetskraft att utnyttja och kan med lätthet bytas ut. Därför har i princip varenda europeiskt land slutat att testa alla och gått över till utvalda grupper. Därför kommer inte Väst heller att lyckas begränsa spridningen.
Fast problemet är fortfarande att varenda räddningstjänst, kommun och region måste ansöka separat om ett undantag. Arbetsmiljöverket säger själv att dom kommer att ge positivt besked på alla ansökningar, men vägrar ge en generell dispens.Dan_Johansson skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...ddsmask-mot-corona-tio-ansokningar-om-dispens
Väldigt bra visualisering av nuläget, helt klart den bästa jag sett.
https://informationisbeautiful.net/visualizations/covid-19-coronavirus-infographic-datapack/
https://informationisbeautiful.net/visualizations/covid-19-coronavirus-infographic-datapack/
De nämner virusets spridning eftersom det är den bakomliggande orsaker till de snabbt föränderliga situationerna (såsom inställda flyg, stängda gränser, karantän). Detta står efter ordet OCH i första meningen du citerar.A Anders_Nilsson skrev:Enligt UD (kolla på Expressen):
”Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder. I länder eller områden där UD sedan tidigare avråder från resor, gäller dessa beslut”
Så, nej, det är inte bara omtanke om resenärer, de nämner virusets spridning. Eller sitter du på bättre information?
Vidare i en annan artikel i Expressen påstår Annika Linde och Anders Tegnell att det gäller att uppnå flockimmunitet och då måste många smittas.
Tycker du fortfarande att jag är en foliehatt? Och Anders Tegnell har redan uttryckt att det skapar orättvis om vissa kan arbeta hemifrån.
Det där med att rensa bland de gamla är min spekulation men med tanke på att Italien nu låter gamla ligga och dö eftersom intensivvården är överbelastad är det ju en logisk konsekvens som en statsepidemiolog måste inse. Han är faktiskt intelligent även om jag inte håller med honom samtliga åsikter.
Så, du kan bara konstatera att du inkallats till totalförsvarsövning där din uppgift är att bli sjuk. Stupar du får din familj ett fint tackbrev.
Sedan det där med plywood tar jag tillbaka, råspont är lika bra mot inkräktare och mycket billigare.
Att låta viruset spridas fritt bland större delen av befolkningen samtidigt som man isolerar äldre så gott det går, är nog en bra strategi för att stoppa spridningen so fort som möjligt.
Med denna strategin borde vi snabbt uppnå tillräckligt hög immunitet bland befolkningen för att viruset ska börja avta.
Om nu R0 är 3 som många organisationer rapporterat så bör vi ju kunna vända utvecklingen om drygt två månader med denna strategin.
Största problemet med denna strategin är vården. Vi har (enligt Expressen) 2.2 platser i vården per 1000 personer, så typ 22k. Vi kommer vara tvungna att konvertera samtliga dessa till intensivvård och prioritera bland patienter.
Enligt WHO så kräver 16% av fallen vård, vilket bör motsvara ca en halv miljon människor i Sverige när toppen nås om 2 månader. Dvs ca 20 ggr fler än vi kan ge vård.
Vi måste bli mycket mycket bättre på att isolera de äldre från resten av samhället!
Att isolera alla och stänga ner samhället för att "flatten the curve" tror jag inte är en bra strategi. Att dra ut på detta i flera år kommer att ha mer negativa konsekvenser för samhället än att vården blir fruktansvärt överbelastad i 3 månader.
Med denna strategin borde vi snabbt uppnå tillräckligt hög immunitet bland befolkningen för att viruset ska börja avta.
Om nu R0 är 3 som många organisationer rapporterat så bör vi ju kunna vända utvecklingen om drygt två månader med denna strategin.
Största problemet med denna strategin är vården. Vi har (enligt Expressen) 2.2 platser i vården per 1000 personer, så typ 22k. Vi kommer vara tvungna att konvertera samtliga dessa till intensivvård och prioritera bland patienter.
Enligt WHO så kräver 16% av fallen vård, vilket bör motsvara ca en halv miljon människor i Sverige när toppen nås om 2 månader. Dvs ca 20 ggr fler än vi kan ge vård.
Vi måste bli mycket mycket bättre på att isolera de äldre från resten av samhället!
Att isolera alla och stänga ner samhället för att "flatten the curve" tror jag inte är en bra strategi. Att dra ut på detta i flera år kommer att ha mer negativa konsekvenser för samhället än att vården blir fruktansvärt överbelastad i 3 månader.
Redigerat:
Men finns det verkligen vetenskaplig grund för att en flockimmunitet gör vad de tror, i synnerhet när det är ett nytt virus, eller är det en "chansning" och högt spel med Tegnell i täten? Flera sk experter som uttalat sig, har lämnat denna fråga därhän och hänvisat till att underlaget inte är tillräckligt för att göra korrekta analyser. D v s det är för tidigt. Då borde rimligen, att begränsa spridningseffekt, vara det som ligger på bordet i ett första skede. Inget annat. Nu är jag inte virolog eller smittskyddsläkare och därmed inte kvalificerad för kompetenta analyser men det finns ganska många i den kategorin som vill se Tegnell avgå. Det kan inte vara helt tagit ur det blå.

