2 358 935 läst ·
32 467 svar
2359k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
I början visade det sig att det inte fanns ett litet reservlager av bla. ansiktsmasker. Med den vetskapen, var det praktiskt att Tegnell förkunnade att ansiktsmasker inte skulle användas. En tillfällighetB Byggdjuret skrev:
Staffan
Antar att ordet hemma har fallit bort ovan.B Byggdjuret skrev:
Det för tankarna till en annan av FHM stora felsteg. Man smittar bara vid symtom. Nu har man tvingast att backa från det men länge framhärdade myndigheten mot bättre vetande att så var fallet.
Redigerat:
Ändringen i WHO:s rekommenderade riktlinjer kommer i kölvattnet av en ny metaanalys som påvisar en påtaglig effekt av munskydd, men samtidigt bekräftar effekten av andra förhållningsregler kring smittspridning.
Masker reducerar både risken att smitta och bli smittad
Analysen har publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet och sammanställer 172 studier som har uppmätt effekten av de vanligaste säkerhetsåtgärderna i kampen mot viruset. Den viktigaste slutsatsen är att de olika åtgärderna fungerar, samt att fysiskt avstånd och skyddsutrustning faktiskt reducerar risken för smittspridning.
Dessutom konstaterade forskarna bakom studien att masker minskar både spridningen av viruspartiklar från smittade samt skyddar friska personer mot smittan.
Analysen har publicerats i den vetenskapliga tidskriften The Lancet och sammanställer 172 studier som har uppmätt effekten av de vanligaste säkerhetsåtgärderna i kampen mot viruset. Den viktigaste slutsatsen är att de olika åtgärderna fungerar, samt att fysiskt avstånd och skyddsutrustning faktiskt reducerar risken för smittspridning.
Dessutom konstaterade forskarna bakom studien att masker minskar både spridningen av viruspartiklar från smittade samt skyddar friska personer mot smittan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Klart att de kan fungera med hemmagjorda skydd. Men det är omöjligt att veta.Hyltran från Veglemyren skrev:
På vad baserar man att hemgjorda skydd inte kan fungera?
Även om jag inte bryr sig om jag vad folk tycker så kan jag fortfarande bli störd av att en liten tant kommer fram till mig och tjatar om att jag bryter mot maskerings lagen.
Eller att jag tycker synd om någon som blir rädd av att se en maskerad man.
Och en överväldigande majoritet av mänskligheten bryr sig mycket om vad andra tycker om dom.
Vi tar den här: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/70b1Xw/paris-hilton-kritiseras-for-diamantmunskyddB Byggdjuret skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Kolla här Birgitta eller Birgit heter du visstIgen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Veckorapporten https://www.folkhalsomyndigheten.se...2020/covid-19-veckorapport-vecka-26-final.pdfEn statistisk jämförelse för vecka 26 jämfört med föregående tre veckor visar att ingen region har ett ökande antal allvarliga fall. Minskande antal ses i Blekinge, Gävleborg, Halland, Kronoberg, Stockholm och Östergötland (statistiskt säkerställda skillnader), medan övriga regioner har ett oförändrat antal.
Av de ung. 75 000 PCR-test som utfördes v. 26 var endast 10 % positiva vilket är den lägsta andelen sen v. 12.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Varför är då WHO så ytterst noggranna med regler för hur man ska hantera maskerna?Ulltand skrev:
De har ju påpekat det på sina presskonferenser, gjort planscher med hur man ska göra och vad man inte får göra. Varför göra det om det inte spelar någon roll?
Jag har också svårt att se att smittspridningen skulle öka bara för att man hanterar masken fel? Dom virus man eventuellt får på fingrarna skulle man ju fått direkt ner i lungorna utan mask?BirgitS skrev:
Vissa avancerade felanvändningar kanske, men sannolikheten att samtliga som bär mask klantar sig totalt är ganska liten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Det är ju samma Lancet-artikel som redan varit uppe och som jag kommenterade i inlägg #20511.Ulltand skrev:
Ändringen i WHO:s rekommenderade riktlinjer kommer i kölvattnet av en ny metaanalys som påvisar en påtaglig effekt av munskydd, men samtidigt bekräftar effekten av andra förhållningsregler kring smittspridning.
low certainty
Därför att det alltid är bäst att göra rätt.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Masken fångar ju upp även virus som skulle ha landat på din haka och dina kinder.useless skrev:
När du tar av dig en mask med virus på så kommer virus att lossna och spridas i luften. Därför säger WHO att man får inte vara närmare någon annan än 1 m när man gör det. Likaså att masken genast ska stoppas i en plastpåse som är förslutningsbar följt av att man tvättar händerna.
Och så ser man folk som tar av sig masken när de börjar prata med en bekant eller som någon rapporterade under eftermiddagen att någon som kom in på apoteket tog av sig masken.