Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det jag saknar, är en regering som regerar. Istället puttar de över ansvaret på Folkhälsomyndigheten. En myndighet som i sin tur inte vågar/vill utöva sin myndighet, utan puttar regelskrivandet vidare rakt i knät på kapitalet, som har som uppgift att tillgodose sina medlemmars intressen.

Jo. Det är myndigheten som skall bestämma minimiavstånd mellan människor. Inte campingplatsägarna som tjänar mer pengar ju mer folk de knör in.
Regeringen springer och gömmer sig. Folkhälsomyndigheten gör detsamma. Medans campingägarna gnuggar händerna när de skrattande går till banken.

Staffan
Är det för att det känns tryggt när någon annan bestämmer hur du ska bete dig eller för att du tror att du, men ingen annan, klarar av att fatta egna beslut?
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Både och.
Det oroande är våra myndigheters ovilja att erkänna misstag. Istället verkar prestige, inkompetens och rädsla för att ta ansvar, vara ledstjärnan.

Självklart anser jag mig kunna bedöma minimiavstånd till andra och det är långt mer än en meter. Problemet är att Svenskar är så insnöade i att staten tar hand om oss och att allt som inte är förbjudet, är ofarligt.
Idioter finns. Var så säker.

Staffan 1,0
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
"Viss immunitet" finns som smittskyddsläkaren i Stockholm stad sa igår, en stor andel av dem som inte bryr sig om restriktionerna så mycket och har stor social interaktion, dvs. i huvudsak tonåringar och unga vuxna, har någon sorts immunitet. Men det gäller ju inte hela regionen för i Vallentuna och Norrtälje är det ju få som varit sjuka.

FHM har ju gjort undersökningar med PCR-test i några omgångar i Stockholm och fått fram att 2- 2,5 % i regionen var sjuka i månadsskiftet mars/april och 0,7 % i slutet av maj. De vet ju också hur smittspridningen har varierat över regionen, antal sjukhusinläggningar och antalet bekräftade fall dag för dag. Så med extrapolering till mitten av mars resp. in i juni och interpolering och med anpassning till hur smittspridningen har varierat över kommunen så kan man nog komma fram till att det är troligt att minst 20 % av befolkningen i de mest insjuknade delarna av regionen har haft Covid-19. Eller vad tror du?
Som jag sagt tidigare så tror jag att man i praktiken har närapå flockimmunitet bland de som rör sig mycket i samhället i Stockholm. Detta baserar jag på att färre blir sjuka trots sämre efterlevda restriktioner. Det måste också innebära att de som rör sig runt de som nu nästan har flockimmunitet (familj, vänner osv) också börjar närma sig densamma.

Därifrån till full immunitet i Stockholmsområdet är en lång resa, men så länge som spridningen inte sker bland de som rör sig frekvent i samhället så bör man ha spridningen under kontroll. Dvs, man vill inte att folk skall börja leva som vanligt i höst. Än en gång, kollektivtrafiken är det som oroar mig mest här.

I Göteborg så tror jag att man snart närmar sig samma situation, inte lika många med immunitet, men det är inte heller lika många som rör sig så "riskfullt" i samhället. Här är jag dock mer orolig för gymnasieskolorna. Många och långa resor för dessa elever till en viss del, många av dem är mycket mer isolerade än i Stockholm vilket skapar en potentiell ny smittväg som vi inte sett tidigare. Skolstart och sämre efterlevnad på restriktionerna, plus kollektivtrafik kan bli en prövning, inte bara i storstäderna.

I resten av landet så är kollektivtrafiken inte lika utbyggd och där tror jag mer på Malmberget/Kalix-syndromet, dvs lokala utbrott pga ändringar i rörelsemönster, men utbrott som ändå blir rätt isolerade. Så länge som Stockholm har en begränsad spridning så klarar sig nog de flesta andra orter ändå rätt bra, det är från Stockholm de flesta smittor kommer ut i landet. Åtminstone när vi inte har utrikes resor med i ekvationen.
 
  • Gilla
Igen och 1 till
  • Laddar…
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Både och.
Det oroande är våra myndigheters ovilja att erkänna misstag. Istället verkar prestige, inkompetens och rädsla för att ta ansvar, vara ledstjärnan.

Självklart anser jag mig kunna bedöma minimiavstånd till andra och det är långt mer än en meter. Problemet är att Svenskar är så insnöade i att staten tar hand om oss och att allt som inte är förbjudet, är ofarligt.
Idioter finns. Var så säker.

