Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Men tror du inte att personalen märker om någon börjar andas sämre i stället för bättre när de får morfin?

Sen kan du ju då räkna ut hur många personer det gäller när det är något mellan 1 på 100 och 1 på 1000 som får en sån biverkan, det är ung. 70 000 som bor på ett äldreboenden, en liten del av dem som bor på ett äldreboende har blivit sjuka i Covid-19, väldigt många av dessa tillfrisknar, många som är yngre än 80 år har avlidit och bland dessa är det väldigt ovanligt att bo på ett äldreboende, många som är mellan 80 och 90 år bor inte heller på ett äldreboende.
Baserat på min egen erfarenhet av andningsproblem med Covid-19 så skulle jag vilja påstå att morfin har en positiv effekt på andningen. Morfin är lugnande och det minskar stressen som andningsproblemen leder till, en stress som gör att andningsproblemen blir värre. För min egen del så räckte det att en sköterska berättade för mig att mina andningsproblem inte ens var i närheten av att vara allvarliga för att min stress skulle sjunka och därmed så fungerade min andning bättre. Morfin ger samma effekt om man är stressad över andningen.

Jag skulle definitivt vilja ha morfin för att minska stressen om jag skulle få kraftiga andningsproblem, men jag skulle även vilja ha syrgas...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men tror du inte att personalen märker om någon börjar andas sämre i stället för bättre när de får morfin?

Sen kan du ju då räkna ut hur många personer det gäller när det är något mellan 1 på 100 och 1 på 1000 som får en sån biverkan, det är ung. 70 000 som bor på ett äldreboenden, en liten del av dem som bor på ett äldreboende har blivit sjuka i Covid-19, väldigt många av dessa tillfrisknar, många som är yngre än 80 år har avlidit och bland dessa är det väldigt ovanligt att bo på ett äldreboende, många som är mellan 80 och 90 år bor inte heller på ett äldreboende.
Jag tycker/tror att det är helt fel att bara dämpa ångesten med morfin vid andnöd.

Först åtgärden om man har andnöd borde vara att ge syrgas.

Jag tycker att det är jämförbart med att bara ge smärtlindring vid en hjärtattack.

• Älska
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du ens läst det du själv länkar till? Andningssvårigheter är en "mindre vanlig" biverkning. det betyder inte att alla som behandlas med morfin drabbas av det.
Jag har läst det jag länkar till har du gjort det?
Förre än en av 100 men fler än en av 1000 får svårt att andas av morfin.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Baserat på min egen erfarenhet av andningsproblem med Covid-19 så skulle jag vilja påstå att morfin har en positiv effekt på andningen. Morfin är lugnande och det minskar stressen som andningsproblemen leder till, en stress som gör att andningsproblemen blir värre. För min egen del så räckte det att en sköterska berättade för mig att mina andningsproblem inte ens var i närheten av att vara allvarliga för att min stress skulle sjunka och därmed så fungerade min andning bättre. Morfin ger samma effekt om man är stressad över andningen.

Jag skulle definitivt vilja ha morfin för att minska stressen om jag skulle få kraftiga andningsproblem, men jag skulle även vilja ha syrgas...
Precis, det är just därför man ger morfin, det förbättrar andningen. Det gäller ju inte bara vid Covid-19 utan t.ex. vid KO eller blodproppar i lungorna.

Syrgas bör man ju få om syrehalten i blodet går ner, har man tillräckligt med syre i blodet finns det ju ingen anledning till att ge extra syre.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja, och det faktum att det finns en mindre vanlig biverkning tycker du är skäl att inte använda morfin över huvud taget? dom 100-999 personerna som blir bättre av morfinet då?

Att ge morfin till att människa med andnöd utan att samtidigt ge syrgas eller någon annan form av åtgärd för att underlät syretillförseln är lika med aktiv dödshjälp.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, och det faktum att det finns en mindre vanlig biverkning tycker du är skäl att inte använda morfin över huvud taget? dom 100-999 personerna som blir bättre av morfinet då?
Nej det tycker jag inte men som först åtgärd vid andnöd så borde man ge syrgas inte morfin.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
J
Med samma logik kan jag härmed varna för ipren då till och med 1 av 100 kan få huvudvärk.

https://www.fass.se/m/produkt/19851206000022/public/tabproduct

• Haha
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag tycker/tror att det är helt fel att bara dämpa ångesten med morfin vid andnöd.

Först åtgärden om man har andnöd borde vara att ge syrgas.

Jag tycker att det är jämförbart med att bara ge smärtlindring vid en hjärtattack.
Som sagt man ger inte morfin för att dämpa ångest. Det finns andra mycket bättre läkemedel för det.
Morfin är lugnande och minskar t.ex. stress som kan göra att man spänner muskler som hindrar andningen.

Att känna andnöd och ha för lite syre i blodet är två olika saker. Man kan känna andnöd fast man har normalt med syre i blodet och då gör extra syre ingen som helst nytta.

Man kan som pacman42 skrev känna att man har andningsproblem pga. stress.

J Jocke Best skrev:
Med samma logik kan jag härmed varna för ipren då till och med 1 av 100 kan få huvudvärk.

[länk]
Som först åtgärd mot andnöd ja

J
Som först åtgärd mot andnöd ja
Hur tänker du då? Kan du inte erkänna att du bara sitter och gissar lite innan du skriver? Hur biverkningsfritt ska ett läkemedel vara för att dr Hyltran ska rekommendera det?

BirgitS
Nej det tycker jag inte men som först åtgärd vid andnöd så borde man ge syrgas inte morfin.
Och om nu andnöden inte beror på att man har för lite syre i blodet utan att man är uppstressad så att man inte andas ordentligt?
Då hjälper inte extra syre.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt man ger inte morfin för att dämpa ångest. Det finns andra mycket bättre läkemedel för det.
Morfin är lugnande och minskar t.ex. stress som kan göra att man spänner muskler som hindrar andningen.

Att känna andnöd och ha för lite syre i blodet är två olika saker. Man kan känna andnöd fast man har normalt med syre i blodet och då gör extra syre ingen som helst nytta.

Man kan som pacman42 skrev känna att man har andningsproblem pga. stress.
Nu känns det som då vi diskuterade om det var bra med ansiktsmask eller inte igen.

Jag vill på stå att det är fel att som rutin bara ge morfin (Jag är poet och det är inget ni vet;)) till en svag patient som ligger i sin säng och har ångest därför att hen inte får i så sig tillräckligt med luft.

J
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag vill på stå att det är fel att som rutin bara ge morfin (Jag är poet och det är inget ni vet;)) till en svag patient som ligger i sin säng och har ångest därför att hen inte får i så sig tillräckligt med luft.
Eftersom du inte har någon aning så borde du sluta gissa. Det finns länkar tidigare i tråden till vetenskapliga texter som visar att andningen underlättas för de allra flesta med morfin.
Men du verkar vara expert i ämnet efter att ha sett en film på Internet av en läkare som vill tjäna pengar på sin egen syrgasuppfinning?

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och om nu andnöden inte beror på att man har för lite syre i blodet utan att man är uppstressad så att man inte andas ordentligt?
Då hjälper inte extra syre.
Om det är som du beskriver så kan det ha en placeboeffekt.

Om man får för mycket i sig så är det inte bra om man hör till en viss grupp. Men medans patienten man suger i sig några lugnande andetag kan personalen koll om man gör till den grupp som det är farligt att ge syrgas till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.