Status
Inte öppen för fler kommentarer.
trähandtag trähandtag skrev:
Liten spaning. Har storhandlat 2 ggr senaste månaden på City Gross. Ca 2 dagar senare får jag/vi mild förkylningssymptom, med typ 0,5 gr feber, lite ont i halsen mm. Håller avstånd och kan inte komma på någon situation där närhet har förekommit. Har med mig sprit o tvättar naturligtvis händerna efter besöker vid hemkomst. Ändå får jag förkylningssymptom! Är det så att virus hänger som en osynlig dimma i lokalerna? ...eller är det vi har så svårt att låta bli att ta oss i ansiktet?
Ja. det är oerhört svårt att inte ta sig i ansiktet.

BirgitS
eller är det vi har så svårt att låta bli att ta oss i ansiktet?
Jag hade det definitivt, jag gick omkring med handskar i två månader, så fort jag var utanför lägenheten, för att vänja mig av med det. Nu har jag vant mig vid att skjuta upp glasögon och klia mig med överarmen men det tog tid.

BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Tallinger är en riktig läkare som tror så mycket på detta att han har tagit ledigt från sitt jobb för att jobba med detta och rädda liv.
I dessa tider kan väl en läkare verkligen rädda liv genom att jobba i vården.

BirgitS
S SueCia skrev:
Angivningar t.ex. ett system där den som anger någon som bryter mot riktlinjerna för Corona blir belönad med 5000:- om han kan bevisa det :)

Sen är det säkert billigare än att låsa in dom än att låta dom sprida smitta.
För det beloppet tror jag nog att många unga inte skulle ha några problem med att anmäla sådana de inte gillar fast det inte är sant. Bevis går ju att uppfinna med lite photoshoppande.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Liten spaning. Har storhandlat 2 ggr senaste månaden på City Gross. Ca 2 dagar senare får jag/vi mild förkylningssymptom, med typ 0,5 gr feber, lite ont i halsen mm. Håller avstånd och kan inte komma på någon situation där närhet har förekommit. Har med mig sprit o tvättar naturligtvis händerna efter besöker vid hemkomst. Ändå får jag förkylningssymptom! Är det så att virus hänger som en osynlig dimma i lokalerna? ...eller är det vi har så svårt att låta bli att ta oss i ansiktet?
Enligt vad Wold sa på radion är det i princip ofarligt att peta sig i ansiktet så länge man inte stoppar fingret rakt i ögat eller långt in i näsan.
Största risken är att dela (inomhus)luft med smittade under mer än någon enstaka minut.

• Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I dessa tider kan väl en läkare verkligen rädda liv genom att jobba i vården.
Ja det kan hen men Tallinger har alltså tagit ledigt från sitt riktig jobb därför att han tror att han kan rädda fel liv genom att gap om syrgas till äldre och svaga covid19 patienter.

Även om tiden skulle viss att han fel (Vilket jag inte tror att den kommer att göra).

Anser jag att det är småaktigt att ifrågasätta hans ärlighet och genuint goda ambition. Om det var så att han bara ville ha pengar skulle han bara fortsätta att jobba som läkare.

BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
+ Fortsätt kräva distansering på uteställen, och låt smittskyddet övervaka och stänga.
Från och med idag är rätten att stänga restauranger och liknande överförd till kommunerna för att snabba på hanteringen. Åtminstone i Stockholm är det kommunen som har skött övervakningen hela tiden.

BirgitS BirgitS skrev:
Från och med idag är rätten att stänga restauranger och liknande överförd till kommunerna för att snabba på hanteringen. Åtminstone i Stockholm är det kommunen som har skött övervakningen hela tiden.
Finns det någon restaurang i Sverige som har fått stänga därför att de har slarvat med distanseringen?

Finns det någon restaurang i Sverige som har fått stänga därför att de har slarvat med distanseringen?
Ja.

• Gilla
optimum och 3 till
  • Laddar…
En massa. Men alla har fått öppna igen efter nån eller några dagar när dom har visat att dom vidtagit åtgärder.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Det är ju lätt hänt såklart att antingen ha pillat sig i ögat omedvetet, eller andas in virus från någon smittad. Även om virusen inte är i luften så länge finns det en begränsad luftmassa inomhus och inget solljus som avdödar, är det då massor med människor som rör sig i lokalen som på en stormarknad blir ju risken relativt hög.

Jämför med en badstrand där luftväxlingen är enorm och solen snabbt tar kål på virusen, där tror jag inte att trängsel är ett reellt problem.

Har svårt att se koppling till
Är det så att virus hänger som en osynlig dimma i lokalerna? ...eller är det vi har så svårt att låta bli att ta oss i ansiktet?
Det är nog snarare något annat tex kallt i lokalen, stress etc.

BirgitS
Det finns en stor skillnad på att ge syrgas och intensivvård man kan till exempel utan problem ge syrgas i en vanlig villa, på ett vårdhem eller på toppen av Mount Everest.
Det gör ju genom ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) som har utökat sin verksamhet kraftigt under de senaste månaderna.

Eftersom att svenska läkare har blivit tillsagda att skriva ut morfin för att dämpa ångesten ångesten hos äldre covid19 patienter med andnöd
Ångestdämpande medicin under vård i livets slutskede skrivs ju ut för att dämpa ångesten inför döden, hur det ska gå för efterlevande etc. och då är det inte morfin som ges utan t.ex. midazolam.
Morfin skrivs ut för att hjälpa mot andnöden, det ger t.ex. KOL-patienter normalt lite extra tid att leva.
Det är två olika saker som inte ska blandas ihop.
https://internetmedicin.se/page.aspx?id=3379

Staffans2000
tttomten tttomten skrev:
Har svårt att se koppling till
Är det så att virus hänger som en osynlig dimma i lokalerna? ...eller är det vi har så svårt att låta bli att ta oss i ansiktet?
Det är nog snarare något annat tex kallt i lokalen, stress etc.
Ge dig.
Det är uppenbart att du aldrig lackat en bil. Pyttesmå partiklar hänger kvar i luften länge. Det är därför ansvarsfulla medborgare använder andningsskydd på platser med mycket folk. Framförallt innomhus.

Staffan

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gör ju genom ASIH (avancerad sjukvård i hemmet) som har utökat sin verksamhet kraftigt under de senaste månaderna.

Ångestdämpande medicin under vård i livets slutskede skrivs ju ut för att dämpa ångesten inför döden, hur det ska gå för efterlevande etc. och då är det inte morfin som ges utan t.ex. midazolam.
Morfin skrivs ut för att hjälpa mot andnöden, det ger t.ex. KOL-patienter normalt lite extra tid att leva.
Det är två olika saker som inte ska blandas ihop.
[länk]
I den video som jag sett två gånger ;) säger de tydligt att morfin dämpar ångest men att det samtidigt försvårar andningen. Och de länkar källor till detta i video beskrivningen.

Men du pratar om människor som inte går att rädda. Jag syftade på människor som skulle kunna räddas med syrgas.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.