2 354 250 läst ·
32 467 svar
2354k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Baserat på min egen erfarenhet av andningsproblem med Covid-19 så skulle jag vilja påstå att morfin har en positiv effekt på andningen. Morfin är lugnande och det minskar stressen som andningsproblemen leder till, en stress som gör att andningsproblemen blir värre. För min egen del så räckte det att en sköterska berättade för mig att mina andningsproblem inte ens var i närheten av att vara allvarliga för att min stress skulle sjunka och därmed så fungerade min andning bättre. Morfin ger samma effekt om man är stressad över andningen.BirgitS skrev:
Men tror du inte att personalen märker om någon börjar andas sämre i stället för bättre när de får morfin?
Sen kan du ju då räkna ut hur många personer det gäller när det är något mellan 1 på 100 och 1 på 1000 som får en sån biverkan, det är ung. 70 000 som bor på ett äldreboenden, en liten del av dem som bor på ett äldreboende har blivit sjuka i Covid-19, väldigt många av dessa tillfrisknar, många som är yngre än 80 år har avlidit och bland dessa är det väldigt ovanligt att bo på ett äldreboende, många som är mellan 80 och 90 år bor inte heller på ett äldreboende.
Jag skulle definitivt vilja ha morfin för att minska stressen om jag skulle få kraftiga andningsproblem, men jag skulle även vilja ha syrgas...
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tycker/tror att det är helt fel att bara dämpa ångesten med morfin vid andnöd.BirgitS skrev:
Men tror du inte att personalen märker om någon börjar andas sämre i stället för bättre när de får morfin?
Sen kan du ju då räkna ut hur många personer det gäller när det är något mellan 1 på 100 och 1 på 1000 som får en sån biverkan, det är ung. 70 000 som bor på ett äldreboenden, en liten del av dem som bor på ett äldreboende har blivit sjuka i Covid-19, väldigt många av dessa tillfrisknar, många som är yngre än 80 år har avlidit och bland dessa är det väldigt ovanligt att bo på ett äldreboende, många som är mellan 80 och 90 år bor inte heller på ett äldreboende.
Först åtgärden om man har andnöd borde vara att ge syrgas.
Jag tycker att det är jämförbart med att bara ge smärtlindring vid en hjärtattack.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag har läst det jag länkar till har du gjort det?useless skrev:
Förre än en av 100 men fler än en av 1000 får svårt att andas av morfin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Precis, det är just därför man ger morfin, det förbättrar andningen. Det gäller ju inte bara vid Covid-19 utan t.ex. vid KO eller blodproppar i lungorna.pacman42 skrev:
Baserat på min egen erfarenhet av andningsproblem med Covid-19 så skulle jag vilja påstå att morfin har en positiv effekt på andningen. Morfin är lugnande och det minskar stressen som andningsproblemen leder till, en stress som gör att andningsproblemen blir värre. För min egen del så räckte det att en sköterska berättade för mig att mina andningsproblem inte ens var i närheten av att vara allvarliga för att min stress skulle sjunka och därmed så fungerade min andning bättre. Morfin ger samma effekt om man är stressad över andningen.
Jag skulle definitivt vilja ha morfin för att minska stressen om jag skulle få kraftiga andningsproblem, men jag skulle även vilja ha syrgas...
Syrgas bör man ju få om syrehalten i blodet går ner, har man tillräckligt med syre i blodet finns det ju ingen anledning till att ge extra syre.
Ja, och det faktum att det finns en mindre vanlig biverkning tycker du är skäl att inte använda morfin över huvud taget? dom 100-999 personerna som blir bättre av morfinet då?Hyltran från Veglemyren skrev:
Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Med samma logik kan jag härmed varna för ipren då till och med 1 av 100 kan få huvudvärk.Hyltran från Veglemyren skrev:
https://www.fass.se/m/produkt/19851206000022/public/tabproduct
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Som sagt man ger inte morfin för att dämpa ångest. Det finns andra mycket bättre läkemedel för det.Hyltran från Veglemyren skrev:
Morfin är lugnande och minskar t.ex. stress som kan göra att man spänner muskler som hindrar andningen.
Att känna andnöd och ha för lite syre i blodet är två olika saker. Man kan känna andnöd fast man har normalt med syre i blodet och då gör extra syre ingen som helst nytta.
Man kan som pacman42 skrev känna att man har andningsproblem pga. stress.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 060 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 060 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nu känns det som då vi diskuterade om det var bra med ansiktsmask eller inte igen.BirgitS skrev:
Som sagt man ger inte morfin för att dämpa ångest. Det finns andra mycket bättre läkemedel för det.
Morfin är lugnande och minskar t.ex. stress som kan göra att man spänner muskler som hindrar andningen.
Att känna andnöd och ha för lite syre i blodet är två olika saker. Man kan känna andnöd fast man har normalt med syre i blodet och då gör extra syre ingen som helst nytta.
Man kan som pacman42 skrev känna att man har andningsproblem pga. stress.
Jag vill på stå att det är fel att som rutin bara ge morfin (Jag är poet och det är inget ni vet
Ajaj, 1 av 1000 får andningssvårigheter av syrgas enligt fass så enligt samma logik är det också inte att rekommendera mot andningssvårigheter som med ipren då?Hyltran från Veglemyren skrev:
https://www.fass.se/m/produkt/20040607011584/health/tabproduct
Eftersom du inte har någon aning så borde du sluta gissa. Det finns länkar tidigare i tråden till vetenskapliga texter som visar att andningen underlättas för de allra flesta med morfin.Hyltran från Veglemyren skrev:
Men du verkar vara expert i ämnet efter att ha sett en film på Internet av en läkare som vill tjäna pengar på sin egen syrgasuppfinning?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om det är som du beskriver så kan det ha en placeboeffekt.BirgitS skrev:
Om man får för mycket i sig så är det inte bra om man hör till en viss grupp. Men medans patienten man suger i sig några lugnande andetag kan personalen koll om man gör till den grupp som det är farligt att ge syrgas till.