Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, nu ser jag .. hur det kanske var presenterat.

Men då blir det ändå något märkligt här, ty min datakälla:
Sverige - 39st/miljon och 14 dagar = 2,78 st / dag.
Men i och för sig, det är såpass nära att det kan röra sig om ojämn rapportering, dvs att det inte kom inte lika många rapporterade fall dag 1-7 som dag 8-14, dvs medelvärdet är beräknat på olika perioder.

Men varför saknas bl.a Storbritannien och Spanien i Kreutzers post?
Kanske för att de har en rate på 2,29/dag resp 1,79/dag.

Alltså ett modifierat stapeldiagram, eller framtaget diagram, med syfte att misskreditera Sverige, inte att visa relevanta objektiva data.
Och tar man då också med parametern ”överdödlighet som inte är rapporterade covidfall” blir det ännu mindre sensationellt...

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Är det politikerveckan redan? Vi har några bra kandidater på gång verkar det som. Det skiner genom på flera av försiktighetsfalangen att det är politiken ni egentligen kritiserar. Ni döljer det sämre och sämre. Och jag är verkligen ingen försvarare av de folkvalda i vanliga fall, men som medlemmar måste ni faktiskt respektera att ni en gång godkänt forumets regler vad som får diskuteras.
Det skiner igenom från andra hållet också om man säger så.

De som försvarar den svenska metoden försvara egentligen bara sittande politiker.

Och det är nog oundvikligt i en tråd som denna.

Trots att här är förbjudet att prata politik.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
[media]
Om ni ser den så exploderar huvudena på många av er ;)
Jon Tallinger... jag har hört namnet tidigare men inte brytt mig så mycket. Men nu kollade jag hans Facebooksida, och det är inte direkt en person jag skulle luta mig mot som källa till någonting över huvud taget utan rejäl uppbackning. Jag säger inte att det betyder att han har fel, men liksom. Jösses.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
De som försvarar den svenska metoden försvara egentligen bara sittande politiker.
Fast så är det väl ändå inte?

Oppositionen har ju hållit extremt låg profil i den här frågan och i stort bara backat regeringen.

Det är ju bara på senare tid som Jimmie Åkesson har börjat kritisera hur regeringen hanterade resenärer från utlandet i ett tidigt skede. Alltså nu långt senare, och då med facit i hand. Och då alltså i början på mars, dvs samtidigt som han åkte till Turkiet för att prata med flyktingar.

• Gilla
  • Haha
Daniel 109 och 6 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jon Tallinger... jag har hört namnet tidigare men inte brytt mig så mycket. Men nu kollade jag hans Facebooksida, och det är inte direkt en person jag skulle luta mig mot som källa till någonting över huvud taget utan rejäl uppbackning. Jag säger inte att det betyder att han har fel, men liksom. Jösses.
Det var han som var den första läkaren som kom ut med att äldre covid19 sjuka nekades syrgas och fick palliativ och morfin så fort de fick covid19 diagnos.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
Ja och nej, FHM och regeringen borde ju tidigt förstått hur äldrevården skulle drabbas. Man borde infört besöksförbud långt tidigare samt säkerställt att man hade rätt utrustning.
Tror inte att det var någon på FHM eller i regeringen som trodde att personalen på äldreboenden och inom hemtjänsten inte ens kunde sköta en basal hygien med att tvätta händerna tillräckligt bra och ofta. Kan man inte sköta den basala hygien hjälper det inte att ha munskydd och visir för då kommer man att överföra smitta ändå.

Sen ska man ju inte dra alla äldreboenden över en kam utan det har ju varierat stort mellan dem. Av Region Stockholms 383 äldreboenden är det just nu 239 som har haft någon boende med Covid-19 så en stor andel har klarat att hålla smittan utanför.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa...rapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/

Det är ju Stockholms äldreboenden som har drabbats värst, i betydelsen att de flesta äldreäldre har avlidit i Stockholm, och här infördes det besöksförbud i mitten av mars.

Claes Sörmland
S
D djac skrev:
Sverige är ett ledande land på i princip alla områden som mäts i världen, så oavsett vem som har styrt så ger resultaten inte resultaten inte stöd för att vi "tar fel beslut hela tiden". Sen tror jag ganska lite handlar om vilka beslut som tas i landet i enskilda sakfrågor, idag är alla länder så beroende av de större sammanhangen så det handlar mer om att se till att landet investerar långsiktigt rätt i utbildningar etc för att kunna kapitalisera på det som kommer längre fram.

