Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men jag tvivlar på att det finns något sådant material.
Vad är det du tvivlar på?
Går ju inte att förstå vad du syftar på.
 
optimum optimum skrev:
Om du lst mina inlägg så borde du förstått att vissa saker är helt ok enligt mig vad HM tagit fram. Men sedan en rad av misstag.

Öppna ögonen och se själv. Resultatet finns i statistiken över avlidna.
Än är det inte över och vägen fram kantas av tveksam strategei.
Okej. Jag antar att du hade löst problemet bättre själv. Jag antar du inte gjort några misstag själv.

Självklart gör fhm fel. Det är inte konstigt alls. Det är en helt ny situation. Med olika vägar att ta. Vilken väg de än väljer så är det fel

,
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det du tvivlar på?
Går ju inte att förstå vad du syftar på.
Jag syftar på att jag inte tror att det finns något tyg, eller liknande material lämpligt för att göra ansiktsmasker av, som man kan andas rakt igenom och som således inte gör något luftmotstånd alls.

Även en dålig mask är bättre än inget även på grund av sitt signalvärde.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den forskning som WHO baserar sitt råd på är ju rätt bristfällig när det t.ex. gäller användning utanför sjukhusmiljö och liknande. Sen är det rätt mycket som ska uppfyllas om man ska följa WHO:s råd, se #20481 annars kan man sprida smittan kring sig i stället. Och massor med folk följer inte de där råden när de har mask.
Det finns väl i stort sett bara goda exempel när det gäller användandet av ansiktsmask. Givetvis väger WHO in helheten i sin bebömning. Mask är bättre än ingen mask och det är inte vilkorat så vitt jag kan se. Det finns tydligen över 200 studier på detta enligt Björn Olsen

Att Tegenell återigen väljer att inte följa WHOs råd är en skandal. Helt utan veteskapligt stöd. Det enda skälet jag kan se är att han sedan tidigare grävt ner sig i att det inte fungerar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Varför skulle fhm hitta på?
Brukar de hitta på
Svårt att säga säkert varför man väljer att spekulera istället för att luta sig mot den vetenskap som finns och som WHO grundar sina rekommendationer på.

Jag kan tänka mig att det beror på att Tegnell tidigare gått ut och raljerat över asiaters användande av munskydd och det enlig honom inte fungerar i praktien. Svårt att pudla med andra ord.

Möjligen finns det en orsak i att det tidigare inte gick att få tag på munksydd vilket kunde få en politisk dimension.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag syftar på att jag inte tror att det finns något tyg, eller liknande material lämpligt för att göra ansiktsmasker av, som man kan andas rakt igenom och som således inte gör något luftmotstånd alls.

Även en dålig mask är bättre än inget även på grund av sitt signalvärde.
Nu gällde det ju något på en bild som föreställde en ansiktsmask som man såg igenom. Alltså finns det material som inte är lämpliga för ansiktsmasker.

Naturligtvis ska en ansiktsmask bromsa luften, det är ju själva syftet med den. Men det finns alltså sånt som påstår sig vara en ansiktsmask men som inte gör det.

Vad skulle signalvärdet vara?
"Jag är sjuk så håll dig på avstånd." Eller något annat?
För du vet väl att en ansiktsmask är till för att skydda andra när bäraren av den är smittsam?
Det är ju därför som WHO:s riktlinjer om hur den ska användas är så extremt viktiga.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Svårt att säga säkert varför man väljer att spekulera istället för att luta sig mot den vetenskap som finns och som WHO grundar sina rekommendationer på.

Jag kan tänka mig att det beror på att Tegnell tidigare gått ut och raljerat över asiaters användande av munskydd och det enlig honom inte fungerar i praktien. Svårt att pudla med andra ord.

Möjligen finns det en orsak i att det tidigare inte gick att få tag på munksydd vilket kunde få en politisk dimension.
Vilken tur att man kan ha mask på sig ändå!
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns väl i stort sett bara goda exempel när det gäller användandet av ansiktsmask. Givetvis väger WHO in helheten i sin bebömning. Mask är bättre än ingen mask och det är inte vilkorat så vitt jag kan se. Det finns tydligen över 200 studier på detta enligt Björn Olsen

Att Tegenell återigen väljer att inte följa WHOs råd är en skandal. Helt utan veteskapligt stöd. Det enda skälet jag kan se är att han sedan tidigare grävt ner sig i att det inte fungerar.
WHO:s sammanställning av undersökningar av hur väl avstånd och ansiktsmask skyddar diskuterades i tråden när den var ny, vilket ju är ett bra tag sen. Som jag minns det utgick den inte från några 200 studier utan några 10-tal varav de flesta gällde SARS och MERS, och nästan enbart i sjukhusmiljö. Det var stor sannolikhet att avstånd skyddar men låg sannolikhet för att mask skyddar (men uttryckt på något mer vetenskapligt sätt).

