2 358 649 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Okej. Jag antar att du hade löst problemet bättre själv. Jag antar du inte gjort några misstag själv.optimum skrev:
Självklart gör fhm fel. Det är inte konstigt alls. Det är en helt ny situation. Med olika vägar att ta. Vilken väg de än väljer så är det fel
,
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag syftar på att jag inte tror att det finns något tyg, eller liknande material lämpligt för att göra ansiktsmasker av, som man kan andas rakt igenom och som således inte gör något luftmotstånd alls.BirgitS skrev:
Även en dålig mask är bättre än inget även på grund av sitt signalvärde.
Det finns väl i stort sett bara goda exempel när det gäller användandet av ansiktsmask. Givetvis väger WHO in helheten i sin bebömning. Mask är bättre än ingen mask och det är inte vilkorat så vitt jag kan se. Det finns tydligen över 200 studier på detta enligt Björn OlsenBirgitS skrev:
Den forskning som WHO baserar sitt råd på är ju rätt bristfällig när det t.ex. gäller användning utanför sjukhusmiljö och liknande. Sen är det rätt mycket som ska uppfyllas om man ska följa WHO:s råd, se #20481 annars kan man sprida smittan kring sig i stället. Och massor med folk följer inte de där råden när de har mask.
Att Tegenell återigen väljer att inte följa WHOs råd är en skandal. Helt utan veteskapligt stöd. Det enda skälet jag kan se är att han sedan tidigare grävt ner sig i att det inte fungerar.
Svårt att säga säkert varför man väljer att spekulera istället för att luta sig mot den vetenskap som finns och som WHO grundar sina rekommendationer på.B Byggdjuret skrev:
Jag kan tänka mig att det beror på att Tegnell tidigare gått ut och raljerat över asiaters användande av munskydd och det enlig honom inte fungerar i praktien. Svårt att pudla med andra ord.
Möjligen finns det en orsak i att det tidigare inte gick att få tag på munksydd vilket kunde få en politisk dimension.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Nu gällde det ju något på en bild som föreställde en ansiktsmask som man såg igenom. Alltså finns det material som inte är lämpliga för ansiktsmasker.Hyltran från Veglemyren skrev:
Naturligtvis ska en ansiktsmask bromsa luften, det är ju själva syftet med den. Men det finns alltså sånt som påstår sig vara en ansiktsmask men som inte gör det.
Vad skulle signalvärdet vara?
"Jag är sjuk så håll dig på avstånd." Eller något annat?
För du vet väl att en ansiktsmask är till för att skydda andra när bäraren av den är smittsam?
Det är ju därför som WHO:s riktlinjer om hur den ska användas är så extremt viktiga.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Vilken tur att man kan ha mask på sig ändå!Ulltand skrev:
Svårt att säga säkert varför man väljer att spekulera istället för att luta sig mot den vetenskap som finns och som WHO grundar sina rekommendationer på.
Jag kan tänka mig att det beror på att Tegnell tidigare gått ut och raljerat över asiaters användande av munskydd och det enlig honom inte fungerar i praktien. Svårt att pudla med andra ord.
Möjligen finns det en orsak i att det tidigare inte gick att få tag på munksydd vilket kunde få en politisk dimension.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
WHO:s sammanställning av undersökningar av hur väl avstånd och ansiktsmask skyddar diskuterades i tråden när den var ny, vilket ju är ett bra tag sen. Som jag minns det utgick den inte från några 200 studier utan några 10-tal varav de flesta gällde SARS och MERS, och nästan enbart i sjukhusmiljö. Det var stor sannolikhet att avstånd skyddar men låg sannolikhet för att mask skyddar (men uttryckt på något mer vetenskapligt sätt).Ulltand skrev:
Det finns väl i stort sett bara goda exempel när det gäller användandet av ansiktsmask. Givetvis väger WHO in helheten i sin bebömning. Mask är bättre än ingen mask och det är inte vilkorat så vitt jag kan se. Det finns tydligen över 200 studier på detta enligt Björn Olsen
Att Tegenell återigen väljer att inte följa WHOs råd är en skandal. Helt utan veteskapligt stöd. Det enda skälet jag kan se är att han sedan tidigare grävt ner sig i att det inte fungerar.
