2 356 140 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sveriges beredskap är braMultiMan skrev:
[länk]
Det är omkring 3000 personer som testat sig sedan det blev möjligt att självtesta sig för corona i Halland. Av dem har en tredjedel inte fått något svar på om de är smittade eller inte.
– En av tre har antingen fått tekniskt fel som provsvar, eller fått besked om att man inte har kunnat analysera provet alls, säger Mica Jägerstedt, projektledare i regionen, till P4 Halland.
Orsakerna bedöms vara flera, men de största är att proverna antingen varit felmärkta eller förvarats för varmt innan det kommit till analys i labbet.
Ett skämt när vi inte ens kan ha rutiner som säkerställer att testade hanteringen av testerna.
Dags att ansvariga avgår frivilligt eller uppmanas till det.. Börja med Socialminister Lena Hallengren.
En skandal.
Och det var även hon som framförde bluffen tidigt i våras.
Det är troligtvis Postnords fel. Jag har varit i kontakt med flera veterinärer som alla säger att de slutat ta vissa blodprover pga postens ständiga förseningar. Blodproven blir helt enket för gamla innan posten behagar leverera dem till labben. Troligtvis är det samma felkälla här.MultiMan skrev:
Staffan
Känns lite random men ibland dyker det upp ett förstoringsglas nere till höger och med det kan man söka i tråden men oklart när det kommer, nu får jag tex inte fram det.blackarrow skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja det borde ordinarie gasleverantör kunna bistå med. Problemet är att de inte gör det i Sverige.T tanaris skrev:Det kan ju vara så att en "uppfinning" bestående av två standardflaskor för flytande syre istället för de vanliga gasflaskorna kanske inte är så intressant. Det borde ju ordinarie gasleverantör kunna bistå med i så fall. Kanske t o m billigare än en halv miljon per flaska. Men jag vet inte, jag gissar.
Den norska läkaren pratar ju om att den formen av teknik har funnits länge i Norge och att det är märkligt att man inte leverera gas på detta sätt i Sverige.
Särskilt i dessa covid19 tider då många behöver syrgas för att överleva.
Eftersom att svenska läkare har blivit tillsagda att skriva ut morfin för att dämpa ångesten ångesten hos äldre covid19 patienter med andnöd.
Att ge morfin till att människa med andnöd utan att samtidigt ge syrgas eller någon annan form av åtgärd för att underlät syretillförseln är lika med aktiv dödshjälp.
Det finns en stor skillnad på att ge syrgas och intensivvård man kan till exempel utan problem ge syrgas i en vanlig villa, på ett vårdhem eller på toppen av Mount Everest.
Här är inlägget ifråga:blackarrow skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/coronavirus.367003/page-1241#post-3744509
från Claessörmland
Det bästa vore om man kunde slippa alla sorters extremister, men i övrigt håller jag med om att det borde hållas rent från idioti. Men det görs ju också, bara att kolla vilka som inte längre får vara med.Snailman skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är ingen i videon som kallar det för en uppfinning. Att ställa en stor gastub på en lastbil går inte att kalla för en uppfinning.D djac skrev:
De bara visar hur två bra uppfinningar kan användas tillsammans för att uppnå ett bättre resultat. Och förbättra den katastrofsituation som nu råder i Sverige.
Så gör man i Norge det borde gå i Sverige också.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Du har ju såklart rätt (även om det inte framgår att det gäller just dessa prover)Staffan2000 skrev:
Region Blekinge och Region Kronoberg avslutar sitt samarbete med Postnord efter att företaget misslyckats med att leverera omkring tusen coronatester till ett labb i Uppsala i tid, rapporterar P4 Blekinge.
Det handlar framförallt om prover från medarbetare inom vården som försenats och varit svåra att spåra. Detta trots att regionerna använt Postnords dyrare expresstjänst.
Verkar inte vara något nytt.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7504831
Postnords svar är ju klockrent:
"Vi måste titta på i varje enskilt fall vad det är som gått fel"
Undrar hur lång tid det tar att titta på alla tusentals försändelser?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=7504831
Postnords svar är ju klockrent:
"Vi måste titta på i varje enskilt fall vad det är som gått fel"
Undrar hur lång tid det tar att titta på alla tusentals försändelser?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Det är väl inte så konstigt när det är så här:K Kreutzer skrev:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/fauci-pandemin-utom-kontroll-i-usa/Smittspridningen i USA är utom kontroll och antalet nya smittade kan komma att dubbleras, varnar landets ledande smittskyddsexpert Anthony Fauci.
...
För tillfället ökar antalet nya smittade i USA med omkring 40 000 per dag, men Fauci varnar för att det snart kan handla om 100 000 nya smittade dagligen om inte stora landsomfattande åtgärder genomförs för att stävja spridningen av coronaviruset.
...
I juni dubblerades antalet smittade i minst tio amerikanska delstater, däribland Texas och Florida. I delar av Texas och Arizona råder det brist på intensivvårdsplatser.
..
Antalet dagliga dödsfall har dessutom återigen börjat stiga i landet.
Hur kommer det sig att du negligerar vad som händer i USA och i Latinamerika?
Har de människornas liv inget värde för dig?
Liten spaning. Har storhandlat 2 ggr senaste månaden på City Gross. Ca 2 dagar senare får jag/vi mild förkylningssymptom, med typ 0,5 gr feber, lite ont i halsen mm. Håller avstånd och kan inte komma på någon situation där närhet har förekommit. Har med mig sprit o tvättar naturligtvis händerna efter besöker vid hemkomst. Ändå får jag förkylningssymptom! Är det så att virus hänger som en osynlig dimma i lokalerna? ...eller är det vi har så svårt att låta bli att ta oss i ansiktet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 075 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 075 inlägg
Nej, för att jag har ansett hela tiden att det är fel att titta på bara vissa dagar. Det är vad som händer under hela förloppet som är det viktiga. Att titta på enskilda dagar och tappa greppet om helheten gör att man missar mycket av vad som påverkar slutresultatet. Det är ju som du och USA, du hänger upp dig på värdet för några enskilda dagar så att du inte inser vilken katastrof som är under uppsegling i uSA.K Kreutzer skrev:En får tacka för att du tar dig tid att skriva en lång replik!
Men nu börjar det bli spännande. Du har i 100 inlägg hävdat att titta på hur illa det är i Belgien för att få Sverige lysa.
Nu kommer tvärvändningen "Jag sa inte att det var intressant att jämföra med Belgiens siffror idag"..
Kan det bero på att diagrammen ser ut så här just idag:?
[bild]