Så enligt WHO är det svagt vetenskapligt stöd för att ansiktsmask skyddar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
WHO:s sammanställning av undersökningar av hur väl avstånd och ansiktsmask skyddar diskuterades i tråden när den var ny, vilket ju är ett bra tag sen. Som jag minns det utgick den inte från några 200 studier utan några 10-tal varav de flesta gällde SARS och MERS, och nästan enbart i sjukhusmiljö. Det var stor sannolikhet att avstånd skyddar men låg sannolikhet för att mask skyddar (men uttryckt på något mer vetenskapligt sätt).

Så enligt WHO är det svagt vetenskapligt stöd för att ansiktsmask skyddar.

Det var Björn Olsen som helt nyligen nämde sifran 200. Det låter mycket men tänker att det kommer till nya studier allt eftersom och kunskapsläget ökar.

När tråden var ny tror jag inte WHO hade gått ut med sin rekommendation ännu.
 
B Byggdjuret skrev:
Vilken tur att man kan ha mask på sig ändå!
Effekte är beroende av hur många (och främst då smitbärare) som använder mask.

Tvingande användning i butiker och på gemensamma färdmedel etc är det som skall till.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gällde det ju något på en bild som föreställde en ansiktsmask som man såg igenom. Alltså finns det material som inte är lämpliga för ansiktsmasker.

Naturligtvis ska en ansiktsmask bromsa luften, det är ju själva syftet med den. Men det finns alltså sånt som påstår sig vara en ansiktsmask men som inte gör det.

Vad skulle signalvärdet vara?
"Jag är sjuk så håll dig på avstånd." Eller något annat?
För du vet väl att en ansiktsmask är till för att skydda andra när bäraren av den är smittsam?
Det är ju därför som WHO:s riktlinjer om hur den ska användas är så extremt viktiga.
Nu vet vi inget om hur just den masken är konstruerad tänk om det finns ett tunt genomskinlig nät under det synliga övre nätet?

Och även om det inte gör det, så kommer ändå det synliga grovmaskiga nätet att fånga upp viss saliv och således även en del virus och bakterier.

Signalvärdet kan va det är inte töntigt med mask.

Tegnell har grävt ner sig i en grop här och han är inte man nog att erkänna att han hade fel.

Det är bra med mask det räddar liv.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
När tråden var ny tror jag inte WHO hade gått ut med sin rekommendation ännu.
Förlåt för syftningsfelet, jag menade alltså inte när tråden var ny utan när WHO:s sammanställning av undersökningar var ny, vilket var ett tag innan de gick ut med rekommendationen.
 
B Byggdjuret skrev:
Vilken tur att man kan ha mask på sig ändå!
Det är knappt att man kan det därför att det finns folk som hävdar att man bryter mot maskeringsförbudet, hånar en eller tror att man är en rånare om man har mask i detta land vid denna tidpunkt.
 
  • Haha
erkka
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu vet vi inget om hur just den masken är konstruerad tänk om det finns ett tunt genomskinlig nät under det synliga övre nätet.

Och även om det inte gör det, så kommer ändå det synliga grovmaskiga nätet att fånga upp viss saliv och således även en del virus och bakterier.

Signalvärdet kan va det är inte töntigt med mask.

Tegnell har grävt ner sig i en grop här och han är inte man nog att erkänna att han hade fel.

Det är bra med mask det räddar liv.
Nät är ju synnerligen dåliga på att fånga upp andedräkten.
Nu gäller det ju droppsmitta som sprids med andedräkten alltså nerifrån lungorna, inte att man dreglar saliv som finns i munhålan.

Vad har du för bevis för att mask räddar liv när allmänheten använder dem?
Särskilt med hänsyn till att de hanterar maskerna på fel sätt.
 
Men det börjar bli intressant när de konstaterar att de är slut världen över och att självklart ska det som finns gå till sjukvården. Att man kan sy ett munskydd själv... Känns så där lagom.

En viktig sak att tänka på är att Who inte alltid har rätt.

Det är inget som hindrar människor från att handla munskydd även om fhm inte tvingar dig.
Sen var nu whos råd mer allmänt ställda. Det som är svårt för många att förstå är att alla länder är olika och har olika förutsättningar. Who ser inte ett specifikt land.
FHM ser Sverige och hur det fungerar här. Det går inte att jämföra rätt av.
Kan vara värt att tänka på hos Våra fhm hatare
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.