2 354 250 läst ·
32 467 svar
2354k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Lite så tror jag med. Men Pol Pot har väl redan provat det där med bristande framgång.D djac skrev:Såklart men jag antar att det finns ett ärligt uppsåt, man tror helt enkelt på det man kommit fram till så starkt att alla andra framstår som tokiga som inte förstår. Sen finns det idag en utbredd antielitism som lyser igenom, man ska helt enkelt inte tro att man kan något bara för att man har utbildning, erfarenhet och kunskap. -Dags för "vanliga människor" med "sunt förnuft" att ta kontrollen!
Du har helt rätt.N nicklas73 skrev:Vet du vad? Jag misstänker att det finns problem med prestige och inkompetens precis som i de flesta yrkeskategorier. Frågan är ju hur stor påverkan det skulle ha haft. Enskilda exempel finns garanterat och det är förstås riktigt tragiskt.
Brist på material har ju definitivt skrivits om, tex brist på skyddskläder och andningsskytt.
Stora delar av göteborgs byggnadsnämnd var genomkorrupt. Mutkolvar som signerades varandras fakturor. På min firma finns uppenbar inkompetens här och var. Etc etc. Hade FHM haft som enda uppgift att ta hand om min grannes karpar, hade skadan blivit begränsad (inte för karparna). Men nu!
Staffan
Du läste nog lite tokigt, jag tänkte mig en slags galenhets/foliehattsfaktor från 1 till 100 procent. Din faktor är ev lite över ett gissar jag. Men läser gärna en diktsamling.Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv är jag långt över 1 också, vi har kanske lika många tokiga som bara råkar hålla på etablissemanget på andra sidan med, eftersom det är lättare att flyta med strömmen.
Du är ju ett geni! Du har genomskådat Tegnell och gänget. En utmärkt analys. Strålande, helt enkelt.D djac skrev:
Din för evigt.
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Att ha liknande virusnivå är väl inte riktigt samma sak som att sprida viruset till lika många (smittsamhet). Det måste väl vara sannolikare att en som hostar och därmed både djupandas och sprider sina droppar längre smittar fler än en som andas genom näsan med små andetag. Och se där dök just det upp i artikeln.Ulltand skrev:
Poängen är inte om någon haft symptom i något skede utan att de har lika höga virusnivåer utan symtom vid testtillfället. Alltså sannolik ungefär lika smittsamma.
"As well as identifying the proportion of asymptomatic cases, the team also found that asymptomatic people had a similar 'viral load' -- the total amount of virus a person has inside them -- as symptomatic patients.
Viral load also appeared to decrease in people who had no symptoms to begin with but later developed symptoms, suggesting that asymptomatic and pre-symptomatic transmission could contribute significantly to the spread of disease, making testing and isolating even more important in controlling outbreaks."
Kommentarerna till själva studien tar också upp att de inte har använt ett bra mått på smittspridningsförmåga.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2488-1
Annars verkar ju själva studien framför allt handla om att det gick bra att få ner smittspridningen med hjälp av någon sorts lock-down med tanke på dess rubrik. Så för forskarna har inte poängen varit att folk utan symtom har haft lika hög virushalt mätt på det sättet som folk med symtom, det är bara ett av flera resultat man har fått fram.
https://www.nature.com/articles/s41586-020-2488-1_reference.pdf
Kom in till Nature den 2 april.
Om man bara har förlorat luktsinnet och inte har något annat symtom är man asymtomatisk enligt de kriteria som forskarna har ställt upp.
De konstaterar själva att de flesta av dem som testade positivt i andra omgången hade gjort det även i första omgången, dvs. att de fortfarande lämnade ett positivt PCR-prov efter två veckor. I texten skrivs det bara att de med positivt test och inga symtom i första testomgången inte fick några symtom senare.
Inget barn under 10 år testades positivt fast flera av dem levde ihop med en vuxen som testades positivt i första omgången.