Så enligt WHO är det svagt vetenskapligt stöd för att ansiktsmask skyddar.
BirgitS skrev:
WHO:s sammanställning av undersökningar av hur väl avstånd och ansiktsmask skyddar diskuterades i tråden när den var ny, vilket ju är ett bra tag sen. Som jag minns det utgick den inte från några 200 studier utan några 10-tal varav de flesta gällde SARS och MERS, och nästan enbart i sjukhusmiljö. Det var stor sannolikhet att avstånd skyddar men låg sannolikhet för att mask skyddar (men uttryckt på något mer vetenskapligt sätt).
Så enligt WHO är det svagt vetenskapligt stöd för att ansiktsmask skyddar.
Det var Björn Olsen som helt nyligen nämde sifran 200. Det låter mycket men tänker att det kommer till nya studier allt eftersom och kunskapsläget ökar.
När tråden var ny tror jag inte WHO hade gått ut med sin rekommendation ännu.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu vet vi inget om hur just den masken är konstruerad tänk om det finns ett tunt genomskinlig nät under det synliga övre nätet?BirgitS skrev:
Nu gällde det ju något på en bild som föreställde en ansiktsmask som man såg igenom. Alltså finns det material som inte är lämpliga för ansiktsmasker.
Naturligtvis ska en ansiktsmask bromsa luften, det är ju själva syftet med den. Men det finns alltså sånt som påstår sig vara en ansiktsmask men som inte gör det.
Vad skulle signalvärdet vara?
"Jag är sjuk så håll dig på avstånd." Eller något annat?
För du vet väl att en ansiktsmask är till för att skydda andra när bäraren av den är smittsam?
Det är ju därför som WHO:s riktlinjer om hur den ska användas är så extremt viktiga.
Och även om det inte gör det, så kommer ändå det synliga grovmaskiga nätet att fånga upp viss saliv och således även en del virus och bakterier.
Signalvärdet kan va det är inte töntigt med mask.
Tegnell har grävt ner sig i en grop här och han är inte man nog att erkänna att han hade fel.
Det är bra med mask det räddar liv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Nät är ju synnerligen dåliga på att fånga upp andedräkten.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu vet vi inget om hur just den masken är konstruerad tänk om det finns ett tunt genomskinlig nät under det synliga övre nätet.
Och även om det inte gör det, så kommer ändå det synliga grovmaskiga nätet att fånga upp viss saliv och således även en del virus och bakterier.
Signalvärdet kan va det är inte töntigt med mask.
Tegnell har grävt ner sig i en grop här och han är inte man nog att erkänna att han hade fel.
Det är bra med mask det räddar liv.
Nu gäller det ju droppsmitta som sprids med andedräkten alltså nerifrån lungorna, inte att man dreglar saliv som finns i munhålan.
Vad har du för bevis för att mask räddar liv när allmänheten använder dem?
Särskilt med hänsyn till att de hanterar maskerna på fel sätt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men det börjar bli intressant när de konstaterar att de är slut världen över och att självklart ska det som finns gå till sjukvården. Att man kan sy ett munskydd själv... Känns så där lagom.
En viktig sak att tänka på är att Who inte alltid har rätt.
Det är inget som hindrar människor från att handla munskydd även om fhm inte tvingar dig.
Sen var nu whos råd mer allmänt ställda. Det som är svårt för många att förstå är att alla länder är olika och har olika förutsättningar. Who ser inte ett specifikt land.
FHM ser Sverige och hur det fungerar här. Det går inte att jämföra rätt av.
Kan vara värt att tänka på hos Våra fhm hatare
En viktig sak att tänka på är att Who inte alltid har rätt.
Det är inget som hindrar människor från att handla munskydd även om fhm inte tvingar dig.
Sen var nu whos råd mer allmänt ställda. Det som är svårt för många att förstå är att alla länder är olika och har olika förutsättningar. Who ser inte ett specifikt land.
FHM ser Sverige och hur det fungerar här. Det går inte att jämföra rätt av.
Kan vara värt att tänka på hos Våra fhm hatare