2 354 145 läst ·
32 467 svar
2354k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Poängen är inte om någon haft symptom i något skede utan att de har lika höga virusnivåer utan symtom vid testtillfället. Alltså sannolik ungefär lika smittsamma.BirgitS skrev:
Nu har jag ju bara läst vad Expressen skriver och det lär ju inte vara hela sanningen. Men eftersom ett PCR-test kan visa positivt i mer än en månad efter att man tillfrisknade hoppas jag att forskarna har mer på fötterna än att bara utgå från hur många som hade symtom vid testtillfället. Man måste ju noga kolla upp om de har haft något symtom under minst en månad innan provtagningen.
"As well as identifying the proportion of asymptomatic cases, the team also found that asymptomatic people had a similar 'viral load' -- the total amount of virus a person has inside them -- as symptomatic patients.
Viral load also appeared to decrease in people who had no symptoms to begin with but later developed symptoms, suggesting that asymptomatic and pre-symptomatic transmission could contribute significantly to the spread of disease, making testing and isolating even more important in controlling outbreaks."
Du ser både ock. Aerosolerna når lika långt som luften är varm och ger ett rökmoln, dvs runt två meter vid en djupare utandning. Om man riktar luften (exempelvis vid sång, fysisk ansträngning) så kan man nå ett par meter till.F fiskbuggaren skrev:
Vid -40 så faller det förrestensnökristaller när du andas ut. Det kan se rätt roligt ut när det faller "pixie dust" från utandningsluften.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är inte bara jag som tycker att Sverige är dåligt rustat när det händer något oväntat.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/foi-pandemin-visar-pa-stora-brister-i-den-svenska-krisledningen/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/foi-pandemin-visar-pa-stora-brister-i-den-svenska-krisledningen/
Nä du är inte ensam, jag tycker också vi var dåligt rustade.Hyltran från Veglemyren skrev:
Bl.a. saknade vi en halv miljard munskydd i beredskapslager, så alla Svenskar kunde få några.
Men bristerna beror inte på FHM, det är istället mycket gamla synder, men de hade att göra det bästa utav situationen.
Morfin är andningsdeprimerande. I vilken dos är omöjligt att säga, detta varierar högst väsentligt mellan individer. En viktig poäng är dock att en person med andningsdepression inte behöver syrgas i första hand utan ngn form av andningsstöd eller en antidot mot morfinetHyltran från Veglemyren skrev:
Smittspridning. Detta nya coronavirus har många märkliga egenskaper.
9 av 10 för inte smittan vidare medan den 10:de smittar 20 andra.
[Most People With Coronavirus Won’t Spread It. Why Do a Few Infect Many? NYTimes]
Superspridarevent, 2% sprider smittan till 20% Dr Nelson,
[MedRxiv: Characterizing super-spreading events and age-specific infectivity of COVID-19 transmission in Georgia, USA]
Kluster av coronautbrott i Japan [CDC, EID Journal]
I Japan undersökte man drygt 3000 fall mellan 15/1 - 4/4 och hittade 61 kluster med smitta. Man identifierade också 22 troliga smittspridare i åldern 20-39 år som inte ännu fått symptom eller var asymtomatiska.
We observed clusters of COVID-19 cases from 18 (30%) healthcare facilities; 10 (16%) care facilities of other types, such as nursing homes and day care centers; 10 (16%) restaurants or bars; 8 (13%) workplaces; 7 (11%) music-related events, such as live music concerts, chorus group rehearsals, and karaoke parties; 5 (8%) gymnasiums; 2 (3%) ceremonial functions; and 1 (2%) transportation-related incident in an airplane. Most (39/61; 64%) clusters involved 5–10 cases (Figure 1, panel B). The largest cluster involved >100 cases in a hospital, including nosocomial infections and staff infections. The largest non–healthcare-related cluster we observed was among >30 persons who attended a live music concert, including performers, audience members, and event staff. Healthcare and care facilities accounted for >50% of clusters at epidemiologic weeks 11 and 14 (Figure 1, panel C).
Jag tror att om man ska börja öppna upp så får man se till att ha koll på vad man tillåter.
Inga superspridare, inga superspridarevent. De restriktioner som har liten effekt kan man ta bort.
