Status
Inte öppen för fler kommentarer.
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
På svenska brukar vi säga dikväveoxid.
Sorry, diväteoxid skall det naturligtvis vara.
Förlåt :cry:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad baserar du det på?

Jag vill påstå att munskydd är riktigt på mot att hindra smittspridning.
Bara för att jag är lat. Kolla med fhm.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, det är nog ingen som tycker att vård- och omsorgspersonal ska sluta med masker men problemet är ju alla de som petar på maskerna, inte slänger dem så fort de tas av i en tät behållare (som exemplet under eftermiddagens inlägg med apoteksbesökarna), inte tvättar händerna innan de tar på masken och inte tvättar händerna genast efter att de har tagit av masken.
Det är nog mest ett problem i Tegnells fantasi.

För någon forskning finns ju inte som stöd.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
optimum
B Byggdjuret skrev:
Jo självklart jobbar jag på FHM.

Va är det för löjlig kommentar?

Men det känns mer som att du har en agenda som är väldigt tydlig. Allt fhm gör, säger, tycker är fel.
Du borde hitta lite bättre argument. Där de verkligen smiter ifrån ansvaret
B Byggdjuret skrev:
Jo självklart jobbar jag på FHM.

Va är det för löjlig kommentar?

Men det känns mer som att du har en agenda som är väldigt tydlig. Allt fhm gör, säger, tycker är fel.
Du borde hitta lite bättre argument. Där de verkligen smiter ifrån ansvaret
Om du lst mina inlägg så borde du förstått att vissa saker är helt ok enligt mig vad HM tagit fram. Men sedan en rad av misstag.

Öppna ögonen och se själv. Resultatet finns i statistiken över avlidna.
Än är det inte över och vägen fram kantas av tveksam strategei.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog mest ett problem i Tegnells fantasi.

För någon forskning finns ju inte som stöd.
Varför skulle fhm hitta på?
Brukar de hitta på
 
optimum
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Sagan heter förstås Kejsaren är naken :)
Tack.
Men jag tror en del förstod ändå.
En bluff som oförstörda barn genomskådar.
 
optimum optimum skrev:
Tack, men jag tror en del förstod ändå.
En bluff som oförstörda barn genomskådar.
Ja, och jag hade ju fel, som Abies så riktigt påpekade:
A Abies koreana skrev:
Nää..inte det heller ;)
Kejsarens nya kläder förf. H.C. Andersen
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Men vad som helst är bättre än inget.

Och sådana där catwalk kläder är inte tänkta att användas någon annan stans än på catwalken för att inspirera kommande mode.

Och det kanske leder till att det blir mer socialt accepterat att använda mask. Det behövs särskilt i detta land.
Nej, vad som helst är inte bättre än ingen. Ett munskydd som man andas rakt igenom utan problem ger lika mycket skydd som inget munskydd alls.

Om man inte hanterar masken så som t.ex. WHO skriver:
  • Tvätta händerna innan du börjar ta på masken.
  • Kontrollera att masken är hel, torr och inte smutsig.
  • Justera masken så den sluter tätt och täcker mun, näsa och haka.
  • Rör inte masken med händerna.
  • Tvätta händerna innan du börjar ta av den.
  • Ta inte av masken när någon annan är närmare än 1 m.
  • Ta av masken med hjälp av banden.
  • Förvara den i en återförslutningsbar plastpåse.
  • Tvätta händerna efter att du har tagit av masken.
så kan den öka risken för att man sprider smitta när man är smittsam.
https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks
 
optimum
B Byggdjuret skrev:
Varför skulle fhm hitta på?
Är du nöjd med den utveckling vi har?
Är du nöjd med vad våra grannländer tycker om oss?
Är du nöjd med att vi avviker starkt ifrån de rekommendationer WHO har gett ut?

Vi tar dem igen:
Från WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 1 July 2020


"Find, isolate, test and care for every case, trace and quarantine every contact, equip and train health workers and educate and empower communities to protect themselves and others.

Not testing alone. Not physical distancing alone. Not contact tracing alone. Not masks alone. Do it all."

"However, we are concerned that some countries have not used all the tools at their disposal and have taken a fragmented approach.


These countries face a long, hard road ahead."


Tror du det är U-länder han avser i sitt tal?

Kanske dags att öppna ögonen och se själv.
Svårt?

Nej det var inget jag hittade på själv.

Här är källan:
https://www.who.int/dg/speeches/det...-the-media-briefing-on-covid-19---1-july-2020

Tror du de syftar på de bristfälliga råden FHM gett ut eller vad tror du det handlar om.
Har du någon källa till dina påpekanden eller är det bara egna gissningar?
Varsågod och svara nu.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vad som helst är inte bättre än ingen. Ett munskydd som man andas rakt igenom utan problem ger lika mycket skydd som inget munskydd alls.

Om man inte hanterar masken så som t.ex. WHO skriver:
  • Tvätta händerna innan du börjar ta på masken.
  • Kontrollera att masken är hel, torr och inte smutsig.
  • Justera masken så den sluter tätt och täcker mun, näsa och haka.
  • Rör inte masken med händerna.
  • Tvätta händerna innan du börjar ta av den.
  • Ta inte av masken när någon annan är närmare än 1 m.
  • Ta av masken med hjälp av banden.
  • Förvara den i en återförslutningsbar plastpåse.
  • Tvätta händerna efter att du har tagit av masken.
så kan den öka risken för att man sprider smitta när man är smittsam.
[länk]
Vad som helst som man inte andas rak genom på samma sätt som om man inte hade mask då.

Men jag tvivlar på att det finns något sådant material.
 
Jag är övertygad om att munskydd är bra för att minska smittspridning från de som är sjuka, men mer tveksam till om de hjälper de friska från att utsättas för smitta. Så, är man Coronasjuk så använd gärna munskydd, är man däremot frisk så vill det till att man har väldigt bra disciplin och vana för att det ska vara någon egentlig nytta. Då är det nog enklare och effektivare att bara hålla avstånd.
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är nog mest ett problem i Tegnells fantasi.

För någon forskning finns ju inte som stöd.
Den forskning som WHO baserar sitt råd på är ju rätt bristfällig när det t.ex. gäller användning utanför sjukhusmiljö och liknande. Sen är det rätt mycket som ska uppfyllas om man ska följa WHO:s råd, se #20481 annars kan man sprida smittan kring sig i stället. Och massor med folk följer inte de där råden när de har mask.
 
B Byggdjuret skrev:
Men är det ett stort problem att campingplatser inte tar sitt ansvar?

Är det många som inte tar sitt ansvar?
Återigen bara de lägre klasserna som drabbas, ingenting att bry sig om.
 
optimum
B b8q skrev:
Jag är övertygad om att munskydd är bra för att minska smittspridning från de som är sjuka, men mer tveksam till om de hjälper de friska från att utsättas för smitta. Så, är man Coronasjuk så använd gärna munskydd, är man däremot frisk så vill det till att man har väldigt bra disciplin och vana för att det ska vara någon egentlig nytta. Då är det nog enklare och effektivare att bara hålla avstånd.
Av samma åsikt.
Avstånd är bäst.
Dock i de lägen avstånd inte går att hålla är nog munskydd mm bra alternativ.
Exempelvis inom sjuk och äldrevård.

Att ha munskydd ensam ute i naturen är helt onödigt enligt min åsikt.
Även på stan där bra social distans är fullt möjlig borde munskydd vara onödigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.