Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Z zada11 skrev:
Men du kan ju inte på riktigt tro att man har lyckats testa samtliga positiva fall, för att få en korrekt CFR?
Nej så klart inte.

Men det är det vi vet.

Det andra är beräkningar utifrån statistiska underlag. Dessutom från en tid då klustersmitta var okänd.

Då FHM har visat sig räkna fel upprepade gånger kan det vara bra att vara skeptisk.

optimum optimum skrev:
"Att begränsa antalet döda är ditt jobb, Tegnell"

"Finns det någonting som är viktigare under en pandemi än att människor ska överleva? Och hur kan man anse att en strategi annars har fungerat väldigt bra?

När Anders Tegnell hävdar att våra förslag inte är ”vettiga” och ”genomförbara” underkänner han samtidigt de insatser som Norge, Danmark och Finland på ett så lyckosamt sätt genomfört, skriver 23 forskare och läkare."

[länk]

Läsvärt tycker jag.
OBS i Sverige får man fortfarande tycka vad man vill.
Ganska självklart att det ger bättre resultat att försöka stoppa smittan istället för att sjukvården ska klara krisen. Helt bizzar målsättning imo

Nya Zeeland 4 döda per miljon invånare

Sverige 520 döda per milijon invånade

• Ledsen
optimum
  • Laddar…
Z zada11 skrev:
Det skulle ju förklara väldigt mycket av den senaste tidens utveckling. Och lustigt nog ge den bespottade Tom Britton lite upprättelse.
Yupp.

Men hur bra immunitet ger det i så fall? Antikroppsimmunitet antas iaf vara god under ett år och sedan avtagande.

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nu skrev jag försöka stoppa den. Det är viktigt att läsa rätt.

Men andra länder har visat det faktiskt också gått att stoppa smittan helt.

Utrota kommer kommer från din mun och får stå för dig.
Vad menar du då med stoppa?
Det låter ju som att du menar att ingen fler blir smittad, så jag fattar inte då vad du menar.

Ulltand Ulltand skrev:
Men andra länder har visat det faktiskt också gått att stoppa smittan helt.
Men det har de naturligtvis inte. Möjligen har de haft några dagar då de inte upptäckt någon ny smittad, men självklart pågår det i bakgrunden.
Se de som tycker att de var klara, t.ex. Kina och Sydkorea, nu kör de igång nya undantagstillstånd, trots att de hade stoppat smittan (vilket de alltså inte gjort, möjligen kan man kalla det pausa).

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Och trådens desinformatörer kämpar med näbbar och klor för att försvara FHM/Tegnell/Regering.
Måste vara en oerhört hård kamp att tampas mot fakta lika hårda som Moses stentavlor.
Dags att titta på verkligheten så vi får lite substans i tråden. Det ser verkligen inte bra ut i Sverige.
Och glöm inte att vi fortfarande har enorma 150 på intensiven. Varav många får men för livet.

Graf över dagligen bekräftade COVID-19-dödsfall per miljon invånare med 7-dagars medelvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nej så klart inte.

Men det är det vi vet.

Det andra är beräkningar utifrån statistiska underlag. Dessutom från en tid då klustersmitta var okänd.

Då FHM har visat sig räkna fel upprepade gånger kan det vara bra att vara skeptisk.
Om man vet att datat är inkorrekt borde man i ärlighetens namn inte använda det i sin argumentation, åtminstone inte utan att upplysa om bristerna i datat. Det framstår bara som oärligt och det blir uppenbart att det förs en kampanj för den ena sidan och trovärdigheten sjunker.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Nya Zeeland stoppade smittan helt.
Självklart har de viruset i omlopp fortfarande, de har bara lyckats få ner spridningstakten enormt.
De kommer inte få någon immunitet de närmaste 100 åren med den takten, alternativt måste de vaccinera hela sin befolkning (eller typ 70-80% i alla fall) om och när det kommer ett vaccin.

Claes Sörmland
Z zada11 skrev:
Det skulle ju förklara väldigt mycket av den senaste tidens utveckling. Och lustigt nog ge den bespottade Tom Britton lite upprättelse.
Vi får se hur detta spelar ut. Det finns så många som vill att det ska stämma och inte stämma så jag försöker hålla mig kallsinnig i väntan på hårda data.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Men om du vet att datat är inkorrekt borde du i ärlighetens namn inte använda det i din argumentation, åtminstone inte utan att påpeka att datat du använder är bristfälligt.
Det vi vet 100% säkerhet är att inga siffror är korrekta.

Det kan vara bra att komma tillbaka till sammanhanget här som var:

-Birgitta, tänk om 1 på 10.000 får en allvarlig biverkan av vaccinet.

-Ulltand, som 50 åring med 1 % riskt att avlida så tar jag gärna vaccinet

Framtiden får utvisa den exakta risken för 50-åringar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Självklart har de viruset i omlopp fortfarande, de har bara lyckats få ner spridningstakten enormt.
De kommer inte få någon immunitet de närmaste 100 åren med den takten, alternativt måste de vaccinera hela sin befolkning (eller typ 70-80% i alla fall) om och när det kommer ett vaccin.
Nej de hade faktiskt fått bort smittan helt fån ön.