De som försöker föra en debatt i Sverige på att allt är fel och att fel beslut har tagits är ett efterklokt gubbgäng på bänken i en tynande fabriksort i mellanskåne, de vi behöver är de som vågar ta egna beslut, som vi alltid har gjort, och därför på sikt hålla oss före betydligt mäktigare ekonomier och länder.

Kan lätt sluta som det gjorde för Jimmy igår, när Sjöstedt ställde en lite rolig fråga; öh, jag vet inte... :)
[länk]
frågan vart helt klart befogad men det var fruktansvärt osmakligt av dig att länka en video utan svaret i, riktigt låg nivå på det.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
J Jocke Best skrev:
Är det politikerveckan redan? Vi har några bra kandidater på gång verkar det som. Det skiner genom på flera av försiktighetsfalangen att det är politiken ni egentligen kritiserar. Ni döljer det sämre och sämre. Och jag är verkligen ingen försvarare av de folkvalda i vanliga fall, men som medlemmar måste ni faktiskt respektera att ni en gång godkänt forumets regler vad som får diskuteras.
Det finns ju de som skriver både här och på andra forum med högre takhöjd, där skiner det så att säga inte bara igenom utan det sägs rakt ut. Det måste vara ytterst frustrerande att gå som katten runt het gröt här, inte få skriva vad man egentligen tycker och uppleva att det finns många som inte fattar, vilket gör det en smula svårt att låta bli att undra varför man ens försöker.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Fast så är det väl ändå inte?

Oppositionen har ju hållit extremt låg profil i den här frågan och i stort bara backat regeringen.

Det är ju bara på senare tid som Jimmie Åkesson har börjat kritisera hur regeringen hanterade resenärer från utlandet i ett tidigt skede. Alltså nu långt senare, och då med facit i hand. Och då alltså i början på mars, dvs samtidigt som han åkte till Turkiet för att prata med flyktingar.
Nu får jag passa mig det råder ju politik förbud här och (Jag har aldrig röstat SD).

Jag kan inte datumen utantill men jag mins det som att han började opponera sig ungefär samtidigt som Sverige började avvika i sin strategi jämfört med övriga världen.

BirgitS
Det var han som var den första läkaren som kom ut med att äldre covid19 sjuka nekades syrgas och fick palliativ och morfin så fort de fick covid19 diagnos.
Nu vet jag inte vad Tallinger sa men det du skriver är inte korrekt. Det har behandlats många över 80 år på sjukhus i Stockholm och det är t.o.m. 67 män och 32 kvinnor över 80 år som har skrivits in en intensivvårdsavdelning i Sverige.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

T
Det är möjligt, och jag kan inte bedöma om han har rätt eller om han ens har kompetensen att bedöma det, men det jag ser när jag ser hans Facebooksida är inte en välutbildad läkare utan någon slags tiggande rättshaverist. Den inger inte direkt något förtroende.

K Kreutzer skrev:
BirgitS är imponerad att för varje sanning har du en bortförklaring. Menar du på fullt allvar att han inte sagt detta? Eller att det hans synpunkter inte har påverkat den svenska strategin.Vi vet att den har gjort det så inget att diskutera.

Det går bra nu:
[bild]
Varför är inte Storbritannien med? Är det för att de gått ur EU? För tittar man på graferna i inlägget strax innan ser man att det är Sverige och Storbritannien som är de två länder som sticker ut med en fortfarande ökande kurva.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Egentligen ganska oväsentligt hur antalet dödsfall per vecka ser ut. Färst döda när det är över vinner imo. Sett från pandemistarten går det dock inte bra för Sveriges linje.

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu vet jag inte vad Tallinger sa men det du skriver är inte korrekt. Det har behandlats många över 80 år på sjukhus i Stockholm och det är t.o.m. 67 män och 32 kvinnor över 80 år som har skrivits in en intensivvårdsavdelning i Sverige.
[länk]
Bara för att några gamla fått syrgas så betyder det inte att allt för många fortfarande nekats.

SVTs nyhetsprogram är ju inte tillgängliga så länge annars skulle jag letat upp ett aktuellt eller rapport avsnitt åt dig där det berör detta ämne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.