Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Nu känns det som då vi diskuterade om det var bra med ansiktsmask eller inte igen.

Jag vill på stå att det är fel att som rutin bara ge morfin (Jag är poet och det är inget ni vet;)) till en svag patient som ligger i sin säng och har ångest därför att hen inte får i så sig tillräckligt med luft.
Som sagt det beror ju på varför patienten har ångest och varför patienten upplever att hen inte får tillräckligt med luft.
Tror du inte att man kan bli stressad av att veta att man har Covid-19?
Tror du inte stress gör att man spänner muskler, t.ex. bröstmuskler så att man inte kan andas ordentligt?
Tror du inte att morfin kan minska stressen och därmed blir musklerna mer avslappnade så att man kan andas bättre?
Jag försöker bara förstå vilket steg i händelseförloppet som du inte håller med om.

• Gilla
beqen
  • Laddar…
J
Jag hörde fel och satsade på Tattinger istället. Blev dyrt men hade roligare när jag blandade med morfin. Lite diklofenac i ena ändan och champagne i den andra...
Ska tipsa AndersMalmgren och bjuda in Staffan2000 (Dopping?)

BirgitS
Om det är som du beskriver så kan det ha en placeboeffekt.

Om man får för mycket i sig så är det inte bra om man hör till en viss grupp. Men medans patienten man suger i sig några lugnande andetag kan personalen koll om man gör till den grupp som det är farligt att ge syrgas till.
Morfin är lugnande och muskelavslappnade, det är ingen placebo. Om det var det du menade.

Det är ju inte så att man ger patienter morfin och omedelbart lämnar dem och inte kommer tillbaks på flera timmar.

useless useless skrev:
Eftersom du inte har någon aning så borde du sluta gissa. Det finns länkar tidigare i tråden till vetenskapliga texter som visar att andningen underlättas för de allra flesta med morfin.
Men du verkar vara expert i ämnet efter att ha sett en film på Internet av en läkare som vill tjäna pengar på sin egen syrgasuppfinning?
Att ställa en gastub på en bil är ingen uppfinning, och det är det ingen som påstår, och han som vill tjäna pengar är ingen läkare.

Och det stämmer att jag inte är läkare. Och jag har för mig att du är det?

Men bara för att jag länkar och citerar en efterfrågad källa så tycker jag inte att jag utger mig för att vara expert för det.

BirgitS BirgitS skrev:
Morfin är lugnande och muskelavslappnade, det är ingen placebo. Om det var det du menade.

Det är ju inte så att man ger patienter morfin och omedelbart lämnar dem och inte kommer tillbaks på flera timmar.
Jag har aldrig sagt att morfin är ett placebo men att få några andetag syrgas kan vara det.

J Jocke Best skrev:
Ajaj, 1 av 1000 får andningssvårigheter av syrgas enligt fass så enligt samma logik är det också inte att rekommendera mot andningssvårigheter som med ipren då?
[länk]
Nej det är inte en av tusen det är fler än en av tusen.

BirgitS
Jag har aldrig sagt att morfin är ett placebo men att få några andetag syrgas kan vara det.
Okej, det var svårt att veta vad du syftade på i inlägget jag citerade.

Tror knappast några andetag med syrgas fungerar som muskelavslappnande och framför allt inte när syrgasen sen tas bort. Om man tror att syrgas hjälper och man får lite syrgas blir man väl ändå mer uppstressad när sen syrgasen tas bort.
Som framgick av någon annans länk om syrgas så finns det ju biverkningar med det också så det är ju inget man ska ge under lång tid utan att det behövs.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
J
Av syrgas? Desto värre då ju. Eller av morfin? När är det tillräckligt säkert för dig då? Att använda? Du vet att man övervakar patienters syresättning va?

BirgitS BirgitS skrev:
Okej, det var svårt att veta vad du syftade på i inlägget jag citerade.

Tror knappast några andetag med syrgas fungerar som muskelavslappnande och framför allt inte när syrgasen sen tas bort. Om man tror att syrgas hjälper och man får lite syrgas blir man väl ändå mer uppstressad när sen syrgasen tas bort.
Som framgick av någon annans länk om syrgas så finns det ju biverkningar med det också så det är ju inget man ska ge under lång tid utan att det behövs.
Det stämmer att man inte ska ge det under en lång tid om det inte behövs men om det behövs så ska man ge det.

15129 i åldersgruppen 70+ har blivit sjuka i Corona. Hur många av dom har behövt vård på grund av andingsbesvär? 25%?
Enligt dig så skulle de kanse 3782 personerna nekats behandling med morfin för att eventuellt 10 stycken kan få andningsbesvär som biverkning?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
15129 i åldersgruppen 70+ har blivit sjuka i Corona. Hur många av dom har behövt vård på grund av andingsbesvär? 25%?
Enligt dig så skulle de kanse 3782 personerna nekats behandling med morfin för att eventuellt 10 stycken kan få andningsbesvär som biverkning?
Det blir bara fel om jag killgissar mot någon som verkar ha koll på siffrorna.

Men jag tror att syrgas skulle rädda fler liv än morfin här så enkelt är det tror jag.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Edit: andning ger liknande effekt, men med mindre storlek på aerosolerna. Du ser dem dock när det är riktigt kallt på vintern och du andas. .
Nja, det man ser på vintern är väl huvudsakligen vätska som kondenseras i luften, inte droppar som är i vätskefas redan när de lämnar kroppen. Eller?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Men jag tror att syrgas skulle rädda fler liv än morfin här så enkelt är det tror jag.
Tyvärr påverkar inte din tro läkarvetenskapen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tyvärr påverkar inte din tro läkarvetenskapen.
Det har du rätt i men det som människor argumenterar för kan påverka vad man forskar om.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.