Milda MatildaHyltran från Veglemyren skrev:
Lite krass verklighet, du är ute och cyklar i blå pyjamas.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Finns det någon som tycker att Sverige var väldigt bra rustat?Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det är ju något som pågått i årtionden, det är ju snart 30 år sen beredskapslagren började tas bort, och inget man kan lasta bara de som styr nu för.
BirgitS skrev:
Att ha liknande virusnivå är väl inte riktigt samma sak som att sprida viruset till lika många (smittsamhet). Det måste väl vara sannolikare att en som hostar och därmed både djupandas och sprider sina droppar längre smittar fler än en som andas genom näsan med små andetag. Och se där dök just det upp i artikeln.
Kommentarerna till själva studien tar också upp att de inte har använt ett bra mått på smittspridningsförmåga.
[länk]
Annars verkar ju själva studien framför allt handla om att det gick bra att få ner smittspridningen med hjälp av någon sorts lock-down med tanke på dess rubrik. Så för forskarna har inte poängen varit att folk utan symtom har haft lika hög virushalt mätt på det sättet som folk med symtom, det är bara ett av flera resultat man har fått fram.
[länk]
Kom in till Nature den 2 april.
Om man bara har förlorat luktsinnet och inte har något annat symtom är man asymtomatisk enligt de kriteria som forskarna har ställt upp.
De konstaterar själva att de flesta av dem som testade positivt i andra omgången hade gjort det även i första omgången, dvs. att de fortfarande lämnade ett positivt PCR-prov efter två veckor. I texten skrivs det bara att de med positivt test och inga symtom i första testomgången inte fick några symtom senare.
Inget barn under 10 år testades positivt fast flera av dem levde ihop med en vuxen som testades positivt i första omgången.
Så är det sannolikt att hostar man så sprids viruset bättre. Men oaktat detta så är 40% en mycket stor andel och smittspridning lär komma även från den gruppen. WHOs rekommendation testa, spåra och isolera tycks vara det som gäller. Stanna hemma om du är sjuk räcker inte om man vill slå ner smittan så mycket som möjligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Amerikanarna kan sova lugnt, de kan strunta helt i vad Fauci, deras guvernörer och delstatsledningar säger, Kreutzers grafer visar att allt är bra i USA oavsett att några där borta rapporterar om kraftigt stigande antal sjuka i flera delstater.K Kreutzer skrev:Nu kommer svart på vitt:
Om det fungerar bra i Sverige (100+ inlägg från dig) så vad säger du om detta där hela bilden visas.
Ser också en antydan till att tangenten på kurvan nu visar större stigning i Sverige än USA.
Ska vi säga att det fungerar bra i Sverige?. Har stora delar av världen fel om Sverige?
[bild]
(Kan finnas vissa spår av ironi ovan.)
Nä, jag tycker väl ändå inte det men vi var nog inte milsvid ifrån att vara ok rustat, vilket egentligen hade passat min ambitionsnivå. Med tanke på den flora av hot och möjliga katastrofer som lurar runt hörnet så får nog "ok" vara det man siktar på, kostnaden för att vara "väldigt bra rustat" för väldigt många hot blir snabbt oöverstiglig för oss skattebetalare. Vi ska ju inte bara överleva utan gärna leva lite fram tills vi dör.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Naturligtvis är det bästa att göra som WHO vill och det görs ju i allt fler regioner, men i alla finns inte de resurserna än.Ulltand skrev:
Så är det sannolikt att hostar man så sprids viruset bättre. Men oaktat detta så är 40% en mycket stor andel och smittspridning lär komma även från den gruppen. WHOs rekommendation testa, spåra och isolera tycks vara det som gäller. Stanna hemma om du är sjuk räcker inte om man vill slå ner smittan så mycket som möjligt.
Som sagt är 40 % en osäker siffra, forskarna uppger själva någonstans i intervallet 30-50 %, men då har de ju, som jag tycker, inte något riktigt bra mätvärde på vilka som verkligen är asymtomatiska i och med att de inte har kollat upp eventuella tidigare symtom och kanske är lite väl snåla på vad som är symtom. Kunskapsläget var ju väldigt mycket sämre i månadsskiftet februari/mars än vad det är nu.