Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Vi tar en snabbis Birgit!

Det var det jag förklarade ovan. Små färgdroppar hänger kvar i luften länge. Sprayfärg består av små droppar. Likaså gör en del av de droppar som lämnar munnen vid hosta. I båda fallen bildas en dimma.
För mig är det basala fysiska lagar som styr, och därför behövs inga ytterligare bevis. Men för dig Birgit, skall jag försöka hitta något bevis för det som redan är bevisat.

Staffan
Att dra slutsatsen att alla olika sorters "små droppar" beter sig på samma sätt är nog att förenkla de fysiska lagarna lite väl mycket, även om du skulle råka ha rätt. Fast det blir nog svårt att hitta bevis för att droppsmittor beter sig som sprayfärg, jag tror inte det är jättemånga som forskar om just det.

• Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[media]
Här är en länk till videon

Och här har jag själv googlat lite

[länk]
Så du tror verkligen att det är mycket vanligt att vara allergisk mot morfin?
Fast det inte ens räknas upp som sällsynt, dvs. något som mindre än 1 av 1000 drabbas av.
Bättre får du allt komma med.

BirgitS BirgitS skrev:
Fast det inte ens räknas upp som sällsynt, dvs. något som mindre än 1 av 1000 drabbas av.
Ja tycker inte att 1 av 1000 är lite och särskilt inte om det inte finns syrgas att tillgå.

Och för övrigt står det

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Kramper i gall- och urinvägar, omtöckning, humörsvängningar, sammandragning i luftrören, klåda, försämrad andningsförmåga, yrsel, förvirring.ed.

Redigerat:
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bra för jänkarna men tråkigt för oss.

Undrar över Sveriges/EUs agerande. Har vi också förhandlat med Astra och varför fick vi inga doser?

Vi får trösta oss med att det finns ett 10-tal andra läkemdel i pipeline som kan komma efter sommaren.
Nu är det ju inte AstraZeneca som har Remdesivir utan amerikanska Gilead och i USA har väl det bestämts att inga läkemedel eller vaccin mot Covid-19 som tas fram/produceras inom USA får exporteras innan USA:s behov är uppfyllt. Eller något liknande.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Vilket fint samhälle vi skulle fått med lite mer angiveri uppföljt av godtyckliga och summariska rättegångar, varför stoppa vid detta brott. Vi halverar polis och åklageri och låter allmänheten skipa rättvisa genom att sladdra!
Varför kommer jag osökt att tänka på Stasi ... :thinking:

https://stoppastorebror.se/overvakningssamhallet-i-osttyskland/

• Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja tycker inte att 1 av 1000 är lite och särskilt lite om det inte finns syrgas att tillgå.

Och för övrigt står det

https://www.fass.se/m/produkt/19960815000078/public/tabproduct

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare): Kramper i gall- och urinvägar, omtöckning, humörsvängningar, sammandragning i luftrören, klåda, försämrad andningsförmåga, yrsel, förvirring.ed.
Inte 1 av 1000

Redigerat:
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Har du någon länk där någon verkligen har tagit reda på vad som droppsmitta från någon som har hostat, nyst, andats etc. kommer fram till att det finns kvar i luften väldigt länge?
Det är en droppsmitta vi diskuterar inte en luftburen smitta.
I någon av mina tidiga inlägg från sydkoreanska experten så går han igenom bl a detta. Inomhus, särskilt där det finns AC så torkar dropparna ut och det blir enstaka viruspartiklar, luftsmitta, som kan hållas svävande länge. Det är en av förklaringarna till att det blev sådan explosiv spridning i den religiösa sekten (var det väl?) tidigt i pandemin.

Alla butiker använder väl AC sommartid?

Det är därför man ska använda P3-filter om man vill vara helt säker.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Mikael_L
T tanaris skrev:
Att dra slutsatsen att alla olika sorters "små droppar" beter sig på samma sätt är nog att förenkla de fysiska lagarna lite väl mycket, även om du skulle råka ha rätt. Fast det blir nog svårt att hitta bevis för att droppsmittor beter sig som sprayfärg, jag tror inte det är jättemånga som forskar om just det.
Men då är det nog viktigt att inte förenkla åt andra hållet heller.
Och som den studien som claes postade som jag länkade till för ett par sidor sen här, så fann man att det vid några smittillfällen verkar ha rört sig om betydligt längre avstånd som det spridit sig, men påhjälpt utav ventilation och AC.

Bra är det att skilja på "troligt", "det mesta", "det viktiga" och "liten risk", "ganska lite", "inte viktigt".
Dvs, något beter sig i huvudsak på ett vis och bör därmed hanteras på ett visst sätt. Att man sen inte får 100% resultat, utan kanske bara 80-90% eller nåt sånt, spelar kanske inte så stor roll.
100% stopp på smittspridningen kommer ju aldrig att ske, så det är bäst att fokusera på det som ger stor nytta med så lite nackdelar som möjligt.