Staffan 1,0
Klart det finns massor med idioter, och även om jag är lite mer liberal förfäras jag också över somligas beteende. Men kurvorna ser ju ut att peka nedåt, så vi kanske har fel...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Klart det finns massor med idioter, och även om jag är lite mer liberal förfäras jag också över somligas beteende. Men kurvorna ser ju ut att peka nedåt, så vi kanske har fel...
Gör den verkligen det nu har vi 5411 döda och det är fredag eftermiddag mitt i semestern.

https://www.google.com/search?q=döda covid 19 sverige
 
Redigerat:
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Svaret var direkt till dig och gäller den uteblivna informationen om besöksnäringen FHM skulle ge den 3/6 och smet förbi ansvaret.

Jobbar du på FHM eftersom då går i taket för att man kritiserar den bristfälliga verksamheten?
Eller har du en agenda som gör att du hackar på allt som inte passar in.
Jo självklart jobbar jag på FHM.

Va är det för löjlig kommentar?

Men det känns mer som att du har en agenda som är väldigt tydlig. Allt fhm gör, säger, tycker är fel.
Du borde hitta lite bättre argument. Där de verkligen smiter ifrån ansvaret
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Gör de verkligen det nu har vi 5411 döda och det är fredag eftermiddag mitt i semestern.

[länk] covid 19 sverige
Att presentera antal Döda totalt är väl inget vidare sätt att motbevisa.
Utan det man gör är att se hur det har förändrats över tid.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Både och.
Det oroande är våra myndigheters ovilja att erkänna misstag. Istället verkar prestige, inkompetens och rädsla för att ta ansvar, vara ledstjärnan.

Självklart anser jag mig kunna bedöma minimiavstånd till andra och det är långt mer än en meter. Problemet är att Svenskar är så insnöade i att staten tar hand om oss och att allt som inte är förbjudet, är ofarligt.
Idioter finns. Var så säker.

Staffan 1,0
Men ovilja att erkänna misstag. Det låter som väldigt många.
 
Lite perspektiv tycker jag vore bra och inte bara gapa som en tokig AIK- fan. I sverige dör ca 2000 årlig av alkohol och ca 10 000 av rökningen. Dessa dödstal och sjukvård, kostnader för socialmm försöker staten minska genom information o balansera priset, men är ändå underfinansierade med 50-100 miljarder.
 
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det jag saknar, är en regering som regerar. Istället puttar de över ansvaret på Folkhälsomyndigheten. En myndighet som i sin tur inte vågar/vill utöva sin myndighet, utan puttar regelskrivandet vidare rakt i knät på kapitalet, som har som uppgift att tillgodose sina medlemmars intressen.

Jo. Det är myndigheten som skall bestämma minimiavstånd mellan människor. Inte campingplatsägarna som tjänar mer pengar ju mer folk de knör in.
Regeringen springer och gömmer sig. Folkhälsomyndigheten gör detsamma. Medans campingägarna gnuggar händerna när de skrattande går till banken.

Staffan
Men är det ett stort problem att campingplatser inte tar sitt ansvar?

Är det många som inte tar sitt ansvar?
 
harry73
B Byggdjuret skrev:
Men det känns mer som att du har en agenda som är väldigt tydlig. Allt fhm gör, säger, tycker är fel.
Du borde hitta lite bättre argument. Där de verkligen smiter ifrån ansvaret
Jag håller inte helt med!
@optimum för en genuin diskussion och är rätt så konsekvent i hur han svarar baserat på åsikterna och känslor/rädsla. Inte helt mina åsikter, men ok diskussion.
Det finns andra som bara vill ge FHM och helst löven och invandrare skulden av allt.
Jag räknar inte optimum ditt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
B Byggdjuret skrev:
Men är det ett stort problem att campingplatser inte tar sitt ansvar?

Är det många som inte tar sitt ansvar?
Ja.
 
optimum optimum skrev:
"Konungen är naken"
(jag tror du vet vart det citatet kommer ifrån och varför)
Sagan heter förstås Kejsaren är naken :)
 
  • Haha
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag blandar mig i och svarar att FHM bland annat borde gå ut med att de hade helt fel angående ansiktsmask.

Och ändrar sina rekommendationer till att man använder ansiktsmask därför att det minskar smittspridningen.
Om du menar ansiktsmask generellt så finns det 2 grupper hos forskarna.
Men jag är övertygad om att vanliga munskydd inte har speciellt bra skydd.
Ska det vara andningsskydd som är klassade för virus.
Så länge forskningen inte entydigt säger att ansiktsmask är bäst.
Kommer du naturligtvis inte få höra att de hade fel.
Oavsett så bör man åtminstone inte gör som ett jag såg. De tog av sig masken när de kom in på apoteket.
Jag trodde att det var mellan människor som smittan sprids mest.
Inte ute i en öde korridor... Men vad vet jag. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.