Finns det något land som siktar på att nå flockimmunitet utan vaccin?

Ett annat bra alternativ till flockimmunitet är bra läkemdel som också börjar finnas. Och fler är på gång i närtid.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hur stor är flockimmuniteten i Sverige tror du, tja vi kan gissa på 2-5%. Tar mkt lång tid innan vi får flockimmunitet i Sverige. Och FHM:s prognoser har slagit så oerhört fel och går ej lita på.
Så Sveriges metod att låta folk avlida innan vaccin kommer är rätt ?.
Har för mig också att Tegnellkramarna sagt att att flockimmunitet inte var strategin utan en biprodukt.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Det vi vet 100% säkerhet är att inga siffror är korrekta.

Det kan vara bra att komma tillbaka till sammanhanget här som var:

-Birgitta, tänk om 1 på 10.000 får en allvarlig biverkan av vaccinet.

-Ulltand, som 50 åring med 1 % riskt att avlida så tar jag gärna vaccinet

Framtiden får utvisa den exakta risken för 50-åringar.
K Kreutzer skrev:
Och hur stor är flockimmuniteten i Sverige tror du, tja vi kan gissa på 2-5%. Tar mkt lång tid innan vi får flockimmunitet i Sverige. Och FHM:s prognoser har slagit så oerhört fel och går ej lita på.
Så Sveriges metod att låta folk avlida innan vaccin kommer är rätt ?.
Har för mig också att Tegnellkramarna sagt att att flockimmunitet inte var strategin utan en biprodukt.
WHO gick också ut med att andelen med antikroppar i Spanien (tror jag det var) efter mätningen var lägre än vad man trodde. WHO går därmed inte heller att lita på i så fall då de hade också fel.

Ulltuss nämnde precis i ett inlägg att ”vi vet 100% säkerhet är att inga siffror är korrekta”, vilket innebär att ingen går att lita på. Vi är förlorade.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi får se hur detta spelar ut. Det finns så många som vill att det ska stämma och inte stämma så jag försöker hålla mig kallsinnig i väntan på hårda data.
Klokt. Jag tycker pandemin har sorterat in folk i två fack. Ett fack med folk som kan hålla två tankar i huvudet, och som är öppna för olika möjligheter och utfall.

Ett fack med tvärsäkra personer, som har bestämt sig för vilken väg som är rätt. Dessa finns på båda sidor. Men jag anar en övervikt på ”anti-FHM”-sidan.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
optimum
Vissa verkar fortfarande sträva efter flockimmunitet.
Vem kan ha lurat dem så ?

"Larmet från Norrbotten – flockimmuniteten kanske aldrig kommer"

"Målet var att uppnå flockimmunitet i Norrbotten.
Nu visar en studie att det kanske aldrig blir verklighet i flera svenska län.
– Det är nog så att vi kommer få dras med det här under en ganska lång tid, säger Anders Nystedt, smittskyddsläkare i Norrbotten."

"Region Norrbotten har nyligen genomfört en studie på hur många som har antikroppar mot corona i regionen.
Resultatet är lägre än vad författarna hade hoppats på: 1,9 procent.
Studien drar slutsatsen att ”någon flockimmunitet inte kan bli aktuell under lång tid, om någonsin”.
De spekulerar även i att fler delar av landet kan vara i samma situation.

– Det var ett förvånansvärt lågt resultat. Skulle jag ha chansat innan skulle jag ha gissat på att vi skulle ligga mellan fem och tio procent, säger regionens smittskyddsläkare och en av författarna till studien, Anders Nystedt."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...botten--flockimmuniteten-kanske-aldrig-kommer

Är det ett av våra misslyckade experiment?
Vem är ansvarig för denna villfarelse?

T
optimum optimum skrev:
Vissa verkar fortfarande sträva efter flockimmunitet.
Vem kan ha lurat dem så ?

"Larmet från Norrbotten – flockimmuniteten kanske aldrig kommer"

"Målet var att uppnå flockimmunitet i Norrbotten.
Nu visar en studie att det kanske aldrig blir verklighet i flera svenska län.
– Det är nog så att vi kommer få dras med det här under en ganska lång tid, säger Anders Nystedt, smittskyddsläkare i Norrbotten."

"Region Norrbotten har nyligen genomfört en studie på hur många som har antikroppar mot corona i regionen.
Resultatet är lägre än vad författarna hade hoppats på: 1,9 procent.
Studien drar slutsatsen att ”någon flockimmunitet inte kan bli aktuell under lång tid, om någonsin”.
De spekulerar även i att fler delar av landet kan vara i samma situation.

– Det var ett förvånansvärt lågt resultat. Skulle jag ha chansat innan skulle jag ha gissat på att vi skulle ligga mellan fem och tio procent, säger regionens smittskyddsläkare och en av författarna till studien, Anders Nystedt."

[länk]

Är det ett av våra misslyckade experiment?
Vem är ansvarig för denna villfarelse?
Du som gillar Aftonbladet kan väl börja med att förklara på vilket sätt det är ett "larm"?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.