2 359 725 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Okej har du haft väldiga problem med att polisen tar dig pga maskeringsförbudet. Bör du kanske fundera på hur du är klädd och framförallt var du befinner dig.Hyltran från Veglemyren skrev:
Men dessa problem är inte fhms fel.
Om du tycker det är jobbigare att folk mobbar en än att bara mask som kan skydda mot corona?
Det är iaf ganska många som använder mask ändå nuförtiden, oavsett vad myndigheterna rekommenderar eller ej. Och titta på vilket byggvaruhus som helst, alla skyddsmasker är slutsålda överallt och har varit det i månader.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
FHM har gjort beräkningar även av hur många i VG, Skåne och Dalarna som kan tänkas ha varit sjuka fram till nu. Det gäller ju regionerna så det lär ju vara ojämnt fördelat, färre i Dalsland än i Göteborgs kommun gissningsvis.pacman42 skrev:
Som jag sagt tidigare så tror jag att man i praktiken har närapå flockimmunitet bland de som rör sig mycket i samhället i Stockholm. Detta baserar jag på att färre blir sjuka trots sämre efterlevda restriktioner. Det måste också innebära att de som rör sig runt de som nu nästan har flockimmunitet (familj, vänner osv) också börjar närma sig densamma.
Därifrån till full immunitet i Stockholmsområdet är en lång resa, men så länge som spridningen inte sker bland de som rör sig frekvent i samhället så bör man ha spridningen under kontroll. Dvs, man vill inte att folk skall börja leva som vanligt i höst. Än en gång, kollektivtrafiken är det som oroar mig mest här.
I Göteborg så tror jag att man snart närmar sig samma situation, inte lika många med immunitet, men det är inte heller lika många som rör sig så "riskfullt" i samhället. Här är jag dock mer orolig för gymnasieskolorna. Många och långa resor för dessa elever till en viss del, många av dem är mycket mer isolerade än i Stockholm vilket skapar en potentiell ny smittväg som vi inte sett tidigare. Skolstart och sämre efterlevnad på restriktionerna, plus kollektivtrafik kan bli en prövning, inte bara i storstäderna.
I resten av landet så är kollektivtrafiken inte lika utbyggd och där tror jag mer på Malmberget/Kalix-syndromet, dvs lokala utbrott pga ändringar i rörelsemönster, men utbrott som ändå blir rätt isolerade. Så länge som Stockholm har en begränsad spridning så klarar sig nog de flesta andra orter ändå rätt bra, det är från Stockholm de flesta smittor kommer ut i landet. Åtminstone när vi inte har utrikes resor med i ekvationen.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ted-individuals-during-the-covid-19-outbreak/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS skrev:
Nät är ju synnerligen dåliga på att fånga upp andedräkten.
Nu gäller det ju droppsmitta som sprids med andedräkten alltså nerifrån lungorna, inte att man dreglar saliv som finns i munhålan.
Vad har du för bevis för att mask räddar liv när allmänheten använder dem?
Särskilt med hänsyn till att de hanterar maskerna på fel sätt.
https://illvet.se/medicin/sjukdomar/who-rekommenderar-ansiktsmask-mot-coronaviruset
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men om du är smittbärare ska du vara enligt fhm.Ulltand skrev:
Tja om vi håller avstånden i butiken så
Är det nästan lika effektivt som att använda munskydd.
Med tanke på att det inte finns några munskydd att tillgå för privatpersoner, så skulle det aldrig kunna bli krav.
Att tvätta händerna var det bästa sättet att skydda sig. Och avstånd
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om FGM skull erkänna att de hade fel och rekommendera att man använder mask på offentliga platser är jag övertygad om att det skulle underlätta högst avsevärt.B Byggdjuret skrev:
Då skulle det inte komma fram små tanter till en och säga.
- Du bryter mot maskerings lagen Tegnell har sagt på TV att man inte behöver ha mask.
Dessutom skulle det bekämpa smittan.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag har inte förstått att undvika mobbing var ett av alternativen.Hyltran från Veglemyren skrev:
Mitt råd är tänk på hur du klär dig så slipper du polisen. Bry dig mer om dig själv än vad andra tycker.
Där efter håll avståndet. Och tvätta händerna. Avståndet är nästan lika bra skydd som mask. Men det kanske är roligare att ha mask. Enligt de siffror jag läste så skyddade mask till 14%
Avstånd 10%. Ingen jätteskillnad ändå.
4% med tanke på att munskydden är slut så får vi fortsätta med avståndet istället. Så länge det knappt går att få tag på munskydd hur skulle det bli med en rekommendation från FHM?
De skulle ta slut direkt. Folk börjar göra egna skydd som inte fungera
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nej, det där är inget bevis för att ansiktsmask skyddar i t.ex. en affär och när bäraren hanterar masken fel.Hyltran från Veglemyren skrev:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltextTransmission of viruses was lower with physical distancing of 1 m or more, compared with a distance of less than 1 m (n=10 736, pooled adjusted odds ratio [aOR] 0·18, 95% CI 0·09 to 0·38; risk difference [RD] −10·2%, 95% CI −11·5 to −7·5; moderate certainty); protection was increased as distance was lengthened (change in relative risk [RR] 2·02 per m; pinteraction=0·041; moderate certainty). Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD −14·3%, −15·9 to −10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12–16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty). Eye protection also was associated with less infection (n=3713; aOR 0·22, 95% CI 0·12 to 0·39, RD −10·6%, 95% CI −12·5 to −7·7; low certainty).
Alltså avstånd skyddar med "moderate certainty" och ansiktsmask med "lower certainty" särskilt för kirurgmasker och liknande.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nej men tänk om bäraren hanterat masken rätt?BirgitS skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag tror att dina problem är helt andra.Hyltran från Veglemyren skrev:
Om FGM skull erkänna att de hade fel och rekommendera att man använder mask på offentliga platser är jag övertygad om att det skulle underlätta högst avsevärt.
Då skulle det inte komma fram små tanter till en och säga.
- Du bryter mot maskerings lagen Tegnell har sagt på TV att man inte behöver ha mask.
Dessutom skulle det bekämpa smittan.
Att du har väldigt dåligt självförtroende är väl inte resten av världens problem?
Vilket underbart argument till att alla ska ha mask. Jag vill ha mask men törs inte...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
På vad baserar man att hemgjorda skydd inte kan fungera?
Även om jag inte bryr sig om jag vad folk tycker så kan jag fortfarande bli störd av att en liten tant kommer fram till mig och tjatar om att jag bryter mot maskerings lagen.
Eller att jag tycker synd om någon som blir rädd av att se en maskerad man.
Och en överväldigande majoritet av mänskligheten bryr sig mycket om vad andra tycker om dom.
Även om jag inte bryr sig om jag vad folk tycker så kan jag fortfarande bli störd av att en liten tant kommer fram till mig och tjatar om att jag bryter mot maskerings lagen.
Eller att jag tycker synd om någon som blir rädd av att se en maskerad man.
Och en överväldigande majoritet av mänskligheten bryr sig mycket om vad andra tycker om dom.
Redigerat: