2 356 405 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det kan ju vara så att en "uppfinning" bestående av två standardflaskor för flytande syre istället för de vanliga gasflaskorna kanske inte är så intressant. Det borde ju ordinarie gasleverantör kunna bistå med i så fall. Kanske t o m billigare än en halv miljon per flaska. Men jag vet inte, jag gissar.Hyltran från Veglemyren skrev:
"Om det verkar för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte sant.."T tanaris skrev:Det kan ju vara så att en "uppfinning" bestående av två standardflaskor för flytande syre istället för de vanliga gasflaskorna kanske inte är så intressant. Det borde ju ordinarie gasleverantör kunna bistå med i så fall. Kanske t o m billigare än en halv miljon per flaska. Men jag vet inte, jag gissar.
Medlem
· Blekinge
· 12 214 inlägg
Tyska Der Spiegel har testat funktionaliteten av de enklaste maskerna: https://www.spiegel.de/wissenschaft...ektion-a-e1afa83f-94e7-4e90-ad59-ab330061ee94
Ganska självklart egentligen.
Ganska självklart egentligen.
Statistik från SCB från igår visar återigen att vi har en tydlig trend av underdödlighet i 80 % av befolkningen.
Så vi får tacka gudarna (och A. T.!) att vi inte har en lockdown och att Sverige kommer gå som tåget sen när alla andra (vi slänger våra ekonomier i sjön-) länder kan börja öppna upp sina samhällen igen. Speciellt US. Herre gud. Hoppas de får bort Trumpeten på kuppen också och att de kan bli lite mindre rasistiska!
Och ansiktsmasker känns ju töntigt. Burka för alla tycker jag!
Sommar och sol!
Så vi får tacka gudarna (och A. T.!) att vi inte har en lockdown och att Sverige kommer gå som tåget sen när alla andra (vi slänger våra ekonomier i sjön-) länder kan börja öppna upp sina samhällen igen. Speciellt US. Herre gud. Hoppas de får bort Trumpeten på kuppen också och att de kan bli lite mindre rasistiska!
Och ansiktsmasker känns ju töntigt. Burka för alla tycker jag!
Sommar och sol!
Mitt förslag till nya riktlinjer från FHM.
För privatpersoner handlar det om att minska risken att smitta andra och bli smittad och därför behövs inte lika strikta krav på utrusningen som för vårdpersonal som jobbar med covid-19 sjuka.
Målet är att drastiskt minska luftburen droppsmitta och kontaktsmitta via smittade ytor i samhället.
Med detta tycker jag att jag täck in det mesta som kollektivtrafik, tunnelbana, skärpta restriktioner för de med sjuka familjemedlemmar.
- Folk som uppvisar symptom skall stanna hemma
- Folk som kan jobba hemma bör fortsatt jobba hemma
- Folk som behöver lämna hemmet och har någon med covid-19 symptom eller sjuk hemma skall bära andningsmask
- Folk som reser och inte kan hålla 2 m avstånd skall bära andningsmask
- Undvik att vistas i små lokaler med dålig ventilation där många människor vistas eller passerar.
- Folk som kommer i kontakt med många andra skall bära mask och handskar eller skydda sig på motsvarande sätt. Tex avdelning med plexiglas.
- Händer spritas vid in och utgång till platser där många människor passerar, tex affärer, tunnelbana, busstationer inomhus, flygplatser etc.
För privatpersoner handlar det om att minska risken att smitta andra och bli smittad och därför behövs inte lika strikta krav på utrusningen som för vårdpersonal som jobbar med covid-19 sjuka.
Målet är att drastiskt minska luftburen droppsmitta och kontaktsmitta via smittade ytor i samhället.
Med detta tycker jag att jag täck in det mesta som kollektivtrafik, tunnelbana, skärpta restriktioner för de med sjuka familjemedlemmar.
+ Det är ej tillåtet att ha återcirkulerande AC i allmänna lokaler.blackarrow skrev:
Mitt förslag till nya riktlinjer från FHM.
- Folk som uppvisar symptom skall stanna hemma
- Folk som kan jobba hemma bör fortsatt jobba hemma
- Folk som behöver lämna hemmet och har någon med covid-19 symptom eller sjuk hemma skall bära andningsmask
- Folk som reser och inte kan hålla 2 m avstånd skall bära andningsmask
- Undvik att vistas i små lokaler med dålig ventilation där många människor vistas eller passerar.
- Folk som kommer i kontakt med många andra skall bära mask och handskar eller skydda sig på motsvarande sätt. Tex avdelning med plexiglas.
- Händer spritas vid in och utgång till platser där många människor passerar, tex affärer, tunnelbana, busstationer inomhus, flygplatser etc.
(Se rapporten över tre olika undersökta smittscenarior som postades tidigare i tråden)
+ Fortsätt kräva distansering på uteställen, och låt smittskyddet övervaka och stänga.
(Som tidigare) Ev med tillägg att gemensamma sällskap på upp till ett visst antal personer (typ 4-8 någonstans) kan få sitta samman, ty de umgås ju rätt ofta ändå relativt nära på andra ställen då.
Bättre att ge dom 70 miljoner så kan de rädda tusentals med liv. Strunta i allt vad ADR-S, godkända fordon och allt vad de befintliga gasleverantörerna har idag. Bara sätta en flaska med flytande syre med spännband på en container och ut på vägarna.T tanaris skrev:Det kan ju vara så att en "uppfinning" bestående av två standardflaskor för flytande syre istället för de vanliga gasflaskorna kanske inte är så intressant. Det borde ju ordinarie gasleverantör kunna bistå med i så fall. Kanske t o m billigare än en halv miljon per flaska. Men jag vet inte, jag gissar.