[Most People With Coronavirus Won’t Spread It. Why Do a Few Infect Many? NYTimes]
[MedRxiv: Characterizing super-spreading events and age-specific infectivity of COVID-19 transmission in Georgia, USA]
I Japan undersökte man drygt 3000 fall mellan 15/1 - 4/4 och hittade 61 kluster med smitta. Man identifierade också 22 troliga smittspridare i åldern 20-39 år som inte ännu fått symptom eller var asymtomatiska.
We observed clusters of COVID-19 cases from 18 (30%) healthcare facilities; 10 (16%) care facilities of other types, such as nursing homes and day care centers; 10 (16%) restaurants or bars; 8 (13%) workplaces; 7 (11%) music-related events, such as live music concerts, chorus group rehearsals, and karaoke parties; 5 (8%) gymnasiums; 2 (3%) ceremonial functions; and 1 (2%) transportation-related incident in an airplane. Most (39/61; 64%) clusters involved 5–10 cases (Figure 1, panel B). The largest cluster involved >100 cases in a hospital, including nosocomial infections and staff infections. The largest non–healthcare-related cluster we observed was among >30 persons who attended a live music concert, including performers, audience members, and event staff. Healthcare and care facilities accounted for >50% of clusters at epidemiologic weeks 11 and 14 (Figure 1, panel C).
Jag tror att om man ska börja öppna upp så får man se till att ha koll på vad man tillåter.
Inga superspridare, inga superspridarevent. De restriktioner som har liten effekt kan man ta bort.
Ja, hur var det nu med det där ”snart finns mediciner tillgängliga”?B b8q skrev:
Detta var väl som Nybergzzz hade uttryckt det, ”en riktig käftsmäll mot de som trodde på ansatsen att stänga ner landet och vänta på läkemedel.”
Då fick ju Tegnell lite vatten på sin kvarn då, om endast 2% av spridningen kan härledas till flygplansresor. Sjukvård, restauranger och musikevenemang är mycket farligare.blackarrow skrev:
Allt mer tyder på att bara man får bort droppsmittan (Ischgl, studentlekar mm) så är delad luft i trånga utrymmen det värsta. Detta gör att kollektivtrafiken är det stora riskmomentet till hösten (även shoppingcenter till viss del). Hur skall man undvika dessa problem? Munskydd verkar ju vara uteslutet för FHM, så vad finns kvar?blackarrow skrev:
Min fru pratade med en affärsinnehavare i helgen, denna berättade att de nu är tillbaka på normal omsättning, precis som de andra butikerna i samma köpcentrum. Vad säger detta om rörligheten i samhället? Jag tolkar det som att folk nästan lever som vanligt nu när de är lediga.
Rörande flygplansresor så är 2% av totalen väldigt mycket, detta då det dessutom är smitta mellan olika områden!
Nu kommer svart på vitt:BirgitS skrev:
Om det fungerar bra i Sverige (100+ inlägg från dig) så vad säger du om detta där hela bilden visas.
Ser också en antydan till att tangenten på kurvan nu visar större stigning i Sverige än USA.
Ska vi säga att det fungerar bra i Sverige?. Har stora delar av världen fel om Sverige?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag noterar också att du gillar följande inlägg idag:BirgitS skrev:
"Herre gud. Hoppas de får bort Trumpeten på kuppen också och att de kan bli lite mindre rasistiska!
Och ansiktsmasker känns ju töntigt. Burka för alla tycker jag!".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
På tal om ansiktsskydd:
Jag har nu lyckats få samtliga mina trädgårdstomtar bära munskydd. Dygnet runt. Och de är oavlönade och saknar all form av intelligens, åtminstone mänsklig. På FHM har experterna inte begripit att munskydd hindrar smitta. Och där finns spår av intelligens. Och en månadslön om ca 100 tusen.
Jag har nu lyckats få samtliga mina trädgårdstomtar bära munskydd. Dygnet runt. Och de är oavlönade och saknar all form av intelligens, åtminstone mänsklig. På FHM har experterna inte begripit att munskydd hindrar smitta. Och där finns spår av intelligens. Och en månadslön om ca 100 tusen.