2 359 538 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är nog mest ett problem i Tegnells fantasi.BirgitS skrev:
Nja, det är nog ingen som tycker att vård- och omsorgspersonal ska sluta med masker men problemet är ju alla de som petar på maskerna, inte slänger dem så fort de tas av i en tät behållare (som exemplet under eftermiddagens inlägg med apoteksbesökarna), inte tvättar händerna innan de tar på masken och inte tvättar händerna genast efter att de har tagit av masken.
För någon forskning finns ju inte som stöd.
B Byggdjuret skrev:
Om du lst mina inlägg så borde du förstått att vissa saker är helt ok enligt mig vad HM tagit fram. Men sedan en rad av misstag.B Byggdjuret skrev:
Öppna ögonen och se själv. Resultatet finns i statistiken över avlidna.
Än är det inte över och vägen fram kantas av tveksam strategei.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nej, vad som helst är inte bättre än ingen. Ett munskydd som man andas rakt igenom utan problem ger lika mycket skydd som inget munskydd alls.Hyltran från Veglemyren skrev:
Om man inte hanterar masken så som t.ex. WHO skriver:
- Tvätta händerna innan du börjar ta på masken.
- Kontrollera att masken är hel, torr och inte smutsig.
- Justera masken så den sluter tätt och täcker mun, näsa och haka.
- Rör inte masken med händerna.
- Tvätta händerna innan du börjar ta av den.
- Ta inte av masken när någon annan är närmare än 1 m.
- Ta av masken med hjälp av banden.
- Förvara den i en återförslutningsbar plastpåse.
- Tvätta händerna efter att du har tagit av masken.
https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks
Är du nöjd med den utveckling vi har?B Byggdjuret skrev:
Är du nöjd med vad våra grannländer tycker om oss?
Är du nöjd med att vi avviker starkt ifrån de rekommendationer WHO har gett ut?
Vi tar dem igen:
Från WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 1 July 2020
"Find, isolate, test and care for every case, trace and quarantine every contact, equip and train health workers and educate and empower communities to protect themselves and others.
Not testing alone. Not physical distancing alone. Not contact tracing alone. Not masks alone. Do it all."
"However, we are concerned that some countries have not used all the tools at their disposal and have taken a fragmented approach.
These countries face a long, hard road ahead."
Tror du det är U-länder han avser i sitt tal?
Kanske dags att öppna ögonen och se själv.
Svårt?
Nej det var inget jag hittade på själv.
Här är källan:
https://www.who.int/dg/speeches/det...-the-media-briefing-on-covid-19---1-july-2020
Tror du de syftar på de bristfälliga råden FHM gett ut eller vad tror du det handlar om.
Har du någon källa till dina påpekanden eller är det bara egna gissningar?
Varsågod och svara nu.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Vad som helst som man inte andas rak genom på samma sätt som om man inte hade mask då.BirgitS skrev:
Nej, vad som helst är inte bättre än ingen. Ett munskydd som man andas rakt igenom utan problem ger lika mycket skydd som inget munskydd alls.
Om man inte hanterar masken så som t.ex. WHO skriver:
så kan den öka risken för att man sprider smitta när man är smittsam.
- Tvätta händerna innan du börjar ta på masken.
- Kontrollera att masken är hel, torr och inte smutsig.
- Justera masken så den sluter tätt och täcker mun, näsa och haka.
- Rör inte masken med händerna.
- Tvätta händerna innan du börjar ta av den.
- Ta inte av masken när någon annan är närmare än 1 m.
- Ta av masken med hjälp av banden.
- Förvara den i en återförslutningsbar plastpåse.
- Tvätta händerna efter att du har tagit av masken.
[länk]
Men jag tvivlar på att det finns något sådant material.
Jag är övertygad om att munskydd är bra för att minska smittspridning från de som är sjuka, men mer tveksam till om de hjälper de friska från att utsättas för smitta. Så, är man Coronasjuk så använd gärna munskydd, är man däremot frisk så vill det till att man har väldigt bra disciplin och vana för att det ska vara någon egentlig nytta. Då är det nog enklare och effektivare att bara hålla avstånd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Den forskning som WHO baserar sitt råd på är ju rätt bristfällig när det t.ex. gäller användning utanför sjukhusmiljö och liknande. Sen är det rätt mycket som ska uppfyllas om man ska följa WHO:s råd, se #20481 annars kan man sprida smittan kring sig i stället. Och massor med folk följer inte de där råden när de har mask.Ulltand skrev:
Av samma åsikt.B b8q skrev:Jag är övertygad om att munskydd är bra för att minska smittspridning från de som är sjuka, men mer tveksam till om de hjälper de friska från att utsättas för smitta. Så, är man Coronasjuk så använd gärna munskydd, är man däremot frisk så vill det till att man har väldigt bra disciplin och vana för att det ska vara någon egentlig nytta. Då är det nog enklare och effektivare att bara hålla avstånd.
Avstånd är bäst.
Dock i de lägen avstånd inte går att hålla är nog munskydd mm bra alternativ.
Exempelvis inom sjuk och äldrevård.
Att ha munskydd ensam ute i naturen är helt onödigt enligt min åsikt.
Även på stan där bra social distans är fullt möjlig borde munskydd vara onödigt.