Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Inside the body, the coronavirus is even more sinister than scientists had realized,[L A Times]

Viruset visar sig återigen ha oväntade egenskaper som förvånar forskarna.

En smittad cells hölje får tentakler med viruspartiklar som kan sträcka ut sig och injicera viruspartiklar direkt in i intilliggande celler.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Forskare på Chalmers har uppfunnit ett material som förhoppningsvis kan döda bakterier och virus. Om det visar sig fungera så blir det i så fall ett utmärkt material att ha i ansiktsmasker och annan skyddsutrustning.
https://sverigesradio.se/artikel/7507059
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
P
Diamanter är visst det senaste :thinking:
iaf i Paris Hiltons värld!

Kvinna bär dekorativ ansiktsmask med strass som liknar diamanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det är uppochnervända världen nu. Såg just en nyhet på CNN, ett media som är starkt anti Donald Trump. Mr Trump har nyligen "gått med på" att rekommendera att befolkningen bär munskydd för att hindra coronaviruset (även om han inte tänker göra det själv), men hans son sprider vad CNN kallar farlig fake news om att munskydd inte fungerar. CNN gör en fact check och konstaterar:

" It is false, and dangerous, to suggest that masks and face coverings don't help prevent the spread of the highly contagious coronavirus, which has killed more than 517,000 people since China reported its first cases to the World Health Organization in December.

As the Centers for Disease Control and Prevention notes, the coronavirus spreads "Through respiratory droplets produced when an infected person coughs, sneezes or talks" and "These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs."
The primary reason for wearing a face mask is to prevent personal droplets from spreading to others."

[länk]
Enligt svenska experter så skyddar inte masken så bra
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
BirgitS
Handyman 1 skrev:
Diamanter är visst det senaste :thinking:
iaf i Paris Hiltons värld!

[bild]
Det där ser i alla fall inte ut att skydda särskilt mycket :worried:
Om man ser igenom så verkar det ju rätt troligt att man andas rakt igenom det.
 
BirgitS
B Byggdjuret skrev:
Enligt svenska experter så skyddar inte masken så bra
Nja, det är nog ingen som tycker att vård- och omsorgspersonal ska sluta med masker men problemet är ju alla de som petar på maskerna, inte slänger dem så fort de tas av i en tät behållare (som exemplet under eftermiddagens inlägg med apoteksbesökarna), inte tvättar händerna innan de tar på masken och inte tvättar händerna genast efter att de har tagit av masken.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du har alltså inte en susning om vad du pratar om, eftersom du missade den viktigaste meningen. -Det är inte över än.

Staffan 1,2
Tja om du hade läst så hade du hängt med på att det är inte över än behövs.
Jag jämförde enkelt mellan företagsdöden mellan Sverige och de länder som har stängt ner nästan hela landet. Men förklara för mig vad skillnaden blir?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det där ser i alla fall inte ut att skydda särskilt mycket :worried:
Om man ser igenom så verkar det ju rätt troligt att man andas rakt igenom det.
Men vad som helst är bättre än inget.

Och sådana där catwalk kläder är inte tänkta att användas någon annan stans än på catwalken för att inspirera kommande mode.

Och det kanske leder till att det blir mer socialt accepterat att använda mask. Det behövs särskilt i detta land.
 
B Byggdjuret skrev:
Men jag är övertygad om att vanliga munskydd inte har speciellt bra skydd.
Ska det vara andningsskydd som är klassade för virus.
Det är Klart att det skall vara!
Det är ju en virussmitta som vi skall skydda oss från.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, det är nog ingen som tycker att vård- och omsorgspersonal ska sluta med masker men problemet är ju alla de som petar på maskerna, inte slänger dem så fort de tas av i en tät behållare (som exemplet under eftermiddagens inlägg med apoteksbesökarna), inte tvättar händerna innan de tar på masken och inte tvättar händerna genast efter att de har tagit av masken.
Självklart är det så. Men nu var jag inne på större saker
Men egentligen borde sjukhuspersonal bära andningsskydd som är virus klassade.
Men forskningen handlar om att hela befolkningen skulle Bära skydd. De ger inte så bra skydd att det värt det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Självklart är det så. Men nu var jag inne på större saker
Men egentligen borde sjukhuspersonal bära andningsskydd som är virus klassade.
Men forskningen handlar om att hela befolkningen skulle Bära skydd. De ger inte så bra skydd att det värt det.
Vad baserar du det på?

Jag vill påstå att munskydd är riktigt på mot att hindra smittspridning.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Det här måste vara en stor grej för dig eftersom du ältar det om och om igen. Exakt vad är det du saknar? Att en myndighet talar om hur nära folk ska stå varandra när de diskar?
Ja rätt så enkelt.
Jag har en förhoppning om att smittspridningen nu i sommar ska bli minimal och folk kan njuta av sin semester på tryggt sätt.
Jag själv har inga problem för mig eller min familj men jag vill helst inte se en ny våg av smittspridning nu i sommar.

Hoppas du förstår att det är av vanlig omtanke om andra och att vi får en lugn sommar.

Det vi fick istället är likt kejsarens nya kläder. En bluff.
 
optimum
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Vilken tur då att du håller nivån uppe i tråden i kontrast mot oss andra idiotier och självutnämnda experter ;)
Tackar.
Gör så gott jag kan.
 
  • Haha
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.
Däremot Har jag ett jobb som ger mycket ledig tid mellan uppdragen, så jag tillbringar en stor del genom att promenera omkring, förbi den ena fullpackade uteserveringen efter den andra. Även inne är trängseln stor. Servitriser ses kryssandes emellan gästerna, precis som före pandemin.

Jag snor ett citat ovan – Jag blir chockad när jag ser alla som festar i stora grupper ute och på restaurangerna, säger Gerald McInerney, docent i virologi vid Karolinska institutet.

Staffan
Vad har uteserveringar med campingplatser att göra?

Om du tycker det är jobbigt så är det ingen som tvingar dig att gå in på någon restaurang eller campa.

Håll dig hemma istället?
Det är inte över än!
 
optimum
J Jocke Best skrev:
Som alla andras då alltså?
Nja vi låg risigt till redan före.
Högre arbetslöshet än Polen, Rumänien och andra länder man förknippar med brister i sin ledning.
Jag kan inte gå längre för då åker jag dit på politik.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.