Sälj idén utomlands också. Tusentals kan räddas i Sverige genom att överventilera lufthungern! Det är faktiskt så enkelt så lösningen finns här i Svealand! Glöm inte heller att swishdonera så de kan fortsätta med sina uppfinningar och journalistik.
Den rapporten har jag missat?Mikael_L skrev:
+ Det är ej tillåtet att ha återcirkulerande AC i allmänna lokaler.
(Se rapporten över tre olika undersökta smittscenarior som postades tidigare i tråden)
+ Fortsätt kräva distansering på uteställen, och låt smittskyddet övervaka och stänga.
(Som tidigare) Ev med tillägg att gemensamma sällskap på upp till ett visst antal personer (typ 4-8 någonstans) kan få sitta samman, ty de umgås ju rätt ofta ändå relativt nära på andra ställen då.
Vad hande med verktyget där man kunde söka i tråden man besöker?
+polis, räddningstjänst och väktare på kommunens uppdrag ska kunna stoppa besök till ”fulla” badplatser. Skärpt parkeringskontroll vid badplatser (ut med P-lisorna).
https://www.dn.se/nyheter/sverige/tidigare-testkoordinatorn-borde-testat-bredare/Nyfniken skrev:
Kommuner är för små, för fattiga och den lokala arbetsmarknaden är för liten för att man ska få tag på folk som är kompetenta att hantera saker som beredskapslager (och skolor!). Men därtill är vi alla med rösträtt skyldiga.
Beredskap (och det övergripande ansvaret över skolan!) är en statlig angelägenhet, inte en kommunal!
Nu pratar testkoordinatorn ut. Det är genomtydligt att det här är en fråga man inte kan lägga på kommunal nivå.
Tänk om det blev krig och varje kommun skulle få organisera sin egen armé?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja, naturligtvis ska bara vänsterextremister få yttra sig, precis som överallt annars?T tanaris skrev:
Kan vi inte hålla Byggahus rent från sådan här idioti?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
https://edition.cnn.com/2020/06/30/...d-19-ahmad-ayyad-john-hopkins-trnd/index.html
When Ahmad Ayyad woke up, he was delirious. He didn't realize where he was, why there was a tube down his throat, or how long it had been since he last fed his dog.
And when he looked down, he couldn't recognize himself. Once a 215-pound athlete with chiseled muscles and astounding strength, the 40-year-old looked like a completely different person.
"I woke up and looked at my arms, my legs, and my muscles were gone," he said. "I was kind of freaking out, like where are my legs? Where did my legs go?"
Ayyad is a coronavirus survivor.
Doctors had placed him in an induced coma for 25 days to save his life.
It's been a little over two months since those touch-and-go days and he's still recovering. Still out of breath at times. Still nursing the damage to his lung and heart.
But he has a message -- for those who refuse to wear a mask during this pandemic, for those dismissive of public health guidance, for those in the prime of their health and feel invincible against coronavirus.
"It worries me a lot seeing people take this lightly," he told CNN on Tuesday. "I got it and survived, and I'm still terrified."
When Ahmad Ayyad woke up, he was delirious. He didn't realize where he was, why there was a tube down his throat, or how long it had been since he last fed his dog.
And when he looked down, he couldn't recognize himself. Once a 215-pound athlete with chiseled muscles and astounding strength, the 40-year-old looked like a completely different person.
"I woke up and looked at my arms, my legs, and my muscles were gone," he said. "I was kind of freaking out, like where are my legs? Where did my legs go?"
Ayyad is a coronavirus survivor.
Doctors had placed him in an induced coma for 25 days to save his life.
It's been a little over two months since those touch-and-go days and he's still recovering. Still out of breath at times. Still nursing the damage to his lung and heart.
But he has a message -- for those who refuse to wear a mask during this pandemic, for those dismissive of public health guidance, for those in the prime of their health and feel invincible against coronavirus.
"It worries me a lot seeing people take this lightly," he told CNN on Tuesday. "I got it and survived, and I'm still terrified."
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 809 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 809 inlägg
https://www.expressen.se/gt/vart-tredje-coronatest-fel-i-hallandsregionen/
Det är omkring 3000 personer som testat sig sedan det blev möjligt att självtesta sig för corona i Halland. Av dem har en tredjedel inte fått något svar på om de är smittade eller inte.
– En av tre har antingen fått tekniskt fel som provsvar, eller fått besked om att man inte har kunnat analysera provet alls, säger Mica Jägerstedt, projektledare i regionen, till P4 Halland.
Orsakerna bedöms vara flera, men de största är att proverna antingen varit felmärkta eller förvarats för varmt innan det kommit till analys i labbet.
Det är omkring 3000 personer som testat sig sedan det blev möjligt att självtesta sig för corona i Halland. Av dem har en tredjedel inte fått något svar på om de är smittade eller inte.
– En av tre har antingen fått tekniskt fel som provsvar, eller fått besked om att man inte har kunnat analysera provet alls, säger Mica Jägerstedt, projektledare i regionen, till P4 Halland.
Orsakerna bedöms vara flera, men de största är att proverna antingen varit felmärkta eller förvarats för varmt innan det kommit till analys i labbet.