(Därmed har jag försökt säga att jag tror både Staffan2000 har rätt, men likväl de han debatterar mot här)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Enligt vad Wold sa på radion är det i princip ofarligt att peta sig i ansiktet så länge man inte stoppar fingret rakt i ögat eller långt in i näsan.
Största risken är att dela (inomhus)luft med smittade under mer än någon enstaka minut.
Detta gör också att symtomfria är lika farliga som de som har symtom i dessa situationer, detta då de verkar ha (nästan) lika mycket virus.

De symtomfria är dessutom uppåt 40% av befolkningen enligt ny forskning (som Ulltand redan nämnt):
-https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/ny-studie-fyra-av-tio-sjuka-var-utan-symtom/

Dessa två aspekter tillsammans gör att ansiktsmasker i offentligheten är den enskilt viktigaste lösningen för att få stopp på smittspridningen. (min slutsats)

BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
I någon av mina tidiga inlägg från sydkoreanska experten så går han igenom bl a detta. Inomhus, särskilt där det finns AC så torkar dropparna ut och det blir enstaka viruspartiklar, luftsmitta, som kan hållas svävande länge. Det är en av förklaringarna till att det blev sådan explosiv spridning i den religiösa sekten (var det väl?) tidigt i pandemin.

Alla butiker använder väl AC sommartid?

Det är därför man ska använda P3-filter om man vill vara helt säker.
Höjer inte AC luftfuktigheten?
Eller skulle det vara vinddraget som torkar ut?
Var det inte en hel del sång och liknande i den där sekten?
Och det har man ju nu kommit fram till att det troligen både kastar iväg dropparna längre och får dropparna att innehålla mer virus pga. att man andas långt ner i lungorna.

Men fläktar har det ju avråtts ifrån under de senaste veckorna, just för att det får dropparna att färdas längre.

Alla butiker har inte AC. Under värmeböljan för två år sen var det ju många småbutiker som hade små AC-aggregat med slangen ut genom dörren men det var ju först när det var temperaturer på 30 grader och inte över hela sommaren.

Här är en video som tydligt visar att nysningar genererar en dimma av kroppsvätskor.

[media]
Det räcker att du öppnar munnen så sprutar det ut saliv från salivkörtlarna. När man gäspar så kan det bli stora mängder då man då kan få dem att rent generera strålar som kan gå någon meter, men det sprutar även när man bara gapar men inte lika långt.

Edit: andning ger liknande effekt, men med mindre storlek på aerosolerna. Du ser dem dock när det är riktigt kallt på vintern och du andas. Ett annat sätt att få det mer lättförståeligt: hur långt ser du cigarettrök? På hur långt avstånd känner du doften av den? Virusen tar sig lika långt i utandningsluften, men de blandas ju ut mer och mer precis som cigarettröken.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Här är en video som tydligt visar att nysningar genererar en dimma av kroppsvätskor.

[media]
Behöver man se den eller räcker det med att se bilden?

BirgitS BirgitS skrev:
Höjer inte AC luftfuktigheten?
Eller skulle det vara vinddraget som torkar ut?
Var det inte en hel del sång och liknande i den där sekten?
Och det har man ju nu kommit fram till att det troligen både kastar iväg dropparna längre och får dropparna att innehålla mer virus pga. att man andas långt ner i lungorna.

Men fläktar har det ju avråtts ifrån under de senaste veckorna, just för att det får dropparna att färdas längre.

Alla butiker har inte AC. Under värmeböljan för två år sen var det ju många småbutiker som hade små AC-aggregat med slangen ut genom dörren men det var ju först när det var temperaturer på 30 grader och inte över hela sommaren.
Nej, en AC-kyler luften och vätskan kondenseras därmed vid aggregatet, den svalare luften som skickas ut har lägre absolut fuktighet och detta leder till lägre relativ fuktighet när den blandas med den varma luften. Detta gör att aerosoler torkar ihop och flyger "bättre och längre".

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ja tycker inte att 1 av 1000 är lite och särskilt lite om det inte finns syrgas att tillgå.

Och för övrigt står det

Inte 1 av 1000
Men tror du inte att personalen märker om någon börjar andas sämre i stället för bättre när de får morfin?

Sen kan du ju då räkna ut hur många personer det gäller när det är något mellan 1 på 100 och 1 på 1000 som får en sån biverkan, det är ung. 70 000 som bor på ett äldreboenden, en liten del av dem som bor på ett äldreboende har blivit sjuka i Covid-19, väldigt många av dessa tillfrisknar, många som är yngre än 80 år har avlidit och bland dessa är det väldigt ovanligt att bo på ett äldreboende, många som är mellan 80 och 90 år bor inte heller på ett äldreboende.

[media]
Här är en länk till videon

Och här har jag själv googlat lite

[länk]
Har du ens läst det du själv länkar till? Andningssvårigheter är en "mindre vanlig" biverkning. det betyder inte att alla som behandlas med morfin drabbas av det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.