2 358 374 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det som används i dagsläget är ett så kallat PCR test (Polymerase Chain Reaction), i princip exakt samma test som en DNA test. Skillnaden är att där försöker man matcha testpersonens DNA med ett bevis-DNA.H HSP skrev:Kan inget om virustester men är det svårt att tillverka dessa? Har vi någon sådan "fabrik" i Sverige eller importeras materialet till testerna?
Kikar man manuellt i mikroskop eller liknande vid bedömning av ett test?
Förstår att det är noga med hantering och identifiering prov mot patient. Samt att provtagaren inte smittar sig själv eller nästa patient.
I virustestet försöker man istället matcha virusets RNA mot eventuellt RNA i näs/svalg sekret från den testade.
Själva PCR reaktionen görs genom upprepade cykler av olika temperatur (30 cykler brukar vara nog och ger 2^30 kopior på RNA:t från viruset från försökspersonens ”snor”. Notera att jag skriver kopior, finns det inte en enda viruspartikel så blir det heller inga kopior.
Hela denna process sköts automatiskt av en maskin. Processen tar ca 4 timmar.
Exakt hur det går till efter detta vet jag inte säkert. Men jag tror det krävs att en labassistent tittar på resultatet i ett mikroskop och kan då se någon av de ca 1 miljard RNA kopiorna om det finns några. I så fall är testet positivt.
Ok, min uppfattning är att testerna minskat på grund av resurs- och materialbrist samtidigt som smittspridningen ökat i takt. De varken hinner eller har material till att följa upp alla smittade med smittspårning. Inte på grund av att smittspridningen har en ”lagom takt”.MathiasS skrev:
Materialen det handlar om i detta fallet är ju för själva provtagningen skulle jag tro. Det krävs ju full skyddsutrustning för den person som utför testet. Visir, andningsskydd och förkläde med armar samt plasthandskar. Allt kan bara användas en gång och måste destrueras.A anhack skrev:
Kan man inte desificera dräkten mellan patienter? Vill minnas att de gjorde så i Kina.V vectrex skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Kollade just Expressen och svenska regeringen gör bort sig igen genom att avråda från alla utlandsresor. Måhända fiskar dom i grumliga vatten? Vi har nu gått från totalt förnekande till att belägga resten av världen med interdikt på cirka en månad. Och nu erkänner man att vi har samhällssspridning.
Butikshyllorna gapar tomma. Tegnell och gänget hade väl tänkt att alla skall bli smittade så man slipper en jobbig rättvisedebatt och så kan man rensa bland de gamla om alla blir sjuka på en gång och skylla på viruset medan syftet hela tiden vara att minska pensionutbetalningarna.
Köp nu ett lager mat om det finns något kvar och bomma igen dörrar och fönster med plywood!
Butikshyllorna gapar tomma. Tegnell och gänget hade väl tänkt att alla skall bli smittade så man slipper en jobbig rättvisedebatt och så kan man rensa bland de gamla om alla blir sjuka på en gång och skylla på viruset medan syftet hela tiden vara att minska pensionutbetalningarna.
Köp nu ett lager mat om det finns något kvar och bomma igen dörrar och fönster med plywood!
Den uppfattningen har jag. Det är liks mycket trafik nu som förr, kanske tom en aning mer eftersom många som väljer att inte åka kommunalt.Mikael_L skrev:
Och jag har haft ett jobb i 08-land som har lett till att jag behövt åka in i det där trafikkaoset någon gång då och då sedan i december.
Men när jag var dit igår slog det mig på hemvägen vad trafiken flöt på bra. Och vad gles den var.
Ja den var ju inte gles, men med stockholmsmått mätt var den gles. Det borde aldrig vara värre än som nu.![]()
Åkte E18 Oslo på morgonen kl7 och det var många bilar.
Exakt! Min syster, som är intensivvårdssjuksköterska, berättade att de nu tvingas rengöra engångsmaterial för lagret är slut. Hon har inte längre godkänd skyddsutrustning.A anhack skrev:
Coronavirus är hon inte orolig för egen skull men som intensivvårdssjuksköterska så riskar de en hel del andra sjukdomar, HIV osv.
Avrådan för resor är väl inte betingat av smittorisk. Det är för att regler ändras godtyckligt över natten i många länder. Karantän 14 dgr vid inresa, gränser stängs plötsligt. Bli inspärrad på ett hotell på obestämd tid.A Anders_Nilsson skrev:Kollade just Expressen och svenska regeringen gör bort sig igen genom att avr[da från alla utlandsresor. Måhända fiskar dom i gumliga vatten? Vi har nu gått från totalt förnekande till att belägga resten av världen med interdikt på cirka en månad. Och nu erkänner man att vi har samhällssspridning.
Butikshyllorna gapar tomma. Tegnell och gänget hade väl tänkt att alla skall bli smittade så man slipper en jobbig rättvisedebatt och så kan man rensa bland de gamla om alla blir sjuka på en gång och skylla på viruset medan syftet hela tiden vara att minska pensionutbetalningarna.
Köp nu ett lager mat om det finns något kvar och bomma igen dörrar och fönster med plywood!
De andra kommentarerna var för tokiga för att kommentera.
Kom igen nu och tänk längre utan att lägga en massa högerpopulistiskt dravel på det. Jag är glad att mängden politik i hela situationen är minimal (förutom från höger) utan de flesta inser att man får hjälpas åt med situationen och inte dra politik nu. Det kommer säkert senare....A Anders_Nilsson skrev:Kollade just Expressen och svenska regeringen gör bort sig igen genom att avr[da från alla utlandsresor. Måhända fiskar dom i gumliga vatten? Vi har nu gått från totalt förnekande till att belägga resten av världen med interdikt på cirka en månad. Och nu erkänner man att vi har samhällssspridning.
Butikshyllorna gapar tomma. Tegnell och gänget hade väl tänkt att alla skall bli smittade så man slipper en jobbig rättvisedebatt och så kan man rensa bland de gamla om alla blir sjuka på en gång och skylla på viruset medan syftet hela tiden vara att minska pensionutbetalningarna.
Köp nu ett lager mat om det finns något kvar och bomma igen dörrar och fönster med plywood!
när det gäller resorna:
UD avråder då staten inte ska behöva tänka på och hantera en massa strandsatta semesterfirare. Åker man får man lösa sin hemkomst själv!
Samtidigt finns det mängder med folk som inte vill resa men där deras resevillkor säger att de förlorar alla pengarna om de avbokar. Så ja, man riskerar en del resebolags överlevnad men det finns fler jobb och personer att ta hänsyn till.
På det stora hela gör de ett bra jobb i att dra ut smittspridningen så att inte alla blir sjuka samtidigt!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg